BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Railbouw Leerdam op 27 May 2016, 14:38:02
-
Alvast even een topic aangemaakt.. ;D
-
Boeh stom, we hebben al genoeg wrakken! Verspilling van middelen en mankracht! Je ontneemt de potentiële subsidies voor andere projecten.
Zo, gras alvast weggemaaid voor de zuurpruimen...
-
Lijkt wel een epidemie ;D
-
Die zuurpruimen of 2400en? ;D
-
Ik zeg mooi opknappen dat ding en show hem op de mooie railevenementen die we hebben in dit land! Blij dat mensen dit doen.. (y) Zo, dan hebben we die ook even gezegd (y)
-
Ik wil 'm in het rood met een hamer en sikkel op de neus ;D
-
Ik zal een hamer en sikkel op jou neus geven ;D
-
Mooi een 2400 in vlaflip kleuren.
-
Ik dacht meer aan een verchroomde uitlaat, glimmende wielbanden en een vossenstaartje aan de Telerail-antenne.
-
Afleveringskleuren waren zwart/wit volgens mij, ook een leuke variant. Tot in de jaren zeventig hebben er nog 2400'den in zwart/wit gereden (y)
-
Wat is er mis met meerdere 2400'n in het land? Kijk hoeveel sikjes, 600en en 2200en er zijn...
Maar het zal mij benieuwen of de nieuwe eigenaar van de 2413 plannen heeft om de loc rijvaardig te maken. Of om puur uiterlijk op te knappen.
Ik weet in elk geval dat de loc (helaas) niet naar de STAR gaat zoals ik al ergens tussen de roddels heb gelezen :P
-
Ik dacht meer aan een verchroomde uitlaat, glimmende wielbanden en een vossenstaartje aan de Telerail-antenne.
en een grote blèrpijp op het dak
Marc
-
Afleveringskleuren waren zwart/wit volgens mij, ook een leuke variant. Tot in de jaren zeventig hebben er nog 2400'den in zwart/wit gereden (y)
hehehehehe ;D (y)
-
Zou deze ook naar de SGB gaan, zodat ze net als de VSM een bruine en een blauwe kunnen maken? Of misschien slechts voor onderdelen (want de 2424 was kennelijk de beste)?
-
Stiekem had ik dan toch gehoopt op een 2400 voor de STAR
Misschien wel de SHD, het zou wel mooi in hun collectie passen!
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC03011_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC03011_4.jpg)
Raeren, 2 juli 2011
Hoewel de 2200 mijn favoriet blijft, gun ik iedereen zijn plezier en respecteer de keuze.
Ik heb de stichting Spoorverleden Drachten als "kanshebber" nog niet voorbij zien komen. Hoewel die inmiddels de 662 hebben, waren ze op zoek naar een 2400: http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,20269.msg424851.html#msg424851
-
Misschien wel de SHD, het zou wel mooi in hun collectie passen!
Weinig kans...
-
Als je nou werkelijk iets wilt dat "anders" is en ook historisch verantwoord, denk dan eens een de uitvoering zoals bij de vroegere Franse koloniale bedrijven (Marokko, Algerije,...).
Dirk
-
Dan kan je er ook een Archirodon versie van maken, in woestijn trim.
Ook verantwoord, en zelfs met een NS achtergrond.
Of je maakt 'm weer afscheidsrit-(te donker)blauw, zelfs dat is verantwoord.
-
Misschien wel de SHD, het zou wel mooi in hun collectie passen!
Een doelstelling van de SHD is een klompentrein samen te stellen. Een 2400 is leuk, maar heeft niets met de klompentrein te maken en zie maar eens verder bijpassende voertuigen te vinden voor een 2400.
-
Eh, ik begrijp wat je bedoelt, maar een 2400 heeft juist alles met een Klompentrein te maken
Dat de latere trekduwtreinen, met 2200-en en Plan E, die de SHD wil namaken ook wel eens (feitelijk foutief) Klompentreinen werden genoemd naar aanleiding van hun voorgangers doet daar niks aan af ;D
Verder is de 2400 juist het 'voertuig' als locomotief en wat achter een 2200 kan, kan doorgaans ook achter een 2400 :)
-
Ach, een 2400 kan best met een "klompentrein":
https://flic.kr/p/mfpFXE
Of nog een erbij en dan een plan E ertussen. Helaas bestaan er daarvan alleen geen A's meer.
