BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: guest7823 op 09 June 2016, 09:50:39
-
Ik ken veel soorten wissels, maar deze ben ik nog nooit tegen gekomen:
http://nos.nl/l/2109892
Bijna onderaan de tekst
De wissel van vanochtend was een zogeheten koningswissel
Iemand ??
-
koning als in belangrijk?
-
Prorail neemt nog een "sinasprilletje" en dan is het probleem weer opgelost... 8)
-
;D
Als ik op "koningswissel" Google krijg ik een hele andere context :laugh:
-
Prorail heeft dus nu al gemerkt dat minder wissels niet werken. ;)
-
Hmmmm, die zin kan je ook op meerdere manieren uitleggen ;-)
-
Volgens mij wil Prorail alle wissels uit het net halen. Dan treedt er tenminste geen storing meer op. Krijg je wel spaghetti van flyovers en neemt de flexibiliteit af, maar kennelijk is er geld genoeg daarvoor. Ik vermoed dat er nu nog een paar wissels zijn waar ze niet zonder kunnen en het lijkt alsof er een wissel is waar veel rijpaden overheen lopen. Als daar iets mis mee is draait de hele verkeersafwikkeling in de soep. Dus een belangrijk wissel: koningswissel. Heeft met techniek van rails en sporen niets te maken, maar met het gebruik.
Zoiets..... :)
mvg,
Ivo
P.S., ik kan me nog herinneren dat ik in de jaren '80 regelmatig in de Hondenkop onderweg was van Rotterdam naar Amersfoort. Kwam je in Utrecht aan, moest de trein worden gecombineerd met een deel uit Den Haag wat regelmatig mis ging bij vorst. Maar als het dan lukte mocht je vervolgens aan de noordkant het hele emplacement via heel veel engelse wissels oversteken. Was veel leuker dan al dat ge-flyover
-
Zo'n wissel kan dan ook een aparte status krijgen als het gaat om onderhoud en ingrijpen bij storingen. Dat er altijd mensen beschikbaar zijn om een storing te lijf te gaan, zoiets.
-
Niet zulke gekke dingen zeggen, Henk.
-
Dus de volgende prioriteit is alle koningswissels wegsaneren? ::)
-
Een koningswissel, dat is toch als je als coach een speler in het veld brengt die vervolgens het winnende doelpunt maakt? 8)
Maar on topic: ik vermoed dat dit een term is die bij Prorail intern is ontstaan. Vind het wel leuk bedacht.
Steyn
-
En volgens prorail, moeten we maar wennen aan storingen. Volgens mij de omgekeerde wereld.
-
Prorail begint kennelijk in te zien welke kapitale (koninklijke?) fout ze hebben gemaakt met het hele saneringsproject.
Ik denk niet dat de reiziger er ooit aan zal wennen.
Dirk
-
Ik vermoed dat er nu nog een paar wissels zijn waar ze niet zonder kunnen en het lijkt alsof er een wissel is waar veel rijpaden overheen lopen. Als daar iets mis mee is draait de hele verkeersafwikkeling in de soep.
Ook daar is al een oplossing voor; afgelopen dinsdag was er een storing in Utrecht en werkzaamheden in Amsterdam waardoor de 800 (Alkmaar - Maastricht) maar opgeheven werd tussen Alkmaar en Den Bosch. Bij andere verstoringen in Utrecht/Schiphol is de 3500 (Heerlen - Schiphol) opgeheven tussen Schiphol en Eindhoven.
-
Daar had ik nog nooit van gehoord leuke naam nou nog afbeelding van koningswissel.
Off topic de intercity heerlen -schiphol is heel vaak het haasje bij verstoringen of werkzaamheden rijdt tot sittard of maar tot den bosch of eindhoven of valt uit
-
Hoi volgens Sobat is dit een koningswissel .
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,66319.105.html
Wel even naar beneden scrollen dan staat hij ertussen bij Roosendaal .
https://images.beneluxspoor.net/bnls/018-Afbeelding_024_1.jpg
Foto is van Sobat
m.v.g. Sjaak
-
Erg compact maar inderdaad zeer storingsgevoelig
-
Je hebt het draadje verder niet gelezen? In mijn avatar zie je ook een koningswissel, het wissel vlak voor de loc.
-
Hoi volgens Sobat is dit een koningswissel .
..............
