BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Elektronica en analoog => Topic gestart door: Arieuitalkmaar op 05 July 2016, 23:32:56
-
Hallo allemaal! Ik ben nieuw op dit forum omdat ik met een aantal vragen blijf zitten waar ik niet uitkom ;D
Ik heb een H0 gelijkstroom analoge baan, rij met Fleischmann, Lima etc.
Potmeter voor aansturing
Ik heb er iets over gelezen maar weet nou niet precies hoe het zit maar is het mogelijk om i.p.v. de standaard transformator een sterkere adapter te gebruiken in combinatie met een (sterio)potmeter voor het regelen van de snelheid? Zo ja, waar moet deze adapter minimaal aan voldoen per trein? En waar moet de potmeter aan voldoen en is een potmeter alleen voldoende of heb je nog iets van een voltage regelaar nodig?
Overgang 2e spoor
Aangezien ik een analoge baan heb, heb ik sommige stukken rails geschakeld (denk aan stationsdelen) en voor een tweede spoor gebruik ik een andere voeding. De meeste loc's gaan hier zonder problemen overheen alleen vallen treinstellen (die de + en - bij verschillende wielen pakken) uit bij de overgang naar het tweede spoor (en dus de tweede adapter).
Kennelijk kan de trein zich niet voeden door twee adapters... Is hier een oplossing voor?
Alvast enorm bedankt voor het meedenken! (y)
-
Vraag 1, simpel antwoord: nee ;D Tenzij je een hele hele grote weet te krijgen gaat het je niet lukken het overtollig vermogen op te stoken in de potmeter. Wel zou je zelf een schakeling kunnen als rijregelaar. De Weistra regelaar (http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Snelheidsregelaar_met_pulsbreedtemodulatie) is daarvoor populair.
Vraag 2, twee oplossingen:
- Of je isoleert steeds maar een railstaaf. Aan de doorlopende rail sluit je steeds een kant van alle regelaars op aan. Let wel op dat dit geïsoleerde regelaars vereist. Gebruik je gewone modelspoor trafo's is dat zo.
- Of je verbeterd de stroomafname van de treinstellen zodat ze wel op elke as van beide spoorstaven stroom af nemen. Dit zal het rijgedrag ook ten goede komen.
Timo
-
Dank voor je supersnelle antwoord!
Zou je dat overtollig vermogen weg kunnen nemen door extra weerstanden te gebruiken?
Van de Weistra regelaar site word ik duizelig al lijkt het me een leuke oplossing! Zijn deze ook kant en klaar verkrijgbaar of is het alleen zelfbouw?
Je eerste antwoord op vraag 2 snap ik denk ik nog niet helemaal...
Moet je het dan zo doen?
rails 1: +1 / -1
rails 2: +2 / -1
rails 3: +2 / -2
Arie
-
Dag Arieuitalkmaar,
Ik heb zelf net mijn eerste rijregelaar in elkaar geprutst, meer informatie kan je hier terugvinden: http://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,24624.0.html (http://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,24624.0.html)
Met het risico dat ik gebannen wordt voor het reclame maken voor een ander forum... Ik heb de tijd nog niet gehad om mijn rijregelaarverhaal hier te plaatsen ;D
-
Hallo Arie,
Kijk eens bij Aliexpress, voor 2 tot 3 euro koop je daar een PWM regelaar (gratis verzending). Wel oppassen met kortsluiting (beveiliging met autolamp en/of PTC)
Succes
Wim
-
Dat is inderdaad een mooi basic ontwerp. Maar neigt het niet naar meer stroom sturen? Niet dat het heel erg is op een modelspoorbaan maar zit even te denken of de boel niet extra gaat versnellen als er twee van die regelaars parallel staan wanneer je de overgang op rijdt...
Ik heb een gerecycleerde netadaptor gebruikt die ruim 15 volt gelijkspanning aflevert (dus heel wat meer dan de 12 volt die vermeld wordt op de behuizing)
Even inhaken op wat je daar schrijft ;D
15V zonder belasting is absoluut niet gek voor een ongereguleerde 12v adapter. Ga maar eens meten als je de adapter belast. Het zal dan al snel zakken.
