BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Elektronica en analoog => Topic gestart door: Matthias op 13 June 2016, 19:49:31
-
Beste mede spoor-liefhebbers,
Onlangs heb ik twee Koersrollen aan mijn collectie spoor en metro dingetjes toegevoegd. Het gaat om een grote koersrol uit een Amsterdams Koekblik (beter bekend als M3 of Zilvermeeuw) en een kleinere - met bedieningsunit - uit een Plan V (mat'64) van de NS.
Ik heb al een aantal londensche A en C stock 'destination blinds' in mijn collectie, maar die zijn volledig handmatig. Ik ben een echte leek op klein elektrisch gebied en dus vraag ik jullie hulp voor het volgende:
In de koersrol van de metro zit een nog goed werkende motor, en weet hoe ik die moet aansluiten, maar heb werkelijk geen idee waar ik een geschikte 220v A-C naar 24v DC kan vinden. Iemand wat hulp?
En dan is er die NS rol met bedienings unit. Echt geen idee waar de stroom binnen moet, hoeveel volt, AC of DC, hoe krijg ik de bedienings unit werkend, echt geen idee... Iemand wat foto's of uitleg hoe ik die aansluit?
Bij voorbaat dank voor de hulp,
Groeten BMG_Metro.
-
koersrol plan V is 24v gelijk
-
Hoi annoniem (heb je ook een naam? Praat makkelijker :) ),
Welkom op het forum :D
en weet hoe ik die moet aansluiten
Als je dat ook met ons zou willen delen kunnen we je misschien beter helpen. Als je alleen een 24V DC voeding nodig hebt, daar staat het internet vol mee (http://=http://www.aliexpress.com/item/Universal-24V-5A-120W-Regulated-Switching-Power-Supply-Transformer-100-240V-AC-to-DC-For-LED). Je moet alleen bepalen hoeveel stroom dat ding trekt. Misschien staat het ergens?
Voor de andere kan het helpen als je wat foto's ervan hier plaatst.
Timo
-
Ik dacht dat m'n naam zichtbaar was als BMG_Metro...
But anyhow,
Foto's ga ik ook zeker posten, alleen kan dat nu niet omdat de Koersrollen bij m'n pa liggen en ik nu bij m'n moeder ben.
Morgen zal ik (als ik er aan denk) even foto's maken en posten van de rol van de zilvermeeuw -koekblik klinkt beter, maar is zo oneerbiedig- de rol van het plan V, daar staat het internet vol mee, en kan ik nu nog niet posten want die ligt bij m'n opa, en die woont een beetje ver weg (lang verhaal waarom die daar ligt).
Met die foto's neem ik gelijk de tijd om even -in een notendop- uit te leggen hoe je de rol van een M3 aansluit.
-
Ik dacht dat m'n naam zichtbaar was als BMG_Metro...
Dat klopt, maar dat is vast niet hoe je ouders je genoemd hebben ;) Het gaat hier om persoonlijke hulp dus een echte naam is dan wel zo persoonlijk. :)
Timo
-
Ah, op die manier,
Matthias is m'n echte naam.
Helaas willen de foto's niet posten zoals dat zou moeten, helaas. Ik heb intussen en 24v omvormer besteld en ontvangen en het werkt als een trein (metro in dit geval ;D).
Mijn dank gaat ook naar twee forum leden die een mailwisseling met mij hebben gehad over de NS rol.
Met deze ben ik nu bezig, maar het werkt nog niet helemaal.
Als er nog tips zijn hoor ik dat graag.
Als alles werkt zal ik het laten weten.
Groeten Matthias,
Alias BMG_Metro.
-
Hoi Matthias,
Mooi dat het werkt (y) Waren er nog bijzondere dingen waar je op moest letten?
Voor foto's, dit kan je doen met 'Plaatje uploaden', zie daarvoor 'Hoe werkt plaatje uploaden (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,52398.0.html)'.
