BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: jurrien pinkster op 23 June 2016, 17:05:54

Titel: Keerlus probleem, Waar te plaatsen keerlus module?
Bericht door: jurrien pinkster op 23 June 2016, 17:05:54
Heeft iemand een idee waar ik de keerlus module moet plaatsen?

Dit is 1 van de schaduwstations.
Hier zit een lus in en we komen er niet uit waar we de module moeten plaatsen.

De bedoeling is dat er treinen op de kopsporen komen te staan en die terug rijden over de kruiswissel.
Hier komen we denk ik in de problemen.

We gaan rijden met de computer ( I-train en digikeijs )

Op de afbeelding kun je zien dat de railspiraal weg gehaald is.

(http://i65.tinypic.com/zwkyeg.png)

Alvast dank voor jullie input
Titel: Re: Keerlus probleem, Waar te plaatsen keerlus module?
Bericht door: Marc tramt op 23 June 2016, 17:13:14
Ik denk dat je je sporenplan moet aanpassen.  8)
Je langste trein moet in de keerlus kunnen staan (rijden) waarbij de elektonica dan zorgt voor de juiste, snelle, ompoling van de sporen.
Met dit sporenplan heb je volgens mij 3 keerlusmodules nodig, één per rondlopend spoor, die kun je makkelijk inderbreken.
Titel: Re: Keerlus probleem, Waar te plaatsen keerlus module?
Bericht door: Huib op 23 June 2016, 17:27:53
Lijkt lastiger dan het is. In feite zijn de drie rondlopende sporen geen keerlussen, omdat je helemaal links tweesporig aansluit. Er is maar één keerlussituatie. De enige kortsluiting zit tussen de afbuigende poot van het gele Engelse wissel en de afbuigende poot van het grijze wissel direct links daarvan. Haal deze verbinding weg en het probleem is weg. Zet daar dus in elk geval een dubbele isolatie tussen.

Dan is de vraag wat je gebruikt als om te polen sectie. Ik denk dat ik daarvoor de wisselstraat van het toevoerende spoor links zou gebruiken. Dit betekent isolaties op de twee andere wisselpoten van deze twee wissels en aan het begin van de boog. Omschakelen met een Lenz keerlusmodule of met een lichtsluisje over de isolatie in de afbuigende poot van het gele Engelse wissel.

Beter zou zijn om je sporenplan iets aan te passen met een lang genoeg spoor tussen de afbuigende poot van het gele Engelse wissel en de afbuigende poot van het grijze wissel direct links daarvan. Dan kun je daar de keerlusschakeling in bouwen. Overigens hoeft het om te polen stuk spoor niet zolang te zijn dat de hele trein erin past, zolang het stroomafnemende stuk van je trein er maar in past.

(http://home.floodland.nl/dumpzone/keerlusschets.png)

Is dit wat?

Grtz,

Huib
Titel: Re: Keerlus probleem, Waar te plaatsen keerlus module?
Bericht door: Timmo op 23 June 2016, 17:29:15
Je hebt 3 lussen zoals ik het zie. De kopsporen staan hier los van. Bij de gele lus. De onderbreking net na het kruiswissel maken en net voor het wissel aan de andere kant.
Titel: Re: Keerlus probleem, Waar te plaatsen keerlus module?
Bericht door: henk op 23 June 2016, 20:13:18
Nee, Huib heeft gelijk, er is maar één kortsluitpunt te zien. Is die overgang daar echt noodzakelijk?
Overigens kunnen er links van dit deel ook kortsluitpunten zitten.
Titel: Re: Keerlus probleem, Waar te plaatsen keerlus module?
Bericht door: Marc tramt op 23 June 2016, 20:18:09
Inderdaad, nu zie ik het ook.
Stuk links met de eerste twee wissels moet dan de lengte krijgen van de langste trein.
Titel: Re: Keerlus probleem, Waar te plaatsen keerlus module?
Bericht door: jurrien pinkster op 23 June 2016, 20:34:22
Tja

Het liefst houd ik die kopsporen wel in het plan
aangezien ik meerdere treinen heb met een stuurstandrijtuig.

