BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Materieel => Topic gestart door: Bjor op 02 July 2016, 22:53:17
-
Voor mij is de mooiste lok de V200. Enige tijd geleden kreeg ik van mijn broer een oude V200 in H0. Nu ben ik N-spoorder, maar tegen een V200 kan ik geen nee zeggen. Het is de Fleischmann 1381, uitgebracht in de jaren 1958 - 1959. Daarmee is de lok bijna net zo oud als ik. Nu had de oude dame al heel wat meegemaakt en dat was haar aan te zien. Rijden deed ze bijna niet meer. Ze strompelde meer over de rails. Tijd dus, om haar jas uit te trekken.
(http://i1252.photobucket.com/albums/hh574/Bjor/Revisie%20V200%202016/V200%201.jpg) (http://s1252.photobucket.com/user/Bjor/media/Revisie%20V200%202016/V200%201.jpg.html)
Daaronder zat een dikke 50 jaar vuil, vet en aangekoekte olie. De collector was een bijna geheel zwarte schijf.
Een ingrijpende operatie was dus nodig om haar leven te kunnen redden. De motor ging uit elkaar, de collector werd voorzichtig en grondig schoongeborsteld, de tandwielen, motorhuis en tandwielen verdwenen in een bad van Dasty en de de afgesleten koolborstels werden vervangen. Nadat alle onderdelen weer blinkend schoon waren, werd de motor weer in elkaar gezet en getest. Het oudje snorde weer als voorheen.
De lokkast, schortplaten, draaistellen en ruiten kregen eveneens een Dastybad en kwamen daar na een paar weken kaal en schoon weer uit.
Daarna de lokkast en andere onderdelen met aceton ontvet (de hele lok is van metaal) en eerst maar eens in de Vallejo primer gezet:
(http://i1252.photobucket.com/albums/hh574/Bjor/Revisie%20V200%202016/V200%202.jpg) (http://s1252.photobucket.com/user/Bjor/media/Revisie%20V200%202016/V200%202.jpg.html)
Aan de hand van een tabel met de originele RAL kleuren, kon ik de juiste verf halen. In een aantal gangen, waarbij steeds andere delen moesten worden afgeplakt, heb ik de hele kap gespoten:
(http://i1252.photobucket.com/albums/hh574/Bjor/Revisie%20V200%202016/V200%203.jpg) (http://s1252.photobucket.com/user/Bjor/media/Revisie%20V200%202016/V200%203.jpg.html)
(http://s1252.photobucket.com/user/Bjor/media/Revisie%20V200%202016/V200%203.jpg.html?sort=3&o=3[/img)
(http://i1252.photobucket.com/albums/hh574/Bjor/Revisie%20V200%202016/V200%204.jpg) (http://s1252.photobucket.com/user/Bjor/media/Revisie%20V200%202016/V200%204.jpg.html)
De grote vlakken zijn nu gespoten.
(http://i1252.photobucket.com/albums/hh574/Bjor/Revisie%20V200%202016/V200%205.jpg) (http://s1252.photobucket.com/user/Bjor/media/Revisie%20V200%202016/V200%205.jpg.html)
Nu komt het fine werk; de sierlijsten, opschriften, raamlijsten e.d.
Dan nog de bedrading vernieuwen en de lok weer in elkaar zetten.
(wordt vervolgd)
Ben
-
(y) leuk zo'n oud e lok weer een tweede leven in te blazen (y).
-
Reïncarnatie van een oude dame van weleer.
Mooi hoor
Groeten chris
-
Gaaf een restauratie op schaal. ;D
Vraagje. Hoe weet je dat de lok zo oud is. Kun je dat ergens op de lok zien/vinden??
-
Constructie van de draaistellen is wel een goede indicatie... Dit is een V200 van de eerste generatie, met chassis aan de draaistellen, en van na de eerste modellpflege, want er zit een 'typ 58' motor in
-
Dirk-Jan,
Het bouwjaar was te vinden op Internet: http://www.sammlertreff.de/katalog/fleischmann/1381.htm
De mijne is van de eerste serie, maar ik vind een lichtgrijs dak mooier, dus heb ik het de kleur van de latere modellen gegeven.
Ben
-
Hoeveel weegt deze, met de hele opbouw uit metaal?
-
I(?),
De hele lok weegt 530 gram.
Dat geeft dus een asdruk van 132,5 gr. :P Dat kan de gemiddelde H0 bovenbouw wel hebben. ;D
Vanwaar je vraag?
Ben
-
Ik zit nog met een vraag.
