BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: Wouter_ op 23 May 2016, 17:41:03
-
Hoi Allemaal,
In 2012 heb ik een startset van Bemo (Rhätische Bahn) gekocht. Het plan was een combinatie te maken van de Rhätische Bahn (RHB) en de Matterhorn Gotthard Bahn (MGB).
Daarom was mijn oog al snel gevallen op station Disentis. Dan wel rond de jaren 2005 (zonder overkapping op het station):
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/rhbfo-bahnhof-disentis-august-1987-7994522.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/rhbfo-bahnhof-disentis-august-1987-7994522.jpg)
In 2005 bestond de Glacier Express 75 jaar en dat is een tweede reden om als bouwjaar 2005 te kiezen. Naast mijn startset ben ik in bezit van een MGB locomotief, type HGe 4/4 II, met 75 jarig bestaan opdruk. Op Disentis komen de MGB en de RHB samen en vind er een loc wissel plaats. Dit vind ik een leuk aspect aan dit station. Lekker een beetje “klooien” en tandradspoor is dan een paar meter verder bouwen :angel:.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Sporenplan.nl_---_disentis-Sumvitg-RabiusSumheins.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Sporenplan.nl_---_disentis-Sumvitg-RabiusSumheins.jpg)
Verder dan tekenen in Anyrail is het nooit gekomen. Kinderen, verhuizen en bouwen bij de club (in schaal N Zwitsers, naar voorbeeld SBB/BLS) als excuus…. ;D
Nu 2016, door de draadjes van o.a. “RHB-Mikey” en “Daniels” weer bouwkriebels voor thuis gekregen:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,67785.0.html
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,62997.new.html#new
Nu is het dus tijd om wat te gaan doen!
Na vele uren street/train-view van Google, tekenen, printen, neerleggen, enz, enz… besloten niet station Disentis na te maken. Ik ben bang dat het een project zonder einde wordt en daarnaast wil ik eerst wat meer ervaring opdoen. Inkorten van het station is uiteraard te doen, maar ik kon er met concessies niet helemaal uitkomen. Disentis noem ik voorlopig Fase II ;)
Uiteindelijk is mijn oog gevallen op Station Sumvitg-C. Het is toevallig één station verder dan Desentis en kent een simpel maar toch grappig sporenplan. Het spoor loopt dubbelspoor door (verlengt perron) en daardoor is het voor andere treinen mogelijk om in te halen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bahnhof_S-C-21.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bahnhof_S-C-21.jpg)
Ook vind ik de draaischijf een leuk aspect van het Station Sumvitg-C en kan ik met 3 wissels het sporenplan nabouwen (zie eventueel ook GoogleStreetView):
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/mapsGoogle_-_Sumvitg-C_Bahnhof_v2.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/mapsGoogle_-_Sumvitg-C_Bahnhof_v2.png)
Ik heb geen vaste plaats/kamer voor een baan. Daarnaast wil ik de baan eventueel kunnen meenemen naar kleine evenementen. Daarom denk ik te gaan bouwen op vier modules van elk 100 x 40 cm. Ik snoep dan een stukje van het station/dubbelspoor traject weg (zie onderstaande plaatje).
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/GoogleMaps_met_Sumvitg-C_op_module_van_100cm_x_40_cm.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/GoogleMaps_met_Sumvitg-C_op_module_van_100cm_x_40_cm.jpg)
Met deze modules zou ik theoretisch met acht wagons en één locomotief kunnen rijden, zonder de wissels te bezetten. Een setje van Zes GEX panorama wagons staat nog op mijn verlanglijst en daar wil ik wel rekening mee houden…, maar eerst bouwen en rijden!
Ik denk dat zes wagons de maximale treinlengte is die ik ga hanteren, dus eventueel kort ik het plan nog iets in.
