BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: Johan1946 op 11 June 2016, 12:28:38
-
??? Als her,her beginner, eerst N-spoor eind jaren '70 begin jaren'80, toen door onverwachte gezinsuitbreiding moeten stoppen, en toen in okt. 2007 door een kadootje, Roco ICstartset met locmuis2 voorjaar 2008 weer begonnen. In een korte tijd heel veel materiaal gekocht omdat er berichten kwamen dat de Roco-Line railbedding eruit ging. Van die hoop (2e hands) incl. 15 wissels, waarvan 5 digitaal met witte decoder (die op de Locmaus 2 het al deden) en de andere met een zwarte (analoge besturing) aanschaf m.b.v. Winrail een ontwerp gemaakt. Toen (oude dag)gezondheidsproblemen van 2009 tot 2013,14,15, en uiteindelijk iets beter dus, eind 2015 wèèr begonnen. De baan (200X360 cm) stond er wel "op wielen om te rollen" vanwege te weinig ruimte in mijn garage. Van de 13 loc's (incl.een TEE en TGV) die ik al had er een een stuk of 5 voorzien van een decoder (door onwetendheid verschillende merken)en alle uitgerust met een 652 (contra)stekker. Èèn Loc laatst nog bijgekocht uit "nostalgische" ideeën. Dus 14 loc's, eigenlijk voor mij veel te veel. Twee moeten nog een decoder hebben. Een paar maanden terug een Multimaussetje gekocht omdat de Locmaus 2 versterker het begaf. Hoewel de Loc's het allemaal doen met de Multimaus begon ik toch te zoeken naar een goede en niet zo dure aanvulling c/q verbetering. Dit omdat de baan zò gecompliceerd is dat er nimmer met mèèr dan 2 à 3 loc's tegelijk te rijden is. Winrail (helaas is het gestopt) gaf toendertijd 4 keerlusproblemen aan. 2 keerlus- modules had ik al gekocht waarvan er 1 gewerkt heeft. Ik ben nu bezig ze beide in de baan te proberen te plaatsen.
Dus nu de vraag: WAT PLAATS IK VOOR EEN REDELIJKE INVESTERING BIJ DE MULTIMAUS. Ik heb al contact gelegd met RoSoft c/q mr. Ros en beloofd aan het eind van de maand te beginnen met aanschaf. 2 dagen later kwam ik toch ergens kritische noten tegen in vergelijking met b.v. de z of speciaal de Z21 van Roco. Wie o wie heeft een idee of ervaring hiermee.
Bij voorbaat dank en excuus voor het lange verhaal, met vriendelijke groet, Johan
-
Wat bedoel je met "WAT PLAATS IK VOOR EEN REDELIJKE INVESTERING BIJ DE MULTIMAUS"?? Bedoel je voor keerlussen? Boosters? Decoders? En wat heeft dat te maken met de z21?
En voor keerlussen in het baanplan, kan je deze eens hier posten? Dan kunnen we allemaal kijken hoe dat handig op te lossen is als je wilt.
Timo
PS, lange verhalen zijn absoluut niet erg. Maar je maakt ze wel een heeeeel stuk leesbaarder door het op te delen in wat kleinere alinea's ;)
-
Bedankt voor de reactie Timo.
Ik moe(s)t nog even wennen aan forumschrift denk ik. Ik ga kijken c/q zoeken hoe ik een overzichtelijk baanplan op dit forum kan krijgen.
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/WINRAIL_ONTWERP_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/WINRAIL_ONTWERP_1.jpg)
Ik hoop dat het werkt door mij als halve spoorweg digibeet.
Als beginner, en 55 jaar geleden van school gegaan,heb ik geen volmaakt begrip van het hele gebeuren.
Hoewel waarschijnlijk de beste werkwijze is; bouwplan maken en daarna materiaal aanschaffen, is het bij mij andersom gegaan.
Dààrom lang aan het puzzelen geweest in 2008 en 2009.
Ik ben dankbaar voor iedere opbouwende hulp. Johan
-
De door jou getekende kortsluitingen kloppen niet helemaal. In feite heb je maatwee plaatsen waar kortsluiting ontstaat.
De meest linkse klopt. Dat spoor kan je prima met een keerlusschakeling oplossen.
De drie rechtse punten zijn geen kortsluiting.
Het probleem zit in het spoor vanuit het midden naar rechtsonder. Daar heb je bij een van de twee wissels de kortsluiting. Ook dat spoor kan je met een keerlusschakeling oplossen, al is dat spoor wel wat kort. Je langste trein moet namelijk volledig in het keerlusspoor passen.
Maar misschien moet je eerst je sporenplan nog eens goed bekijken.
Dit is een typisch starters ontwerp. Hoe krijg ik zoveel mogelijk rails op een te kleine oppervlakte. :-\
Mij spreekt het totaal niet aan.
En ik tel trouwens 13 wissels. Dus iets meer te schakelen dan die genoemde 5.
Wissels open rijden is niet echt aan te bevelen. Al helemaal niet bij digitaal rijden.
-
Bedankt voor de reactie Timo.
