BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Elektronica en analoog => Topic gestart door: johan0903 op 12 June 2016, 10:04:27
-
Ik heb een tweetal lichtsluisjes gemaakt met het printje van floodlan/aim. Nu werkte er een wel en een niet ???
Bij een schakelde netjes het relais als het signaal onderbroken werd en bij de andere niet. Ik heb toen de ir-led eens omgewisseld met de andere led en toen werkte hij wel. toen dacht ik slim te zijn om te kijken wat er gebeurde als ik de print eens omwisselde om te kijken of die ook goed was. Daarna functioneerde de werkende ir-led ook niet meer.
Ik heb het gevoel dat er een component op de print niet lekker is. Ik heb de solderingen eens goed bekeken en de aansluiten onderling gemeten en dat lijkt goed.
Er zit echter wel ergens iets dat voor een verschil zorgt als ik de spanning erop zet dan wordt er bij de werkende print het relais gelijk aangetrokken en bij de andere print niet.
Nu meet ik wel 10,4 volt op de uitgang naar de IR led bij allebei.
Heeft iemand ook een idee welke component dit zou kunnen veroorzaken?
Gr. Johan
-
Led goed om aangesloten?
-
Jazeker dit ook gecontroleerd. Maar stel dat ik deze verkeerd aansluit is het dan gelijk over en uit.
Gr. Johan
-
Met de led niet, maar dat kan met andere componenten wel het geval zijn. Elektrolytische condensators bijv.
-
De led verkeerd om aansluiten zal de sensor niet vernielen, ik spreek uit ervaring.
als het relais meteen aangetrokken wordt, ziet de sensor de led niet. Probeer eens te kijken of er wel iets schakeld als je de sensor geheel afdekt, of de led verwijderd.
Groeten Arjen
-
Bij een printje heeft het gewerkt. Toen de dmv mijn hand het signaal onderbrak schakelde het relais. Toen ik dat met de tweede print deed gebeurde er niets. Hier schakelt het relais ook niet zodra de spanning ingeschakeld wordt en er is geen ir led op gericht.
Maar de spanning uit de voeding is 12.6V ipv 12.0V.
Misschien dat de componenten dat net te veel vinden.
Zoals ik eerder aangaf nadat ik de printjes omgewisseld had van plek en ook de ir-ledjes functioneerd er geen van twee meer.
Ik zal van deze week de componenten op de print vervangen en de spanning wat naar beneden brengen
Gr. Johan
-
Compleet gesoldeerde printjes omwisselen is nooit een goed idee. Veel te veel gedoe en veel stres voor een printje. Dingen nameten is dan een slimmere stap. De IS471F werkt tot 16V dus de 12,6V is geen probleem geweest.
Maar zet eens foto's van de printjes online :) Misschien zien we al wat.
Timo
-
Timo
Ik zal morgen de afbeelding eens plaatsen.
Gr. Johan
-
De afbeelding (http://www.floodland.nl/aim/info_lichtsluis_1.htm) hoef je niet te plaatsen. Een foto van jouw printje wel ;)
-
Hierbij de FOTO ;D ;D ;D van het printje.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/1e.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/1e.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2e_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2e_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/3e.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/3e.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/4e.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/4e.jpg)
degene met een houten poot voetje is degene waar ik eerst problemen mee had, nu doen ze beide niets.
Gr. Johan
-
Johan, soldeer die printjes eens goed door met wat harskerntin. Hier en daar lijken je verbindingen niet goed door gevloeid.
-
Ik ben het met Ruud eens, meer soldeer. Het is bijna niet mogelijk te veel soldeer te gebruiken, te weinig wel.
Verder moeten de pootjes echt doorsteken aan de andere kan. Alle soldeereilandjes zijn nu nagenoeg vlak. Het relais bijvoorbeeld zou vlak op de print moeten liggen.
