BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: Paul op 11 November 2007, 20:18:52
-
Hallo,
Ik heb al op het forum gezocht maar kon geen antwoord vinden.
Het is mogelijk als de trein stil staat dat de verlichting (interieur + front/sluit verlichting) aan blijft.
Hoe kan ik er voor zorgen dat dat ook bij mijn modelspoor zo is??
Fleischman, HO, analoog.
Alvast bedankt voor de reactie(s) :)
-
een Condensator kan dat maar beperkt rond de 30 seconden.
-
Permaloog (http://people.zeelandnet.nl/zondervan/permaloog1.html).
-
wat is een flip-flop ??? dat staat in die link.
Wesley
-
Zijn dat geen slipers :P.
-
Hehe, gisteren te lang naar Eén gekeken zeker. ;)
http://nl.wikipedia.org/wiki/Flip-flop
-
oh oke, ja nouja ik had er nog nooit van gehoord ;) ik zou een geheugen element nou ook niet echt het woord flip-flop geven maarja :-|
Wesley
-
Of overschakelen naar digitaal...
Koen
-
Of overschakelen naar digitaal...
Koen
..wat misschien wel de beste oplossing is(ik zou iig niet meer terug willen naar analoog) :D
Is er trouwens een rede dat je op analoog wilt blijven?
Wesley
-
Beste Paul,
Voor mijn digitaal rijden heb ik een hoogfreqent unit gemaakt waarmee
met een kleine aanpassing de front en sluitlichten blijven branden ook kan je hiermee de binnenverlichting laten branden.
Hierover is best wel een draadje geweest kan het ook niet direct vinden.
Naast hoogfrequent heb ik gebruik gemaakt van accu cellen in de wagons die bij het rijden werden opgeladen.
Bij gebruik maken van gloeilampjes deze vervangen voor b.v.6 volt dan heb je vier cellen nodig ,wel een schakelaartje inbouwen om uit te zetten .
Bij leds is het een stuk makelijker dan heb je mar twee of drie cellen (witte)nodig.
Altijd de baanspanning met een brug gelijkrichter in een wagon voorzien met de juiste laadweerstand en een schakelaartje.
wil.
-
oh oke, ja nouja ik had er nog nooit van gehoord ;) ik zou een geheugen element nou ook niet echt het woord flip-flop geven maarja :-|
Toch is dat de benaming die in de elektronica standaard wordt gebruikt. Het heette al zo toen ik nog op school zat, en dat is.....nou ja.....heeeeel lang geleden. :)
Wat Permaloog betreft, dat is ook een hoogfrequent oplossing, maar dan anders. Bij de klassieke hf-systemen wordt de hf-spanning bovenop de rijspanning gezet, bij Permaloog wordt de ruimte tussen de rijpulsen opgevuld met hf-spanning.
Maar als je weinig of geen verstand hebt van elektronica, dan kun je beter voor digitaal gaan. Standaard oplossingen in hapklare brokken van gerenommeerde fabrikanten.
-
Op zon- en feestdagen wordt een flipflop ook wel bistabiele multivibrator genoemd. Klinkt wat wetenschappelijker maar flipflop is toch ook wel een leuke naam?
Mvg: Steen
-
die bi stabiele multivibrator ken ik wel ;D
oh gewoon ander naampje ;)
Wesley
-
Bedankt voor jullie reacties !!!
Ik wist niet dat het zo ingewikkeld was :(
De verlichting hoeft alleen maar aan te blijven als een wissel de trein stil zet, dus waarbij maar 1 spoorstaaf stroomloos komt te staan.
Ïs er in deze situatie een makkelijkere oplossing?
Is er trouwens een rede dat je op analoog wilt blijven?
Wesley
Nee, niet echt, ben nog een beginner met veel ideeen.
Ik begin simpel, misschien dat ik ooit digitaal ga maar voorlopig nog niet.
-
De verlichting hoeft alleen maar aan te blijven als een wissel de trein stil zet, dus waarbij maar 1 spoorstaaf stroomloos komt te staan.
Dan lijkt me de enige oplossing met batterijtjes werken omdat je de spanning van 1 railstaaf afhaalt.
Dan zal Permaloog of een andere soorgelijke oplossing ook niet werken...
Koen
-
Als je (her)begint met analoog rijden en je stuit op het door jou gestelde "probleem" ligt het voor de hand over te stappen naar digitaal rijden. Zo moeilijk is dat niet en je probleem is opgelost. Kostbaar hoeft het ook niet te zijn, zie b.v. de MRdirect.