Ik moe(s)t nog even wennen aan forumschrift denk ik. Ik ga kijken c/q zoeken hoe ik een overzichtelijk baanplan op dit forum kan krijgen. De ideeën die ik inmiddels opdeed, zijn; verbinding tussen Multimaus en PC. Uitbreiding naar Koploperbesturing, met melders e.d. Over de RoSoft onderdelen (per stuk niet zo èrg duur) schreef iemand dat Loconet er niet op werkt.
RoSoft verkoopt wèl een LocoNet stekker. Wat werkt er wèl blijvend op RoSoft? Ik weet niet wat Loconet wel of niet doet.
Het werkt als een netwerk via een USA 6 polige stekker. De Z21 kan dat wel las ik.(Wikipedia)
Vergt een uitgave van € 400,-En het bij te voegen apparatuur is (fors)duurder volgens sommigen.
De z21 werd door iemand aangemerkt als een geüpdate Multimaus met beperkingen.
De Modelspoorbusiness is ermee gebaat als er meer unifomiteit zou zijn. Niet dat verdeelde gedoe met ieder zijn eigen ins en outs.
Over de laatste reactie door Remunj: Ik schreef niet dat er maar 5 wissels in zitten maar 5 digitale wissels. De rode. De andere zijn incl. de halve engelsman, die heeft er twee, analoge 10 plus 5 is 15 wissels. En nogmaals; de start was TOEN "noodgewongen" vanuit een andere visie gebeurt. Dat het jou niet aanspreekt begrijp ik wel, maar dat is nu eenmaal zo in het leven.
Ik heb weleens een baantje gezien met 2 rondjes en alles vol met huisjes. Dàt sprak mij niet aan. Ieder zijn heug en meug.
Ik wil(de) alles gebruiken wat ik op de kop kon tikken. Heb evengoed nog over.
Dat het geheel òòk nog op 8 modules ligt, en 1 komt er nog bij, maakte het er niet makkelijker op.
Er ligt geen enkel wissel op een "module"naad.
Als die tafel een keer het huis uitmoet, wat op mijn leeftijd iedere dag zomaar kan, moet hij wèl makkelijk uit elkaar kunnen.
En "door iemand anders" weer in elkaar. Voor nu heb er wèèr plezier in, en dààr gaat het toch om.
-
PS. De aanduidingen van de kortsluitingen zijn niet van mij maar kwamen automatisch van het WinRail programma.
-
Ik vindt het prima. Je vraagt advies en krijgt die. Die geven wecvanuit onze ervaring. Aan jou de keus om er wat van op te steken. Maar als ik je antwoord zo lees over dat een Z21 een geupdate multimaus is. Tsja, misschien eerst eens verder verdiepen in de digitale treinenwereld. Want je roept zo wat kreten maar ik heb zo het idee dat je nog niet precies weet wat die allemaal betekenen en welke uberhaupt van belang zijn voor jou. Klik bovenaan maar eens op encyclopedie (y)
En dat baanplan? Dat baseren op wat je toevallig hebt liggen, het is een keus. :angel:
Apart wat winrail ervan maakt. Ga zelf maar eens uittekenen waar de kortsluitingen zitten.
-
Maar als ik je antwoord zo lees over dat een Z21 een geupdate multimaus is.
Ik schreef niet Z21 maar z21. Ik dacht dat ervaren modelspoorders wel wisten dat er een wezenlijk verschil is. Die opmerking kwam trouwens van een bekende deskundige. En als een toenmalig bekende firma een programma verkoopt om modelspoorbanen te ontwerpen wie ben ik dan om aan die uitkomsten te twijfelen?
Het spijt mij te moeten zeggen, maar ik vind dat je schrijfstijl niet bepaald vriendelijk c/q begrijpend is.
Is dat de aanmoediging die je als (beginnend)medehobbyist moet krijgen?
Dit heb ik helemaal niet geschreven; --wat je toevallig hebt liggen,---- Of het is komen aanwaaien.
Je snapt schijnbaar ook niet dat een geschenk, door iemand waar je om geeft, òòk emotionele waarde heeft.
Dat kan een motivatie zijn om met iets verder te gaan waar je eigenlijk iets anders wilde, b.v. weer N of anders TT spoor.
Als iemand mij vraagt om zijn Mercedes uit te leggen begin ik toch niet over mijn Volvo?
Nee, dan probeer ik te begrijpen waarom hij in een Mercedes wil rijden.
Dat heet in het mensenjargon iemand in zijn waarde laten. Ik wens je verder het beste met je overwegingen.
-
Sorry hoor Johan, maar ik zie niet veel fouts in mijn antwoorden.
Ik reageer gewoon op wat jij vraagt en plaatst.
En ja ik weet het verschil tussen een z21 en Z21. Blijft mijn antwoord nog steeds van kracht. Beide zijn nou niet echt een geupdate multimaus.
Zijn totaal verschillende apparaten.
Daarom mijn goedbedoelde advies om eens in de encyclopedie te kijken om kennis op te doen.
En je laatste stuk van je antwoord. Sorry hoor maar dat raakt kant nog wal.
Je schrijft eerder dat het baanplan gemaakt is met wat je op de kop kon tikken en nu begin je erover dat ik niet begrijp dat een geschenk van iemand waar je om geeft ook emotionele waarde heeft. Zal aan mij liggen maar ik leg die link niet gelijk.