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/018-Afbeelding_024_1.jpg)
Foto is van Sobat
Ehhh volgens mij is dit een wisselkruis opgebouwd met Engelsmannen. ik ben daarvoor nog nooit de term koningswissel tegen gekomen. En verder: strikt genomen bestaat een configuratie als dit uit 8 wissels (iedere Engelsman is feitelij 2 wissels)
-
Volgens mij is koningswissel simpelweg een term voor een wissen waar disproportioneel veel verkeer overheen gaat. Als er tussen twee perrons een overloopwissel uitligt is het vervelend, maar dat is het dan ook wel. Als de wissel waar alle intercity's naar Amsterdam en Gouda overheen gaan eruit ligt.... Oepsie...
Ik heb elders ook gelezen dat het goed zou zijn om 20% van de wissels in Utrecht duur en superbetrouwbaar uit te voeren, dat je dan het gros van de problemen al voorkomt. De rest kan dan gewone wissels blijven.
Hoofdvraag is misschien "hoe bevalt het in de praktijk in Arnhem". Dat is volgens mij het proefkonijnenstation dat ze helemaal van de grond hebben opgebouwd om zo min mogelijk wissels te hebben. Idem zijn ze deels in Utrecht van plan. Dus... helpt het in Arnhem inderdaad om storingen te voorkomen?
Het lijkt me een theoretisch uitstekende oplossing, eerlijk gezegd.
Reinout
-
Koningswissel is gewoon weer een term, verzonnen door e.o.a kantoorklerk van Prorail. Helaas zonder enige kennis van zaken.. ;D
Reinout,
Arnhem bevalt goed, wat binnen komen en vertrekken betreft. (y)
-
Hoofdvraag is misschien "hoe bevalt het in de praktijk in Arnhem". Dat is volgens mij het proefkonijnenstation dat ze helemaal van de grond hebben opgebouwd om zo min mogelijk wissels te hebben. Idem zijn ze deels in Utrecht van plan. Dus... helpt het in Arnhem inderdaad om storingen te voorkomen?
Het lijkt me een theoretisch uitstekende oplossing, eerlijk gezegd.
Reinout
Als 3 x per week reiziger naar en van Utrecht heb ik de indruk dat er in de praktijk te Arnhem weinig of geen problemen zijn. Maar dat is wel een weinig wetenschappelijke meting.
Dirk
-
Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat Arnhem veel minder "lastige" treinseries kent dan dat Utrecht er kent.
-
Ach, zolang de Koningswissels het maar doen is er voor Prorail niks aan de hand. Als er een trein defect gaat en daardoor de complete treinenloop op zijn gat kunnen ze in iedergeval zeggen: "Aan ONS ligt het niet, het is de schuld van NS! (y) :angel:
-
Hallo .
In feite zijn het allemaal wissels.
In Duitsland valt dit onder de naam Hosentrager.
Deze bestaat uit 4 wissels en een kruising.
Maar die 4 wissels kunnen ook 4 kruiswissels zijn groot deel van dit principe blijft het zelfde.
Wat de naam betreft je kunt de wissel ook Alexander noemen is ook een koning.
Gr Ernst.
-
Misschien noemen ze het koningswissel omdat het in onderhoud meer kost als een enkel wissel.
Vreet dus geld net als het koningshuis.
Tinus.
-
Deze bestaat uit 4 wissels en een kruising.
Maar die 4 wissels kunnen ook 4 kruiswissels zijn groot deel van dit principe blijft het zelfde.
Helaas maak jij dan ook de veelgemaakt fout 8)
Die 4 wissels en kruising heten een kruiswissel. (y)
Die 4 wissels kunnen dan ook een (half) engels wissel zijn ;D
-
De term koningswissel heb ik wel eens zien staan in een Engels boek over rangeerterreinen. Men had over king, queen and jack points, als zijnde de eerste, tweede en derde wissel na de rangeerheuvel.
Christian
-
Voordat ik het woord hierop BNLS tegen kwam, had ik er nog nooit van gehoord ;D
-
Een koningswissel is niets anders dan de benaming voor een wissel dat essentieel is voor het uitvoeren van de treindienst. Gewoon een wissel waar heel erg veel treinen overheen gaan en waar geen alternatief voor is op het moment dat hij kapot gaat. Het heeft dus niets met de vorm of de grote van het wissel te maken. Door het gesaneer van wissels door Prorail krijg je dat soort wissels vanzelf.
Of dat een goed idee was is een andere vraag...
-
De term koningswissel heb ik wel eens zien staan in een Engels boek over rangeerterreinen. Men had over king, queen and jack points, als zijnde de eerste, tweede en derde wissel na de rangeerheuvel.
Ahhhhhh .......