Ik kan bij de tweede afbeelding van huib het deel verlengen tot in de rail spiraal dus lengte van mijn langste trein kan.

Iemand anders nog ideeen?
Titel: Re: Keerlus probleem, Waar te plaatsen keerlus module?
Bericht door: Michel Zethof op 23 June 2016, 21:28:01
Ik zou de hele module achterwege laten. Het ompolen van de geel gemarkeerde rails kan ook worden beïnvloed door de stand van de wissel: Met de stand van de Engelse wissel en bijbehorende links liggende wissel schakel je met een relais ook de polen om naar de polen van de rails waarmee het verbonden is met de wissels.
Titel: Re: Keerlus probleem, Waar te plaatsen keerlus module?
Bericht door: Romavami op 23 June 2016, 22:40:46
Zoals ik het zie is de keerlus ook nog eens een keer in twee richtingen te berijden.
Dit maakt het nog iets gecompliceerder. Bovendien kan de wissel voor extra problemen zorgen als hij al dan niet zelfdenkend (Profirails) is en stroomvoerend schakelt. Naar mijn idee vraagt het om problemen om een kruiswissel in het detectiestuk van de keerlusmodule te hebben.

De sectie waarin een keerlusmodule kijkt hoe de poling is zodra er een trein binnen rijdt behoeft zeker niet zo lang als de hele trein te zijn. Bij het rijden in twee richtingen bestaat dat detectiestuk uit 5 secties. Zodra de lok in die secties binnenrijdt wordt al dan niet omgepoold. Voor eventuele verlichte rijtuigen die achter de lok hangen heeft dit geen consequenties, in ieder geval niet bij digitaal rijden. Dat zijn mijn ervaringen.

Succes
Titel: Re: Keerlus probleem, Waar te plaatsen keerlus module?
Bericht door: Marc tramt op 23 June 2016, 22:46:37
Ik zou de hele module achterwege laten. Het ompolen van de geel gemarkeerde rails kan ook worden beïnvloed door de stand van de wissel: Met de stand van de Engelse wissel en bijbehorende links liggende wissel schakel je met een relais ook de polen om naar de polen van de rails waarmee het verbonden is met de wissels.
De grap van een keerlusmodule is dat de trein gewoon door blijft rijden zonder dat je iets van het ompolen merkt. Jouw oplossing is geschikt voor analoog rijden waarbij de trein moet stoppen.
Titel: Re: Keerlus probleem, Waar te plaatsen keerlus module?
Bericht door: Frank 123 op 23 June 2016, 23:04:34
Ik zou de kopsporen loshalen van binnenste keerlus en zodanig dat ze via normale wissel bereikbaar zijn van linker en rechterspoor. Deze wissel 4 maal isoleren aan zijde van linker en rechterspoor en dan geheel schakelen met dubbel relais.
Kun je in computerbesturing koppelen aan stand van de wissel.
Of de rest een keerlus is hangt af van de layout van de rest van de baan (oftewel: zijn linker en rechterspoor verder nergens verbonden ( BV bij station of aftakkende lijn).
Titel: Re: Keerlus probleem, Waar te plaatsen keerlus module?
Bericht door: henk op 24 June 2016, 03:33:35
Ja, zoals Frank zie ik het ook.

De grap van een keerlusmodule is dat de trein gewoon door blijft rijden zonder dat je iets van het ompolen merkt. Jouw oplossing is geschikt voor analoog rijden waarbij de trein moet stoppen.