Nadeel van lineare regelaars zoals die is dat ze het rest vermogen opstoken in warmte. Koellichaam is dus echt wel nodig. Vandaar dat ik zit te denken. Op zich zou het best goed mogelijk zijn om een van die goedkope DC-DC step down converters te gebruiken als regelaar. Door de kleine potmeter te vervangen door een grote heb je snel een makkelijk een effectieve regelaar.
Snel ff rekenen, als je een XL4005 (http://www.aliexpress.com/item/Free-shipping-10pcs-XL4005-DSN5000-Beyond-LM2596-DC-DC-adjustable-step-down-5A-power-Supply-module/32459679448.html?ws_ab_test=searchweb201556_0,searchweb201602_2_10037_10017_407_406_10032,searchweb201603_2&btsid=87a9bc83-5dce-4448-a585-398a2c0e6fe0) pakt en je plaatst ipv de 10k pot die er standaard op zit een 5k pot (http://www.aliexpress.com/item/10-PCS-High-Quality-WH148-B10K-Linear-Potentiometer-Pot-single-joint-1K-2K-5K-10K-20K/32560413497.html?ws_ab_test=searchweb201556_0,searchweb201602_2_10037_10017_407_406_10032,searchweb201603_2&btsid=531b1ac5-8b14-4bb9-be98-eb62d4dec0a8) heb je een regelbereik van 0,8V tot +-16V. Wil je een bereik van 0,8V tot +-12V kan je de potmeter vervangen door 5k en de weerstand op het bordje (is smd maar vervanger hoeft geen SMD te zijn) te vervangen door een 330Ohm versie.
Mocht iemand dit wat lijken kan ik (hopelijk) vanavond wel even een foto/tekening maken. Dit lijkt dan nog het meest op de klassieke rijregelaar.
Maar er zijn ook goedkope PWM regelaars (http://www.aliexpress.com/item/PWM-DC-6V-12V-24V-28V-3A-Motor-Speed-Control-Switch-Controller/32388647009.html?ws_ab_test=searchweb201556_0,searchweb201602_2_10037_10017_407_406_10032,searchweb201603_2&btsid=0248263a-6141-4bbc-87dd-b878222486ee) te vinden. Het is dan alleen altijd de vraag op welke frequentie ze werken en hoe de motoren er op reageren.
Timo
-
Hallo Arie:
Als je zelf iets wilt bouwen (dus: begrijpen) heb je hier misschien wat aan:
http://www.instructables.com/id/Simple-controllers-for-DC-motors-inc-PWM-inertia/?ALLSTEPS (http://www.instructables.com/id/Simple-controllers-for-DC-motors-inc-PWM-inertia/?ALLSTEPS)
Beginnend met een simpele potmeter, leggen ze hier stap voor stap uit hoe en waarom je er transistors, weerstanden en condensatoren bij nodig hebt. Ik heb er zelf enige probeersels op gebaseerd, en rijd nu met versie 3, die me redelijk bevalt. In de toekomst wil ik nog wel de Weistra regelaar gaan bouwen.
MVG,
Joost
-
Dank jullie allemaal voor jullie berichten!
Ik kan hier weer even mee aan de slag ;D
Ik hoe jullie op de hoogte van mijn vorderingen :)
-
Hey Timo,
Ik heb een paar van die PWM's besteld, kan alleen niet zo goed vinden wat ik er in moet stoppen qua voltage en amperage..
