BeneluxSpoor.net forum

Overige spoorzaken => Mediatheek => Topic gestart door: henk op 11 November 2007, 21:54:26

Titel: Railmagazine 249
Bericht door: henk op 11 November 2007, 21:54:26
Railmagazine 249 bevat ruim 60 pagina’s grootspoor en krap 30 pagina’s modelspoor. Kan een keer gebeuren, maar liever niet te vaak.  :)

Na 30 pagina’s actualiteiten volgt een reportage over de presentatie van het eerste nieuwe Sprintertreinstel in de Siemens fabriek te Krefeld. In het volgende artikel iets soortgelijks over de Veolia GTW. Volgens de inhoudsopgave zou daarna nog een pagina over Connexxion treinstel 5031 volgen, maar kennelijk was dat toch wat te veel van het goede. Het stukje is in ieder geval nergens te vinden.
Erg leuk is het artikel over de activiteiten van de stichting De Locomotor (http://www.locomotor.nl/). De stichting probeert zo veel mogelijk sikjes in oude luister te herstellen en zoekt vervolgens een geschikte bestemming voor de locs. Op die manier zijn onder andere het Maritiem Museum in Rotterdam en het Openluchtmuseum in Arnhem aan hun locomotiefjes gekomen. De stichting beheert ook nog wat wagentjes.
In Railmagazine 243 stond een artikel over de opleiding van een handvol Nederlandse machinisten op de BR 189. In dit nummer kunnen we lezen over de ritten die inmiddels met de loc zijn gemaakt.
Harrie Peters schrijft over de tentoonstelling ‘150 jaar goederenvervoer in Nederland’ in het Spoorwegmuseum. Daarna volgt deel 2 van het ‘hup Veolia’ verhaal. De grootspoorafdeling eindigt met een leuk artikel over de recente ZLSM dieseldagen.

In de modelspoorafdeling deze keer geen aflevering over Orkhavnbanen. Dat wordt goed gemaakt door een artikel over het fraaie model van de scheve ophaalbruggen van Delfshaven, gebouwd door Mike van Raaij.
René de Boon laat zien dat hij al bijna klaar is met zijn modelbaan ‘Haaksomhoven’. Daarna wordt de blauwe Hamo 1200 van Hans van der Linde uit Railmagazine 248 in deel twee van het ombouwverhaal vakkundig bruin gespoten.
In ‘Onder de loupe genomen’ de DE IV van Roco. In de ‘productinformatie’ het handmonster van de LS Models variant, zodat we een eerste vergelijking kunnen maken.

Op naar nummer 250.
Titel: Re: Railmagazine 249
Bericht door: Simon Stenneberg op 11 November 2007, 22:00:45
In het artikel over Haaksomhoven staat een leuke beschrijving met mooie foto's van een kettingbotsing, inclusief de juiste hulpverleningsvoertuigen (daar kunnen ze bij RailzMiniworld nog wat van leren!).

Voor mij als modelbouwer van hulpverleningsvoertuigen erg leuk om te lezen. Chapeau voor de bouwer!
Titel: Re: Railmagazine 249
Bericht door: Hans Reints op 11 November 2007, 22:38:34
Kan nooit erg snelgegaan zijn, alle voertuigen zijn onbeschadigd ???
Heb wel eens anders gezien in mijn functie van bevelvoerder!
SK
Titel: Re: Railmagazine 249
Bericht door: DHG500 op 12 November 2007, 07:56:31
In het artikel over Haaksomhoven staat een leuke beschrijving met mooie foto's van een kettingbotsing, inclusief de juiste hulpverleningsvoertuigen (daar kunnen ze bij RailzMiniworld nog wat van leren!).

Voor mij als modelbouwer van hulpverleningsvoertuigen erg leuk om te lezen. Chapeau voor de bouwer!