-
Of 2 2400'en en dan 12 plan E's er achter ;D
https://flic.kr/p/buZwT3
-
2400's reden (vooral) in de jaren 60 genoeg personentreinen. Meestal met oude coupérijtuigen.
-
Is de loc inmiddels al weer terecht? :P
-
2400's reden (vooral) in de jaren 60 genoeg personentreinen. Meestal met oude coupérijtuigen.
De houten couperijtuigen waren in de jaren niet meer toegelaten.
-
Oude, niet houten.... ;D C6400 zegmaar
-
Op de BNLS modulebaan heeft al eens mij Harlingse boottrein gereden.. (stalen D, Plan E 1e klasser en een C6400) Leuk treintje maar dan alleen achter een bruine 2400..
Groeten,
Michael
-
De stalen of geklonken couperijtuigen toch wel. Ik meen dat deze tot 1965-66 nog dienst hebben gedaan. En ik meen ook dat er door de NVBS een afscheidsrit is georganiseerd rond 1967-68.
Gr Hans
-
Oude, niet houten....
Sicco, volgens jouw eigen boek werd er vanaf 1956 tussen Hardenberg en Enschede nog met houten rijtuigen gereden achter een 2400 of een 2200. (blz 287)
-
In 1956 werden de laatste houten rijtuigen afgevoerd.
Als ze al nog in de reizigersdienst reden moet dat wel een heel korte periode zijn geweest.
Zeker niet "vanaf 1956".
Dirk
-
Een afscheidsrit met de C12c?
Die zou ik niet hebben gemist.
2400 + Stalen D (fietsen!) + A 6500 + B 6400 heb ik wel nog als passagier meegemaakt.
Mijn ouders waren blij dat er een jaar later Plan X naar Harlingen Haven reed in plaats van die gevaarlijke coupérijtuigen.
Dirk
-
Ik reageerde alleen dat van oude houten werd ggemaakt... ???
-
Maar in je boek staat toch dat er in 1956 nog houten rijtuigen achter een 2400 of 2200 reden. Of lees ik dat verkeerd?
(blz. 287 onder het kopje Elders in het land)
-
Hemeltje lief ::)
er wordt gezegd: ze reden met oude coupérijtuigen
daarop de reactie: er waren geen houten coupérijtuigen meer
ik: hij zei oude geen houten
Ik schreef dus niet dat ze niet met houten rijtuigen hebben gereden
-
Maakt het wat uit dan met welke samenstelling ze vroeger reden?
De stoom trein Goes - Borssele rijd er straks ook gewoon mee rond.
Gewoon preiser verplaatsen ;D neem ik aan?
Groeten Barry
-
Een afscheidsrit met de C12c?
Die zou ik niet hebben gemist.
Heb ik ook nog nooit van gehoord.
-
De stalen of geklonken couperijtuigen toch wel. Ik meen dat deze tot 1965-66 nog dienst hebben gedaan. En ik meen ook dat er door de NVBS een afscheidsrit is georganiseerd rond 1967-68.
Gr Hans
In 1962 reed er eentje (B12c 6400) voor de NVBS mee in de goederentram Heerenveen-Lemmer v.v. Maar dat was nog geen afscheidsritje. Wat was er daarna dan nog?
-
Allemaal leuk, maar iemand die weet waar de 2413 nu is en/of heen gaat?
-
Sorry voor de overlast, bij couperijtuigen nam ik wellicht ten onrechte aan dat op houten wagens gedoeld werd ;D
En de 2413 staat gewoon te roesten waar hij enkele maanden geleden ook stond, neem ik aan. De boel zag er al redelijk vastgeroest en overwoekerd uit op de streetview foto.
-
Hij was toch ook weg uit Raeren? Of bedoel jij de 2432 in Vaires?
-
:P ik ga nu echt alles door de war halen, dat krijg je als je verschillende websites tegelijk zit te bekijken. Je hebt gelijk.
-
Bij mijn weten staat de 2413 nog in Raeren.