Toch is zo'n oplossing in dit geval wel bruikbaar. Ik begrijp dat Jurrien vooral de kopsporen via twee rijwegen bereikbaar wil houden. Dan gaat de trein toch stoppen. Je kan het geheel van kopsporen isoleren en de polariteit afhankelijk maken van de gewenste rijweg.
Dus als een trein binnenkomt vanaf het onderste hoofdspoor linksboven, krijgen de kopsporen de polariteit van het onderste hoofdspoor. Vertrekt de trein naar het bovenste hoofdspoor, dan krijgen de kopsporen de polariteit van het bovenste hoofdspoor. Of omgekeerd natuurlijk.
Titel: Re: Keerlus probleem, Waar te plaatsen keerlus module?
Bericht door: Ronaldk op 24 June 2016, 07:56:33
De oplossing van Huib is een goede. Het enige probleem zit hem inderdaad bij de DKW. Je kan de sectie verlengen tot in de spiraal. Dat moet geen probleem zijn. Daar heb je meer dan tig meter voor  :)

Groeten Ronald.
Titel: Re: Keerlus probleem, Waar te plaatsen keerlus module?
Bericht door: Bert Mengerink op 24 June 2016, 08:35:46
Het is redelijk simpel. Alleen de DKW aan de linkerkant dubbel isoleren. Afhankelijk van de stand deze met de drie kopsporen ompolen. Dus rijdt je op het bovenste spoor in/uit dan gelijk aan het bovenste spoor. Rijdt de trein op het onderste spoor in/uit dan gelijk aan het onderste spoor.
Dit hoeft helemaal geen keerlusmodule te zijn, maar een relais, die gelijk met de DKW geschakeld wordt.

Groet,
Bert
Titel: Re: Keerlus probleem, Waar te plaatsen keerlus module?
Bericht door: jurrien pinkster op 24 June 2016, 09:03:43
Oke..

We gaan het proberen op de manier zo als Huib aangeeft.

Nu is er nog een punt waar volgens mij een probleem is.

Dit is bij de andere spiraal, Hier zit aan de bovenzijde een aftakking met een wissel en een kruiswissel.
Hier is volgens mij nog eens het zelfde probleem.

(http://i65.tinypic.com/2r7uequ.png)

Zie deze wissels.
Het dubbel spoor gaat naar het dubbel spoor van de afbeelding in het begin van dit topic.

Het enkele spoor gaat naar een kopstation. Hier zit verder geen lussen meer in.
Titel: Re: Keerlus probleem, Waar te plaatsen keerlus module?
Bericht door: gvandersel op 24 June 2016, 10:22:51
Je sporenplan is uitermate geschikt om met 3 keerlus installaties geschikt te maken. Hiervoor moet wel in drie sporen dubbele isolatie aangebracht worden.
Hier je oorspronkelijke plaatje met twee rode lijnen:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/keerlusschets-opl.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/keerlusschets-opl.png)
Op deze rode lijnen de dubbele isolatie aanbrengen en tussen de rode lijnen de keerlusmodule aanbrengen. De sporen zijn zo lang genoeg om je treinen te herbergen.
Het geheim zit erin dat je de beide toevoer sporen gelijk polariseert. Hierdoor krijg je geen problemen in je wisselstraat en kun je zonder problemen de drie opstelsporen bereiken. De drielussen zijn dan de probleem veroorzakers  ;D. Hierin dan ook drie keerlusmodules.

Wat betreft je andere tekening, zie ik geen problemen. Pas bij de lus waar je naartoe rijdt komen de problemen.
Gewoon bij parallelle sporen alle sporen gelijke polariteit houden bij digitaal rijden is het geheim.

Groet,

Gerard van der Sel.
Titel: Re: Keerlus probleem, Waar te plaatsen keerlus module?
Bericht door: Leolin op 24 June 2016, 10:40:07
Is het een optie om het Engels wissel weg te laten.
de keerlusmodule kan dan links buiten de tekening in een van de binnenkomende sporen worden gelegd.
de sporen op de tekening vallen dan allemaal in de keerlusmodule
Titel: Re: Keerlus probleem, Waar te plaatsen keerlus module?
Bericht door: jurrien pinkster op 24 June 2016, 10:45:08
Is het een optie om het Engels wissel weg te laten.
de keerlusmodule kan dan links buiten de tekening in een van de binnenkomende sporen worden gelegd.
de sporen op de tekening vallen dan allemaal in de keerlusmodule

Zonder die engelse wissel er geen keerlus meer.

