BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Eelco Storm op 28 June 2016, 10:49:44
-
Bij een Zweedse museumclub heeft een grote brand gewoed:
http://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/brand-forstorde-500-meter-veterantag
Voor degenen die geen Zweeds kunnen lezen (of Deens of Noors), even een korte samenvatting:
De malmbanan is vrijwel zijn complete vloot aan wagons, railbussen en goederenwagens is verloren. Drie locs, zeventien wagons, zestien goederenwagens, negen railbussen / draisines en de reservedelen zijn verloren. Onder andere een ambulance-railbus die op de lijn narvik - kiruna werd gebruikt. Oudste wagon was van 1873, meeste materieel was ouder dan 60 jaar. Bekend van gebruik in diverse films.
Miljoenenschade en niet gedekt door de verzekering. De museumspoorlijn kan niet meer rijden omdat ze hierdoor geen materieel meer hebben op een railbus voor 24 passagiers na. In het artikel staat niets over een eventuele oorzaak.
Dit moet toch de ultieme nachtmerrie zijn voor elke museumclub...
Eelco
-
Verschrikkelijk....... het doet denken aan het verhaal van de brand in een Duits museum vele jaren geleden.
Laten we hopen dat er op een of andere manier nog wat gered kan worden.
-
"Is de Nachtwacht verzekerd" ..........
"Is het Rijksmuseum verzekerd tegen brand" .........
Ergens tussen een individueel item en de totale collectie ligt een grens. Het enige wat je kan doen is je best dat het nooit gebeurd, maar als het ooit gebeurd ...... :'(
-
Eeuwig zonde!
-
Probleem is, als je iets wilt verzekeren, moet je er een waarde (in euro's) voor kunnen vaststellen.
Dat kun je niet voor de Nachtwacht en dat kun je evenmin voor menige andere (rijdende) museumcollectie......
Zeg maar zelf: wat is de aanschafwaarde of zelfs de dagwaarde van de collectie in Ouddorp of Hoorn?
Dirk
-
Het klinkt lullig maar niet meer als de schroot/oudijzer prijs van dat moment.
-
Ze zouden het toch kunnen laten taxeren? Dat doe ik met mijn oude motor ook.
-
wat is de aanschafwaarde of zelfs de dagwaarde van de collectie in Ouddorp of Hoorn?
Aanschafwaarde: voor bakken: veelal nul of minimaal. Voor de stoomlocs veelal nul of toenmalige oud ijzer prijs.
Dagwaarde: geen idee, maar de materiaalkosten zijn niet onaanzienlijk en de arbeidskosten zijn aanzienlijk. En wat er dan in gebruik van dagwaarde aan over blijft .....
Vervangwaarde: een aanzienlijk bedrag per item en voor de totale collectie: onbetaalbaar
-
En om er maar een mooie uitspraak van de keizer der vijftigers aan vast te plakken: alles van waarde is weerloos...
-
Ze zouden het toch kunnen laten taxeren? Dat doe ik met mijn oude motor ook.
Yep, totdat je een motor hebt die dusdanig zeldzaam is dat de onderdelen die voor een eventuele herbouw benodigd zijn er domweg niet meer zijn.
De Nachtwacht zal de 1000 euro aan materiaal niet halen, maar laat het 5000 euro zijn. Daarmee maak je nog steeds geen nieuwe.
De SHM 6513 heeft een nieuwe ketel uit een handige actie in een niet te ver verleden, maar omdat het een replica is, is daar 0,0 subsidie / structurele steun voor te verkrijgen.
Een houten (opbouw)bak gaat bij brand veelal totaal verloren, bij een beetje brand is het ijzer ook niet meer (her)bruikbaar. Er staat mij bij dat zelfs drijf/koppelstangen in de Neurenberg loodsbrand dusdanig heet waren geworden dat die niet meer herbruikbaar waren. En dat dit ook voor de ketels gold.
-
Mooi moment om een andere hobby te zoeken.
-
Het oude pand was in de oorlog een magazijn van het Duitse leger.
Hier werden voorraden voor de troepen in Finland overgeslagen.
Een aantal stukken in de verzameling waren eigendom van het SJVM.
Gelukkig is er nog genoeg te vinden in Zweden. Zodat deze vereniging
over een paar maanden weer kan rijden.
-
Van wat er op de foto's te zien is, valt weinig meer te maken. Een goederenwagen of (misschien) een stoomloc is nog wel weer op te bouwen als het vuur niet al te heet is geweest (i.v.m. vervormingen), voor ander materieel is het al snel klaar, dat zag je in Nürnberg ook. Drama :(