-
Is er wat meer bekend over het lot van de 2413?
-
Helaas, zowel de 2413 als de 2432 staan nog steeds op de zelfde plek waar ze al jaren staan.
-
Hebben we nog niet genoeg 2400en?
Dirk
-
Euh, ze horen toch ook gewoon in Nederland?
-
Je kunt nooit genoeg 2400'den hebben! :angel:
-
Euh, ze horen toch ook gewoon in Nederland?
Het zijn wel Franse machines hoor.......... 8)
-
Maar hij staat in België :D
-
;D
-
+1, Edsko (y)
Mvg,
Tis
-
Euh, ze horen toch ook gewoon in Nederland?
Maar heeft het nut om ze dan allemaal maar te bewaren nu ze er nog zijn?
Van nog een lok extra bewaren zie ik persoonlijk de toegevoegde waarde niet zo in.
Een 2424 zoals die bij de SGB terecht gekomen is is dan toch wat anders, die lok is daar onderdeel van de lokale geschiedenis omdat die machines jaren op de lijn daar gereden hebben en het was een wens om een wat krachtigere diesellok in de collectie te hebben.
Maar om nou een lok alleen weer te bewaren, omdat er nog één over is, is nou niet echt een reden...
-
Zo moet je mijn opmerking niet lezen/was hij niet bedoeld.
-
Hij mag gerust naar NL komen, maar dan wel als onderdelenleverancier, desnoods alleen in onderdelen ;D (y)
-
Geweldig dit soort reacties. Wat mij betreft mag iedere museumlijn, museummaatschappij of wat dan ook zelf bepalen welke oude Nederlandse lok, treinstel of wat dan ook zij willen aanschaffen, al dan niet rijvaardig in dienst nemen. We zijn al veel te veel historisch materieel kwijtgeraakt. Hetzelfde zien we nu weer met afgeschaft NS materieel gebeuren. Niet gebruikte Dm'90's, dubbeldekrijtuigen, slooprijpe Mat 64's enzovoorts, staan allemaal weg te roesten en over 10 jaar voeren we daarover dezelfde discussies als hier de 2400'en.
Ik moedig iedere historische verzameling aan om zo veel mogelijk oud NS materieel aan te schaffen en te bewaren, restaureren enzovoorts.
-
Gelukkig is de ruimte er ook voor, en zijn er stapels enthousiast trappelende vrijwilligers voor die klaar staan....
Ohnee, we roepen langs de kantlijn dat we alles maar moeten bewaren, dat is makkelijker ;-)
-
Ik moedig iedere historische verzameling aan om zo veel mogelijk oud NS materieel aan te schaffen en te bewaren, restaureren enzovoorts.
Volgens mij zie je iets heel belangrijks over het hoofd...
-
Ik kreeg deze week een betrouwbare lijst van bewaard materieel onder ogen, een kleine greep uit een overladen geheel:
7 Sikken serie 103
84 (zegge vier en tachtig) Sikken serie 201
21 600en
11 2200en
6 2400en
Een deel daarvan is uiteraard rijvaardig gerestaureerd, maar de rest?
Vermenigvuldig deze aantallen maar eens met benodigde mensuren en de kosten....
Heel veel uitgestelde sloop en weggegooid geld.
Je kunt natuurlijk ook het slopen verbieden van spoorwegmaterieel. Simpel.
Dirk
-
Volgens mij zie je iets heel belangrijks over het hoofd...
Inderdaad, er staat 'moedig aan', niet 'moet' en 'zoveel mogelijk' is wat anders dan 'alles'. ::)
@Dirk: dat is een flinke hoop, zelfs bijna elke tweede Sik is bewaard. Is het mogelijk de rest van de lijst ook te publiceren of mag dat niet? Ik ben er wel benieuwd naar wat er allemaal nog is.
-
Op www.nmld.nl heb je ook een aardig overzicht van al het bewaarde museumspul :)
-
Ja, dat werkt ook. Dat is wel iets gedetailleerder dan ik bedoelde, daar kan ik bijvoorbeeld niet zoeken op '2200'.
