BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: pascalboy op 05 August 2016, 22:18:38
-
Goedenavond,
Na een paar jaar niks gedaan te hebben aan mijn baan wegens een versnelde opleiding, ben ik een paar weken geleden weer begonnen met het bouwen aan mijn baan. Helaas heeft deze dus een paar jaar gestaan zonder dat er een trein overheen gereden is. Nu ik weer wil gaan rijden kwam ik erachter dat mijn trein nergens op de baan contact maakten door verroeste puko’s. Na grondig poetsen met een tandenborstel/doek met een beetje wasbenzine, heb ik het voor elkaar gekregen om paar meter weer bereikbaar te maken. Dit kosten mij ongeveer 2 dagen. Nu is dus mijn vraag hebben jullie misschien een beter idee om de puko's roestvrij/schoon te maken? Zelf had ik ook al aan een rail gum gedacht maar hier heb ik niet zulke goede ervaringen mee met puko's, meestal gaat de gum hier alleen maar kapot van.
-
Hi Pascal,
Je zou eens kunnen proberen met een messing borsteltje. Is wat minder ,agressief' dan een staalborstel. Probeer eerst even op een stukje 'onbelangrijk' spoor voordat je gelijk op je paradebaan aan de gang gaat... Succes!
Grtn,
Rob
-
Hallo
Ik heb gewoon een wagon met een sleepkontakt eronder. Op dit sleepkontakt heb ik met dubbelzijdige tape een strip (korrel 1200) schuurpapier geplakt.
Deze laat ik, als het nodig is, een paar rondjes meelopen tot alles weer schoon is.
Bart
-
Hallo, dank voor de reacties, de borstel was niet echt een success geeft veel krassen op de ballast. Ik ga nu maar even op zoek naar korrel 1200, die heb ik zo even niet liggen.
Gr Pascal
-
neem je 400 ofzo... slijt gauw genoeg.
-
Hallo,
Ik heb laatst een ruime hoeveelheid marklin mrails schoongemaakt met het bekende roco schuurblokje.
Dat ging snel en goed. En je hoeft er echt niet diep over heen te raggen
Ik zou het blokje ook even over de railstaven halen voor een goede massa.
Slecht rijeigenschappen kan ook komen door oxidatie(lees isolatie) van de railstaven.
Denk ook aan een druppeltje olie aan beide zijden van het ankerlagertje in de motor van de loc.
dan loopt de loc echt veel soepeler.
Succes en weer veel plezier met de hobby
groeten jandcargo
-
Na het schoonmaken een drupje ATF automaat vloeistof op die sky doen en effe alle sporen na rijden (y).
-
Ik zou geen schuurmiddelen gebruiken op de railstaven. Je maakt hiermee krasjes in je railstaven die weer vol gaan zitten met vuiligheid. Op mijn C rails gebruik ik geen schuurblokje o.i.d. Alleen zo nu en dan een blokje hout o.i.d., ingepakt met een poetsdoek, waarmee ik over de rails heen ga. Werkt bij mij (incidentele vloerrijder) goed genoeg.
Vieze Puko's heb ik ook last van gehad, toen ik weer eens ging rijden na enkele jaren stilstand. Voorzichtig met een dun stukje schuurpapier (korrel maakt niet uit, 1x eroverheen was voldoende) of een randje van een schuurblokje overheen gegaan was voldoende. Daarna testrijden en alleen de stukjes waar nog problemen bleven nog een keer behandeld.
-
Avond, Dat klopt, zaterdag heb ik korrel 600 bij de bouwmarkt kunnen vinden, helaas hadden ze niet kleiner. na een paar rondjes reed hij weer goed. Helaas moest het wel met een stukje schuur papier. Had het liever ook zonder gedaan maar dat ging echt niet meer op mijn puko's. Moet nog wel een deel schoonmaken maar voor zo ver lijkt alles het weer goed te doen.
De railstaven zelf was niks mee aan de hand, deze waren nog gewoon schoon en zou ik ook nooit gaan schuren die zijn al makkelijker schoon te maken met een doek. Met de puko's trek je het doek weer kapot.
Gelukkig is alles nu opgelost en kan ik weer gaan rijden :).