BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: HansKarel op 29 May 2016, 15:32:04

Titel: En...voorzien jullie de wielassen elke 30 uur van olie?
Bericht door: HansKarel op 29 May 2016, 15:32:04
Als ik de gebruiksaanwijzing van mijn Roco rijtuigen en wagons raadpleeg dan zie ik dat het de bedoeling is om elke 30 bedrijfsuren de wielassen te verwijderen, te oliën en weer te monteren.
Ik heb ook een paar Piko knik ketelwagens en daar kom ik het niet tegen.
Natuurlijk wel bij de locs, maar dat is een ander verhaal.
Nu vraag ik mij af: heeft dat smeren veel zin? Het is tenslotte een metalen asje waarvan de punt in plastic ronddraait. Daar zit al speling op en dat zal alleen meer worden met of zonder olie.
Titel: Re: En...voorzien jullie de wielassen elke 30 uur van olie?
Bericht door: Klaas Zondervan op 29 May 2016, 16:18:11
Ik doe dat niet. Het probleem is: hoe hou je van elke wagen bij wanneer hij 30 uur heeft meegedraaid? Daar komt bij dat mijn materieel weinig rijdt.
De bedoeling van dat smeren is om de slijtage te verminderen. Het metalen aspuntje zal op den duur het plastic uitvreten, en dat zal langzamer gaan als er een beetje olie tussen zit..
Titel: Re: En...voorzien jullie de wielassen elke 30 uur van olie?
Bericht door: HansKarel op 29 May 2016, 16:26:05
Ik heb er dus de zondagochtend aan besteed en begon me het nut ervan af te vragen.
Die 30 uur is inderdaad moeilijk te schatten maar om de 20 of om de 50....t zal wel niet zo precies komen.

Titel: Re: En...voorzien jullie de wielassen elke 30 uur van olie?
Bericht door: Klaas Zondervan op 29 May 2016, 16:33:58
Het zal inderdaad niet zo precies komen. Je zou er b.v. elk jaar een tijdje aan kunnen besteden om alle wagens te smeren. Ook van wagens die niet rijden zal op den duur de olie weglopen of verharden.
Volgens mij moet je beginnen met wagens te smeren die nieuw binnenkomen. In de fabriek worden ze niet gesmeerd, ik heb tenminste nog nooit sporen van olie gezien bij nieuw materieel.
Titel: Re: En...voorzien jullie de wielassen elke 30 uur van olie?
Bericht door: Daniels op 29 May 2016, 17:27:27
Ik smeer/onderhoud mijn materieel meestal net voor een beurs waar het een tijdje mag rijden.  Zal dus niet om de 30 uur zijn. Schoonmaken van sleepcontacten wel rondom die tijd en soms krijgt het spul dan nog een druppie smeer mee.

Ik rij computer gestuurd en iTrain houdt het aantal bedrijfsuren bij. Dus ik zou dat zo bij kunnen houden als ik dat wil.
Titel: Re: En...voorzien jullie de wielassen elke 30 uur van olie?
Bericht door: ex44 op 29 May 2016, 18:01:24
Ook van de wagons?

Ik smeer niet.
Titel: Re: En...voorzien jullie de wielassen elke 30 uur van olie?
Bericht door: cor_b op 29 May 2016, 18:04:22
Assen smeren heb ik nog nooit gedaan,maar wel het loop vlak van de wielen deze maak ik wel schoon van aankoekend vuil.

Cor
Titel: Re: En...voorzien jullie de wielassen elke 30 uur van olie?
Bericht door: treinenhobby op 29 May 2016, 18:11:36
Ik loop al het materieel ongeveer ieder kwartaal langs.
De wagens zet ik dan ook weer een halve slag gedraaid op de baan.
Ten eerste leuk voor de afwisseling (al hoewel dat niet voor ieder type trein geldt) en ten tweede voor de binnenbocht/buitenbocht.

Tijdens het onderhoud zie je meestal toch wel iets van vuiligheid aan de wagonnetjes.
Vervolgens inderdaad een druppeltje olie bij de asjes.