Timo
-
Hallo allen,
@Timo, gelukkig zeg je dat het bijna niet mogelijk is te veel tin te gebruiken, het woordje bijna is belangrijk. Ik heb slagvelden gezien ;D
Maar zoals jullie aangeven zou het de gesoldeerde aansluitingen wel een kunnen zijn.
@Johan, componentjes netje op de print plaatsen, aansluitingen door de gaatjes, dan solderen en als laatste aan de printzijde met een goede geschikte en vooral scherpe tang de overtollige draadjes van de aansluitingen afknippen. Vooral geen frictie uitoefenen op de aansluitingen.
Solderen is een onderdeel van een vak en moet netjes gebeuren om problemen te voorkomen.
Ik heb vele printjes van Floodland in gebruik, waaronder de lichtsluisjes en ik heb nog nooit problemen ondervonden. De schakelingen zijn degelijk en met de juiste componenten een verademing om ze te gebruiken.
Ik hoop dat je met beter solderen je problemen weet op te lossen.
Richard
-
@RICROO, dat zeg ik, bijna ;D ;D ;D Maar ik zie vaker beginners die te weinig soldeer gebruiken dan te veel. Met slechte, amper contact makende verbindingen, tot gevolg.
Timo
-
Ik zal als ik morgen thuis ben het nog eens goed controleren met de multimeter. Ik heb al wel twee nieuwe printjes besteld om die te gaan assembleren.
Zodra het nodig is zal ik er extra tin in laten vloeien, maar ik ben baang de componenten te beschadigen met de hitte die er dan bij komt.
Gr. Johan
-
Daar hoef je niet bang voor te zijn. Goed hete pinnen is belangrijk om een goeie soldering te maken. Zet je soldeerbout vooral niet te koud. En het toevoegen van meer soldeer duurt echt niet zo lang. ;)
Timo
-
Ik heb de tin een beetje aangevuld en alles dicht gesoldeerd. Maar als ik de spanning erop zet schakeld het relais niet. Deze schakeld wel als ik de 12V er rechtstreeks op aansluit. Ik heb de verbindingen tussen de componenten doorgemeten en die waren goed. Ik ben bang dat er een defect component tussen zit maar ik weet niet hoe ik ze zou kunnen controleren. Ik heb al een nieuw printje besteld en zal deze voorzien van nieuwe componenten. De andere lichtsluis functioneerd weer, de ir-led heb ik vervangen.
Gr. Johan
-
Alles werkt weer, er bleek van een van de lichtsluisjes de transistor BC547B defect te zijn.
Gr. Johan
-
Als je een multimeter hebt kan je gaan meten. Alle metingen tov GND.
- Aan de IS471, pin 1 (dichts bij de rand) daar zou gewoon 12V op moeten staan.
- Aan de IS471, pin 4 (verste van de rand), dat zou moeten schakelen tussen hoog en laag al naar gelang of de ir led er op schijnt
- Aan de weerstand, aan de IS471 kant, dat moet net als hierboven schakelen.
En natuurlijk kan je de verbindingen tussen twee componenten die aan elkaar zouden moeten zitten doorpiepen.
Timo
-
Hoi Timo,
Ik had al waar mogelijk de spanning gecontroleerd aan de hand van het schema en ook ohms doorgemeten.
Toen ik de transistor had uitgewisseld functioneerde hij weer. Voor de zekerheid de oude nog even terug geplaatst en hij deed het niet meer.
Ben zodoende tot de conclusie gekomen dat de transistor defect is. Ik weet alleen niet hoe je dit op het component zelf kan meten.
Gr. Johan
-
Kijk, goed dat je er achter bent! En transistor is zo'n beetje het goedkoopste component (y)
Hoe je ze los kan testen, met een transistor tester. Of door een simpel test circuitje op te bouwen. Maar omdat het zo'n simpel component is is het dat niet waard. Heb je geen transistor tester dan kan je hem beter gewoon weggooien.
Timo
-
In de goede oude tijd deden we bij gebrek aan een transistor tester zo'n kreng gewoon met een ohmmeter doormeten. Zes metingen,daarna werd hij pas weg gegooid ;D ;).