Kingpoint. Yep die term doet een belletje rinkelen. Moet ik even induiken. Ben volgens mij in FR / WHR verband die term tegen gekomen. Dat zou mogelijkerwijs betekenen dat het emplacementspecifiek is en niet eens zo zeer rangeeremplacement specifiek.
Maar dan nog: in het Nederlands is me de term volledig vreemd.
-
Ik moest gelijk denken aan het woord "koningsafstand" bij het schaatsen.
-
http://www.indianrailwayemployee.com/content/components-marshalling-yards
OK, Indiaas, maar die waren / zijn behoorlijk UK georiƫnteerd
Blijmoedig verder
-
"Two Centuries of Railway Signalling":
King lever
A lever which, when operated, unlocks other levers often as a group, at the ground frame for example. If a ground frame is released from a main signalbox it will be the king lever which is released as the key to the rest of the levers
-
Ahhhhhh .......
Kingpoint. Yep die term doet een belletje rinkelen. Moet ik even induiken. Ben volgens mij in FR / WHR verband die term tegen gekomen. Dat zou mogelijkerwijs betekenen dat het emplacementspecifiek is en niet eens zo zeer rangeeremplacement specifiek.
Maar dan nog: in het Nederlands is me de term volledig vreemd.
De Nederlandse taal leeft, zelfs Prorail verrijkt de tale Vondels (la langue de Vondel zoals de Fransman onze taal noemt)
Dirk
-
Ik heb de vraag even op een intern NYMR forum neergelegd en de uitkomst lijkt te zijn:
Kinglevel: standaard begrip in mechanische hendelinstallaties, nl de handel die het toestel vrijgeeft vanuit een ander seinhuis
Kingpoint: king-, queen-, jackpoint: de eerste / tweede / derde set wissels in een sorteerbundel. dus daarmee komt het plaatje van Sobat weer in beeld
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/018-Afbeelding_024_1.jpg)
Ik moet even kijken maar d'r zitten plaatjes in mijn hoofd van o.a. Watergraafsmeer van een dergelijk ingebouwde constructie. Alleen ...... ik ben die namen in de Nederlandse literatuur nooit tegen gekomen .....
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2016-06-14-HW-01-PB.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2016-06-14-HW-01-PB.jpg)
Kijfhoek. In hoeverre Queen/Jack hier exact kloppen met de UK benaming weet ik niet omdat het emplacement niet helemaal symmetrisch is. Volgens mij wordt er in dit geval in Nederland meer met railrem bundels gewerkt ??
-
Het verband met het plaatje van Sobat ontgaat me eigenlijk Paul. Dat is gewoon een ingewikkelde serie wissels. Als ik het goed begrijp is het koningswissel het wissel dat alle treinen op de sorteelbundel moeten passeren. Valt dat uit, dan is de hele bundel onbruikbaar. Het tweede wissel is ook nog best belangrijk, maar hoe verder verwijderd van het koningswissel hoe groter het deel van de bundel dat toch nog bruikbaar is als dat wissel uitvalt.
-
Dit:
Een koningswissel is niets anders dan de benaming voor een wissel dat essentieel is voor het uitvoeren van de treindienst. Gewoon een wissel waar heel erg veel treinen overheen gaan en waar geen alternatief voor is op het moment dat hij kapot gaat. Het heeft dus niets met de vorm of de grote van het wissel te maken. Door het gesaneer van wissels door Prorail krijg je dat soort wissels vanzelf.
Sobat zaait verwarring met zijn plaatje, dat heeft er verder niets mee te maken. Zoals ik eerder al zei is de wissel in mijn avatar ook een koningswissel, zonder die gaan er geen treinen naar IJmuiden toe.
-
Het plaatje van Sobat heeft, in mijn ogen, sec niet met een koningswissel te maken. Alleen het is een constructie die aan de afloopkant van een sorteerbundel regelmatig voorkomt en van daar dat ik opzoek was naar een foto van de Watergraafsmeer in de oorspronkelijke vorm. Daar lag een dergelijke wisselconstructie direct na de heuvel (al weet ik niet meer of die aan de heuvelkant ook een volledige set engelsmannen bevatten)
-
http://www.sporenplan.nl/html_nl/sporenplan/ns/ns_schaal/amsterdam-watergraafsmeer-80.html
't is dan wel geen foto maar ligt ie daar ongeveer in het midden?
-
Ik vind deze https://www.flickr.com/photos/ahrend01/9643069185
en
https://c1.staticflickr.com/3/2823/9643124027_ceed3d332a_b.jpg
-
Die bedoel ik (y)
Thx Jeroen en Rick :D