Heb jij een suggestie? :)
-
Van de listing:
- Input supply voltage:6V-28VDC
- The maximum continuous output current :3A
Alles tussen de 6V and 28V is prima voor dat ding. Het is dus een kwestie van wat wil jij dat er maximaal uit komt? Ergens tussen de 12V en 16V is gebruikelijk op analoge banen. En hij kan maximaal 3A aan maar Chinezen zijn erg goed om echt het aller aller maximum op te geven, zou hem niet continue 3A toevertrouwen. Maar goed, stroom is niet een kwestie van dat je dat er ook werkelijk in MOET stoppen. Dat is een kwestie van wat de trein vraagt. Veel modelspoor trafo's komen niet verder dan 1A. Je zou ook één grotere voeding kunnen pakken en daarmee meerdere regelaars kunnen voeden. De 1A per regelaar is dank denk ik wel een aardige vuistregel. Voed je ze allemaal uit een voeding dan gaat bovenstaand verhaal over 1 railstaaf dus niet meer op. Dan MOET je iedere rijregelaar scheiding (tussen de regelaars op dezelfde voeding in ieder geval) dubbel onderbreken. Maar omdat ze al uit dezelfde voeding komen zullen de overgangen dan al geen probleem meer zijn.
Wat ze overigens niet standaard kunnen is van richting veranderen. Hiervoor heb je, net als bij de andere aangedragen zelfbouw regelaars, nog een schakelaar voor nodig.
En de printen hebben geen kortsluitbeveiliging (3x woordwaarde). Ik heb dus geen idee hoe kortsluitvast ze zijn. Een zekering of de eerder aangedragen autolamp in serie zou dus geen gek idee zijn. Ook al zijn ze met €2,- natuurlijk ook weer zo vervangen ;D
Timo
-
Dank voor wederom een topantwoord!
Eventuele toekomstige vragen die hieruit zouden volgen zijn meteen betantwoord!
(y)
-
Nou ze zijn binnen hoor en ze doen het geweldig!
Kortsluiting vinden ze niet leuk, maar stuk gaan ze niet :)
+ en - staan vast en als ik die omdraai gaat ie over z'n nek; dus een schakeling om van rijrichting te wisselen moet daarna gemaakt worden.
Kom ik op mijn volgende vraag ;D :
Zijn er schakelaar waarmee ik de + en - om kan draaien? En zo ja; welke heb ik dan nodig?
-
Zou deze voldoen?
richting schakelaar DC motor (http://nl.aliexpress.com/item/Control-of-motor-rotation-direction-Switch-DC-motor-6v12v24v36v-forward-backward-and-stop-three-way-20A/32647548753.html?spm=2114.010208.3.17.qEzspM&ws_ab_test=searchweb201556_8,searchweb201602_5_10057_10056_10055_10037_10049_10059_10032_10058_10017_405_404_407_10040,searchweb201603_1&btsid=896e0dee-13a8-4e8a-8f51-ab0d66999edd).
-
Hoi Arie,
Mooi zo! De schakelaar moet er inderdaad na! Anders kan het zelfs kapot gaan. Dit is bij de Weistra regelaar en andere oplossingen niet anders.
Voor het omkeren voldoet iedere DPDT schakelaar. Of in het Nederlands, iedere aan-aan dubbel polige schakelaar.
Rocker switch (http://www.aliexpress.com/item/rocker-switch-6-pins-ON-ON/846584356.html) Opschrift 1-0 is alleen wat gek...
Rocker switch met off (http://www.aliexpress.com/item/10pcs-AC-250V-3A-AC-125V-6A-6-Pin-ON-OFF-ON-I-O-SPST-Snap/32670023350.html) Uit is alleen niet echt nodig
Toggle switch (http://www.aliexpress.com/item/5pcs-Lot-Blue-6-Pin-DPDT-ON-ON-Mini-6A125VAC-Miniature-Toggle-Switches-VE068-P/32503873136.html)
Eventueel zou je ledjes toe kunnen voegen om de richting aan te geven maar de schakelaar positie doet dat ook al. Voor ledjes zou ik een schema moeten maken en dat word niet eerder dan tegen het weekend.
Timo
-
Wellicht hebben jullie er iets aan: Marten Weistra heeft zijn originele verhaal uit Railhobby nog eens kritisch bekeken. Zijn meest recente versie is in onze encyclopedie terug te vinden bij pulsbreedtemodulatie regelaars (Weistra regelaar).
-
Die rocker switch met off is geniaal!
Los van het regelen van de rijrichting fungeert deze dan ook meteen als spooronderbreker op de stations!
De rocker switch zonder off kan ik dan gebruiken voor groen/rood seinen ;D
Zou je die rocker switch met off ook kunnen gebruiken voor groen/geel/rood seinen?