Timo
-
Hopelijk lukt het om de plaatjes te posten.
Graag plaatjes hoe je het ns mat 64 paneel en koersrol met elkaar verbonden hebt.
Mvg jamie
-
Beste allemaal,
Hierbij de plaatsjes voor de lijnfilm van het koekblik (zilvermeeuw / M3).
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_853.jpeg)
Het achterpaneel met transformator voor TL-achterlicht. Hier zit ook de connector aan vast die in de pin-in op het laatste plaatje is afgebeeld.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_854.jpeg)
Live en Neutral polen
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_855.jpeg)
Circuit bord met ingang voor IBIS systeem (lege pin-out)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_856.jpeg)
Motortje voor draaien van bestemmingen
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_857.jpeg)
Pin-out voor aansluiting op acherpaneel en positiesensor voor motor
Graag plaatjes hoe je het ns mat 64 paneel en koersrol met elkaar verbonden hebt.
Van de mat'64 rol kan ik nu geen foto's maken om de eerder genoemde reden (even scrollen in het topic).
Als ik weer naar m'n opa ga neem ik de rol mee, en zal ik foto's maken.
Tot zover deze update en, zoals altijd, staat vragen vrij.
Groeten Matthias (BMG_Metro)
-
Beste Matthias.
Mooi gedaan (y)
-
Wel jammer dat de TL-balk die als achterlicht dient niet helemaal goed werkt, maar daar heb ik al een oplossing voor:
ik ben een schakelaar aan het inbouwen om de wel/geen stroom door te laten over de balk, en heb led-strips aangebracht op het achterpaneel, en die met aparte schakelaar verbonden,
Ik ben nu bezig met het GVB om te vragen of zij het programma voor het IBIS-systeem digitaal kunnen opsturen zodat ik die op mijn SF-IBIS kan laden (is een IBIS uit een oude Rotterdamse trein die ik van m'n oom gekregen heb)
Voor wie dat graag zou willen kan ik een (zelfgemaakt) schema opsturen voor het aansluiten van de richtingfilm.
Groeten Matthias.
NB: Ik kan het bestand niet opsturen omdat ik het kwijt ben... :-\
-
Hallo Matthias ,
Goed dat jij een topic bent gestart over de werking van een koersrol. (y)
Toevallig heb ik ook al een tijd een Koersrol in mijn bezit en deze tot op de dag van vandaag niet werkend gekregen.
Volgens mij zijn hier genoeg mensen met verstand van aansluitingen en electra die ons hierbij kunnen helpen om de rol te laten draaien.
Ik heb even een aantal fotos gemaakt van het bedieningspaneel en de aansluitingen op de rol zelf.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Koersrol_1_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/koersrol_2.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/koersrol_3.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/koersrol_4.jpg)
Groetjes Wesley
-
Ik ga trouwens ook nog de ''TL verlichting" vernieuwen in de koersrol ,
die er van oorsprong inzit is defect , denk dat het een standaard Gamma TL wordt.
Beetje aanpassen moet lukken ;D
-
v olgens mij kun je gewoon 24 volt op de plus minus zetten en de witte 6 polige steker van het bedienapparaat in de steker van de koersrol steken en dan zou het moeten werken,
succes.
-
Wel jammer dat de TL-balk die als achterlicht dient niet helemaal goed werkt, maar daar heb ik al een oplossing voor:
ik ben een schakelaar aan het inbouwen om de wel/geen stroom door te laten over de balk, en heb led-strips aangebracht op het achterpaneel, en die met aparte schakelaar verbonden,
Als ik de foto zo zie is het een standaard HF-voorschakelapparaat met een aansluiting voor werking op accuspanning danwel stuurstroom-aansluiting voor aan/uit.
Wat werkt er 'niet helemaal goed'?
Grote kans dat de elco's in het voorschakelapparaat gaar zijn na zoveel jaar. Met nieuwe elco's zou de klus best geklaard kunnen zijn.