-
Inderdaad, er staat 'moedig aan', niet 'moet' en 'zoveel mogelijk' is wat anders dan 'alles'. ::)
Taalkundig geneuzel, gaat er om dat hij over het hoofd ziet dat je wel zo wil mogelijk wil bewaren maar dat er ook nog iets is als de benodigde pecunia. Het is voor diverse clubs al lastig genoeg om aan centen te komen en voor iedere 600/2200/2400 die zonodig bewaard moet worden maakt origineel en uniek museummaterieel minder kans op de benodigde restauratie.
Eelco
-
Helaas, ik heb niet de vrijheid die lijst publiek te maken.
Dirk
-
@Eelco: Waarmee je wat mij betreft op het terrein komt van 'zoveel mogelijk', is er geen geld dan houdt het op. Zijn er geen vrijwilligers, dan houdt het op. Er zijn nu zes 2400'n in Nederland en kennelijk is er ook voldoende interesse om die allemaal op te knappen. Anders hield het wel op met het NSM-exemplaar. Tenzij Wilco echt 130 exemplaren wou houden, dat is wat extreem.
@Dirk: geen probleem. :)
-
Das een aardige lijst en er vanuit gaande dat deze lijst klopt,vraag ik me af waar staat al dat materieel ?
De 2400en is weinig raadsel waar die verblijven op 1 of 2 na(gokje op in onderdelenopslag bij de vsm.
De 2200en is al een ander verhaal daar ken ik buiten die van de SMMMR om,er verder maar 2 thuisbrengen.
(waar is de rest ? )
84 sikken serie 20x,snel geteld kan ik er 6 thuisbrengen,waar is de rest verstopt ?
van de 7 uit de 10x serie kan ik er snel geteld maar 2 plaatsen,dus waar de rest staat is me een ?
Ondanks dat het off topic is,ben ik dan wel benieuwd naar aantallen van de serie 1100,1200,1300 en weet ik nog meer wat niet een exemplaar kent in het zicht en toch is bewaard ergens in een donker hoekje onder een zeil.
Goed het onderwerp van dit topic staat dus nog in Rearen,is er nog een plan om wellicht van die aanwezige 24ooen onderdelen te halen of is ook dat een slechte optie vanwege het kosten/baten verhaal ?
-
Jammer dat er meteen weer over geld en mankracht gesproken wordt, waar dat nog helemaal niet aan de orde is.
Overigens mag je ze van mij allemaal affakkelen, ben meer van de modeltreintjes.
-
- De 2400/2500 bij musea volgens de NMLD (http://www.nmld.nl/nl/zoeken?st1=&st2=&st3=&st4=&st14=1&st5=Diesel-elektrisch&st6a=gelijk&st6b=&st7=Alsthom&st8=&st13=&st9a=gelijk&st9b=&st10=&st12=&action=search). Alleen de VSM beschikt over rijvaardige exemplaren en dat vind ik wel een prestatie.
- De locatielijst van stichting de locomotor (http://locomotor.nl/locaties.htm)
- Locomotieven van de serie 2200/2300 in de NMLD (http://www.nmld.nl/nl/zoeken?st1=&st2=&st3=&st4=&st14=1&st5=&st6a=gelijk&st6b=&st7=Allan&st8=&st13=&st9a=gelijk&st9b=&st10=&st12=&action=search)
-
Die lijst van de 2400'en is niet actueel nu. De BSH 2454 is al rijvaardig en de VSM 2412 is momenteel niet rijvaardig.
Groet,
Jasper
-
De 2368 is niet meer van de Smmr, maar van Shunter waalhaven
-
Als we opschieten kunnen we nog 118 van de 6400'en bewaren ;D
-
Is het misschien een idee om het onderwerp van dit draadje te veranderen?
Mvg jamie
-
Misschien. Misschien ook niet. En dan?
-
Jammer dat er meteen weer over geld en mankracht gesproken wordt, waar dat nog helemaal niet aan de orde is.
Dat is eigenlijk altijd meteen aan de orde. Stel dat je zo'n loc zou willen bewaren, en stel dat je hem voor niks krijgt, dan zou de eigenaar zeggen: hier staat hij, maar hij moet hier wel weg. Dan moet je transport regelen, kost geld. Je moet een nieuw standplaats regelen, zal in het algemeen ook geld kosten. En dan heb je er nog niks aan gedaan, het enige wat je hebt bereikt is dat hij op een andere plaats verder staat te roesten.