Ik weet dat je nieuw bent op het forum, maar het voorkomt een hoop onduidelijkheid als je duidelijke berichten plaatst. Zie ook Timo zijn reactie.
-
Misschien heeft het te maken met verschillende (karakter)inzichten.
Ik heb dingen aangegeven waarvan ik zie dat het door niet goed lezen c/q begrijpen onwillekeurig verdraaid wordt.
Ik ga natuurlijk niet een naam van een deskundige noemen die "via een persoonlijke mail" mij zijn idee overdraagt.
Ik respecteer òòk de mening van anderen die het met deze zienswijze (wellicht door eigen ervaring) niet eens zijn.
Als iedereen het met elkaar eens is, dan hebben we allemaal dezelfde dingen om er iets mee te doen.
Door opleiding, persoonlijke levenservaringen en dergelijke is mijn schrijfstijl "met illustraties" wellicht niet hetgene waar anderen iets mee kunnen. Sorry voor dàt. Het wordt in sommige literaire wereldjes toch wel gebruikt.
In ieder geval begrijp ik niet alleen weinig van digitale apparatuur maar blijkbaar òòk niet van forumtaal.
Zoals het verhaal van NTeering, hieronder.
Waarom breek je eigenlijk in op het draadje van Reeuw8?
Als je zelf een geheel ander (her)beginner probleem hebt is het netter om zelf een draadje te openen.
Maar toch even een vraagje: Hoe kom je erbij dat loconet €400 kost?
Ik gebruik ook loconet en dat heeft me nog geen €50 gekost.
Mvg
Nico
Wat is het draadje van Reeuw8 waar ik op ingebroken zou hebben? Voor mij een raadsel maar evengoed excuus.
Een draadje is voor mij een stuk lang dun ding waar mijn vrouw de was aan ophangt. (gekscherend bedoeld)
En dan over lezen; Waar heb ik geschreven dat LocoNet € 400,- zou kosten.
Volgens mij nergens, of ik moet een black-out hebben gehad.
Ik schreef "dacht ik"dat de aanschaf van een Z(met hoofdletter)21 € 400,- moet kosten.
Omdat er (vooral vanuit Duitsland) de z21 niet al te duur wordt aangeboden, als overblijfsels van startsets, heb ik aan een "volgens mijn inzicht" deskundige gevraagd wat ik met zo'n apparaat nog verder kan in samenhang met een Multimaus.
Zijn antwoord was datgene wat ik als citaat in een eerder bericht weergaf;
Voor de z21 wat eigenlijk een iets luxere Multi-maus is, met beperkingen, (kopie uit de mail)
Later begreep ik via een andere site dat die beperking gelegen was in het feit dat LocoNet er niet op werkt(e).
Edoch; websites die achterhaald zijn worden lang niet altijd weggehaald waardoor de voorlichting niet (meer) klopt.
Alles met elkaar ben ik niet zo gelukkig meer met deze hele ontwikkeling en zal mij dan maar moeten beperken in het door schade en schande wijzer worden met de (on)nodige kosten in het vooruitzicht.
Artikelen lezen op Beneluxspoor b.v. van mr.Eikelboom, waar ik al wat van geleerd heb, zal ik wel blijven doen.
Hij is voor alle duidelijkheid, NIET de deskundige over de z21.
Met excuus voor alle fouten wens ik iedereen het goede toe.
-
Beste Johan,
Ga even terug naar het eerste bericht op de eerste pagina.
Daar begint Reeuw8 met een verzoek om hulp voor het digitaliseren van een oude TT-baan.
Alle daaropvolgende reacties bij elkaar heet 'een draadje'. Het hele forum bestaat uit wel honderden van deze draadjes. Ieder met een eigen specifiek onderwerp.
Terwijl anderen Reeuw8 proberen te helpen kom jij er opeens tussendoor met jouw probleem. En dat heeft niets te maken met het probleem van Reeuw8.
Dat noem ik inbreken.
Kijk eerst eens naar de forumregels: http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,52401.0.html (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,52401.0.html)
Dat van die €400 zag ik een een bericht van jou zelf waarin je jezelf citeert:
(http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,69704.msg3221667115.html#msg3221667115 (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,69704.msg3221667115.html#msg3221667115)).
Merkwaardigerwijs is die tekst niet meer terug te vinden in jouw oorspronkelijke bericht.
Mvg
Nico
-
Normaal bemoei ik me nergens mee maar ik denk dat het Johan nu wel duidelijk is dat hij beter een eigen draadje had kunnen opstarten. Wellicht heeft hij in zijn enthousiasme iets te snel zijn eigen vraag hier neer gezet, en misschien schrijft niet iedereen op dezelfde duidelijke manier. Toch erger ik me groen en geel dat wanneer er iemand hier voor het eerst komt kijken er gelijk weer allerlei opmerkingen moeten worden gemaakt. Nou en als je zelf van een eenvoudig baanplan houd, waarom zou je daar nou iets over zeggen. Misschien is het allemaal heel aardig en oprecht bedoeld maar ik vind de toon ook vervelend klinken. Twee nieuwe leden op het forum en gelijk weten ze waar ze aan toe zijn >:(
Dat van die €400 zag ik een een bericht van jou zelf waarin je jezelf citeert:
(http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,69704.msg3221667115.html#msg3221667115 (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,69704.msg3221667115.html#msg3221667115)).
