BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Elektronica en analoog => Topic gestart door: jerry op 14 November 2007, 22:26:35
-
Hallo ,
Ik heb in een grijs verleden een rijregelaar uit een railhobby gemaakt en deze voldeed 100% voor mij nu zou ik graag weer zoites maken maar ik kan de railhobby niet vinden en dus ook het schema niet
Wie kan mij helpen met verkrijgen van dit schema of heeft iets anders om mijn gelijkstroom loks eenvoudig net zo te laten rijden
Groet leon
-
Hallo Leon,
Op circuitsonline staat een PBM. Zie http://www.circuitsonline.net/circuits/view/17 (http://www.circuitsonline.net/circuits/view/17)
Om er 16V= voor de motor mee te regelen, moet je even goed de geleidende tekst erbij lezen ;)
Daarnaast staat me er vaag iets van bij dat Klaas Zondervan ook zoiets heeft ontworpen ??? ??? ???
Succes ermee
-
Leon,
Als je de regelaar van Marten Weistra bedoeld, die staat bij Klaas op zijn site.
http://people.zeelandnet.nl/zondervan/regelaar.html
Mvg
Wim.
-
Op circuitsonline staat een PBM. Zie http://www.circuitsonline.net/circuits/view/17 (http://www.circuitsonline.net/circuits/view/17)
Om er 16V= voor de motor mee te regelen, moet je even goed de geleidende tekst erbij lezen ;)
Ik heb hier ook wel belangstelling voor, maar moet ik dan de bovenste motoraansluiting van de 12 V afkoppelen en hier dan 16 V op zetten?
Stephan
-
Dank jongens dit schema zocht ik perfekt nu nog ff naarde plaatselijke electronica boer
;)
-
Mij is nu alleen niet duidelijk welke van de twee je nu zocht, geef dat ook eens aan?
Mvg
Wim.
-
@ prutser: De bovenste motoraansluiting gaat inderdaad aan de +16V=. Of je hierin D3 ook mee moet nemen, weet ik niet zeker. 'k Ga binnenkort dit printje ook opzetten en testen etc.
-
Ik heb er nog een 5 tal liggen , printjes, , trafo, regelaars in fraai walkaround kastje met leds en richting schakelaars.
Iets voor jou?
-
stuur maar een pb met je vraagprijs :)
-
ik je een pb gestuurd maar dit mooie forum roept dan steeds "er is een fout opgetreden!
dus dan zomaar.
25 euri als je het haalt , woon in heemskerk bel anders even 06-46090697
-
ik je een pb gestuurd maar dit mooie forum roept dan steeds "er is een fout opgetreden!
Han, Han, Hoe zou dat nou komen ;D
Dirk
-
Ik heb nog een vraag over de werking van de regelaar; werkt de regeling 1 op 1, dat wil zeggen ik draai de knop vol 'open' en dan gaat mijn loc ook full speed, of zit daar een optrek-vertraging in?
Ik meen namelijk ook ooit eens (vroegâh) een schema te hebben gezien van een regelaar met optrek- en remvertraging. Als elektronica-nitwit haal ik dat niet uit het schema....
-
Marc, bij het schema zoals dat in de genoemde link staat is het inderdaad: knop vol open, trein full speed.
Maar als je even verder kijkt op mijn site, en dan in pagina 2 van Permaloog, dan staat daar een variant van de regelaar die bestuurd wordt door op twee ingangen wel of geen spanning te zetten. Daar zit wel een optrek- en afremvertraging in.
-
Dit vraagt wat nadere bestudering (zeker voor mij :P).
-
Een simpele vraag dan nog maar Klaas; hoe kan ik het schema eenvoudig aanpassen zodat ik hem kan gebruiken als rijregelaar? (Dus zonder het permaloog gedeelte). P' en 0V aansluiten op de rails?
Marc
-
Marc,
je kunt P' niet zonder meer aan de rails knopen. De opamp kan niet genoeg stroom leveren, er moet nog een vermogenstransistor achter, net als in het originele schema. Geef me even wat tijd, dan plak ik nog wat dingetjes aan dat schema.
Ik kan me voorstellen dat je even het spoor bijster bent, want ik heb nogal wat zitten rommelen in de oorspronkelijke schakeling. :)
-
En Klaas, al aan het plakken geweest?
Ik ben wel nieuwsgierig.
-
Marc, ik kan me voorstellen dat je ongeduldig wordt. Maar ik was op zoek naar dat oorspronkelijke Railhobby artikel om te zien hoe het ook al weer precies zat. Dat verhaal zat ergens in een verhuisdoos,en is gisteren pas boven water gekomen. Kun je nog 1 dagje wachten? ;D
-
Jaaa, mag ook nog wel een paar weekjes duren Klaas. Ik denk dat ik pas rond de kerstdagen aan wat hobbywerk toe kom.
