BeneluxSpoor.net forum

Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Jasper65018 op 25 July 2016, 17:38:41

Titel: Duitse Schotterzwerg
Bericht door: Jasper65018 op 25 July 2016, 17:38:41
hallo!

ik weet niet in welk forum deze vraag moet komen, maar deze leek mij de meest relevante. ik heb een vraag, ik ben namelijk een duitse Schotterzwerg (dwergsein) aan het opknappen, en de elektrische componenten zijn kapot of werken niet goed meer, ik vraag mij af of iemand een schakeldiagram/schakelschema heeft van dit sein die ik kan gebruiken om hem te laten werken dmv een stekker die ik in het stopcontact kan doen. de foto die erbij zit is een voorbeeld van het soort sein waar ik nu mee aan het werk ben.

alvast bedankt, -Jasper.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/wiltra00.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/wiltra00.jpg)
Titel: Re: Duitse Schotterzwerg
Bericht door: nighttrain1 op 26 July 2016, 06:28:49
Heb je foto`s van de defecte elementen? (type plaatjes erbij graag!)
Misschien zijn ze niet defect maar werken ze op een voor jouw vreemde spanning.

Veel spullen* langs de Nederlandse baan werken nog op de Engelse spanning van 110VAC, dit stamt nog uit de oorlog.
Zet je daar onze 230VAC op, zegt het ook baf.
*((sommige) spoorwegovergangen)
Titel: Re: Duitse Schotterzwerg
Bericht door: Thom op 26 July 2016, 11:55:23
Het hele seinstelsel heeft een 110 volt voeding in NL.

In Duitsland zal dat ongetwijfeld een andere spanning kunnen zijn.
Titel: Re: Duitse Schotterzwerg
Bericht door: Haradigi op 26 July 2016, 12:04:25
Wat voor lampen of LED's zitter erin ?

groet
Harald
Titel: Re: Duitse Schotterzwerg
Bericht door: gvandersel op 26 July 2016, 12:18:52
Als het ding elektrisch op de Nederlandse variant lijkt, dan kan er niet veel kapot zijn. De Nederlandse variant bevat drie 110V naar 24V trafo's, wat weerstanden en drie lampen. Aansturen wordt op afstand via relais of andere apparatuur gedaan. Zal in duitsland niet veel anders zijn. Verwacht dat de trafo niet 110V zal zijn, daar dit in NL overgenomen is uit het Britse beveiligings-systeem, dat anders is als het Duitse.
Dus geef inderdaad wat type nummers ed van de onderdelen of maak foto's.

Groet,

Gerard van der Sel.

PS. Een Nederlandse dwerg is dus aan te sturen door eerst een trafo 220V naar 110V te gebruiken. Hierna kun je in de 110V alles regelen. Tenzij je het inwendige gaat verbouwen, maar dan is alles mogelijk.
Titel: Re: Duitse Schotterzwerg
Bericht door: Jeronimos op 26 July 2016, 15:26:20
Op dit forum vindt je een verhaal van iemand die ook zo iets gedaan heeft. Iets verderop in het verhaal staat dat een lamp op 30V werkt.

http://www.h0-modellbahnforum.de/t323773f38143-Orginal-DB-Sperrsignal-im-Garten.html

Hij heeft uiteindelijk ledlampen ingebouwd op 12V.
Titel: Re: Duitse Schotterzwerg
Bericht door: Thom op 26 July 2016, 15:56:47
Als het ding elektrisch op de Nederlandse variant lijkt, dan kan er niet veel kapot zijn. De Nederlandse variant bevat drie 110V naar 24V trafo's, wat weerstanden en drie lampen. Aansturen wordt op afstand via relais of andere apparatuur gedaan. Zal in duitsland niet veel anders zijn. Verwacht dat de trafo niet 110V zal zijn, daar dit in NL overgenomen is uit het Britse beveiligings-systeem, dat anders is als het Duitse.
Dus geef inderdaad wat type nummers ed van de onderdelen of maak foto's.

Groet,

Gerard van der Sel.

PS. Een Nederlandse dwerg is dus aan te sturen door eerst een trafo 220V naar 110V te gebruiken. Hierna kun je in de 110V alles regelen. Tenzij je het inwendige gaat verbouwen, maar dan is alles mogelijk.
Volgens mij leveren de trafo's 12 volt en zijn de lampen op 10,5 volt afgeregeld dmv een weerstand.

Twee trafo's in serie en dan werken ze ook op 220 ;-)