Ik ben nu bezig met het GVB om te vragen of zij het programma voor het IBIS-systeem digitaal kunnen opsturen zodat ik die op mijn SF-IBIS kan laden (is een IBIS uit een oude Rotterdamse trein die ik van m'n oom gekregen heb)
Mocht het niet lukken, stuur dan een bericht. Ik ken iemand die buitengewoon veel contacten in het OV-wereldje heeft en diverse lijnfilms en lijnfilm-stuurprinten in bezit heeft, zelf software geschreven heeft voor lijnfilm-EPROMS en ook diverse EPROMs in bezit heeft. Of ze ook de jouwe heeft weet ik natuurlijk niet, maar het zou zomaar kunnen.
Tenzij je diegene zelf ook kent natuurlijk ;)
-
v olgens mij kun je gewoon 24 volt op de plus minus zetten en de witte 6 polige steker van het bedienapparaat in de steker van de koersrol steken en dan zou het moeten werken,
Er moet aan de één kant van de koersrol kabels een doorlussing gemaakt worden op de female stekker. De juiste positie moet ik van de week even opzoeken. Bij het gebruik van meerdere koersrollen koppel je die aan elkaar via de female stekker. Omdat er nu maar één koersrol gebruikt wordt die nu hier op doorgelust.
-
Super Maarten ,
Alvast bedankt voor het uitzoeken (y)
Ik heb inmiddels het bedieningspaneel aan de praat gekregen door idd 24v adapter erop te zetten aan de + en - op het bedieningspaneel zelf.
De rol draait , alleen herkent hij geen nummers en blijft door rollen tot hij in de eindstand komt.
Ook krijg ik hem niet de andere richting op gestuurd zodra hij op zijn eind is.
Hij reageert wel op ''00'' dit staat voor korrektie/blanco.
Hopelijk zal het met dat doorlussen wel correct gaan werken , ben erg benieuwd.
Groetjes Wesley
-
je moet twee pootjes op het witte stekertje door verbinden, dan telt ie pas, als geduld hebt wil ik wel voor je zoeken.
regaeerde te snel, zag dat een ander al kijkt voor je
-
Hai Johnny ,
Ook jij bedankt voor je reactie en voor de eventuele hulp die jij ons wilt bieden
door het bekijken van de doorschakeling.
Hiermee kunnen Matthias (BMG_Metro) en ikzelf goed geholpen worden met onze Koersrol en hopelijk meer mensen die ook met deze aansluiting zitten.
Groetjes Wesley
-
Zoals johnny-VIRM al zei moet je op de witte stekker een doorverbinding maken. Dit moet tussen punt 1 en 4. Als je de stekker hebt en je kijkt er recht tegen aan (draden aan achterkant) dan is het aan de linker kant. De geleide nokken die er op zitten moeten aan de onderkant zitten en bovenaan afgeschuinde kanten.
-
Zou straks wel even foto maken hoe je hem door moet lussen. Ben nu op mijn werk...
-
Goedenavond ,
Ik heb idd op de stekker de nr1 en nr4 doorgelust aan elkaar.
Ik heb het idee dat de rol nog steeds de stappen niet goed telt.
Als ik de rol in beginstand op ''00'' heb en dan op de bedieningspaneel ''01'' kies en de groene knop indruk gaat het rode lampje branden
en begint de koersrol te draaien. Alleen deze stopt niet bij ''01'' maar gaat gewoon helemaal door.
Vanuit het laatste getal ''89'' kan ik niet via het bedieningspaneel zorgen dat hij terug rolt , dit moet dan weer handmatig.
Iemand enig idee ?
Kan de stappenteller gereset worden of weet hij dat zelf dmv de stappenteller ?
Lijkt wel of de motor niet zelf zijn richting krijgt van het bedieningspaneel.
Handmatig kan wel ik wel beide kanten opdraaien.