Ik wil het station niet 1 op 1 nabouwen, maar wel als voorbeeld nemen. Ik weet ook nog niet of ik de draaischijf ga digitaliseren. Ik denk wel dat ik spijt krijg als ik het niet ga doen…
Met dit station wil ik “oefenen” met rangeren, zodat ik deze ervaring mee kan nemen voor Fase II. Daarnaast heb ik dan ook wat te doen behalve kijken :police:
Ik denk nu aan het gebruik van Uhlenbrock Repa ontkoppelaars. Ik twijfel nog aan kadee of t4t koppelingen. Ik ben daar nog niet van overtuigd qua grote, uitvoering en toegevoegde waarde.
Aankomend weekend naar de N-spoorbeurs in Hilversum en het weekend er op naar de opendagen bij Picommit dat in het teken staat van Bemo.
Na deze twee beurzen wil ik beginnen het bouwen van de modules.
Zelf ben ik helaas nooit in de regio van Disentis geweest en heb ik alleen de stations Chur, Langwies en Arosa mogen bewonderen.
Ik ben benieuwd wat jullie van het idee vinden en/of jullie tips voor mij hebben.
Groetjes,
Wouter (uit Almere)
-
Hoi Wouter wat een leuke plan van het mooiste spoorwegmaatschappijen in deze wereld (y) kleine stations zijn zeer leuk om te maken en het komt tenminste een keertje af ;D Ik ben niet zo heel goed in lanschapbouw maar bij de VSZ kan nog ik veel leren.
Bij mijn Langwies modules is alles natte vinger werk ook niet helemaal naar werkelijkheid. ik vind het dan weer leuk dat het voor jou herkenbaar is :)
Voor de bouw van mijn baan ben ik ook nooit in Langwies geweest was ook een goed excuus om er wel een keer heen te gaan en dat was goed bevallen.
Voor de rest ben ik zeer nieuwsgierig wat de verdere plannen zijn. ;D
-
Hoi Wouter,
Leuk idee! De draaischijf wordt wel eens gebruikt door de DFB om bijv. de HG 3/4 te draaien om weer terug te gaan richting Realp. Dus je kan dan leuk rangeren met een museumtrein.
Succes met de bouw!
Steven
-
Ik wist niet dat de HG 3/4 hedendaags nog via Sumvitg-C rijd. Wel goed om te weten, hoewel... niet voor de portemonnee zag ik al :-\
Trouwens wel een prachtige stoomlocomotief! Zowel in model als in het echt.
Het digitaliseren van de draaischijf ga ik dan ook zeker meenemen in mijn plan! Ook de wissel naar de draaischijf maak ik digitaal zodat het rangeren makkelijker te doen is.
Hopelijk kan ik vanavond wat tijd vinden om het plan in iets meer detail online te zetten.
-
zoals beloofd.... (y)
ik volg het op de voet.
gr. Erwin
-
https://www.dfb.ch/index.php?id=1562
Steven
-
Steven, bedankt voor de link. Ik zie daar ook duidelijk een tekst met foto van Sumvitg (y)
Bij deze ook de eerste versie van de modules:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Sumvitg-C_vertaling_naar_module_100CM_x_40CM_-_V0.3__---_jpeg_maken.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Sumvitg-C_vertaling_naar_module_100CM_x_40CM_-_V0.3__---_jpeg_maken.jpg)
Vanavond ga ik verder en ga ik kijken of ik ook met hoogte verschillen ga werken, zie:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Sumvitg-C_TrainView_draaischijf.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Sumvitg-C_TrainView_draaischijf.jpg)
Vast bedankt voor alles reacties.
Wouter
-
Vanavond zitten puzzelen met hoogte verschillen en invulling van de bak.
De hoogte verschillen zijn lastig. Het is een beetje gokken wat het hoogte verschil is. Daarnaast is het bij het loskoppelen van een locomotief niet handig als wagons achteruit wegrijden ;D
Ik heb nu alleen op het "rijstuk" een hoogte verschil gemaakt:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Sumvitg-C_vertaling_naar_module_100CM_x_40CM_-_V0.4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Sumvitg-C_vertaling_naar_module_100CM_x_40CM_-_V0.4.jpg)
De rode maten zijn de maten van onderkant module tot bovenkant. Dit staat dus los van de poten.