Merkwaardigerwijs is die tekst niet meer terug te vinden in jouw oorspronkelijke bericht.
Toch is het bericht niet aangepast dus ik weet niet wat hier dan merkwaardig aan moet zijn.
-
Het merkwaardige is dat het oorspronkelijke bericht (13:48 uur) alleen maar de eerste zin bevat:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,69704.msg3221667070.html#msg3221667070 (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,69704.msg3221667070.html#msg3221667070)
Terwijl Johans eigen citaat van 13:48 aanmerkelijk langer is (gepost om 16:52):
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,69704.msg3221667115.html#msg3221667115 (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,69704.msg3221667115.html#msg3221667115)
Nico
-
Beste Johan,
Ga even terug naar het eerste bericht op de eerste pagina.
Daar begint Reeuw8 met een verzoek om hulp voor het digitaliseren van een oude TT-baan.
Alle daaropvolgende reacties bij elkaar heet 'een draadje'. Het hele forum bestaat uit wel honderden van deze draadjes. Ieder met een eigen specifiek onderwerp.
Terwijl anderen Reeuw8 proberen te helpen kom jij er opeens tussendoor met jouw probleem. En dat heeft niets te maken met het probleem van Reeuw8.
Dat noem ik inbreken.
Kijk eerst eens naar de forumregels: http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,52401.0.html (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,52401.0.html)
Dat van die €400 zag ik een een bericht van jou zelf waarin je jezelf citeert:
(http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,69704.msg3221667115.html#msg3221667115 (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,69704.msg3221667115.html#msg3221667115)).
Merkwaardigerwijs is die tekst niet meer terug te vinden in jouw oorspronkelijke bericht.
Mvg
Nico
Beste Nico. Dit is het zinnetje waar je het over hebt?
Het werkt als een netwerk via een USA 6 polige stekker. De Z21 kan dat wel las ik.(Wikipedia)
Vergt een uitgave van € 400,-En het bij te voegen apparatuur is (fors)duurder volgens sommigen.
Nou weet jij dat je €50,- betaald hebt voor LocoNet. Je weet denk ik òòk wel wat een Z21 kost. €399,- normaal gesproken.
Wààr zou ik het dan over hebben gehad? Over LocoNet of over die Z21?
Ik heb niets aan die tekst veranderd. Zou niet eens weten hoe.
En inbreken doe je moedwillig en niet per ongeluk. Als je dat betiteld als inbreken wordt het een beschuldiging.
Het spijt mij voor jou, maar dat is terminologie die ik ver van mij weg houdt.
Ik had notabene al geschreven dat ik forumschrijven niet gewend ben, en dan bedoel ik dit forum.
Op een ander (medisch) forum ben ik soms wel bezig (geweest).
Oòk over sommige juridische kwestie's. Dààr kom ik deze verwijten toch niet tegen.
Daarmee bedoel ik niet dat de uitdrukkingen zoals "draadje" verkeert zijn, maar wel anders.
Wat mij tegenvalt is de tijd die men hier geeft aan nieuwelingen om aan het èèn en ànder te wennen.
Ik mis hier het vermogen om een medemens door gedegen onderwijs iets bij te brengen. Daar is geduld voor nodig.
Ik heb vanaf mijn 15e jaar 55 jaar geduld gehad met mensen, maar ja, men mag niets terug verlangen.
met vriendelijk groet, Johan1946
-
Het merkwaardige is dat het oorspronkelijke bericht (13:48 uur) alleen maar de eerste zin bevat:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,69704.msg3221667070.html#msg3221667070 (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,69704.msg3221667070.html#msg3221667070)
Terwijl Johans eigen citaat van 13:48 aanmerkelijk langer is (gepost om 16:52):
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,69704.msg3221667115.html#msg3221667115 (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,69704.msg3221667115.html#msg3221667115)
Nico
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,69704.msg3221667070.html#msg3221667070
Dag Nico, nog even dit. Als ik dit open zie ik mijn baanplan. Daar staat helemaal niets over Z21 en LocoNet.
-
Normaal bemoei ik me nergens mee maar ik denk dat het Johan nu wel duidelijk is dat hij beter een eigen draadje had kunnen opstarten. Wellicht heeft hij in zijn enthousiasme iets te snel zijn eigen vraag hier neer gezet, en misschien schrijft niet iedereen op dezelfde duidelijke manier. Toch erger ik me groen en geel dat wanneer er iemand hier voor het eerst komt kijken er gelijk weer allerlei opmerkingen moeten worden gemaakt. Nou en als je zelf van een eenvoudig baanplan houd, waarom zou je daar nou iets over zeggen. Misschien is het allemaal heel aardig en oprecht bedoeld maar ik vind de toon ook vervelend klinken. Twee nieuwe leden op het forum en gelijk weten ze waar ze aan toe zijn >:(
Toch is het bericht niet aangepast dus ik weet niet wat hier dan merkwaardig aan moet zijn.
Bedankt Martin. Je geeft mij toch dit beetje steun wat mij motiveert dit forum met alle voorzichtigheid te benaderen en de verhalen kort te houden. Lange zijn nu ook niet meer nodig.
met vriendelijke groet, Johan1946
-
Beste Johan,
even in het kort. Ik zal een moderator vragen om dit draadje op te splitsen en beiden te fatsoeneren.