Superlief dat je helemaal een schema wilt tekenen maar rijrichting ledjes lijken mij niet nodig :)
Pulsbreedtemodulatie? Ik heb geen idee wat dat is maar ik zal eens even kijken waar ik dat verhaal kan vinden!
Nogmaals enorm bedankt voor het meedenken (y)
Ik hoop dat ik op een dag iets voor jullie kan betekenen :)
-
Hoi Arie,
Let even op dat je voor de losse sporen geen schakelaar nodig hebt die de richting om draait maar alleen na de regelaar.
De on-off-on rocker die ik plaatste kan daar prima voor gebruikt worden maar zou ik niet aansluiten dat deze de richting van een enkel spoor kan aanpassen. Over het algemeen is het niet zo handig dat je met één regelaar twee treinen via twee stukken spoor in tegengestelde richting kan bewegen. Kans dat je dat een overgang verkeerd gepoold hebt staan neemt dan ook toe. Voor het uit zetten van een spoor zou ik het dus aansluiten dat je het on-off kunt doen. Een enkelpolig on-off schakelaar voldoet dan al.
Wat betreft seinen, wat verwacht je er van bij groen/geel/rood seinen?
Pulsebreedtemodulatie (3 keer woordwaarde) of in het Engels, Pulse Width Modulation ofwel PWM is wat die regelaars van jou nu ook doen. ;D De Weistra regelaar is daar een type van waar veel mensen erg tevreden over zijn.
Timo
-
Hallo Arie,
Er bestaan tuimelschakelaars waarbij een dubbelpolige omschakelaar als enkelpolige 3-standen schakelaar kan worden bedraad. Door nu een vierpolige (DP3T) uitvoering te nemen kun je de spanning van de regelaar met nul-middenstand ompolen en heb je een 3-standen schakelaar voor eventuele seinsturing beschikbaar. De schakelaars zijn overigens prijzig.
Groet, Rob
-
Door nu een vierpolige (DP3T)
Vierpolig en DP3T gaan niet samen ;D DP3T is een Double Pole Triple Throw, of in het Nederlands, een dubbelpolige 3-standen schakelaar.
Maar goed, het is allemaal dus een beetje afhankelijk van wat je nu werkelijk probeert te bereiken.
Voor een rood/groen sein is het wel duidelijk, twee standen waarmee je de rails spanningsloos of niet wilt maken. Een DPDT (dubbelpolige aan-aan schakelaar) is wat je dan nodig hebt. Eén pool voor het sein rood/groen, andere pool voor spanning rails aan uit.
Maar wat wil je laten gebeuren bij een 3-standen sein?
Timo
-
Timo, het is een speciale 4-polige omschakelaar welke met jumpers in een dubbelpolige 3-standen schakelaar wordt veranderd.
http://spec_sheets.e-switch.com/specs/T146003.pdf
Door nu 2 polen niet te jumperen kun je zowel deze schakelaar als ompoolschakelaar met 0-stelling als een daaraan gekoppelde, galvanisch gescheiden 3-standenchakelaar realiseren. War je daarmee kunt doen is aan de vraagsteller. Ik gaf als intentie alleen de mogelijkheden weer.
Gr, Rob
-
Nouwja, je kan het aansluiten als DP3T ja. Maar van zichzelf is dat het niet (en is er geen term om hem te beschrijven...) 4PCO komt nog het dichtst in de buurt.
Maar echte 3T switches zijn inderdaad wat lastig te krijgen. Alleen in rotary zijn multi throw gangbaar.
Timo
-
Goed punt over die rijrichting Timo!
Ik zal het station 1 rijrichtingschakelaar geven en elk spoor een onderbrekingsschakelaar (met lampje :) )
Wat betreft die groen/geel/rood seinen wil ik het simpel houden.
Ik zat te denken aan een soortgelijke schakelaar als die rocker:
Stand 1 - Groen
Stand 2 - Geel
Stand 3 - Rood
Heb je een suggestie, want ik kom niet echt tegen wat ik zoek..
