BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: Leolin op 31 May 2016, 10:28:30
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Schema_6.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Schema_6.jpg)
Na het "voorstellen"is het tijd om mijn baanplan te delen. ik heb het schematisch gedaan omdat denk ik hierbij de problemen met keerlussen ed sneller zichtbaar zijn.
graag jullie opmerkingen.
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Baanplan_26.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Baanplan_26.jpg)
Voor alle duidelijkheid ook het baanplan geplaatst.
-
Hallo Leon,
Het ziet er interessant uit met die schuifbak in het schaduwstation.
Maar hoe groot is de beschikbare ruimte?
En ik mis van je baanplan het deel met het schaduwstat. en de keerlus.
Gr ,
Peter
-
@Peter,
Dank voor je reactie.
Onder de draaischijf is een keerlus gepland.
Het spoor aan de bovenkant wat de tunnel ingaat, maakt ook een bocht en gaat daarna naar de schuifbak.
-
Graag jullie mening over de volgende vragen.
Ik wil de trein automatisch laten stoppen voor het grote kopstation. kan dit met een diodebrug of kan ik beter zo'n module van lenz aanschaffen.
Bij de draaischijf moet een keerlusmodule? en ook voor de schuifbak. waar kan ik die het beste aansluiten
-
Je haalt wat dingen door elkaar. Een diode voor een stopsectie werkt alleen bij analoog, een keerlusmodule werkt alleen bij digitaal.
-
@Klaas,
Wat ik bedoelde is een brug met 3 diodes in serie en eentje antie-parallel
-
Ga je die schuifbak ook "digitaal" bedienen, of kies je manueel welke trein er waar komt of vertrekt?
-
De schuifbak wordt met de hand bediend (schuiven) Ik weet nog niet hoe ik de treinen op de sporen van de schuifbak het best kan laten stoppen. Rangeren in het station en met de schuifbak vindt ik het leukste aan de hobby.
Ook moet er nog een keerlusmodule ergens voor de schuifbak gepland worden, waar weet ik nog niet.
Verder wil de treinen automatisch laten stoppen voor het kopstation en op of voor de schuifbak.
Ik denk hierbij aan een stopmodule van Lenz of aan 3 diodes parallel en 1 anti-parallel
Weet niet goed welke oplossing het beste werkt
graag jullie adviezen.
-
@Peter,
De afmetingen van de kamer zijn 3.35 x 2.40m
-
Graag jullie mening en suggesties over mijn baanplan
-
Leolin.
Vindt het een leuk en aantrekkelijk ogend baanplan tekening van je baanplan doet me erg aan vroeger denken.
Moest gelijk aan ING H.E. Enter denken die had ook altijd dergelijke tekeningen in zijn treinenboeken.
Wellicht ken je hem heeft veel gepubliceerd in de jaren 70 en 80. en werkte beroepshalve bij de NS.
De rechterkant van het station op je baan heb je de wissels zo liggen dat je deze in afbuigende stand berijdt.
Dus doorgaande treinen moeten dan altijd snelheid matigen, kan niet zien hoe de sporen verder gaan maar misschien
kan je de boog ruimer nemen en dan de wissel zo positioneren dat je een doorgaand spoor krijgt waar de wissels in
rechtstand bereden worden.
met vriendelijke groet.
Paul
-
Ik heb nog steeds boeken van Enter. :D
Sommige plannen zijn best aardig. Helaas gebruikt hij soms erg scherpe boogstralen ,waardoor het bij mij nooit past op deze zolder ,als ik het uittekenen ga met straal van ca 50-60 cm.
Maar leerzaam zijn ze wel.
Peter
-
Bedankt voor de reacties.
Het baanplan is al oud en heeft ooit in de jaren 80 in Railhobby gestaan.
Het is eigenlijk een plan voor stoomloks. In het tussenstation kan dan een extra lok gekoppeld worden om de berg naar het kopstation te halen.
Ik vindt het plan aantrekkelijk omdat een kopstation veel rangeerwerk en lokwissels vereist.
Verder wil ik in de toekomst dubbeltractie van bijvoorbeeld 2200 inzetten om de berg te halen.
Beetje vrijheid van interpretatie moet kunnen in onze hobby.
-
De baan is verplaatst van de eerste verdieping naar zolder. Gelukkig kon het grootste deel van het plan blijven bestaan. Alleen het depot heb ik van rechtsonder naar linksboven verschoven.
Hier een plaatje van mijn eerste poging om rotsen te maken
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20170112_210212_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20170112_210212_1.jpg)
-
Netjes toch?!?
-
Dank je Richard. Dit geeft moed om zo door te gaan
Leon
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/groen_3_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/groen_3_1.jpg)
De eerste pogingen met begroeiing
Gr. Leon
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/groen_1_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/groen_1_1.jpg)
-
Onderstaand het aangepaste sporenplan nadat de baan naar zolder is verhuisd.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/sporenplan_7.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/sporenplan_7.jpg)
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/trein2-632d9bb16d6da.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/trein2-632d9bb16d6da.jpg)
-
het nieuwe sporenplan aangezien ik met het vorige plan met de bochten en stijgingen niet goed uitkwam
Graag jullie reacties
-
hallo,
Misschien een puntje van aandacht.
De 4 onderste stationssporen kun je alleen bereiken via het uithaalspoor links.
IK weet niet of dit op den duur wel zo handig is.
Al die stationssporen is misschien ook beetje veel. Maar dat is mijn mening
succes jandcargo
-
als aanvulling,
In je vorige baan had je wel een aantal rangeersporen die nu grotendeels weggesaneerd zijn (lijkt wel ns ;D ;D)
Misschien wel aardig voor de rangeermogelijkheden om er weer wat toe te voegen met wat industrie.
succes jandcargo
-
Nou Jan, ik zie wel degelijk rangeersporen. Naast het 'onderste' perronspoor liggen twee goederensporen met in het verlengde links een uithaalspoor. Daar vandaan kun je wagens 'uitstoten' naar vier sporen. Van elk van die sporen zijn vervolgens de koplading en de twee (industrie-?)sporen rechts te bereiken. Daar is dus goed over nagedacht.
Wat wel beter kan, is de wisselverbinding tussen de hoofdsporen rechts, waarbij je naar rechts rijdend een aftakkend wissel moet berijden. Die verbinding zou ik opschuiven naar de brug, het rechte stuk na de brug lijkt daarvoor lang genoeg. Wel zo dicht mogelijk naar de brug toe, anders krijg je boog/tegenboog. Beetje zoals links dus. Het inrijsein kan dan net voor de brug worden geplaatst, is ook beter voor de zichtbaarheid.
Verder zou ik nog iets wijzigen in het locdepot. Er lijkt ruimte 'boven' de draaischijf. Als er links een meegebogen wissel in de boog past, zou ik de behandeling van de locs daar maken. Dat is veel natuurgetrouwer. Of het echt past, kan ik zo niet beoordelen.
Leon, wat voor railmateriaal gebruik je, c.q. ga je gebruiken?
-
heren bedankt voor de reacties.
ik gebruik voornamelijk railmateriaal van Lima
boven de draaischijf is helaas geen ruimte meer.
ik heb het plan gewijzigd om een doorgaande ronde te kunnen rijden.
verder vind ik het rangeren het goederen emplacement leuk om te doen.
het idee is om een trein links om en een rechts om te laten rijden.
Ondertussen kan via de rangeersporen een goederentrein worden samengesteld