Het is op dit forum niet netjes als je in een draadje inbreekt en verder gaat met een ander onderwerp. Dit komt de leesbaarheid van draadjes niet ten goede en maakt het lastig om informatie terug te vinden.
Graag een volgende keer een apart onderwerp aanmaken. Daarbij mag je uiteraad linken naar een draadje waar je vraag evt. vandaan komt.
Ik hoop dat de rust nu weer kan terug keren in dit draadje en dat we verder gaan met de originele vraag van Reeuw8.
Met vriendelijke groet,
Edsko Hekman
Bestuur BNLS
-
Wat bedoel je met "WAT PLAATS IK VOOR EEN REDELIJKE INVESTERING BIJ DE MULTIMAUS"?? Bedoel je voor keerlussen? Boosters? Decoders? En wat heeft dat te maken met de z21?
En voor keerlussen in het baanplan, kan je deze eens hier posten? Dan kunnen we allemaal kijken hoe dat handig op te lossen is als je wilt.
Timo
PS, lange verhalen zijn absoluut niet erg. Maar je maakt ze wel een heeeeel stuk leesbaarder door het op te delen in wat kleinere alinea's ;)
Hallo Timo. Ik realiseerde mij net dat door alle gedoe jouw vraag is onder gesneeuwd. Excuus daarvoor.
In het zoeken wat voor mij haalbaar is en te begrijpen heb ik die vraag gesteld.
Door oude gegevens van 6 à 7 jaar geleden weer op te zoeken kwam ik wat dingen tegen waardoor ik mij afvroeg of ik daar nog iets mee kon. Toendertijd had ik het idee om allèèn digitaal te rijden en de baan c/q blokbeveiliging te doen met analoog apparatuur,
zoals (reed)relais, schakelaars druktoetsen e.d. Ik had er ook al delen van gekocht, meest via Conrad.
Door het defect raken van de locmaus 2 en de aanschaf van de MultiMaus begon ik meer richting digitale beveiliging te denken.
Dan kom je toch op "iets",interface heet dat volgens mij, tussen de MM en een soort computer en wat daar nog bij moet.
Ik heb nog een oud notebookje waarvan ik hoop dat het nog werkt. Ik had al een Digikeijs folder gekregen.
Er zijn nog andere mogelijkheden buiten de bekende grote firma's zag ik op sites. Zoals RoSoft.
Voor een halve of hele leek is dat niet meer op een rijtje te krijgen.
Niet alle winkeliers geven eerlijke voorlichting en/of willen alleen duur spul verkopen.
Het enige wat ik nu heb, nog van vroeger,en wil gaan plaatsen zijn 2 keerlusmodules. 1 (DR400) is nooit in de baan geweest.
Ik heb ondertussen 10 loc's/treinen van decoders voorzien en 9 van LED front en sluit verlichting voorzien.
Die kunnen natuurlijk (voorlopig) niet tegelijk rijden. Dan moet er sowieso een booster bij. Dàt begrijp zelfs ik nog wel.
De z21 zag ik als een mogelijkheid vanwege de soms lage prijs die er voor gevraagd wordt maar werd door een deskundige
(ga ik maar vanuit) verkoper afgeraden zoals inmiddels wel bekend is.
Ik hoop dat dit nu ècht het laatste "lange"verhaal is en bedank je voor de moeite. Ik ga nu eerst een "draadjes" cursus volgen.
met vriendelijke groet, Johan1946
-
Beste allen,
Johan heeft nu zijn eigen 'draadje'...
Welkom Johan, zoals je begrijpt uit eerdere reactie is het aangeraden om zelf een nieuw onderwerp te starten (middels een draadje) als je een probleem hebt.
Verder een vriendelijk verzoek op de "REAGEER" knop te drukken als je een antwoord wilt plaatsen. Als je de CITAAT-knop gebruikt, kopieer je het vorige bericht en komen alle berichten dubbel op het forum te staan. Leest niet zo lekker...
Gr, Bert
Team moderatoren..
-
Hoi Johan,
Ondersneeuwen kan gebeuren. Ik was zelf al bijna weer vergeten dat ik gereageerd had ;D
Maar laat ik met je laatste opmerking beginnen. Een draadjes-cursus hoeft niet zo veel in te houden hoor ;) Maar zoals ik al aan gaf, het helpt vooral om je verhaal, hoe lang of kort ook, op te splitsen in hapklare alinea's. Af en toe een lege regel maakt het veel overzichtelijker. Als voorbeeld zal ik jou bericht van hierboven nog eens plaatsen met alinea's. Dit had ik voor mezelf gedaan omdat ik het erg lastig vond om van de grote brei iets nuttigs te kunnen zeggen. Kan je zelf beoordelen of je het ook overzichtelijker vind:
Hallo Timo.
Ik realiseerde mij net dat door alle gedoe jouw vraag is onder gesneeuwd. Excuus daarvoor.