Ik heb mijn achtertuin opgemeten, daar past hij niet in. ;D
-
Voor niks gaat alleen de zon op ;)
In een gunstig geval betaal je een oud ijzer prijs, in een ongunstig geval krijgt je een hoop gezeik met asbest en anders zit er gewoon nog commerciële waarde aan (bv een 6400).
-
Prachtig dat iedere 'negatieve' reactie op wat ik schrijf weer bevestigd wat ik aanhaal. De essentie wat ik schrijf is dat het in mijn ogen aan iedere historische vereniging of stichting zelf is om te bepalen wat ze willen binnenhalen of behouden. Zij bepalen met hun leden en/of donateurs waar zij hun menskracht en financiën aan uitgeven. Als men daar een bijdrage aan wil geven is het handiger om lid of donateur van die betreffende vereniging of stichting te worden en zo invloed uit te oefenen. Maar nee, wij typisch Nederlanders roepen liever wat anderen zouden moeten doen. ;D
-
Natuurlijk heb je daarin in principe volkomen gelijk.
Maar als je als stichting dol je plan achterna loopt om het zoveelste exemplaar van een materieeltype te behouden omdat je daar zulke leuke herinneringen aan hebt, of alleen "voor de heb" zonder je te bekommeren om zaken als waar laat ik hem, wat kost het en hoe kom ik aan vrijwilligers EN wat gebeurt er elders op de wereld op dit gebied dan steek je niet alleen je kop in het zand, je bent onverantwoord bezig met het geld van je donateurs en je programmeert voor jezelf een enorme kater aan het eind van de rit.
Over potentiële milieubelasting praat ik maar niet, want die bestaat niet in het tijdperk-Trump.
Dirk
-
Milieubelasting is maar net hoe je het bekijkt...
Voor de fanatici is ieder gebruik van museummaterieel per definitie een regelrechte eco ramp
Als je het bekijkt vanuit de keten gedachte kan inzetten van museummaterieel zelfs als een vorm van milieuvriendelijk worden gezien
Verder wel eens met je betoog overigens
-
Heeft iemand wellicht een foto van de 2413 anno 2017 in Raeren?
-
Als het goed is staat er in Raeren geen enkele 2400 meer.
Jos.
-
Dan denk ik dat je toch uit moet gaan leggen waar je de 2413 gelaten hebt ;) ?
-
En hoe zit t dan met de 2432 ??? ;)
-
Start daarover maar een nieuw draadje of ga zelf op zoek...
-
De 2413 is in een loods geplaatst in Raeren, Gister toevallig gelezen in een reactie op Facebook . Hier ging het over de 2454, die momenteel rijdend te bewonderen is bij Stadskanaal onder stoom (STAR). Iemand had dezelfde vraag...
Groet Robert
-
Bedankt voor je reactie Robert (een stuk vriendelijker dan die boven jou) ;)
-
Goed te horen dat er in ieder geval zuinig mee word omgegaan, ztaat in ieder geval
niet buiten weg te rotten... :)
Mvg,
Tis
-
Nu misschien niet meer, maar dat hebben ze wel jaren staan doen. Maar gezien de 2454 is er nog wel wat van te maken.
-
Bedankt voor je reactie Robert (een stuk vriendelijker dan die boven jou) ;)
En dan heb je zeker nog niet eens dat zinnetje onderin zien staan onder zn commentaar en onder het streepje ;D >:(
Als je zo omgaat met iemand....... :-X
Dan te bedenken dat gezien mn gebruik van ;),het niet eens echt serieus bedoelt was ::)
-
Maar je moet ook begrijpen dat het off-topic is in dit draadje..
Gr, Bert
Team moderatoren
-
Deze lok is, samen met nog wat ander materiaal inderdaad in een loods gezet, niet zozeer als beschutting tegen de weersomstandigheden, maar eerder tegen de vernielingen die gedaan werden door een bepaald deel van de bevolking daaro.
Mvg Bas
-
Na 2-en-een-half jaar heb ik eigenlijk weinig van de 2413 gehoord. Iemand die weet of hij nog in Raeren is? Inmiddels schijnt er een museumclub in die loods te zitten...
