BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: ivanzon op 25 June 2016, 22:07:59
-
Ik heb een Lima 1220 voorzien van een Tams decoder. Deze is volgens de handleiding aangesloten en rijdt bij digitaal bedrijf in de correcte richting.
In analoog bedrijf werkt de rijrichting omgedraaid.
Nu hebben deze decoders de eigenaardigheid dat ze af fabriek in Märklin mode staan voor analoog bedrijf (polariteit heeft geen invloed op de rijrichting, richtings wissel door spanningspuls) Zou het kunnen zijn dat de motor sturing nog verkeerd om staat ?
-
Geen idee, maar als je de motordraden (en eventueel de verlichting) omwisselt, rijdt de loc goed. Je kan ook in cv29 de rijrichting aanpassen, dan wisselt de verlichting gelijk correct mee.
-
Maar CV 29 draait toch de betekenis van voor en achteruit om op de decoder? Daar zit het probleem niet, want de verlichting reageert correct op de rijrichting
-
Dat laatste schreef je er niet bij. :)
Dan alleen even de motordraden omsolderen.
-
Als digitaal alles goed werkt ( rijrichting, seinen etc. ) is het waarschijnlijk alleen de rode en zwarte draad naar de decoder van de rails.
Rood moet aan de rechter wielen gezien in de rijrichting die je als 'vooruit' wilt hebben.
Dus ik vermoed dat je rood en zwart moet omdraaien.
Grtzz,
Karst
-
Verlichting schijnt wel correct te reageren Karst. Als rood en zwart dan worden omgewisseld, is de rijrichting correct, maar de verlichting weer niet, zodat die weer moet worden aangepast. De motordraden omwisselen lijkt mij het gemakkelijkst.
-
Maakt niet uit Henk,
Als de verlichting digitaal in overeenstemmings is met de rijrichting, istie dat ook in analoog mode.
De decoder bepaalt in analoogmode aan de hand van de polariteit van rood en zwart wat vooruit en achteruit is.
Grtzz,
Karst
-
Ah, weer wat geleerd.
Maar we weten niet wat verkeerd is aangesloten, de stroomafname of de motor.
-
Dus samenvattend tot nu toe: Grijs/oranje bepaalt welke kant je op gaat in digitale context, en rood /zwart in analoge...
Nou moet die loc toch nog een keer open om er een stel LED frontseinen in te zetten...
-
Nou, ook analoog moeten de motor en de verlichting correct zijn aangesloten. Volgens norm moet de rode draad van de decoder zijn aangesloten op het rechterspoor gezien in de rijrichting vooruit. Nu is het bij een 1200 natuurlijk zeer de graag wat vooruit is, maar dat wordt dan bepaald door de kant waar de frontverlichting op de witte draad is aangesloten. Dan moet de motor zo zijn aangesloten dat de loc vooruit ook die rijrichting kiest.
Analoog is dat van belang, omdat de loc anders de andere kant op sjeest dan de andere locs.
-
Dus als je alles consequent verkeerd hebt aangesloten zie je bij digitaal bedrijf geen verschil?
Wat de voor / achter discussie betreft: Ik heb de klassieke Fleischmann locs als voorbeeld genomen, dus vooruit is de motor achterop
-
Nee, digitaal merk je daar niks van. Digitaal wordt de rijrichting immers in de decoder bepaald en niet door de polariteit op de rails.
Volgens mij reageert een consequent 'verkeerd' aangesloten loc ook analoog weer volgens verwachting na aanpassing van cv29.
-
Dus samenvattend tot nu toe: Grijs/oranje bepaalt welke kant je op gaat in digitale context, en rood /zwart in analoge...
Niet helemaal. ;D Juiste samenvatting: Grijs/oranje bepaalt welke kant je op gaat in digitale context, en rood/zwart en oranje/grijs in analoge...
Analoog is oranje gewoon aangesloten op rood en grijs op zwart. Te onthouden door te denken dat de kleur wat verbleekt is ;D Bij digitaliseren vervang je dus de ene draad tussen stroomafname en motor door de rode/oranje (rechts bij rijrichting vooruit) en de ander door de zwarte/grijze (links bij rijrichting vooruit). Sluit je rood/oranje juist links aan (en zwart/grijs rechts) dan merk je dan analoog niets van en is alleen vooruit digitaal de andere kant op. En natuurlijk zit je dan in de knoei met het licht.
Dus als je alles consequent verkeerd hebt aangesloten zie je bij digitaal bedrijf geen verschil?
Correct! Daarom is analoog testen ook nog aan te raden.
Wat de voor / achter discussie betreft: Ik heb de klassieke Fleischmann locs als voorbeeld genomen, dus vooruit is de motor achterop
Ik zelf hou altijd de cabine nummers aan. Cab1 is voor, cab2 achter.
Timo
-
Zo als Timo doe ik het ook. Ik test ze analoog ook of de polariteit klopt, al zal dat digitaal niets uitmaken.
-
Niet helemaal. ;D Juiste samenvatting: Grijs/oranje bepaalt welke kant je op gaat in digitale context, en rood/zwart en rood/zwart in analoge...
Timo
Als je de hele draad nog eens wil samenvatten, dan wel goed doen. Twee keer rood-zwart is teveel van het goede. :)
-
Oeps ;D Aangepast.
Timo
-
Ik weet voldoende denk ik, ik ga de boel tzt eens nakijken en de verlichting ombouw afmaken