Het gaat er om dat treinen op die kopsporen kunnen komen en daar dus terug kunnen rijden via het andere spoor de spiraal in.

De treinen komen binnen over het onderste spoor.
Titel: Re: Keerlus probleem, Waar te plaatsen keerlus module?
Bericht door: henk op 24 June 2016, 11:22:16
De tweede situatie is niet wezenlijk anders en kan op dezelfde manier met een keerlusautomaat worden opgelost. Daar vind ik een automaat ook aangewezen.

Bij de eerste situatie is dat minder vanzelfsprekend. Bij opstelsporen en zeker bij kopsporen is er altijd de mogelijkheid om de polariteit met rijwegen mee te schakelen. Je gebruikt dan een ompoolrelais dat je door een wisseldecoder laat schakelen. Dat relais neem je op in de keten van wisselstanden die bij een rijweg hoort.
Titel: Re: Keerlus probleem, Waar te plaatsen keerlus module?
Bericht door: Huib op 24 June 2016, 12:14:24
@Gerard: de lussen zijn geen keerlussen. Een keerlusschakeling gaat daar niet zoveel toevoegen. Het probleem zit bij het Engelse wissel en dat los je zo niet op.

Grtz,

Huib
Titel: Re: Keerlus probleem, Waar te plaatsen keerlus module?
Bericht door: Remunj op 24 June 2016, 12:43:35
Zonder die engelse wissel er geen keerlus meer.
Toch wel.
Alleen is het probleempunt dan verplaatst naar de twee wissels op je andere plaatje.
Maar dat is dan een stuk makkelijker op te lossen door in een van die spiraalsporen de keerlus schakeling op te nemen.
Titel: Re: Keerlus probleem, Waar te plaatsen keerlus module?
Bericht door: jurrien pinkster op 24 June 2016, 12:51:20
Toch wel.
Alleen is het probleempunt dan verplaatst naar de twee wissels op je andere plaatje.
Maar dat is dan een stuk makkelijker op te lossen door in een van die spiraalsporen de keerlus schakeling op te nemen.


Dat klopt inderdaad.

Wellicht dit heel spoor gebruiken voor de keerlus module?
Dit is alleen wel een meter of 12/13. spiraal mee geteld.

Dus als ik dan de manier doe als Huib heeft aan gegeven dan is dat mogelijk om het spoor vanaf beneden ( afbeelding Huib )
tot boven ( afbeelding 2 van mij ) te gebruiken voor een keerlus module toch ?

Mvg
Titel: Re: Keerlus probleem, Waar te plaatsen keerlus module?
Bericht door: Remunj op 24 June 2016, 13:12:20
Wellicht dit heel spoor gebruiken voor de keerlus module?
Dit is alleen wel een meter of 12/13. spiraal mee geteld.
Heb je die spiraalsporen niet opgedeeld in meerdere blokken?
Zou ik wel doen. Kan je meer treinen tegelijk laten rijden voor een vlottere doorloop.

Als je die sporen uit je andere plaatje allemaal dezelfde polariteit geeft kan je met Huib zijn oplossing uit te voeten.
Titel: Re: Keerlus probleem, Waar te plaatsen keerlus module?
Bericht door: gvandersel op 24 June 2016, 13:25:40
@Huub,