Zoals op de foto's is te zien zijn de vensteropeningen nogal "diep". De ruiten komen daar nog achter en liggen dus heel diep in de lokkast.
Nu zou ik graag de ruiten bijna gelijk met de buitenkant van de lokkast willen hebben, zoals bij het origineel.
Kan ik die ruiten met Kristal Klear maken? Hecht dat op (geschilderd) metaal?
En tot welke afmeting kun je met Kristal Klear ruiten maken? De vensters aan de zijkant, bij de motorruimte zijn 23 x 8mm.
Ben
-
Hallo Ben,
Grote gaten vullen met kristal klear wordt nog minder mooi dan de ramen die te diep liggen. Dan kun je beter op zoek gaan naar 1 mm. perspex ( plexiglas ) en de ramen daar uit zagen en op maat vijlen. Niet makkelijk, maar wel mooi.
En anders met een dunne merkstift de binnenkant van de raamsponningen zwart maken, dan valt het ook minder op dat ramen diep in de sponningen liggen. Ik heb dit ook gedaan bij de Roco plan T en de Artitec DE2.
Met vriendelijke groet,
Ruud B.
-
Nog een suggestie(als het tenminste kan met kristal clear)
Oude ramen erin zetten en het diepte verschil met kristal clear opvullen ?
-
Het opvullen van een raamopening met KK werkt goed.......maar hoe groter de opening hoe "holler" je ruit wordt. Het werkt prima voor lamplenzen en kleine raampjes. De lenzen een paar keer na druppelen. Voor grote ruiten zou ik het niet gebruiken. Over de bestaande ruit is een optie. Is het niet goed, trek je het er zo weer uit/vanaf als het droog is.
-
Mannen, bedankt voor het meedenken. Het toepassen met Kristal Klear is dus nogal wat werk. Ik denk er nog even over.
Waarschijnlijk zal ik eerst de originele ruiten er in zetten en het opvullen met K.K. eerst eens testen op een andere kap.
Inmiddels heb ik er een ander probleem bij gekregen.Ik had een verfstift met aluminiumverf, waarmee ik de sierstrips en letters op de zijwanden heb overgetrokken. Dat ging best goed. Die verf was na 4 dagen echter nog niet goed droog, bleek toen ik het model oppakte. Resultaat: aluminiumkleurige vlekken op het rode en grijze deel.Die moet ik dus eerst met aceton verwijderen en een deel van de kap overspuiten.
Het goede nieuws is dat ik de motor en de assen (spaarzaam) heb gesmeerd, de lok weer in elkaar heb gezet en dat hij inmiddels snorrend zijn eerste meters weer heeft gereden.
Zodra de lok weer toonbaar is, zal ik weer een fotootje plaatsen.
Ben
-
De kap is nu geheel gespoten. Het is nu zaak om de verchroomde details kleur te geven. Ik gebruik daar nu geen lakstift meer voor, maar gewone Humbrol nr 11. Die droogt snel, zodat ik geen dagen hoef te wachten tot de verf droog is.
Ook is hier en daar na het spuiten nog een klein retouche met een heel fijne penseel nodig.
Het resultaat tot nu toe:
(http://i1252.photobucket.com/albums/hh574/Bjor/Revisie%20V200%202016/Geschilderd%2020160712.jpeg) (http://s1252.photobucket.com/user/Bjor/media/Revisie%20V200%202016/Geschilderd%2020160712.jpeg.html)
Ik ben er best tevreden over.
De schortplaten moeten over. De opschriften heb ik met een stukje vlakgom met verf geprobeerd te tamponeren, maar de lettertjes zijn zo laag, dat ook het oppervlak daarnaast werd geraakt. De opschriften op de kap heb ik met een cocktailprikkertje met nauwelijks verf eraan getamponeerd en dat gaat prima. Dat ga ik nu op de schortplaten ook proberen.
Ben
-
Zou het hiermee niet beter gaan...?
http://www.micromark.com/super-fine-microbrushes-pkg-of-100,8378.html
Alleen weet ik niet of dit product in Nederland verkrijgbaar is.
Don Arnoldus, Oudkarspel
-
Don,
Dat zou inderdaad ook kunnen, al is het voordeel van een cocktailprikker dat hij geen haren bevat die naast de letters de achtergrond kunnen raken. Bovendien zijn die kleine borsteltjes aardig aan de prijs, maar even goed: bedankt voor de suggestie.
Ben
-
Make up poeder dinges wellicht een idee ?
Lijkt op een kwast maar dan ipv haren een zacht soort kussentje aan t uiteinde.
