BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: EricZmS op 06 July 2016, 19:36:08

Titel: G spoor wissel advies gevraagd
Bericht door: EricZmS op 06 July 2016, 19:36:08
Voor een G spoorbaan project  (lgb) zit ik met een probleempje.
De oude pendelbaan met lgb pendel werkte prima, echter wil ik graag een 2e trein over het zelfde spoor laten rijden door gebruik te maken van een wissel en opstel spoor.
Het idee: trein 1 spoor 1 vertrekt en keert terug, na terugkomst dient de wissel omgezet te worden (liefst automatisch, maar met de hand mag ook) (of door knop in te drukken)
Na x seconden vertrekt trein 2 spoor 2 en keert terug. Vervolgens vertrekt trein 1 weer Etc. Etc.

Bij mijn n-spoorbaan (waar ook een pendel is ingebouwd) is door het gebruik van de wissel het rustende opstelspoor spanningsloos totdat de wissel wordt omgezet.

Bij de lgb wissel is dit niet het geval (zal te maken hebben met storingsgevoeligheid/ weersinvloeden)
Mijn baan ligt echter binnen.

Heeft iemand enig idee of en hoe dit op te lossen is (liefst zo bedrijfszeker en eenvoudig mogelijk), ik rij analoog

Hoor graag van jullie
Titel: Re: G spoor wissel advies gevraagd
Bericht door: gvandersel op 07 July 2016, 14:14:48
Ben zelf N rijder, maar heb al eens gestoeid met LGB.
Hoe wil of hoe schakel je nu het wissel. Als dat ook nog geregeld moet worden kan dat meteen meegenomen worden.
Ik ga er even vanuit dat je wissel met een motor aangestuurd moet worden en door ompolen naar de andere stand gaat.

Groet,

Gerard van der Sel.
Titel: Re: G spoor wissel advies gevraagd
Bericht door: EddyK op 07 July 2016, 17:32:54
Je kunt van LGB of Piko kleine schakelaartjes kopen die je op de (elektrische) wisselaandrijving kunt klikken, als je dan de wissel omzet zet je de schakelaar ook meteen om, te gebruiken voor vanalles en nog wat (seinen, sporen spanningsloos maken, enz.).

Groeten Eddy.
Titel: Re: G spoor wissel advies gevraagd
Bericht door: EricZmS op 07 July 2016, 19:47:45
Gerard,
Moet idd nog manier vinden om wissel te schakelen, aandrijving is middels piko aandrijving.
Echter het aansluiten van de wissel is echt anders als mijn fleis...... nspoor.
Ben er vanmiddag mee aan het stoeien geweest maar kan ook niet vinden waar en hoe de draden aan te sluiten. De tekeningen die bijgeleverd worden voorzien hier niet in. Heb inmiddels contact opgenomen met de leverancier hoe dit te doen. Even afwachten dus. Of iemand moet nog een schemaatje hebben liggen.
Heb begrepen dat de wissel wordt omgezet door polariteits wissel maar waar de twee extra draden aan te sluiten is mij een raadsel.

Om de pendel te laten werken en het opstel spoor spanningsvrij te maken dacht ik een onderbreking te maken in de spoorstaaf en deze te overbruggen met een schakelaar.
Wanneer ik dit met een dubbelpolige wisselschakelaar doe zou ik (bij nspoor in elk geval) in combinatie met een druktoets de wissel om kunnen gooien en meteen het niet ingezette spoor spanningsloos kunnen maken.

Eddy dank voor de tip ik ga er naar vragen bij bigtrainworld

Groet,

Eric

Titel: Re: G spoor wissel advies gevraagd
Bericht door: gvandersel op 08 July 2016, 09:38:09
Eric,

Aansluiting is inderdaad totaal anders. Je hebt maar twee draden, terwijl je fl* wissels er drie hebben.
Op dit plaatje kun je zien hoe het een en ander aan te sluiten:
(http://shourtline.swl4.com/image/PIKO-35271_Electric_Swtich_Motor/Massoth-35271-Switch-Motor-Instrucitons-P001_800.jpg)
Zie 4, 5 en 6 voor het aansluiten van het wissel. Als dit klopt, dan is met wat relais de boel zo aan te sluiten.