In het zoeken wat voor mij haalbaar is en te begrijpen heb ik die vraag gesteld. Door oude gegevens van 6 à 7 jaar geleden weer op te zoeken kwam ik wat dingen tegen waardoor ik mij afvroeg of ik daar nog iets mee kon. Toendertijd had ik het idee om allèèn digitaal te rijden en de baan c/q blokbeveiliging te doen met analoog apparatuur, zoals (reed)relais, schakelaars druktoetsen e.d. Ik had er ook al delen van gekocht, meest via Conrad.
Door het defect raken van de locmaus 2 en de aanschaf van de MultiMaus begon ik meer richting digitale beveiliging te denken. Dan kom je toch op "iets",interface heet dat volgens mij, tussen de MM en een soort computer en wat daar nog bij moet. Ik heb nog een oud notebookje waarvan ik hoop dat het nog werkt.
Ik had al een Digikeijs folder gekregen. Er zijn nog andere mogelijkheden buiten de bekende grote firma's zag ik op sites, zoals RoSoft. Voor een halve of hele leek is dat niet meer op een rijtje te krijgen. Niet alle winkeliers geven eerlijke voorlichting en/of willen alleen duur spul verkopen.
Het enige wat ik nu heb, nog van vroeger,en wil gaan plaatsen zijn 2 keerlusmodules. 1 (DR400) is nooit in de baan geweest.
Ik heb ondertussen 10 loc's/treinen van decoders voorzien en 9 van LED front en sluit verlichting voorzien. Die kunnen natuurlijk (voorlopig) niet tegelijk rijden. Dan moet er sowieso een booster bij. Dàt begrijp zelfs ik nog wel.
De z21 zag ik als een mogelijkheid vanwege de soms lage prijs die er voor gevraagd wordt maar werd door een deskundige (ga ik maar vanuit) verkoper afgeraden zoals inmiddels wel bekend is.
Ik hoop dat dit nu ècht het laatste "lange"verhaal is en bedank je voor de moeite. Ik ga nu eerst een "draadjes" cursus volgen.
Met vriendelijke groet,
Johan1946
Goed, en dan nu ingaan op de werkelijke vragen ;D
De vraag of je met een computer wil rijden moet iedereen voor zich maken. Digitaal rijden heeft ook al een aardige meerwaarde door de extra functies en altijd licht enzo. Ben je vooral van het rangeren of heb je een klein stationnetje kan alleen digitaal rijden en analoge wissels en beveiliging ook nog steeds aantrekkelijk zijn. Maar als ik kijk naar jouw baanplan is dat wel wat aan de complexe kant maar nog steeds mogelijk.
Gesproken over het baanplan, ik ben het er mee eens dat deze wel heel erg vol lijkt. Vaak geldt toch lees is more als het gaat om rails. Maar, het is natuurlijk een persoonlijke keuze ;) (Maar ik denk dat je die fly-over niet gaat redden met redelijke hellingspercentages...)
Als je de MultiMaus wilt koppelen aan de PC heb je inderdaad een computerinterface nodig. De MM heeft als bus XPressNet en dat krijg je niet in de computer ;D De s88XPressNetLI van Rosoft is een veel gebruikte oplossing om een computer te koppelen aan een MM waarna een prima opstelling hebt voor et besturen van een baan.
De z21 is ook wel een leuke oplossing maar het moet je wel aanspreken. Zelf zou ik niet mijn treinen alleen met een telefoon/tablet willen besturen omdat je op het scherm moet kijken om te zien wat je doet. Wel kan je daar je layout ook hebben om overzichtelijk wissels om te zetten. En je hebt altijd nog de mogelijkheid om XPressNet controllers zoals de MultiMaus aan te sluiten :) iTrain en Rocrail kunnen volgens mij direct met de z21 praten waar Koploper volgens mij nog een s88XPressNetLI nodig heeft. Je moet het dus het geld waard vinden om over te gaan. Maar dat geld ook voor elke andere centrale.
Om alle 10 de treinen te laten rijden heb je inderdaad een extra booster nodig maar belangrijker, een vorm van beveiliging. Met de hand is dat niet te doen ;D Maar je kan al prima met één booster ze allemaal op de baan hebben en met één of twee rijden. (Tenzij je alle rijtuigen hebt voorzien van gloeilampjes als verlichting ;D)
En wat betreft de notebook, heb je daar wat meer gegevens over? Op zich hebt je niet mega veel nodig om iets als RocRail/iTrain/Koploper te draaien maar een Pentium 1 ofzo is tegenwoordig ook wel heel oud... ;D
Als je verder nog vragen hebt moet je ze hier maar stellen. Maar denk aan de reageerknop en alinea's ;)
Timo
-
Hallo Timo. Nog bedankt voor je reactie. Je hebt, net als anderen gelijk, alleen toen, 2007, liepen een paar dingen anders. Ik werd onaangenaam verrast (na een aantal dingen gekocht te hebben) dat Rocoline gestopt werd.
Toen in een korte tijd van her en der zoveel mogelijk railmateriaal aangeschaft zonder dat ik een baanplan had. Toen begin 2008 het Winrailprogramma aangeschaft en geprobeerd met zoveel als mogelijk een baan te ontwerpen.
Dan nog heb ik 2 wissels, zonder bediening, en een doos R2 bochten e.d over.