Met de andere twee bakken ben ik nog aan het stoeien. Van de week daar weer een update over.
-
Probeer inderdaad het station mooi waterpas te maken. Vanaf het hoofdsein naar Rabius-Surrein kan je dalen zoals in het echt. Probeer geen knik in je spoor te krijgen.
https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Turntable_Sumvitg-Cumpadials.jpg
Ook een mooie foto:
http://www.railpictures.net/viewphoto.php?id=562167&nseq=6
Succes!
-
Mooi plan!
Steven dat is een mooi waterkokertje (y)
-
Probeer geen knik in je spoor te krijgen.
Steven, ik zie in jouw draadje dat je een leuke baan hebt neergezet. Heb je nog tips/ervaringen voor de overgangen? En dan doel ik op het geleidelijk opbouwen van de hellingshoek?
Hoe zijn jullie ervaringen met hellingshoeken in combinatie met de standaard koppelingen van bemo? Zijn die bijvoorbeeld stevig genoeg?
-
Hoi Wouter,
Ik had het zo opgelost:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_8164.jpg)
Koppelingen had ik geen problemen mee. Alleen met tandrad moest ik rekening houden dat de radius niet te krap was. Anders moest ik de beugelkoppelingen inkorten aan de onderkant.
Steven
-
Top, bedankt voor de foto en info (y)
-
Het echte bouwen gaat kriebelen, maar eerst nog een paar dingen uitzoeken die voor het ontwerp van belang zijn. Zoals hoe ga ik wagons ontkoppelen....
Vandaag een test uitgevoerd met de REPA ontkoppelaar van Uhlenbrock:
https://www.youtube.com/v/VK7J62n0yrM
Het werkt prima voor het ontkoppelen van een wagon. Echter zijn er wel een paar nadelen:
- Het is wel erg aanwezig en zichtbaar.
- Je kunt alleen daar ontkoppelen. De wagon op zijn plaats duwen kan niet.
- De spoel wordt erg warm, echter blijft hij wel prima werken na een uur testen.
Voordelen:
- Alle type wagons / locomotieven kunnen gemakkelijk ontkoppelt worden.
- Inbouw in de wagons en locomotieven is niet nodig.
Ik heb ook zitten testen met het inbouwen van Kadee koppelingen. Het bevestigen aan een wagon gaat redelijk makkelijk. Ik vind ze alleen niet mooi staan op een Bemo wagon, ze zijn erg aanwezig/groot. Het afstellen van de koppeling in hoogte is lastig. De beugel moet verbogen worden ivm de hoogte. Met tandradspoor zal het in hoogte een probleem gaan geven (deze ligt hoger dan de spoorstaaf. Dit laatste gaf bij mij eigenlijk de doorslag de Kadee niet te doen.
De T4T koppelingen vind ik erg mooi in gebruik, maar zo'n 260 euro voor 1 locomotief en 3 wagons is wel erg veel geld. Tevens ben ik dan gebonden aan hun decoders en die zijn groot, zeker voor een Bemo locomotief.
Volgende week wil ik nog even kijken in de winkel voor koppelingen zoals Krois MK1 en MK2. Misschien is dit een optie.
Mocht iemand ervaring hebben met Krois in combinatie met Bemo, dan hoor ik het graag!
-
Gewoon net als in het echt met de hand ;D
-
Gewoon net als in het echt met de hand ;D
Haha, geen slecht plan... maar...
Volgens de (Bemo) Fremo-Groep zijn vingers geen optie :P
Een saté prikker werkt prima. ;)
Ik denk dat ik twee REPA ontkoppelaars gebruik en de rest met de saté prikker ga doen.