Groetjes Wesley
-
Heeft iemand nog een idee wat ik kan doen om de stappen te laten tellen , zodat deze
ook weer stopt bij de aangegeven nummer?
Foto's zijn nog steeds van harte welkom , Misschien heb ik een fout gemaakt met de electravoorziening voor de stappen motor ??
Alvast bedankt ,
Wesley
-
Zit er daadwerkelijk een stappenmotor in? Het zou me een beetje verbazen namelijk, gezien de elektronica erachter en de soepele draaiwijze van deze koersrollen. Een DC-motor die met terugkoppeling aangestuurd wordt, lijkt me veel logischer.
Dan is het namelijk een kwestie van:
Gebruiker geeft rotatie-opdracht aan elektronica, iets als 'draai naar bestemming 60'.
De motor begint te draaien en zodra het juiste aantal pulsen geteld is, stopt de motor.
Een (denk ik) belangrijke weet is wat het ding origineel deed: zijn er hier mensen die weten hoe zo'n rol in het gewone leven werkte?
Van de bussen hier weet ik namelijk dat het wisselen van bestemming nogal een beleving was: als de bus aankwam op het busstation, werd er vaak onder hetzelfde nummer terug gereden. Nadeel was dat de bestemming daarvoor 1 positie 'terug' op de rol stond. De elektronica, die slechts vanuit een beginpositie kon tellen, liet dan de hele rol tot het eindpunt lopen (waarbij de meest fantastische bestemmingen langskwamen) tot de rol blanco werd: dan draaide de rol weer terug, om vervolgens op de juiste bestemming te stoppen.
Als dat ook zo werkt bij jou, zou een stappenmotor me verbazen: dit omdat er dan, samen met terugkoppeling en een elektrische remming van de motor en een klein geheugen, bijgehouden kan worden waar de rol staat. Van bestemming wisselen die heel dicht bij ligt, vereist dan geen compleet doorlopen van de rol, omdat de elektronica weet waar hij staat en dus hoeveel pulsen het tot de volgende ingegeven bestemming is.
-
Bedankt Menno voor je reactie ,
Ik denk idd dat het werkt zoals jij beschrijft ,
echter bij stopt hij niet meer met draaien op de aangegeven nummer op de bedieningspaneel.
Is er een optie op die stappenteller op 0 te zetten , of te resetten of de pulse meter te resetten zodat hij weer weet waar hij is en moet beginnen met tellen?
Groetjes Wesley
-
Heb je er nog een hand bediening bij zitten voor noodgevallen? Die zou wel eens dat probleem kunnen oplossen.
Wat ik mij nog kan herinneren van de oude NZH bussen was dat sommige een start / stop knop en een kijkgaatje hadden. Dus gewoon laten lopen tot je op de juiste bestemming stond. Dat was voor de invoering van dat computer ding op het dashboard
-
het motortje is gewoon een ruitwisser motor zoals vrachtwagens of zo, de automaat telt vanuit de nul stand, een de rechterkant van de rol zitten drie vingertjes, de eerste voor je nulstand, de middelste is de teller, de rechtste de eind stand.
links bovenaan de kast zit een draaischakelaar met opdraaien naar het einde (hand) midden stand automaat, en terugdraaien naar nul, dat laatste deed je als een rol even de weg kwijt was, op de automaat is 0 trouwens ook niet tellen maar gewoon naar 0 draaien.
De tel vingertjes stonden van alle rollen in serie, dus als zelfs de langzaamste er nog niet was bij de volgende naam wachtten de rest erop.
In de automaat zit namelijk wel een stappen motortje, en die blijft staan in de naam stand, omdat bij bijvoorbeeld mat 64 de stuurstroom uit betekende dat je 24 volt uit was en dan zou hij de weg kwijt zijn, in de automaat zit daarom een hulp contact zodra hij nog loopt de 24 volt omzetter aan blijft tot de bestemming bereikt is.....