BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: Private SNAFU op 15 November 2007, 14:15:42
-
Hallo,
Ter vervanging van een defecte motor in een Roco BR93 ben ik opzoek naar een nieuwe motor.
Moet ik hiervoor een motor bij Roco bestellen of zijn er ook vervangingsmotoren te krijgen die zonder problemen in te bouwen zijn?
Gr,
Bart
-
Hallo Bart,
Zo snel gaat een Roco motor toch niet stuk!
Vaak is het een kwestie van schoonmaken bij de koolborstels.
En met een naald al het koolstof-slijpsel tussen
de vijf collectors weghalen.
Erwin.
-
heb al 2 keer een motor kapot gehad bij roco loks.
trein begon onregelmatig te rijden, en op gegeven moment erg te roken, nu is dat wel leuk bij een stoomlok, maar niet als het uit de tender komt:(
heb gewoon de officiele besteld bij Roco, zijn wel wat duur, maar passen 1 op 1.
Er zullen echter best alternatieven te krijgen zijn, heb ik alleen geen ervaring mee.
-
Erwin,
Hij is wel degelijk stuk. De vorige eigenaar heeft er mee zitten rommelen en de draadjes van de windingen die richting de rotor lopen zijn allen afgeknapt.
Vandaar dus dat ik een nieuwe moet/wil hebben.
Gr,
Bart
-
Bart,
Ik heb je een PB gestuurd.
Erwin.
-
Bij mijn roco br 93 komt ook veel rook.
Als ik voorzichtig heen en weer rij houd dat op en rijd ie naar tevredenheid.
Blijkbaar een veel voorkomend euvel.
Ik denk dat het motorje bij die van jouw doorgebrand is
-
Goh, ik heb nog nooit een defekte Roco motor gezien. ::)
Er moet een reden zijn dat dit bij andere dus veelvuldig voorkomt, geven jullie de locs soms olie?
Groeten,
Christoph
-
Bij mijn roco br 93 komt ook veel rook.
Als ik voorzichtig heen en weer rij houd dat op en rijd ie naar tevredenheid.
Blijkbaar een veel voorkomend euvel.
Hoi Bob,
Kijk even naar het begin van dit draadje.
Daar heb ik uitgelegd hoe de motor schoon te maken.
Daarna is jou probleem ook opgelost.
Doe je het niet dan gaat de motor er aan.
Als de motor gereinigd is, dan raad ik aan (en dat doet Roco ook.)
om de lok een tijdje met iets meer als normale snelheid te
laten rijden.
Helemaal perfekt als je het met een rollenbank doet.
Erwin.
-
hij is nu uit elkaar, ik heb het gevoel dat de borsteltjes er te strak op zitten
-
Laats las ik in een ander draadje de volgende link
http://www.gmens.nl
Zag deze mensen in utrecht op de beurs en heb een motortje meegenomen. Ze hielpen me het vliegwiel te demonteren van de oude motor. De vervanging was iets kleiner maar met wat verpakkings plastic van gamma doosjes zat de nieuwe motor er in no time in Hij rijd als een nieuwe. Kosten ongeveer de helft van origineel. De originele motor gaf steed vaker overload en kon niets meer trekken. Heeft wel altijd de clean wagon gesleept. Uit de collector was een koperplaatje gebroken. Overbelasting??
Nu maar hopen dat het goed gaat.
Greetz Ruben.
-
@ bart
Heb pb gestuurd
Groetjes
-
We hebben het over het model van de vervolgserie van de BR 93 toch? Met die loc heb ik ook al dergelijke problemen gehad. Mijn eerste exemplaar liep na 20 minuten inrijden al vast. Rokende motor. Ik kreeg gelukkig m'n geld terug. M'n 2e liep op een gegevens moment ook onregelmatig. Verdacht. De motor daarvan heb ik toen een nacht in de wasbenzine ondergedompeld laten liggen. Een hoop vuil kwam daar af. Helpt goed (zolang de moter tenminste niet doorgebrand is).
Er zijn volgens mij verschillende factoren waardoor dit bij dit model gebeurt. Ik denk dat de warmte van de motor vanwege de afdekkap niet zo goed weg kan. Wat het ook kan zijn is dat de koppelstangen zichzelf in de kunststof wielen vastdraaien, via de zeskant moeren. Daar kan geen motor tegenop. Ik heb de moeren met secondelijm (vanaf de achterzijde van de wielen) gefixeerd om dit te voorkomen.
Het is een loc om goed in de gaten te houden.
Overigens levert SB-Modelbau als alternatief een Faulhaber (meen ik te weten). Maar zolang er mechanische gebreken zijn zou ik me niet aan zo'n investering wagen.
Groet, Bas