BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Elektronica en analoog => Topic gestart door: Erwinmk op 30 July 2016, 10:33:21
-
In de encyclopedie heb ik alles rustig doorgenomen over analoog rijden en bloksystemen.
Nu heb ik een vraag omdat ik op m'n baanontwerp wil rijden met 2 sporen. Die komen bij een station en splitsen zich elk via wissels in 4 sporen bij perrons.
Of eenvoudig: 1 spoor splitst zich via wissel af naar een 2e perronspoor en komt dan weer terug via wissel.
Wanneer je dus een trein wilt laten stoppen op 1 perron (spanningsloos maken van dit blok), zou je niet de hele baan op dat moment op halt hoeven te zetten want er is nog steeds een parallel spoor over waar andere treinen kunnen passeren. Of zelfs ook halt houden.
Hoe los je dat op om die perronvakken spanningsloos te maken en niet meteen over je hele baan alles stop te zetten?
-
Blijkbaar heb je je perronsporen in het bloksysteem opgenomen. Zolang je 2 sporen hebt kan je de 2 parallele sporen met een wisselschakelaar van stroom voorzien. Hiermee kan je kiezen welk spoor stroom krijgt en blijft je bloksysteem toch functioneel. Met een meervoudige schakelaar kan je in 1 beweging zowel je wissels als je stroomvoorziening naar de sporen schakelen.
M vr groet, Marc
-
...splitsen zich elk via wissels in 4 sporen bij perrons.
...
Hoe los je dat op om die perronvakken spanningsloos te maken en niet meteen over je hele baan alles stop te zetten?
Je kunt bij o.a. wissels van Fleischmann een metalen veertje weghalen waardoor het wissel alleen spanning zet op het spoor waar hij heen wijst, het andere spoor is dan spanningsloos.
-
Grote vraag is, heb je echt een automatisch bloksysteem?
Zo niet, dan gewoon de stationsporen voorzien van een schakelaar zodat je ze ieder spanningloos kunt maken :)
Timo
-
Of volgens dit schema met een 12-standen draaischakelaar. Je kunt dan steeds één spoor selecteren zodat je met één trein rijdt en de treinen op andere sporen blijven staan.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_regelaar.jpg)
Je kan het nog verfijnen door per perronspoor een stopdeel van max één loclengte te maken zodat verlichting in wagons blijft branden.
-
Ah ja, de Fm wissel! ::) Haha, ja heb Picollo rails.
Veel goede ideetjes van jullie, kan ook in m'n schaduwstation.
-
Kijk dan ook eens hier: http://modeltreinbaan.nl/?p=5803