Over die 2432, in de zomer van vorig jaar stond niet alleen de 2432, maar ook de 2439 en 2502 nog in Vaires.
-
De 2413 is vorig jaar (plusminus) terug naar Nederland gekomen. De eigenaar wil de locatie van de loc graag voor zichzelf houden (iets met drommen hobbyïsten denk ik...). Zal ongetwijfeld ergens in een schuur staan, anders was 'ie al wel gezien. Dat hebben we maar te respecteren. En nee, doorvragen heeft geen zin want ik weet het ook niet ;)
-
OK, dat zou wel de geruchten die ik eerder heb gehoord duiden, dus ik heb enig idee waar dat ding is.
En inderdaad, ook het achter slot en grendel houden van je privécollectie is inderdaad iets wat we moeten respecteren, maar dat wil niet zeggen dat we er niet een mening over mogen hebben ;D
-
Kan er enkel van zeggen mooi dat de loc bewaard is gebleven en veilig staat.
OF en wat we er ooit van zullen gaan "horen" ,tja dat zien we dan wel weer 8)
-
Het wordt vast een collectorsitem met een bijbehorend prijskaartje. Gewoon 20 jaar wachten.
-
Het zijn Duitse toestanden, vergelijkbaar met de 01 118. Maar we moeten het inderdaad gewoon respecteren. Wie betaald bepaald.
-
www.sba2400.nl
Ik kwam bij toeval op deze website terecht, geen idee hoe lang deze al online is. Uiteraard ben ik wel nieuwsgierig of er inmiddels al nieuws te melden valt.
-
Goed nieuws, zo lijkt het. ;D
-
2400’en: je kunt er nooit teveel van hebben (y) ;D ;D
-
Hah, weer een nummervariant die Piko dan in n kan gaan uitgeven... :D
Nice (y)
-
Er staat een emailadres. Vraag het eens aan de stichting i.o.
-
De 2413 is vorig jaar (plusminus) terug naar Nederland gekomen. De eigenaar wil de locatie van de loc graag voor zichzelf houden (iets met drommen hobbyïsten denk ik...). Zal ongetwijfeld ergens in een schuur staan, anders was 'ie al wel gezien. Dat hebben we maar te respecteren. En nee, doorvragen heeft geen zin want ik weet het ook niet ;)
Volgens dit bericht is de loc dit jaar 5 jaar in NL. Volgens de site is de stichting in oprichting. Ik hoop dat ze dan veel tijd besteden aan de loc zelf, maar het geeft mij niet direct een actief beeld.
Groeten,
Rogier
-
Er staat een emailadres. Vraag het eens aan de stichting i.o.
Wat leuk dat je op mijn site terecht bent gekomen! De 2413 is in Raeren destijds nogal gevandaliseerd en het buiten staan heeft ook niet echt goed gedaan. Destijds heb ik de loc na aankoop binnen laten zetten en nu staat de loc ook droog gestalt om verdere achteruitgang te voorkomen.
Het ligt in de bedoeling de loc terug te brengen in de blauwe kleurstelling en als het lukt rijvaardig te maken. Hiertoe zijn reeds de twee replica frontplaten van de afscheidsrit destijds verworven, nu de zijplaten nog. Gelukkig beschik ik ook over veel reserve onderdelen als ramen, deuren, lampen, etc, want de ramen zijn bv. allemaal stuk gegooid en lampen zijn verdwenen. Het kan nog wel even duren voordat er wat te melden is, maar dat zal ik op de site kenbaar maken.
Een positief bericht dus. Het hoeft allemaal niet snel te gaan, men heeft immers aan niemand die verplichting. De machine is in ieder geval in goede handen, dat is duidelijk.
Veel succes en doorzettingsvermogen gewenst in ieder geval voor deze stichting (y)
-
Dat klinkt zeker positief, laten we hopen dat hij zijn doel kan realiseren. (y)
-
Op foto´s van de werkplaats in Raeren op https://eisenbahnfreunde-grenzland.de/ is in ieder geval niet te zien dat hij daar binnen staat.
-
Nee, want de 2413 staat in Nederland.