-
in het schema van de pwm van www.circuit'sonline wordt aan de uitgang gebruik gemaakt van een gewone BUZ 10 mosfet als complete uitgangsversterker. Ik ben zelf ook bezig met een pwm op basis van een microcontroller, ook met deze fet aan de uitgang, en ik denk dat je deze fet ook heel goed kan gebruiken in het schema van Klaas. (Of praat ik nu voor mijn beurt Klaas? zeg maar als ik het fout heb)
groeten en succes,
Tim
-
Moest even heeeel diep graven ;D Maar in de Elektuur van november 1983 staat ook een regelaar beschreven.
Alleen de kop "spelen met treintjes" is wat minder.
Vanwege de auteursrechten kan ik helaas het schema niet plaatsen. Of is dat verjaard?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Regelaar.jpg)
Groetjes
Arthur
-
Alleen is dat niet de bedoelde treinregelaar. Dus schiet dat niet echt op.
Mvg
Wim.
-
Misschien kan de titel van het draadje dan veranderd worden in pulsbreedte regelaar?, of gaat het dan te ver van de oorspronkelijke vraag af dus een nieuw draadje openen?
Deze regelaar heb ik n.l. dus ook zelf gebouwd en gebruik ik nog steeds, er zitten wel veel schakelaars op, met optrek en afrem vertraging, zonder vertraging , dodemansknop, dat werkt soms wat verwarrend.
Later heb ik nog de treinregelaar met belastingscompensatie uit de electuur 1/97 in elkaar gezet maar dat is geflopt, ik heb al diverse componenten vervangen maar de treinen blijven op hol slaan, zelfs als ik de compensatie (op basis van tegen-EMK uitschakel).
Gr. Stephan.
-
Arthur,
het Weistra schema op mijn website komt uit een RH van 1984. Ik heb het gewoon nagetekend in Paint en geplaatst. Tot nu toe heb ik daarover nog geen commentaar gehad van Weistra en/of Railhobby. Kan 2 dingen betekenen: of ze hebben het nog niet opgemerkt, of ze vinden het wel best.
Wat je in ieder geval wel moet doen is een bronvermelding erbij zetten. Je moet nooit suggereren dat het je eigen schema is als je het geleend hebt.
-
Klaas, bedankt voor je reactie.
Als er behoefte is naar dit schema wil ik hem best op mijn eigen site publiceren.
Groetjes
Arthur
-
Waarom, op je eigen site? Bij Klaas staat hij toch goed, je kunt op je eigen site misschien wel een link plaatsen, als je dat handig lijkt.
Mvg
Wim.
-
Wim, Arthur heeft het over een ander schema. ;)
-
Werkt een pulsbreedte regelaar ook met optrek en afrem modules van bijvoorbeeld conrad of mecktronics?
-
Beusi, gezien je basiskennis welke je in een ander draadje tentoonstelt is ieder antwoord op je vraag verspilde energie.
Maar het antwoord is soms, ligt aan de rest van de gebruikte schakeling, onderdelen van die schakeling.
En het van mekeeren systeem heeft een eigen snelheidsregeling op basis van faseaansnijding.
Mvg
Wim.
-
Ik vind je reactie van verspilde moeite een beetje bot eerder gezegd, beetje bij beetje probeer ik het te begrijpen en ja daar heb ik soms wat moeite mee wat electronica betreft. Je wilt toch niet zeggen dat jij het allemaal in één keer wist?
-
Beusi, dat mag jij vinden, en dat is natuurlijk ook vrij bot, maar het geeft aan dat ik in ieder geval geen poging zal doen het je uit te leggen, als er iemand anders wel een poging wil doen hij gaat zijn gang. Maar het basis antwoord heb ik je al vast wel gegeven, en dat was SOMS enz. enz.
Mvg
Wim.
-
Je wilt toch niet zeggen dat jij het allemaal in één keer wist?
Niet verder vertellen, maar Wim is een natuurtalent. ;D
Maar Beusi, even serieus. Ben je lid van een modelspoorclub? Dat is vaak een goede start om de basisprincipes onder de knie te krijgen, want daar lopen vaak lieden rond die je aan de koffietafel met een schrijfblok en een potloodje meer duidelijk kunnen maken dan wij hier met z'n allen op het forum. Bij elektronica komt het vooral aan op systematisch denken, en ik heb de indruk dat jij daar wat moeite mee hebt. daarom ben je volgens mij meer gebaat bij een 1 op 1 gesprek aan de koffietafel.
