BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Ombouwen => Topic gestart door: Sven op 27 July 2016, 19:27:54
-
Afgelopen dagen ontzettend zitten rommelen met decals. Ben er daarbij ook achtergekomen dat Micro Set, dat volgens mij niet meer is dan gewoon azijn in een fancy verpakking, de op (met thinner verdunde) verflaag zacht maakt. Het probleem is dat ik na het drogen vaak mat transparante plekken heb. Het lijkt me dat het daar gewoon niet goed hecht, maar ik weet niet hoe dat op te lossen. Hier is hoe ik te werk ga:
Doellaag Micro Set insmeren, met penseel. Dan decal in het water, 10 seconden wachten en dan op het model en van het papiertje schuiven. Dan met een wattenstaafje stempelend alles en overal goed aandrukken. Maar dat lukt soms wel goed, maar meestal dus niet. Goed dat ik extra veel transfers heb laten printen. Weet iemand hoe ik het elke keer wel zeker goed kan doen? Ik ben het nu eigenlijk wel een beetje heel erg zat. >:( Er zal vast een trucje zijn.
(http://svencentral.com/weblinks/benelux/2016/decal.jpg) (http://svencentral.com/weblinks/benelux/2016/decal.jpg)
-
Misschien i.p.v. Micro set de Micro sol gebruiken, lijkt mij dat de opgesloten lucht vlekken ontstaan door het ruwe oppervlak.
Stephan.
-
Daar zou je wel eens gelijk in kunnen hebben. Ik heb al een beetje met Micro sol geprobeerd, maar ik zal het eens serieus aanpakken.
-
maar ik zal het eens serieus aanpakken.
wat bedoel je daarmee ? :)
-
Iets meer Micro sol smeren.
-
je ondergrond moet knetterstrak zijn. Hetzij doordat het materiaal dat al is, danwel daardat je verflaag dat is, of een hoogglans blanke lak als ondergrond gebruiken. Wat ik vermoed is dat je WSF ondergrond gewoon nog te korrelig is.
-
Geen 3D print, het is een messing model... Dit is Phildie verf gemengd met Thinner. Ik kan wel zien dat er een minuscule structuurtje in de verflaag zit, maar die is echt minuscule. Blijkbaar toch genoeg om het probleem te veroorzaken. Het is goed om te weten waardoor dit ontstaat.
-
met microsol krijg je dit wel wat beter, helemaal perfect wordt t vaak niet. Inderdaad een kwestie van zo glad mogelijke ondergrond en verder uh... tja, bij volle maan een zwarte kat tegen een boom spijkeren, maar dat is zielig, een foto van een kat dan maar, dat zien ze in het donker toch niet, en dan met een kaars op je hoofd drie rondjes lopen voor een afgedekte spiegel en verzin nog maar wat fraais. Enige mazzel heb je gewoon nodig bij dit werk. En geen deadlines want dan weet de leukpolitie je altijd te vinden. Hier had ik bijvoorbeeld een deadline en een keurig geglanslakte ondergrond, nouja, zie zelf maar....
(https://c1.staticflickr.com/2/1550/25407535304_9ca2dc92b9_b.jpg) (https://flic.kr/p/EHbg4w)Cockerill_ertswagen_2_LR (https://flic.kr/p/EHbg4w) by Floris Dilz (https://www.flickr.com/photos/floris_dilz/), on Flickr
en hier geen deadline en een veel ruwere ondergrond.
(https://c5.staticflickr.com/1/374/20210855228_730e8dcf3d_o.jpg) (https://flic.kr/p/wMXV8b)IMGP6134 (https://flic.kr/p/wMXV8b) by Floris Dilz (https://www.flickr.com/photos/floris_dilz/), on Flickr
(cijfers beetje geweatherd met schuurpapier achteraf)
Wat je sowieso kunt proberen bij je decal op de foto is er een heleboel gaatjes in prikken met de punt van een scherpe scalpel ofzo en dan microsol erover. Het vloeit er dan ook goed onder en daar doet het zn werk. Zit er al vernis op dan wil dat vaak niet lekker meer, de decal gaat iets uitzetten van de sol en krimpt daarna weer, de lak zet dan eerst mee uit en daarna blijft de boel rimpelig.
-
Beetje verweren, dat eerste model, Floris, dan kom je er wel mee weg. Ik doe dat meestal met modellen waar het bij de blanke lak (weer) eens fout gaat. Dan heb je eigenlijk niets meer te verliezen.
Net één laagje Micro Sol erop gesmeerd en toch wel tot mijn verrassing is dat de oplossing (tot een volgend probleem zich gaat aandoen). Je kunt wel zien dat het zich nu helemaal over het structuur van de verf ligt. In het echt ziet het er niet zo korrelig uit, maar uitvergroot wel. Het glimt nu iets meer, maar dat gaat bij het lakken wel weer verdwijnen. De witte vlekken zijn in ieder geval weg.
Allemaal bedankt voor de hulp! Zoals gewoonlijk is BNLS de uitkomst als je vast zit.