Groet,

Gerard van der Sel.
Titel: Re: G spoor wissel advies gevraagd
Bericht door: EricZmS op 08 July 2016, 19:10:18
Gerard,

Dit is inderdaadhet schema wat bijgelever werd, maar sluit in nu gewoon de draden aan op de regelkant van de trafo? Wat is dan + en wat is - ?

Of sluit ik de draden aan op de rails, dan is de vraag waar?

N-spoor is een stuk eenvoudiger :)
Titel: Re: G spoor wissel advies gevraagd
Bericht door: tod op 08 July 2016, 19:25:07
maakt niet uit.
Sluit het wissel maar aan op de gelijkstroom (rij) uitgang van de trafo en je ziet dat als je de ene uit draait het wissel een kant op gaat en draai je naar de andere kant dan gaat het wissel de andere kant op.
De spoel reageert op het omdraaien van de polariteit. Zo test ik mijn wisselspoelen van LGB alvorens ze aan een wisseldecoder voor tweedraadsspoelen aan te sluiten.
LGB heeft daar speciale schakelaars voor en ik dacht PIKO ook. die gewoon met wisselstroom worden gevoed.
Je kan ook van de standaard wisselmagneetspoelaansluiting gebruik maken maar dan moet je van de driedraads aansluiting via diodes naar een twee draads gelijkstroom overgaan.
Je zou ook eens op het LGB forum:

http://www.grootspoorforum.nl/forum/index.php?sid=b3bedb9f0f8e28c69029ebb47ebd7b39

kunnen kijken of zo nodig daar je vraag stellen.
Dat forum gaat specifiek op grootspoor problemen in

Ton
Titel: Re: G spoor wissel advies gevraagd
Bericht door: EricZmS op 08 July 2016, 19:29:06
Ton,

Dank, ik heb me gisteren ook aangemeld voor grootspoorforum. Zit nu te wachten op bevestiging/toelating door de beheerder  ;D

Voelt wel een beetje als vreemdgaan, inschrijven bij ander forum :angel:

Eric
Titel: Re: G spoor wissel advies gevraagd
Bericht door: tod op 10 July 2016, 15:13:25
Dat voelen als vreemd gaan ken ik niet, dus ook niet waar het om forums gaat.
Ik kijk op meerdere forums in NL en DE en bekijk ze afhankelijk van het onderwerp.
Alleen dit forum en het Grootspoorforum bekijk ik praktisch iedere dag.
Ik heb dan ook een HO- en LGB-(tuin)baan.
Ton
Titel: Re: G spoor wissel advies gevraagd
Bericht door: gvandersel op 11 July 2016, 11:11:14
Eric,

Als je wissel inderdaad zo op de transformator reageert, heb je onderstaande schema als basis nodig:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/WisselmotoraansturingG.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/WisselmotoraansturingG.jpg)
Werking:
Contact 1 en contact 2 bevinden zich op de beide doodlopende sporen op een dusdanige manier dat de trein nadat hij tot stilstand is gekomen niet het contact meer bekrachtigd en de trein niet meer op het wissel staat. Met Rel 1 en rel 2 (normale relais met twee wisselcontacten) wordt je wissel aangestuurd. Normaal zal de motor aan beide kanten dezelfde spanning hebben. Bij het bekrachtigen van een van de contacten zal het bijbehorende relais de spanning verwisselen, waardoor de motor zal gaan draaien. Met relais 3 en 4 (dit is een zogenaamd bistabiel relais) kan gekozen worden voor de trein op spoor 1 of de trein op spoor 2 om deze te laten vertrekken. Zoals geschreven is dit de basis, er zullen nog wat componenten toegevoegd moeten worden afhankelijk van je verdere wensen en je exacte baanplan.

Groet,

Gerard van der Sel.