Dat ik na de eerste paar 100 euro's niet veranderd ben van merk, b.v. Fleischmann, komt omdat ik hiermee mijn vrouw krediet gaf die mij de eerste dingen cadeau deed. Zelf was ik liever met TT of Nspoor begonnen. Het laatste had ik in de jaren '80 ook.
Dat de baan nu vol is begrijp ik wel maar ben zelf liever meer met techniek bezig (was mijn oorspronkelijke beroep ook)
dan met scenery.
Jouw uitspraak.....
Gesproken over het baanplan, ik ben het er mee eens dat deze wel heel erg vol lijkt. Vaak geldt toch lees is more als het gaat om rails. Maar, het is natuurlijk een persoonlijke keuze ;) (Maar ik denk dat je die fly-over niet gaat redden met redelijke hellingspercentages...)
Er zijn twee fly-overs alleen de ene is niet getekend omdat het niets veranderde aan het baanplan.
De hellingspercentage's zijn ongeveer 6 %.
De baan heeft mechanisch wel gewerkt in 2008/2009 maar toen kwamen de langdurige gezondheidsproblemen.
Hoewel ik in eerste aanleg uitging van rijden met de locmaus2 en de rest analogisch doen besefte ik dat dit heel veel gedoe oplevert.
Nu heb ik dan een forse set RoSoft materiaal liggen waar ik nog niet uit ben omdat ik de interface (nog)niet werkend krijg.
Helaas; ik heb Wim Ros wèèr gemaild want het gestelde van COM&LPT poorten gaat volgens mijn computermonteur èn Karel Vos van Microsoft niet op. Die zijn (bijna) al 5 à 6 jaar niet meer fysiek aanwezig in (Desk)computers. Dan kun je ze ook niet instellen.
Edoch; er is iemand op het forum die een dergelijk probeem ook had maar de link die erbij stond was een engelse website.
Niet mijn sterkste punt. Net als softwareinstallatie. Maar ga het wel bestuderen.
Omdat je vroeg naar mijn laptop; dit is eigenlijk een notebook Asus 1215EEE met Windows 7 en 250Gb H.D.
Heb deze 15 mnd geleden vervangen (omdat de H.D. defect ging na 4 jaar AOW) door een 14 inch Acer en inmiddels W10.
Vanwege de treinbaanbesturing heb ik hem toch laten repareren met de gedachte; hup interface, keerlus en wisseldecoders e.d. en spelen maar.
Tot slot; ik begrijp jou en ook anderen, dat het lezen met alinea's prettiger is, maar hetgeen wat ik in mijn leven gelezen heb en nog hopelijk zal lezen, is heel vaak met weinig of geen ruimte tussen de regels, hooguit af en toe een inspringing.
Veel boeken zouden èrg groot moeten worden, of erg klein getypt/geprint, om het handelbaar te houden.
met vriendelijke groet,Johan
-
Helaas; ik heb Wim Ros wèèr gemaild want het gestelde van COM&LPT poorten gaat volgens mijn computermonteur èn Karel Vos van Microsoft niet op. Die zijn (bijna) al 5 à 6 jaar niet meer fysiek aanwezig in (Desk)computers. Dan kun je ze ook niet instellen.
Mijn laptop heeft ook geen COM en LPT poort.... Toch worden hier diverse machine's via die poort aangestuurd. Dat kan doordat ik een USB naar Serieel gebruikt. Deze kabel maakt van de standaard usb-aansluiting een serieële aansluiting, dus compoort op je computer. Met behulp van een driver (stuurprogramma) in windows heb je dan een seriële poort. Windows 10 zal mogelijk iets meer strikter zijn in de benodigde driver. Daar zal je goed naar moeten zoeken of je voor de usb-naar-serieel-kabel de juiste driver kan vinden.
Succes!
Groeten Ronald.
-
Ik gebruik voor USB naar serieel de Aten UC-232A. Werkt perfect onder Windows 10. Bij geleverde driver op de cd is niet bruikbaar maar op de website staat de laatste actuele versie en die werkt vanaf Windows XP. Kabeltje kost ongeveer 12 euro.
Groeten Marcel.
-
Beste Johan,
het gaat hier om je digitale vragen maar ik heb toch ernstige twijfels over het sporenplan.
het is een spaghettii die nergens begint en nergens heen gaat.
Ik vrees dat dit ontwerp weinig bevrediging als modelbaan gaat geven.
Maar misschien is dit ook geen doel van jou.
Laat eens een zorgvuldige analyse los op de functie van elk spoor.
dat doen ze in de ecchie ook namelijk.
veel minder rails en dan zinvol gelegd geeft ,naar mijn idee, meer bevrediging van het hele gebeuren en krijgt je digitale winkel ook zin.
succes jandcargo
-
Hoi Johan,
Je hoeft echt niet zo merk vast te zijn hoor. Roco en Fleischmann laten zich prima combineren. Al het 2-rail materieel is gewoon door elkaar te gebruiken. Uitzonderingen zijn als je met erg lage rails werkt (maar is iets speciaals) of echt wat ouder materieel koopt (code 100 wielen). Ook rails van de verschillende fabrikanten is door elkaar te gebruiken. Zeker als ze dezelfde spoorstaafhoogte hebben sluit je ze zo op elkaar aan. Maar zelfs als die anders is is het gewoon een kwestie van de rails op gelijke hoogte naast elkaar leggen en zorgen dat ze beide spanning krijgen. :)
Wat ik al zei, een baan is een persoonlijke keuze. Zelf ben ik ook meer van de techniek maar kan ik wel enorm genieten van een baan met wat ruimte. Maar ben jij hier blij mee moet je het zeker doen! (y) Wel moet ik zeggen dat 6% wel erg stijl is. 5% wordt vaak als maximum gezien en idealer blijf je onder de 3%. Vandaar mijn opmerking over de flyover.
