BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Elektronica en analoog => Topic gestart door: Overlast op 12 November 2007, 21:02:23

Titel: Aandrijving armseinen d.m.v. relais
Bericht door: Overlast op 12 November 2007, 21:02:23
Op de beurs afgelopen zaterdag in Houten heb ik een aantal bouwpakketten van o.a. Nederlandse armseinen gekocht. Deze zijn uitgebracht door modelspoorgroep 'Blokpost 8'. Hier had ik nog nooit van gehoord maar ze zijn zeer mooi uitgevoerd. Er zaten ook 2 gebouwde seinen bij:

(http://i95.photobucket.com/albums/l125/overlast/PB111989.jpg)
Links een sein van 'Blokpost 8' en rechts 1 van Henckens (denk ik).

Als aandrijvingen zitten er zulke relais bij:
(http://i95.photobucket.com/albums/l125/overlast/PB111968.jpg)

Weet iemand op welke spanning deze werken?

(http://i95.photobucket.com/albums/l125/overlast/PB111946.jpg)
Naast de 'gewone seinen' zat er ook een bouwpakket van een bordessein bij, waarvan de 'armen al keurig strak zijn geschilderd en van gekleurde glaasjes voorzien.

O ja, en ook mooie zogenoemde 'blaadjes':
(http://i95.photobucket.com/albums/l125/overlast/PB111993.jpg)

Als ik de prijs van het spul ga noemen zijn een hoop mensen jaloers, denk ik ;D.

Maarten
Titel: Re: Aandrijving armseinen d.m.v. relais
Bericht door: Klaas Zondervan op 12 November 2007, 21:05:58
Zo te zien zijn het ouderwetse telefoonrelais van Philips. Op de spoel staat een heel stuk tekst. Op de foto kan ik niet lezen wat er staat, maar daar moet wel iets uit af te leiden zijn.
Titel: Re: Aandrijving armseinen d.m.v. relais
Bericht door: Peter Kleton op 12 November 2007, 21:11:11
 De seinen zien er wel goed gelijkend uit.
 Relaisaandrijving  is wel erg betrouwbaar,maar de seinarmen gaan wel in een flits in de andere stand staan....
 Begin eens met een (gelijk)spanning van 12V.Gebeurt er niets, dan 24V.Trekken ze bij 12V snel aan,kan je 6V proberen.
Een relais is niet zomaar kapot te krijgen,dat scheelt... ;D
-Peter
Titel: Re: Aandrijving armseinen d.m.v. relais
Bericht door: Overlast op 12 November 2007, 21:23:12
Op de spoelen staat:

1-2-I-1000-10800-0,09-CuEm
4-5-II-3000-13000-0,07-CuEm

SZB 2700/004

Maarten
Titel: Re: Aandrijving armseinen d.m.v. relais
Bericht door: Huup op 12 November 2007, 21:29:28
Heb je ook wat grotere foto's, ook van de achterkant? Afmetingen mss?
En de prijs: make us cry!

Groet,

Huibert
Titel: Re: Aandrijving armseinen d.m.v. relais
Bericht door: sneek op 12 November 2007, 21:44:30
Een jaar of 20 geleden zijn diverse NS-armseinen, rouwbrieven, rangeerseinen en wisselstellers uitgebracht door Blokpost 8. Ze hadden ook een messing set van een Dg werkwagen (ja toen al hahaha), die je kon bouwen op het onderstel van de toenmalige (te korte) NS-kolenbak van Roco.
Ik meende dat de eigenaar/producent Jan Dul heette en uit Overijssel kwam.

Wim
Titel: Re: Aandrijving armseinen d.m.v. relais
Bericht door: Klaas Zondervan op 12 November 2007, 21:48:26
1-2-I-1000-10800-0,09-CuEm
Vertaling: tussen aansluitpennen 1 en 2 zit spoel I.
Die heeft een weerstand van 1000 ohm en bestaat uit 10800 windingen van 0,09 mm dik geemailleerd koperdraad

4-5-II-3000-13000-0,07-CuEm
Vertaling: tussen aansluitpennen 4 en 5 zit spoel II.
Weerstand is 3000 ohm en 13000 windingen van 0,07 mm dik geemaileerd koperdraad.

Aan die getallen te zien lijken het mij telefoonrelais voor een nominale spanning van 48V, dus je kunt er rustig 24V op zetten. Voor het aansturen zou ik in eerste instantie voor spoel I gaan, die heeft de meeste amperewindingen. Spoel II lijkt me meer een houdspoel, dus om het relais aangetrokken te houden als het eenmaal opgebracht is met spoel I.
Maar zoals Peter ook zegt, een relais gaat niet zomaar in rook op, dus probeer gewoon eens wat.

Wat ik me intussen wel afvraag: heeft de verkoper er niets over gezegd?
Titel: Re: Aandrijving armseinen d.m.v. relais
Bericht door: rjr op 13 November 2007, 10:19:48
wat dacht je van omzetten met behulp van geheugendraad. Een mooie langzame overgang, kun je met een gangbare spanning van 12V werken. en je hoort geen geklik meer bij het omzetten.