-
Heb je al contact met Huib zelf opgenomen? Hij weet als geen ander hoe deze print werkt toch?
-
Niet dat het niet mag ofzo, maar uhm... Lijkt me niet meer echt nodig ofzo ::) Je kan de module moeilijk complex noemen. De fout is gevonden, de transistor is overleden. Nieuwe erin en alles is weer goed lijkt me ;D
Timo
-
In de goede oude tijd deden we bij gebrek aan een transistor tester zo'n kreng gewoon met een ohmmeter doormeten. Zes metingen,daarna werd hij pas weg gegooid ;D ;).
Ik ken de zes metingen, maar vertel ze even dan kan een jongeling ze ook doen om te checken of de transistor kapot is:
Ohmse meting tussen (mag ook de piep stand zijn) - voor NPN:
1) Basis (rood) - Emittter (zwart): piep of laag ohmig
2) Basis (rood) - collector (zwart): piep of laag ohmig
3) Emittter (rood) - Basis (zwart): hoog ohmig
4) Emittter (rood) - Collector (zwart): hoog ohmig
5) Collector (rood) - Basis (zwart): hoog ohmig
6) Collector (rood) - Emittter (zwart): hoog ohmig
Als deze metingen alle 6 kloppen is de transstor oke.
Groet,
Gerard van der Sel.
-
(y).
Of gewoon google (https://www.youtube.com/watch?v=_3G8t-cV1d8), dat is de hoofdapplicatie van de jeugd van tegenwoordig 8).
-
Mooi dat het opgelost is.
@Timo, inderdaad, vaak te weinig en wat dacht je van die fijne koude lasjes, controleer je de print zit er een mat oogje naar je te staren, steekt nog net niet zijn tong uit, maar het zoeken naar een storing kan veel tijd in beslag nemen.
Voor wat betreft de componenten, als ik te lui ben om te meten, dan start ik met de vervanging van componenten die het meest gevoelig zijn zoals halfgeleiders en dan zo langzaam door naar de minst gevoelige componenten. Zit daar een risico aan? Zeker wel, want als nou juist niet de halfgeleider maar de schakeling ervoor of erna de boosdoener is, dan kan het ook wel even duren voor de klacht gevonden is.
Beste is het schema er even bij, de multimeter of scoop pakken en meten. Voor wat betreft de scoop, niet iedereen heeft zo een ding, maar voor de huis/tuin/keuken hobbyist aan te schaffen voor rond de 50 euro bij Alibaba. Werkt prima.
Succes met de lichtsluis. Zoals eerder gemeld, de Floodland schakelingetjes zijn een verademing.
Richard
-
Al eens de Smart Scope (https://www.elektormagazine.nl/articles/Unieke-multi-platform-USB-scoop) gezien? (y). De software wordt regelmatig ge-update.
-
(y).
Of gewoon google (https://www.youtube.com/watch?v=_3G8t-cV1d8), dat is de hoofdapplicatie van de jeugd van tegenwoordig 8).
Ik voel me in ene jaren jonger ;D
Groet,
Gerard van der Sel.
-
Alle bedankt voor de suggesties. Ik heb google inderdaad als start pagina ;D ;D
Het gaat mij meer om de mogelijkheid om iets te kunnen meten zodat ik wat gerichter kan zoeken naar de oorzaak. De thyristor is inderdaad maar een paar cent maar ik weet nu zeker dat deze defect is.
En dat dit de oorzaak was ik hou het maar op een doa.
Gr. Johan
-
Het is alleen geen thyristor ;D Hou het maar gewoon op een transistor, een NPN BJT om precies te zijn :P
Timo
-
Inderdaad dat zeg ik transistor ;D. Je kan toch maar beter niet op een telefoon, terwijl je iets anders aan het doen bent, antwoord geven op het forum en de woord voorspelling gebruiken. :-\
Johan