Een COM poort is inderdaad niet meer zo gebruikelijk als 10 jaar terug. Maar op zich is het nog best een gebruikelijk bij hobby elektronica maar dan in de vorm van een USB naar serial kabel (of al ingebakken als chip). Als je computermonteur hier niet mee kwam zou ik hem per direct niet meer gebruiken en een andere zoeken ::) Dit is wel zo iets standaards... De kabels zijn voor een habbekrats te koop. Okay, in een Nederlandse winkel kosten ze wel iets meer :angel: Met andere woorden, koop zo'n kabel en je bent klaar om te gaan ;D
Ahh, een EEE PC. Jammer dat die dingen nooit echt van de grond zijn gekomen door de beperkte support :-\ Ik zou altijd de Windows 10 update aanraden omdat het echt wel een verbetering is van Windows 7 onder de motorkap (maar draai wel even AntiBeacon tegen alle privacy crap :-X). Helaas schijnt dat alleen wat lastig te zijn op een Asus 1215N / Nvidia ION :(
Het schrijven met alinea's is toch werkelijk wat anders dan na iedere zin een lege regel laten ;) Dingen die over hetzelfde gaan mogen prima bij elkaar. Maar ga je het ergens anders over hebben dan maakt een lege regel het een stuk overzichtelijker. Bijvoorbeeld het volgende vormt (naar mijn idee) gewoon één alinea:
Hoewel ik in eerste aanleg uitging van rijden met de locmaus2 en de rest analogisch doen besefte ik dat dit heel veel gedoe oplevert. Nu heb ik dan een forse set RoSoft materiaal liggen waar ik nog niet uit ben omdat ik de interface (nog)niet werkend krijg. Helaas; ik heb Wim Ros wèèr gemaild want het gestelde van COM&LPT poorten gaat volgens mijn computermonteur èn Karel Vos van Microsoft niet op. Die zijn (bijna) al 5 à 6 jaar niet meer fysiek aanwezig in (Desk)computers. Dan kun je ze ook niet instellen. Edoch; er is iemand op het forum die een dergelijk probeem ook had maar de link die erbij stond was een engelse website. Niet mijn sterkste punt. Net als softwareinstallatie. Maar ga het wel bestuderen.
Gaat in de basis allemaal over de COM interface.
Het klinkt misschien een beetje als zeuren maar zo bedoel ik het echt niet ;) Maar de stelling "het antwoord is zo goed als de vraag" geldt zeker ook voor hoe de vraag geschreven is. Is je tekst makkelijk te volgen dan zal je een stuk sneller een nuttig antwoord krijgen. Probeer dus wel in alinea's te schrijven maar een overvloed is ook weer niet goed ;D Probeer ook om geen enter na een zin te gebruiken maar gewoon door te gaan op dezelfde regel. Alleen na een alinea twee keer enter voor een lege regel.
Nu weet ik niet wat voor teksten je leest maar ik kom alinea's toch echt met overvloed tegen. Nu moet ik wel zeggen dat dit geen romans zijn dus hoe het daar zit weet ik niet zo goed. ::) Overigens is een inspring ook werkelijk een vorm van alinea's. Dit is alleen op het internet niet zo gebruikelijk als dat was in gedrukte tekst.
En nog een kleine vuistregel die ik hanteer op fora, één vraag per alinea. Zet je er meer in per alinea heb ik de ervaring dat ze ondergesneeuwd raken. :-\
Timo
-
Beste Johan,
het gaat hier om je digitale vragen maar ik heb toch ernstige twijfels over het sporenplan.
het is een spaghettii die nergens begint en nergens heen gaat.
Ik vrees dat dit ontwerp weinig bevrediging als modelbaan gaat geven.
Hallo Jan. Nog bedankt voor de aandacht. Een beetje laat helaas, sorry. Als je de baan in werkelijkheid ziet valt dat spaghetti wel mee vind ik. Het heeft ook allemaal gewerkt van 2008-2011 zonder probleem met alleen de locmaus 2. De (deel)bevrediging was er al wel terwijl ik de baan van 200 X 360 cm in 9 modules gemaakt heb waar de middelste er (nog) niet inzit.
Alles is met 8 mm bouten aan elkaar gemaakt en staat op 9 dikke poten met 8 cm wielen eronder in mijn garage op een met betonverf geverfde vloer.Ik moest wel de wissels handmatig omzetten maar dacht toen dat komt eraan.
Helaas, 5 jaar niks en me "af en toe" vermaken met leuke verpleegsters, apparatuur en medicatie waar niemand plezier in heeft.
Nu weer begonnen met nieuwe multimaus-set en een RoSoft uitrusting met "voor mij" technische problemen erbij.
Ondanks mijn "electrisch" technische achtergrond waar niet zoveel meer van over is.
groetjes, Johan.