-
Nee geen lid van een club, ik zal binnekort is kijken of ik aan een boek kan komen. Het punt is een beetje dat ik als beginneling hier ineens onzettend veel informatie krijg over van alles. Ik heb veel intresse in electronica en wil daarom dus ook alles weten. Dat gaat helaas niet. Ik snap ook wel dat het lastig is om een leek als mij van alles uit te leggen. Maar goed ik ga me best doen en het komt allemaal vanzelf, langzaam maar zeker;)
-
Marc,
hier je plaatje: https://images.beneluxspoor.net/bnls/weistravariantx.gif (https://images.beneluxspoor.net/bnls/weistravariantx.gif)
-
TOP! Ik ga er eens even op studeren en kijken of ik er een werkende regelaar van kan bakken. Bedankt.
Marc
-
TOP! Ik ga er eens even op studeren en kijken of ik er een werkende regelaar van kan bakken. Bedankt.
Marc
Moet nog ergens een print layout van zijn. Had Maarten nl ook voor gezorgd. Het zelf ooit 8 van deze regelaars gebouwd.
Van Weistra's bloksysteem (waar deze regelaar ook in verwerkt zit) heb ik nog printen liggen. Doe er niks meer mee dus .............................
(Weistra's blok systeem staat in de Railhobby seinspecial beschreven)
Mvg, Johan
-
Die printlayout staat in het oorspronkelijke artikel uit 1984.
Maar die geldt voor de oeruitvoering. Die bediende je met een potentiometer in de schakeling. In hetzelfde artikel presenteert Marten Weistra zelf een variant waarbij de regelpotentiometer werd vervangen door een vaste weerstand en een transistor. Dat geheel kon je dan uitwendig bedienen met een wisselcontact met de standen optrekken en afremmen. Dat paste allemaal nog in de originele layout.
Mijn variant gaat nog een stapje verder, die heeft een uitwendige bediening met 2 stuurspanningen. De ene zorgt voor afremmen tot ongeveer halve snelheid, de tweede voor doorremmen tot stop. Beide ingangen "los" laat de regelaar optrekken. En dat allemaal omdat dat op mijn spoorbaan halfautomatisch moet gaan werken. Dus rijdt de trein een blok in waar aan het eind een rood sein staat, dan gaat de remspanning er op. Bereikt de trein de laatste sectie voor het sein, dan komt de stop daar nog eens overheen.
En tot overmaat van ramp heb ik voor mijn rangeerterrein nog een variant bedacht. Die wordt gestuurd met een uitwendige potentiometer die een variabele spanning op een stuuringang brengt. En dat allemaal omdat een rangeerregelaar nou eenmaal iets directer moet reageren, en omdat ik daar met een walkaround ding wil werken.
-
Klaas, toch nog 2 vragen naar aanleiding van het schema:
- Is de remvertraging afhankelijk van de spanning op de uitgangen? (12V is vol in de ankers, 2V een beetje bijremmen).
- Kan ik ook een constante snelheid aanhouden?
Bedankt
Marc
-
Marc,
de optrek- en afremvertragingen liggen vast door de elco van 100uF, en daarvan naar links gaande de weerstanden van 100k en 47k en de 47k naar de plus.
Je kunt dat niet beinvloeden door de stuuringangen meer of minder te kietelen.
Er zijn feitelijk maar 3 vaste snelheden: stilstand, volle bak en halve snelheid. En die laatste is afhankelijk van de instelpotmeter van 100k linksonder.
Uit je vragen proef ik dat je misschien iets anders wil dan mijn schakeling kan leveren.
Als jij nou kans ziet om heel concreet te formuleren wat je wilt, dan kan ik wel een poging wagen om daar een passende besturingsvariant voor te verzinnen.
-
Klaas,
Scherpe analyse van de achterliggende vraag en tevens leg je op pijnlijk duidelijke wijze mijn gebrekkige elektronika-kennis bloot ! ;D
Ik ben inderdaad op zoek naar een regeling waarmee ik kan gasgeven, remmen en snelheid houden, en dan liefst (met name het remmen) in een aantal stappen; dus steeds harder remmen als het ware.
Ik heb ooit (vroegâh) een schema hiervoor gezien, maar dat was zonder PBM, en dat is voor mooi langzaam rijden eigenlijk wel wenselijk.
-
ik je een pb gestuurd maar dit mooie forum roept dan steeds "er is een fout opgetreden!
Mosterd na de maaltijd, edoch:
Dat komt omdat je cookie verlopen is. Als je op een link klinkt om een ander bericht of een andere rubriek te lezen, is dat geen probleem. Maar als het iets is waarbij je identiteit bekend moet zijn, zoals reageren, dan gaat het fout.
- Peter