Simon: gouden kans om contact te leggen met Railz en je aan te bieden als adviseur (op afstand) om het realiteitsgehalte hulpverlening te vergroten! Zij blij en jij blij!
Titel: Re: Railmagazine 249
Bericht door: Ries op 12 November 2007, 11:38:30
Citaat
Kan nooit erg snelgegaan zijn, alle voertuigen zijn onbeschadigd

Sobat, die wagens zijn waarschijnlijk met de nieuwste sensoren uitgerust, die het onderling aanrijden van voertuigen voorkomen. Dat er toch gewonden gevallen zijn, de sensor apparatuur moet waarschijnlijk nog afgesteld worden ;D

Gedeukte auto's zijn trouwens zeer goed te bouwen.
Men neme wat, alufolie, maken een afdruk van bijv. de motorkap, zagen de originele motorkap eraf.
Verfrommelen de alufolie motorkap wat en lijmen dat aan het wrak.
Dan ontstaat het beeld, wat Sobat voor ogen had/heeft.

@Mike
Als je meeleest, als Rotterdammert kent ik je mededelen, dat ik ze zeer fraai vindt, jouw model uitvoering van de brugge!

Brengt me terug aan de tijd dat de oude bruggen er nog lagen!
Die waren, vind ik, 1:1 mooier als die brug die er nu ligt. Heeft iemand die al eens nagebouwd?

Kick was dat, als klein ventje, je helemaal het l*z*r*s schrikken als dat mooie, zware mat 54 over die bruggen denderden.

Waar is den tijd hene gevlucht,
toen er nog gene geluidsschermen stonden, in elken gehucht  :'(
Titel: Re: Railmagazine 249
Bericht door: KroKo op 12 November 2007, 12:02:51
.......alle voertuigen zijn onbeschadigd ???.........
In de tekst wordt wel de methode besproken om ze vervormd te krijgen. Ik meen van iets van een kaarsvlammetje?? Dus ze zijn vast wel iets "beschadigd".

Groet,

Erik
Titel: Re: Railmagazine 249
Bericht door: Floris Dilz op 12 November 2007, 12:15:41
ze zvervormen met een vlammetje is laf, wil je het echt mooi doen dan neem je een stuk alufolie, dat wrijf je over een paneel van het autootje zodat je er een mooie afdruk van hebt, je knipt het voorzichtig uit, snijdt het bewuste p[aneel uit het autootje, plakt er net alufoliepaneel voor in de plaats, schildert het een en ander en drukt dan een deuk in het alufoliepaneel. Frommelt net als echt metaal (duh... het is metaal) en gaat niet zo laf klodderen als plastic.
Titel: Re: Railmagazine 249
Bericht door: Ries op 12 November 2007, 13:48:00
Floris, je staat op de Echo Mode  ;D

Met een vlam bewerken is laf, kinderspel, phoe inderdaad.

Alhoewel, die wikings brandde wel lekker  ;D
Kon nooit stoppen, alles afgefikt, kromme assen, heb nooit veel waarde aan spullen gehecht, dus zoek bij mij thuis geen waardenvolle collectie Wikings. Whi cares? ;D
Titel: Re: Railmagazine 249
Bericht door: Floris Dilz op 12 November 2007, 13:50:24
ja, oeps, solly.  :-X
Titel: Re: Railmagazine 249
Bericht door: Simon Stenneberg op 12 November 2007, 20:19:06
Simon: gouden kans om contact te leggen met Railz en je aan te bieden als adviseur (op afstand) om het realiteitsgehalte hulpverlening te vergroten! Zij blij en jij blij!

Ik zou misschien best willen, en heb een tijdje geleden al eens gesnuffeld op hun site, maar volgens mij werken ze er alleen met full-timers... wat is eigenlijk een "adviseur op afstand"?
Titel: Re: Railmagazine 249
Bericht door: Floris Dilz op 12 November 2007, 20:31:32
iemand die bijvoorbeeld een PM naar Chris stuurt van "dit en dit klopt niet helemaal maar zou zo en zo moeten"  ;)
Titel: Re: Railmagazine 249
Bericht door: JaJo op 12 November 2007, 20:45:20
Dus eigenlijk het werk van Floris maar dan wat verder weg......
Groet Jaap
Titel: Re: Railmagazine 249
Bericht door: Floris Dilz op 12 November 2007, 20:47:16
Niet helemaal... t is allemaal moderne zooi en meestal weet ik daar toch net t fijne niet van.
Titel: Re: Railmagazine 249
Bericht door: prutser op 18 November 2007, 16:44:45
Ik heb hem gisteren ook eens gekocht, o.a. om het 1200 verbouwingsverhaal.
Ik ben zelf met een lima bezig, maar blijf even tegen de remcilinderbouw  aanhikken dus misschien trekt zo'n artikel de boel een beetje vlot.
Ik heb nu wel de oplossing voor de bufferbalkopschriften gelezen.