Groet,
Roelco
Titel: Re: Aandrijving armseinen d.m.v. relais
Bericht door: henk op 13 November 2007, 11:06:54
Zo te zien is de aandrijving meer dan alleen het relais. Ik zie ten minste een mechanisme en een soort gewichtje dat lijkt te zijn bedoeld om de kenmerkende stuit bij het omzetten te imiteren.
Ik heb wel eens zoiets op een Engelse baan gezien. Daarbij was de aandrijving een keer of 10 groter dan het hele sein, maar de imitatie van de beweging was perfect.
Titel: Re: Aandrijving armseinen d.m.v. relais
Bericht door: willem22 op 13 November 2007, 11:18:05
Nog een mogelijkheid de Stellantrieb bij Conrad met nog extra schakel kontakt. Deze werkt tussen 12 /16 volt AC/DC.
 Nr: 212640
Titel: Re: Aandrijving armseinen d.m.v. relais
Bericht door: Overlast op 14 November 2007, 20:03:49
Heb je ook wat grotere foto's, ook van de achterkant? Afmetingen mss?
En de prijs: make us cry!

Nog wat foto's:
(http://i95.photobucket.com/albums/l125/overlast/PB142056.jpg)
Tekening is uit he boekje 'De Nederlandse modelspoorweg', trouwens ook op de beurs gekocht. Bij het bordessein zat geen tekening, dus kan ik deze mooi als leidraad gebruiken! Te zien is dat de armen precies op schaal zijn.

(http://i95.photobucket.com/albums/l125/overlast/PB111995-1.jpg)
(http://i95.photobucket.com/albums/l125/overlast/PB111992-1.jpg)

De prijs  75 euro.

wat heb ik daarvoor?

- 3 wisselstellers;
- 6 vrijbalken;
- 1 Henckens hoofdsein met motoraandrijving;
- 3 wissellantarens;
- stopsein;
- 5 hoofdseinen, waarvan 1 gebouwd en geschildert;
- 1 bordessein;
- 9 PTT-relais;
- 2 andreaskruizen aan spoorstaaf met schrikhekken;
- 8 borden voor langs de baan (snelheidsaanduiding enz.);
- 40 wisselnummer-/hectometerbordjes.

Wat ik me intussen wel afvraag: heeft de verkoper er niets over gezegd?

Nee, hij had ook geen idee hoe eea samengebouwd moest worden.
Bedankt trouwens voor je uitleg over het relais.

Zo te zien is de aandrijving meer dan alleen het relais. Ik zie ten minste een mechanisme en een soort gewichtje dat lijkt te zijn bedoeld om de kenmerkende stuit bij het omzetten te imiteren.
Ik heb wel eens zoiets op een Engelse baan gezien. Daarbij was de aandrijving een keer of 10 groter dan het hele sein, maar de imitatie van de beweging was perfect.

Klopt, aan 1 relais zit ook een mechanisem, maar volgens mij werkt deze niet zoals jij bedoelt. Ik heb in een boek de door jou genoemde aandrijving staan, volgens mij door Dave Doe bedacht/gebouwd. Lijkt me leuk om dat een te proberen.

Maarten



Titel: Re: Aandrijving armseinen d.m.v. relais
Bericht door: Hans Reints op 12 June 2009, 17:19:25
Een jaar of 20 geleden zijn diverse NS-armseinen, rouwbrieven, rangeerseinen en wisselstellers uitgebracht door Blokpost 8. Ze hadden ook een messing set van een Dg werkwagen (ja toen al hahaha), die je kon bouwen op het onderstel van de toenmalige (te korte) NS-kolenbak van Roco.
Ik meende dat de eigenaar/producent Jan Dul heette en uit Overijssel kwam.

Wim

Blokpost 9 (Jan Dul) is jaren geleden gestopt met produceren! Ook Sjoerd van der Zee en Jan Schooneveld van het Oude Station in Roosendaal maken al enkele jaren geen productie meer. Bij Vleugels en Papendrecht zijn misschien nog enige producten van hun te koop.
SK
Titel: Re: Aandrijving armseinen d.m.v. relais
Bericht door: Hans Reints op 12 June 2009, 17:21:15
Nog wat foto's:
(http://i95.photobucket.com/albums/l125/overlast/PB142056.jpg)
Tekening is uit he boekje 'De Nederlandse modelspoorweg', trouwens ook op de beurs gekocht. Bij het bordessein zat geen tekening, dus kan ik deze mooi als leidraad gebruiken! Te zien is dat de armen precies op schaal zijn.

(http://i95.photobucket.com/albums/l125/overlast/PB111995-1.jpg)

Maarten

Tekening is van Gerard-seinarm- van der Weerd
SK
Titel: Re:Aandrijving armseinen d.m.v. relais
Bericht door: Bart Otte op 12 June 2009, 17:21:36
Mooi spul  (y)