Ken de correcte benaming er niet voor,sorry :-[
-
Floris,
Een sponge applicator; zo'n soort sponsje bedoel je:
http://i.imgur.com/31TkaJW.jpg
Ja, die heb ik wel eens gebruikt voor het tamponeren van verf, maar dat was een ramp. Die sponsjes zijn héél zacht, dus is het bijna niet te voorkomen dat je bij het tamponeren van een een reliëfrandje o.i.d. ook het omliggende gebied raakt.
Een cocktailprikkertje werkt juist heel handig. Sowieso moet je maar hééĺ weinig verf gebruiken en je kunt het prikkertje heel precies op randjes, letters, e.d. leggen, zodat alleen de bovenkant daarvan van verf wordt voorzien. Vele malen makkelijker dan een zacht kwastje of sponsje. Doordat het hout de verf een beetje opzuigt, krijg je geen spetters of druppels, mits je maar heel weinig verf aan het prikkertje doet. Dan kun je in één keer 2 - 3 mm verven. Dat lijkt niet veel, maar dit soort details schilderen vraagt nu eenmaal tijd en geduld en ik gebruik ze alleen voor de randjes van openingen, de deurkrukken, en teksten in reliëf.
Hoe doe jij dat?
Ben
.
-
Make up poeder dinges wellicht een idee ?
Lijkt op een kwast maar dan ipv haren een zacht soort kussentje aan t uiteinde.
Ken de correcte benaming er niet voor,sorry :-[
Hoi
Satéprikkers, microbrush, makeup kwastjes, tamponeren......allemaal veel te moeilijk en onnauwkeurig.
Je moet gewoon het gedeelte om de lettertjes met tape afdekken uit voorzorg. ::)
Dan neem je een niet te klein penseel, maatje 2 of zoiets.
Een beetje verf op je werkblad en met het penseel verf opnemen. dan strijk je met het penseel over je werkblad, en wel in slecht één richting; Naar je toe!
Het penseel zal de meeste verf verliezen en de haren zullen een vlakke vorm aannemen.
Hiermee dan over je letters wrijven en voilá. :D
Hierb nog een artikeltje van mij uit de "oudheid" waarin het principe met een plaatje verduidelijkt is.
http://www.marklin-users.net/forum/posts/t5327-Restoring-a-3037
En hier nog een V200, met ook misschien wat bruikbare tips. (Ff doorlezen door de pagina's)
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=45327.msg819105#msg819105
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=45327.msg824458#msg824458
Bart
-
hallo, ik heb bij 2 oude 65-ers de opdrukken een soort van getamponneerd met een stukje vlakgom.verf aanbrengen met kwastje op gom(heeeel klein beetje ,lijkt op stempelen). Resultaat was zeer bevredigend.
mvg aad
-
@ Bart,
Leerzame draadjes. Dank daarvoor. Dit is de eerste lok die ik opknap en het resultaat valt me zeker niet tegen, maar er blijft altijd wat te leren.
Ik ben het alleen niet helemaal eens met je negatieve oordeel over tamponeren. Ik vind het tamponeren van hele kleine details met klein reliëf met een houten prikkertje - zoals bijv van de deurklinken - een fijne en betrouwbare techniek en met een prima resultaat.
Ik vind het leuk verschillende technieken te proberen, want iedere variant heeft zijn eigen voor- en nadelen.
@Aad,
De "vlakgum methode" heb ik ook geprobeerd, (zie mijn posting van 12/7) maar bleek iets te onnauwkeurig bij de lage reliëftekst op de schortplaten. Maar ook met die methode ga ik nog verder experimenteren.
Ben
-
De warmte van de afgelopen weken hielt me van de zolder en dus ook van het afmaken van de V200. Maar vandaag was het dan zover. De lok kon weer in elkaar en mocht op een testrondje haar eerste ritjes maken in haar nieuwe jas. Ze liep verrassend soepel voor een bijna 60-jarige. Maar ze mag nu met pensioen. Dus in haar nieuwe jasje in de vitrine op haar voordeligst op de foto:
(http://i1252.photobucket.com/albums/hh574/Bjor/Revisie%20V200%202016/Eindresultaat.jpeg) (http://s1252.photobucket.com/user/Bjor/media/Revisie%20V200%202016/Eindresultaat.jpeg.html)
Het eindresultaat is niet helemaal vlekkeloos en de lokkast had in haar lange leven ook al wat butsen en krassen opgelopen, maar ik ben redelijk tevreden met het resultaat. Er volgt vast nog wel een volgende restauratie............
Ben