Stephan.
Titel: Re: Railmagazine 249
Bericht door: Floris Dilz op 19 November 2007, 14:21:49
gewoon een zakje "rod and tube assorti" van evergreen halen en plakken met die luie donder. laffe draak.  ;D
Titel: Re: Railmagazine 249
Bericht door: Chris op 19 November 2007, 16:15:17
Geen idee waar dit over gaat aangaande Railz, maar de voertuigen op de brug bij Railz zitten allemaal flink in de prak.
De hulpverleningsvoertuigen zijn nog niet correct, maar daar werken we nog aan als de auto's daar echt gaan rijden.....
Titel: Re: Railmagazine 249
Bericht door: Vinkendrecht op 19 November 2007, 16:30:26
Citaat
De hulpverleningsvoertuigen zijn nog niet correct, maar daar werken we nog aan als de auto's daar echt gaan rijden.....
Precies, ik ben druk aan het bouwen voor Railz  :) :) :) ;)

Groeten,
Martin Vink
Titel: Re: Railmagazine 249
Bericht door: Chris op 19 November 2007, 16:34:59
Juist :) En wie kan het nu beter weten dan een echte brandweerman ?
Titel: Re: Railmagazine 249
Bericht door: Simon Stenneberg op 19 November 2007, 19:09:02
Precies, ik ben druk aan het bouwen voor Railz  :) :) :) ;)

Groeten,
Martin Vink

Ik hoopte al dat jij zou reageren, we hebben het er laatst op de Brandweerbeurs nog over gehad  ;)

NB, Chris: ook ik houd mij professioneel met toeters en bellen bezig, maar Martin woont dichterbij  :(
Titel: Re: Railmagazine 249
Bericht door: Vinkendrecht op 18 December 2007, 18:26:35
Na enkele weken bouwen en prutsen is dit het resultaat:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/18_203_TS_DDT_tbv_Railz_17_12_2007.jpg)
De 18-203 van de brandweer Dordrecht.  :D (deze vind ik zelf het mooiste)  ;D  ;D

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/AL_36_1_tbv_Railz_17_12_2007.jpg)
Een autoladder van een fictieve kazerne in Rotterdam Rijnmond.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/HV_36_1_tbv_Railz_17_12_2007.jpg)
Het hulpverleningsvoertuig uit dezelfde kazerne.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/SB_36_1_tbv_Railz_17_12_2007.jpg)
En als laatste een schuimblusvoertuig.

Nu nog een gaatje vinden in de drukke agenda om de modellen naar Rotterdam te brengen. Dat zal wel volgend jaar worden.
Ook volgend jaar komen de bestelde onderdelen binnen om 3 tankautospuiten naar Rotterdams voorbeeld te maken.  :)  :)  :)

Groeten,
Martin Vink
Titel: Re: Railmagazine 249
Bericht door: Jantjie op 07 August 2009, 05:20:39

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/AL_36_1_tbv_Railz_17_12_2007.jpg)
Een autoladder van een fictieve kazerne in Rotterdam Rijnmond.
Groeten,
Martin Vink

Vooruitziende blik Martin ?
Nu bijna 2 jaar later rijdt er daadwerkelijk een AL34-1 in Krimpen.  ;D
Titel: Re:Railmagazine 249
Bericht door: Vinkendrecht op 07 August 2009, 06:14:28
Misschien wel.  8)
Maar deze Al is genummerd in de 36-1, een (volgens mij) niet bestaande kazerne in Rotterdam Rijnmond
Titel: Re: Railmagazine 249
Bericht door: KNed op 07 August 2009, 09:07:23
Nu bijna 2 jaar later rijdt er daadwerkelijk een AL34-1 in Krimpen.  ;D

Toch maar even zolang ze met de brug bezig zijn?

Koen