De loks loop ik vaker langs.
Dan voornamelijk de stroomafname en aandrijfasjes tussen de motor en de wielen.
Sommige loks beginnen er zelf soms eerder naar te vragen, maar andere gewoon preventief.
Titel: Re: En...voorzien jullie de wielassen elke 30 uur van olie?
Bericht door: JaJo op 29 May 2016, 18:31:09
Het blijkt toch een behoorlijk serieuze hobby te zijn. :)

Groet Jaap
Titel: Re: En...voorzien jullie de wielassen elke 30 uur van olie?
Bericht door: Arvidus op 29 May 2016, 19:05:00
Nou ben ik niet lang geleden begonnen met de hobby weer opnieuw op te pakken, maar aan smeren heb ik nog helemaal niet gedacht. Nu heeft mijn materieel ook nog lang geen 30 uur gereden, maar aangezien ik veel tweedehands aanschaf, vraag ik mij af of het niet eens tijd wordt hiermee te beginnen. Wat voor olie gebruiken jullie hiervoor, en hebben jullie daar een paar tips voor?
Titel: Re: En...voorzien jullie de wielassen elke 30 uur van olie?
Bericht door: Tomasso op 29 May 2016, 19:24:17
Ha Arvid, ik gebruik roco vet voor de tandwielen en fleischmann olie voor alle lagers (dus ook motorlagers ), maarre eerlijk gezegd heb ik nog nooit een wagon of rijtuig geolied, volgens mij nergens voor nodig...

Verstuurd vanaf mijn SM-T815 met Tapatalk

Titel: Re: En...voorzien jullie de wielassen elke 30 uur van olie?
Bericht door: Ben op 29 May 2016, 19:26:11
Hier rijdt alles gewoon door zonder enig onderhoud. Als het kapot gaat wordt het gerepareerd, da's namelijk onderdeel van de hobby. ;D

Gr, Ben.
Titel: Re: En...voorzien jullie de wielassen elke 30 uur van olie?
Bericht door: henk op 29 May 2016, 19:36:37
Over de juste olie zijn heftige discussies gevoerd.  ;D De uitkomst was altijd dat je net zo goed motorolie kan gebruiken, maar dat die flesjes van de fabrikanten wel handig zijn. Hier dus een flesje olie van Faller met handige doseernaald. Doe je eindeloos lang mee, zeker als je net als ik nooit de aspotten van rijtuigen en wagens ermee behandel. Olie is hier voor lagers in locs en dan in zulke minieme hoeveelheden dat een flesje zowat een modelbouwleven mee gaat.
Titel: Re: En...voorzien jullie de wielassen elke 30 uur van olie?
Bericht door: cor_b op 30 May 2016, 17:46:02
En als er wat geolied moet worden doe ik dat gewoon net zoals de rails met wapenolie vooral de slepertjes van de wagens en loks voor de stroomafname.

Cor


Titel: Re: En...voorzien jullie de wielassen elke 30 uur van olie?
Bericht door: Post49 op 30 May 2016, 17:58:29
PX10? :o

Gr. Erik.
Titel: Re: En...voorzien jullie de wielassen elke 30 uur van olie?
Bericht door: Tomasso op 01 June 2016, 11:13:49
Breakfree?
Titel: Re: En...voorzien jullie de wielassen elke 30 uur van olie?
Bericht door: E.r.i.k. op 01 June 2016, 12:22:10
Ik doe eenmalig een zeer kleine hoeveelheid molybdeenvet in de aspot en gebruik het ook voor tandwielkasten en motorlagers.
Dit vet hardt niet uit, wordt niet vloeibaar en kan zowel hoge als lage temperaturen verdragen, ver buiten het bereik dat je ooit zal halen met je treinen (smeltpunt = 1185 Celcius) - sterker: door de uiterst goede glij eigenschappen zal je motorlager veel koeler blijven.

Je zal het alleen ooit opnieuw moeten doen als er grote vervuiling is, maar in principe is het voor de eeuwigheid!

Als je nazoekt waar het eigenlijk voor is, nl. de smering van (auto)assen waar het vet onder hoge druk komt te staan, dan zou je hier niet direct voor kiezen, maar ik heb proefondervindelijk vastgesteld dat zo'n pot aslager-vet die mijn vader in 1964 gekocht heeft nog steeds uitstekend werkt.

Het is mogelijk schadelijk als je het binnenkrijgt, dus uit voorzichtigheid toepassen met een prikkertje en direct je handen schoonmaken als het toch op de huid komt.
Titel: Re: En...voorzien jullie de wielassen elke 30 uur van olie?
Bericht door: Ernest op 01 June 2016, 12:32:00
Ik heb Breakfree én Ballistol in huis maar nog nooit voor de treinen gebruikt...........
Toch eens experimenteren.
Titel: Re: En...voorzien jullie de wielassen elke 30 uur van olie?
Bericht door: nighttrain1 op 01 June 2016, 13:05:11
Smeren? Alleen de loks als het nodig is, met SKF kogellagervet.
Wielen smeren als ik de kolder in m`n kop krijg, misschien eens in de 15 jaar.

Maar wat ik met molycote speciaal kunststofvet super dun insmeer is kort kortkoppelsysteem, want dat is ook aan slijtage onderhevig, (vooral rijtuigen, goederenwagons wat minder, vele hebben niet eens kortkoppelsystemen). Dit gebeurt nog voor de bak de eerste keer de baan op gaat.