(http://svencentral.com/weblinks/benelux/2016/decal2.jpg) (http://svencentral.com/weblinks/benelux/2016/decal2.jpg)
-
Beetje verweren, dat eerste model, Floris, dan kom je er wel mee weg.
jup, dat deed ik toen maar....
(https://c1.staticflickr.com/2/1562/25434682072_1cab475d8b_o.jpg) (https://flic.kr/p/EKzoRf)IMGP6728 (https://flic.kr/p/EKzoRf) by Floris Dilz (https://www.flickr.com/photos/floris_dilz/), on Flickr
;D
Nou nee, t was gewoon een prototype om even te kijken hoe t zou ogen met volledige opschriften. Inmiddels zijn de opschriften alweer op de schop gegaan wegens wat taalstrijdperikelen waar ik destijds geen weet van had. (Belgische wagens hebben links en rechts verschillende opschriften. Aan de ene kant eerst nederlands dan frans, aan de andere kant eerst frans dan nederlands. Heerlijk land is t ook.)
Verder is de ultieme klootzakkenmethode bij vernaggelde decals trouwens insnijden en dan insoppen met verdunde vernis en zien die vernis onder de decal te krijgen. Deed ik voor ik microsol gebruikte en sindsdien nog steeds wel es als decals erg weerbarstig zijn. Voor een of ander snaarstrak ding niet erg handig want helemaal glad wordt het nooit meer maar voor poolse goederenwagens was het briljant. Enig nadeel: decals moeten enigszins terpentinebestendig zijn. Dat is weleens een puntje.
Deze wagen is bijvoorbeeld zo gedaan destijds.
(http://i620.photobucket.com/albums/tt281/meukemmer_van_floortje/IMG_7414.jpg)
-
Sven, het probleem begint volgens mij bij thinner als verdunning, ervan uitgaande dat het een nitrocellulose verf betreft. Het beste kun je een wet-transfer op een glanzend oppervlak aanbrengen en met ruim microsol deppen om luchtblaasjes weg te werken. Je zult zien dat het transfer dan glad op het model zit. daarna kun je het model met een mat- of zijdeglanslak afwerken.
Groet, Rob
-
daarom jammer dat doorwrijfletters zo moeilijk te maken zijn en ook vrij duur zijn, Vroeger bij de NMBS reeks 59 (Roco)waren doorwrijfletters te verkrijgen om een nummerloos ex. te nummeren en dat gaf prachtige resultaten ;)
Trouwens die ertswagons zullen wel meer geschonden of weggeteerde belettering gehad hebben ! ;D ;)
-
Sven, het probleem begint volgens mij bij thinner als verdunning, ervan uitgaande dat het een nitrocellulose verf betreft. Het beste kun je een wet-transfer op een glanzend oppervlak aanbrengen en met ruim microsol deppen om luchtblaasjes weg te werken. Je zult zien dat het transfer dan glad op het model zit. daarna kun je het model met een mat- of zijdeglanslak afwerken.
Groet, Rob
wat is het probleem met thinner dan? die is allang weer verdampt als de decals erop gaan....
-
Ja, ik zie dat probleem met die thinner ook niet. Mijn opmerking over de thinner was er alleen maar om aan te geven dat de verflaag zacht wordt door het overvloedig gebruik van azijn/Micro Set.
-
Floris, verkeerde verdunning. Thinner is uitstekend om de spuit schoon te maken; voor verfverdunning kun je beter de nitro verdunner gebruiken. D samenstelling is anders.
-
Dat zou ik niet zo algemeen zeggen, hangt nogal van de gebruikte verf af ook.... Even aangenomen dat je t niet over die veredelde biotex hebt die tegenwoordig als thinner verkocht wordt maar daar niks mee te maken heeft. Dat spul kun je inderdaad alleen gebruik als schoonmaakmiddel.
-
Toevallig lees ik dit en zie dat het de MBS loc van mij betreft.
@Floris.
Er is inderdaad een groot verschil in "thinners" .
Bij de Praxis krijg je een ssort zeepachtig schoonmaak spul wat ongeschikt is als verf verdunner.
Bij de Gamma hebben ze nog? het ouderwetse spul.
Nitro cellulose thinners moeten in de UK nog wel te koop zijn. En Phildie heeft gewoon zijn eigen verdunner te koop.
@Sven.
Ik snij bij dit soort transfers met biezen ook het middenvlak eruit alvorens deze aan te brengen.
Wel een beetje gepiel met fragiel vierkant transfertje maar een mooier resultaat.
Ook de kwaliteit van het transfer papier verschilt nogal eens. Als ik het goed heb had je deze transfers niet zelf gedrukt maar uitbesteed. Eventueel ander papier of adres proberen.
Groet van Paul
-
Dat heb je goed gezien, Paul. 8) Ik heb er juist bewust voor gekozen het midden niet uit te snijden. Behalve dat het dan nog moeilijker is om 'm goed aan te brengen, heb ik het vooral gedaan dat, na een laklaag, de randen van de transfers zoveel mogelijk niet te zien zijn. Die vallen (zoveel mogelijk) tegen de natuurlijke randen van de tram aan. En zoals geschreven, de Micro sol heeft het oorspronkelijke probleem in een keer opgelost.