BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: HansKarel op 29 May 2016, 15:32:04
-
Als ik de gebruiksaanwijzing van mijn Roco rijtuigen en wagons raadpleeg dan zie ik dat het de bedoeling is om elke 30 bedrijfsuren de wielassen te verwijderen, te oliën en weer te monteren.
Ik heb ook een paar Piko knik ketelwagens en daar kom ik het niet tegen.
Natuurlijk wel bij de locs, maar dat is een ander verhaal.
Nu vraag ik mij af: heeft dat smeren veel zin? Het is tenslotte een metalen asje waarvan de punt in plastic ronddraait. Daar zit al speling op en dat zal alleen meer worden met of zonder olie.
-
Ik doe dat niet. Het probleem is: hoe hou je van elke wagen bij wanneer hij 30 uur heeft meegedraaid? Daar komt bij dat mijn materieel weinig rijdt.
De bedoeling van dat smeren is om de slijtage te verminderen. Het metalen aspuntje zal op den duur het plastic uitvreten, en dat zal langzamer gaan als er een beetje olie tussen zit..
-
Ik heb er dus de zondagochtend aan besteed en begon me het nut ervan af te vragen.
Die 30 uur is inderdaad moeilijk te schatten maar om de 20 of om de 50....t zal wel niet zo precies komen.
-
Het zal inderdaad niet zo precies komen. Je zou er b.v. elk jaar een tijdje aan kunnen besteden om alle wagens te smeren. Ook van wagens die niet rijden zal op den duur de olie weglopen of verharden.
Volgens mij moet je beginnen met wagens te smeren die nieuw binnenkomen. In de fabriek worden ze niet gesmeerd, ik heb tenminste nog nooit sporen van olie gezien bij nieuw materieel.
-
Ik smeer/onderhoud mijn materieel meestal net voor een beurs waar het een tijdje mag rijden. Zal dus niet om de 30 uur zijn. Schoonmaken van sleepcontacten wel rondom die tijd en soms krijgt het spul dan nog een druppie smeer mee.
Ik rij computer gestuurd en iTrain houdt het aantal bedrijfsuren bij. Dus ik zou dat zo bij kunnen houden als ik dat wil.
-
Ook van de wagons?
Ik smeer niet.
-
Assen smeren heb ik nog nooit gedaan,maar wel het loop vlak van de wielen deze maak ik wel schoon van aankoekend vuil.
Cor
-
Ik loop al het materieel ongeveer ieder kwartaal langs.
De wagens zet ik dan ook weer een halve slag gedraaid op de baan.
Ten eerste leuk voor de afwisseling (al hoewel dat niet voor ieder type trein geldt) en ten tweede voor de binnenbocht/buitenbocht.
Tijdens het onderhoud zie je meestal toch wel iets van vuiligheid aan de wagonnetjes.
Vervolgens inderdaad een druppeltje olie bij de asjes.
De loks loop ik vaker langs.
Dan voornamelijk de stroomafname en aandrijfasjes tussen de motor en de wielen.
Sommige loks beginnen er zelf soms eerder naar te vragen, maar andere gewoon preventief.
-
Het blijkt toch een behoorlijk serieuze hobby te zijn. :)
Groet Jaap
-
Nou ben ik niet lang geleden begonnen met de hobby weer opnieuw op te pakken, maar aan smeren heb ik nog helemaal niet gedacht. Nu heeft mijn materieel ook nog lang geen 30 uur gereden, maar aangezien ik veel tweedehands aanschaf, vraag ik mij af of het niet eens tijd wordt hiermee te beginnen. Wat voor olie gebruiken jullie hiervoor, en hebben jullie daar een paar tips voor?
-
Ha Arvid, ik gebruik roco vet voor de tandwielen en fleischmann olie voor alle lagers (dus ook motorlagers ), maarre eerlijk gezegd heb ik nog nooit een wagon of rijtuig geolied, volgens mij nergens voor nodig...
Verstuurd vanaf mijn SM-T815 met Tapatalk
-
Hier rijdt alles gewoon door zonder enig onderhoud. Als het kapot gaat wordt het gerepareerd, da's namelijk onderdeel van de hobby. ;D
Gr, Ben.
-
Over de juste olie zijn heftige discussies gevoerd. ;D De uitkomst was altijd dat je net zo goed motorolie kan gebruiken, maar dat die flesjes van de fabrikanten wel handig zijn. Hier dus een flesje olie van Faller met handige doseernaald. Doe je eindeloos lang mee, zeker als je net als ik nooit de aspotten van rijtuigen en wagens ermee behandel. Olie is hier voor lagers in locs en dan in zulke minieme hoeveelheden dat een flesje zowat een modelbouwleven mee gaat.
-
En als er wat geolied moet worden doe ik dat gewoon net zoals de rails met wapenolie vooral de slepertjes van de wagens en loks voor de stroomafname.
Cor
-
PX10? :o
Gr. Erik.
-
Breakfree?
-
Ik doe eenmalig een zeer kleine hoeveelheid molybdeenvet in de aspot en gebruik het ook voor tandwielkasten en motorlagers.
Dit vet hardt niet uit, wordt niet vloeibaar en kan zowel hoge als lage temperaturen verdragen, ver buiten het bereik dat je ooit zal halen met je treinen (smeltpunt = 1185 Celcius) - sterker: door de uiterst goede glij eigenschappen zal je motorlager veel koeler blijven.
Je zal het alleen ooit opnieuw moeten doen als er grote vervuiling is, maar in principe is het voor de eeuwigheid!
Als je nazoekt waar het eigenlijk voor is, nl. de smering van (auto)assen waar het vet onder hoge druk komt te staan, dan zou je hier niet direct voor kiezen, maar ik heb proefondervindelijk vastgesteld dat zo'n pot aslager-vet die mijn vader in 1964 gekocht heeft nog steeds uitstekend werkt.
Het is mogelijk schadelijk als je het binnenkrijgt, dus uit voorzichtigheid toepassen met een prikkertje en direct je handen schoonmaken als het toch op de huid komt.
-
Ik heb Breakfree én Ballistol in huis maar nog nooit voor de treinen gebruikt...........
Toch eens experimenteren.
-
Smeren? Alleen de loks als het nodig is, met SKF kogellagervet.
Wielen smeren als ik de kolder in m`n kop krijg, misschien eens in de 15 jaar.
Maar wat ik met molycote speciaal kunststofvet super dun insmeer is kort kortkoppelsysteem, want dat is ook aan slijtage onderhevig, (vooral rijtuigen, goederenwagons wat minder, vele hebben niet eens kortkoppelsystemen). Dit gebeurt nog voor de bak de eerste keer de baan op gaat.