Als ik zo'n rocker on-off-on kan gebruiken zou dat tof zijn, want ik krijg er 30 binnen ;D
Maar ik denk niet dat dat lukt..
Als ik in de toekomst overstap op N-spoor wil ik wel zo'n aansturing die ook geel en groen kan laten knipperen enzo maar voor nu denk ik aan een sinpele schakelaar :)
-
Okay, dat geeft aan wat je het licht wil laten tonen. Moet dit ook nog enige samenhang hebben met het spoor?
Dan ga ik eens even nadenken of het mogelijk is het sein met een DPCO (twepolige on-off-on) aan te sturen. Met een eenpolige is het niet direct mogelijk. Wel redelijk makkelijk uit te breiden met een transistor. Maar twee on-on schakelaar zijn waarschijnlijk dan makkelijker.
Als je ook knipperen wilt dan zul je al meer schakeling moeten gaan maken. Analoog/discreet wel te doen maar het is dan al bijna de moeite waard om na te denken over een microcontroller oplossing. In mijn boek gaat de complexiteit van het benodigde circuit al de complexiteit van een microcontroller voorbij...
Timo
-
Nee, wat mij betreft hoeft het niet samen te gaan met het spoor. Ook het knipperen is iets voor in een verre toekomst..
Een on-on-on schakelaar zou dus voldoende moeten zijn maar die kan ik nergens vinden..
Dank voor het meedenken ;D
-
Hierbij een link voor een on-on-on schakelaar. Ik heb gefilterd op enkel- en dubbelpolig.
LINK (http://www.digikey.nl/product-search/en/switches/toggle-switches/1114212?k=&pkeyword=&pv66=1943&pv66=1910&pv66=1952&pv66=1918&FV=2080025%2C2080052%2C3ac0006%2Cfff40011%2Cfff80064%2C1140050&mnonly=0&newproducts=0&ColumnSort=0&page=1&quantity=0&ptm=0&fid=0&pageSize=25)
Sterkte.
Rob
-
Er is zonder twijfel een handige oplossing voor de vraag.
Als ik een vraagstelling (hier van ArieuitAlkmaar) niet helemaal begrijp, kijk ik nogal eens bij Felix Geering, b.v.
http://k.f.geering.info/modellbahn/technik/signalsteuerung1.htm
http://k.f.geering.info/modellbahn/technik/signalsteuerung2.htm
En dat doe ik dan omdat Felix niet alleen uitlegt welke seinbeelden van belang zijn, maar ook waarvoor die seinbeelden dienen (bij hem rijrichting afhankelijke blokbesturing).
En geheid heeft Felix ook te maken met 3 seinbeelden (of meer), want hij rijdt Zwitsers.
-
Voor alleen hetseinbeeld zou een enkelpolige on-on-on al voldoende zijn. Nu zijn deze wel te krijgen maar wel een stuk schaarser dan een on-off-on variant. Met een dubbelpolige on-off-on is het ook te doen (mits het sein met ledjes is) en anders met behulp van een transistor (+ een weerstand en twee diodes). Laatste is niet heel complex dus prima in elkaar te solderen zonder veel kennis.
Als het je wat lijkt kan ik ze vanavond of morgen wel even uittekenen.
Timo
-
Ik krijg dubbelpolige schakelaar binnen, dus ik ben wel benieuwd naar je oplossing ;D
-
Hier komen ze dan. Even gewoon met de hand getekend, wel zo snel.
Met de dubbelpolige schakelaar.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20160728_121637.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20160728_121637.jpg)
De getekende weerstanden R zijn de huidige weerstanden aan het sein. De schakelaar voor het gele sein zit dus na de weerstand (dus draad doorknippen) en die schakelaar gaat aan V+(/voedingsspanning). Niet aan GND zoals de schakelaar voor Groen en Rood.