De lussen zijn geen keerlussen dat klopt. Wat ik Jurrien Pinkster probeer duidelijk te maken dat hij zijn baan, die zover ik het kan bekijken een hondebot is over twee verdiepingen, anders moet bedraden. Wil je een boel problemen voorkomen dan zul je de parallelle sporen van een gelijke polariteit moeten voorzien. Hierdoor ontstaan aan beide uiteinden van de hondebot een keerlus. In dit geval ontstaat in het schaduwstation een keerlus bestaande uit drie parallelle sporen.
Als hij van een van de twee sporen de polariteit omwisselt, dan vereenvoudigd hij de aansturing van zijn baan aanmerkelijk. Ook het probleem met het wissel en de engelsman verdwijnt dan als sneeuw voor de zon.
Doordat Jurien Pinkster nu beide parallelle sporen tegengesteld heeft gepolariseerd, hij heeft als het ware de ovaal gewoon naar elkaar toegedrukt, zal bij iedere overgang van het ene spoor naar het andere spoor elektrische problemen ontstaan.
Zijn probleem is in de basis ontstaan.

Groet,

Gerard van der Sel.
Titel: Re: Keerlus probleem, Waar te plaatsen keerlus module?
Bericht door: Ronaldk op 24 June 2016, 13:43:31
Gerard, klopt helemaal. 

Het is in principe een hondebot op twee verdiepingen. Zo heb ik hem ook ontworpen ;) Je kan inderdaad de twee sporen gelijk bedraden dus aan dezelfde kant de rode en bruin/zwarte draad houden. Dan heb je de keerlus (kortsluiting) in de schaduwstations zitten.  En wel in de opstelsporen van de schaduwstations. Daar kan je eventueel de keerlusmodules op aansluiten. Dan heb je de keuze of je alle sporen in een schaduwstation op 1 keerlusmodule zet of ieder spoor een aparte module of een combinatie daarvan. ;) De kopsporen hebben geen module nodig want die zijn dan altijd goed gepolariseerd.

Groeten Ronald.
Titel: Re: Keerlus probleem, Waar te plaatsen keerlus module?
Bericht door: PeterC op 24 June 2016, 13:55:49
Hallo Jurrien,

Ik heb hier dezelfde situatie. Ik heb het als volgt opgelost. De sporen 2 en 3 zijn doodlopende sporen en zijn voor zien van een monostabielrelais, deze wordt omgeschakeld zodra de laatste bezetmelder wordt geactiveerd. Deze sporen zijn dus dubbel geïsoleerd. Als er geen trein op spoor 2 of 3 staan dan zijn deze dus hetzelfde gepolariseerd als spoor 1. Het kruiswissel is hier volledig geïsoleerd en is ook voor zien van een monostabiel relais. Deze wordt geactiveerd als een trein van spoor 2 of 3 mag vertrekken. Dus ook deze heeft in ruststand dezelfde polarisatie als spoor 1.
Ik rijd met Koploper en daarin is dit zeer eenvoudig te realiseren.
Misschien heb je er iets aan.

PeterC

[imghttp://(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Kruiswissel_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Kruiswissel_2.jpg)][/img]
Titel: Re: Keerlus probleem, Waar te plaatsen keerlus module?
Bericht door: Remunj op 24 June 2016, 16:12:52
Met een kleine toevoeging dat op de getoonde foto geen kruiswissel te zien is  8) :-\
Titel: Re: Keerlus probleem, Waar te plaatsen keerlus module?
Bericht door: gvandersel op 25 June 2016, 06:36:52
Maar wel een Engelsman  ;D

Groet,

Gerard van der Sel.

Ps. Of zijn die nu ook (br)exit?
Titel: Re: Keerlus probleem, Waar te plaatsen keerlus module?
Bericht door: Remunj op 25 June 2016, 13:36:24
Misschien een Brengelsman  ;D ;D
Titel: Re: Keerlus probleem, Waar te plaatsen keerlus module?
Bericht door: Wim Ros op 25 June 2016, 13:56:02
Maar ook op de getoonde foto is er geen probleem met de polariteit, behalve op de puntstukken, maar dat is een standaard probleem en heeft niets met een keerlus te maken.
Dus wat er nu precies met dat monostabiele relais geschakeld zou moet worden geen idee dus.
Maar ik zie dat het wiel weer uitgevonden gaat worden.

Sporenplan heeft 3 aparte keerlus situaties. (lussen).

Groetjes