BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: Peter Spruit op 16 June 2016, 12:42:13
-
Heb recent eindelijk een oude Liliput Ae 4/7 aangeschaft ter vervanging van mijn doorgebrand exemplaar .
Deze hebben nog Buhler motoren op max 12 v rijspanning analoog.
Normale trafo uitgang is 14V ( Fleischmann )
Daar ik ook dit exemplaar niet in rook wens te zien opgaan graag info/tips om dit te vermijden.
2de vraag : hoe kan ik deze in later stadium beste digitaliseren, wederom zonder risico dat hij doorbrand.
Tx
Peter
-
1: Niet te veel gas geven. Op basis van een n=2 steekproef zijn mijn Bühler trafo's 0-16 volt, ongeacht het merk dat erop staat. Gaat hier om grote Fleischmann 6755 en een FMZ loze LGB trafo gelijkwaardig aan een 6730.
punt 2: Je kan het voltage aan de motor kant instellen
-
Is de motor echt doorgebrand? Kan ik me bijna niet voorstellen. Zeker niet als er normaal mee gereden wordt, als je 12 of 14 volt op de rails zet vliegt dat ding zowat.
Wat wel bij het oude Liliput vaker voorkomt is oude uitgedroogde olie, die kan ook lekker roken als het te warm wordt... En dat kan ook in de motor gaan zitten waardoor die blokkeert.