BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Elektronica en analoog => Topic gestart door: amber op 12 November 2007, 19:12:28
-
Ik zit er steeds meer aan te denken om een schaduwstation op mijn baan te bouwen. Waarschijnlijk 2x3, misschien 2x4 sporen. Ik rijd N spoor analoog en wil het toch goed beveiligd hebben. Nu kan ik het met schakelaars en een spiegel doen, maar graag zou ik hem volledig geautomatiseerd beveiligd hebben. Waar kan ik meer informatie hier over vinden en eventueel fabrikanten/leveranciers? En aan wat voor prijzen moet ik dan denken?
-
Tams heeft een systeem bijvoorbeeld maar das best duur (googel maar naar hun site).
Met wat relais en reedcontacten kom je ook al een heel eind (gebruik hiervoor maar eens de zoekfunctie).
Kees-Jan
-
Als je handig bent ,
In de Elektuur heeft ook eens een schaduwstation gestaan.
Weliswaar met M*** maar dat is wel aan te passen.
Ik zie net dat JaJo ook iets op zijn site heeft staan.
www.modeltreinbaan.nl
-
van Meekeren electronica, tegenwoordig Mecktronics, levert een complete besturing voor 3 sporen, gebaseerd op een bloksysteem. Het is mogelijk ook bruikbaar in combinatie met handbesturing, dat moet je navragen. Ik heb er mee gereden voordat ik digitaal ging rijden. Wat het nu kost weet ik niet, reken maar op een paar honderd Euro.
-
Lauer systeem is misschien ook een optie. Is alleen niet echt goedkoop. :( (o.a. verkrijgbaar via Keutermann of Totaltrain in NL of rechtstreeks in Duitsland)
http://www.keuterman.nl/ of slim googelen op Schattenbahnhof System Lauer
op Duitse sites. Suc6!
-
Amber, wat is het merk rails wat je gebruikt, misschien is het wel heel eenvoudig op te lossen.
Mvg
Wim.
-
het is zonder meer heel eenvoudig op te lossen onafhankelijk van het merk rails of de schaal.
paar reedrelais, paar magneetjes en paar relais. dat is alles. Heeft bij mij gewerkt in schaduw stations van 3 tot 20 sporen zonder problemen.
Ik heb er semi automatisch mee gereden dat wil zeggen treinen zochten automatisch een leeg sproor en stopten. het laatste spoor bleef altijd vrij, kwam de trein daar dan reed deze dus door. Via een knop per spoor op mijn bedienings paneel kon ik treinen uit het schaduw station weg sturen.
maar is makkelijk helemaal automatisch te maken zodat een binnen komende trein een volgende verstuurd.
Rij intussen digitaal, maar gebruik nog altijd hetzelfde princiepe voor het schaduw station.
-
Hallo Amber, ik las je vraag en heb zeer goede ervaring met een analoog systeem van TER, dit was van oorsprong een Belgisch produkt dat een aantal jaren geleden z'n tijd ver vooruit was. Inmiddels sinds dit jaar in onze handen. Dit systeem is uitermate geschikt voor schaduwstations.
De basis is eenvoudig, je hebt een basis module, deze is verbonden met een of meedere blokkaarten welke eenvoudig aan te sluiten zijn op de basiskaart een railzijdig dmv. een geisoleerde sectie met daain de bekende snelheid, afrem en stopzone. Hetgeen hetzelfde is als bij een digitaalbloksyteem.
Echter nu komt het grote voordeel als je de blokkaarten hebt aangesloten, dan kun je direct gaan rijden. Dus geen zware PC en/of modules programmeren.
De blokkaarten doen een heleboel zaken gelijktijdig, welke bij digitaal vaak allemaal los aangeschaft dienen te worden en geprogrammeerd dienen te worden.
Werking:
Natuurgetrouw rijden, dus realistisch progressief optrekken en afremmen.
Blokkaarten staan in verbinding met elkaar dus, snelheid overdracht.
Sturing realistisch seinbeeld en bijhorende treinsnelheid.
Afslaande wissels worden met aangepaste snelheid genomen.
Geen magneten of rails kontakten nodig.
Verloren wagon detectie.
Diverse terugmeldingen, naar kaarten onderling en controlebord.
Geen inbouw in loks.
In te passen in bestaande baan of per sectie of station in de voeren.
Ook te combineren met traditionele trafo,s en snelheid aanpassing.
en nog vele andere opties.
en tenslotte zeer betaalbaar en per blokkaart aan te schaffen en per sectie uit te breiden.
met vriendelijke groet
Riber
-
Van meekeren: http://www.mecktronics.nl/Documentatie.pdf
Schaduw station 3 sporen 112,50
-
Amber,
als je bijvoorbeeld Fleischmann wissels hebt, kun je deze 'denkend' maken (Fleischmann-term). In het kort: het spoor dat bereden kan worden heeft spanning, het andere is stroomloos.
Als je de wissels in je schaduwstation nu zo schakelt dmv. reedcontacten in de juiste volgorde leggen, kun je zorgen dat wanneer er een trein op spoor a arriveert, deze dmv de reed's spoor b activeert en vervolgens zichzelf stroomloos maakt. Dan arriveert er een trein op spoor b, klikliklik, spoor c actief etc etc.
Ik heb hier thuis wel wat dingen op papier gezet, want bij mij werkt dit feilloos. Binnenkort zal ik even een plaatje opzoeken hierover.
Je hebt m.i. geen ingewikkelde electronica nodig of wat dan ook.
J
-
Mieters, dat zijn een hoop verschillende oplossingen. Maar zo te zien moet ik dus nog even doorsparen. Als ik tenminste reken op rond de 120 euro voor 3 sporen (en dat maal 2...). Kan dus maar beter een spiegel ophangen denk ik...
@ wim ros: ik gebruik tot nu toe miunitrix wissels, maar een schaduwstation zie je toch niet. Andere wissels zijn daar dus ook mogelijk. :)
@ jeroni: reedcontacten snapte ik dan nog wel, maar hoe je dat aansluit en zo isvoor mij (nog) abracadabra.
Denk dat ik toch maar een LOI cursus electro techniek gavolgen....
-
Amber,
Met de minitrix wissels daar kun je iets doen met de zelfdenkende functie van de wissels, net zoals bi Fleischmann. Dan kun je aan de hand van de stand van het wissel een spoor stroomloos schakelen zonder kosten.
Je hebt dan alleen nog railcontacten of reedcontacten nodig om je wissels door de trein te laten schakelen.
Dus voor een paar centen kun je een schaduwstation realiseren.
Mvg
Wim.
-
reedcontacten snapte ik dan nog wel, maar hoe je dat aansluit en zo isvoor mij (nog) abracadabra
Als je dit (http://modeltreinbaan.nl/?page_id=415) leest/nabouwt werkt het perfect en hoef je echt geen LOI cursus te volgen. :)
Één schema betreft het stoppen en rijden van de trein en het andere schema zorgt voor de goede wisselstand.
Groet Jaap