Met enkelpolige met transistor
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20160728_121711.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20160728_121711.jpg)
Hier zit alles na de weerstanden van het sein. Je hebt een extra 1k weerstand (ongeveer 1k) nodig, een transistor en 2 of 3 diodes. De goedkope 1N4148 is geschikt. De 3e diode is misschien nodig. Kan zijn dat zonder het Gele sein niet dooft. Even proberen dus. Bestel je de onderdelen ook online kost het je 10 cent ofzo ;D
Timo
-
Wow, dit moet ik even op me laten inwerken :)
Dank voor de tekeningen! Zodra de schakelaars en de weerstanden binnen ga ik er mee aan de slag (y)
-
Voor het eerste schema heb je geen extra weerstanden nodig. De getekende weerstanden zijn degene die nu al aan de seinen zitten ;D Vandaar dat het schema ook alleen werkt met led seinen.
Timo
-
Snel nog even naar de PWM module gekeken nu ik hem binnen heb. (Moest even wachten wegens toetsen...)
Ze zijn gebouwd rond, hoe kon het ook anders, de 555. Om ze tot 30V te laten werken zit er een 7805 op. De modules schakelen de V- en zijn dus common positive. De schakelfrequentie lig op 22kHz (en onder de 10% duty iets hoger tot max 22kHz). Dit is prima te gebruiken maar kan voor wat meer motorkleef zorgen dan een lage frequentie zoals de Weistra. Maar vergeleken met analoog prima :) De laagste duty cycle is 4%.
Het is dit schema
(http://www.555-timer-circuits.com/images/MotorPWM.gif)
Met maar dan met een 100k pot. C2 vormt de timing condensator. Er staat geen waarde op maar uit rekenwerk kom ik op 0,6nF maar dat is zonder conpensatie voor de diodes. Dit zal naar alle waarschijnlijkheid een 1nF zijn. In plaats van een BJT zit er een mosfet op en wel een IRLR7833 (http://www.infineon.com/dgdl/irlr7833.pdf?fileId=5546d462533600a40153566dcf4a26d1), leuke mosfet. Als blusdiode zit er een STPS1045B (http://www.st.com/content/ccc/resource/technical/document/datasheet/3a/48/f3/37/fb/4a/43/df/CD00001539.pdf/files/CD00001539.pdf/jcr:content/translations/en.CD00001539.pdf) op.
Zou je liever een tragere frequentie willen is het makkelijk C2 te vergroten. Zet je er een 100nF naast (= maak je er 100nF van want die ene 1nF doet het hem dan ook niet meer :P ) zorgt voor een frequentie van 230Hz en verlaagt de minimale duty cycle naar +-2%.
Timo
-
Ik heb alleen een weerstand gezien op de ground kabel van het sein, klopt dit of moet ik er dan alsnog meer bij bestellen?
-
Welke seinen zijn het? Het zou kunnen maar bijvoorbeeld Viessmann gebruikt een weerstand per led.
Timo
-
Met de dubbelpolige schakelaar...
Maar de gele LED is in beide standen van de schakelaar kortgesloten, aan beide kanten staat V+, die zal dus nooit branden.
-
Nee, hoor, dat is nu juist de truc ;) Je spreekt over "beide standen" maar bedenk dat dit een 3 standen schakelaar is (on-off-on) en bekijk het dan nog eens ;)
Timo
-
...3 standen schakelaar...
OK, ik zie nu inderdaad een klein streepje voor de middenstand... dan zal in die stand de gele LED branden en in de getekende stand brandt de rode. In de andere uiterste stand brandt de groene.
...Moest even wachten wegens toetsen...
... zorgt voor een frequentie van 230Hz en verlaagd ...
Vast geen toets Nederlands... ;)
-
Yes, helemaal! ;D
En nee, inderdaad geen toets Nederlands :angel: In my defence, alle toetsen en teksten zijn überhaupt niet in het Nederlands :angel:
Timo
-
Even een korte update!
Er moeten nog wat knoppen binnenkomen uit China maar het bedieningspaneel begint al vorm te krijgen :)
Het zal nog even duren voordat ik het schema namaak maar het is ook een project dat niet snel af hoeft.
(http://www.it-av.nl/Besturingspaneel.jpg)
Keep you posted!
-
Ziet er al goed uit! Komt er nog iets van een schema/uitleg bij? Nu wel een mooie puzzel ;D
Timo