Afgelopen weekenden naar 2 verschillende beurzen geweest. Hier weer wat ideeën opgedaan en daarom toch het baanontwerp aangepast:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Sumvitg-C_vertaling_naar_module_120CM_x_40CM_-_V0.6_-_print_versie.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Sumvitg-C_vertaling_naar_module_120CM_x_40CM_-_V0.6_-_print_versie.jpg)
De verschillen zijn:
- De modules zijn 20 cm langer geworden. Na het maken van een testbakje vind ik de hanteerbaarheid prima
- De hellingshoek aan de rechterkant is verlaagd naar 1,8% (i.p.v. 2,6%)
- Aan beide kanten eindigt het spoor op 120cm (het midden) i.p.v. aan de rechterkant een schuine overgang
- Het hele plan is 2cm verder naar achteren gelegd en komt daarmee op 5cm. De bovenleidingmasten moeten namelijk op 34mm hardafstand staan en dan is 30mm rail/bak afstand een beetje krap.
Zie onderstaande plaatje voor meer details:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Sumvitg-C_vertaling_naar_module_120CM_x_40CM_-_V0.6_-_print_versie_onder_elkaar.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Sumvitg-C_vertaling_naar_module_120CM_x_40CM_-_V0.6_-_print_versie_onder_elkaar.jpg)
Mijn belangrijkste leermoment van afgelopen week is dat de Plaatselijke bouwmarkt niet kan zagen en al helemaal niet haaks :'(
Het maken van de modules zal dus iets meer tijd in beslag gaan nemen aangezien ik dit zelf ga doen.
Aankomende maandag staan we met de (n-spoor) module groep in het gemeente huis van Almere ter promotie. We hebben informatie en één module in aanbouw mee om te bekijken. Voor bezoekers kun je alleen van 19:00 tot 21:00 terecht en deze tijdsduur te kort om alles te vervoeren en op te bouwen. Dit weekend wil ik nog even werken aan de module die ik meeneem, dus de Bemo baan moet nog even wachten.
-
Bij het station nog even gekeken hoe ik nu uitkom met de bovenleidingsmasten (in het blauw):
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Sumvitg-C_vertaling_naar_module_120CM_x_40CM_-_V0.7.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Sumvitg-C_vertaling_naar_module_120CM_x_40CM_-_V0.7.jpg)
De rest van de modules geloof ik wel. Daar heb ik genoeg ruimte. Alleen de module met stijging is nog even opletten aangezien de masten wel rechtomhoog moeten komen. In het Sommerfeldt boek staat een mooie oplossing hiervoor.
-
Netjes hoor! zo een bovenleidings plan had ik niet waar ik nu tegen een probleem aan loop want sommerfeldt verkoopt bovenleiding tot 500mm en ik moet langere draad hebben
-
Ik had het gelezen op je draadje... dat was reden 1 voor het bovenleidingsplan ;D. Bij de clubbaan moest er een mast komen die in een balkje uitkwam, ook dit wilde ik voorkomen.
-
Ja dat had ik ook een wisselaandrijving en een centrale die in de weg zaten. ik heb het opgelost door het gat 1mm kleiner dan het schroefdraad te boren gelukkig waren het enkele palen die zitten nu muurvast ;) :P
-
Ja dat had ik ook een wisselaandrijving...
Ehh.... ohja.... en gelukkig wil ik cobolts gebruiken. Dus dat wordt vanavond even meten
-
Het past... het scheelde niet veel. :)
Op het onderstaande plaatje:
- de wissel
- de wisselaandrijving (Cobalt)
- de dubbele bovenleidingsmast (op de tekening in het blauw)
- een draagbalk die door middel van de Peco-verpakking is aangegeven. (hout constructie).
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC01403_klein.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC01403_klein.jpg)
Ook de mast na de wissel ligt ver genoeg van de balk af. Het zou dus allemaal moeten passen in het huidige plan.
@Mikey, bedankt voor de tip!
Verder nog een overzicht van het station 1:1:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC01398_klein.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC01398_klein.jpg)
Het ziet er "in het echt" ook goed uit! Aankomende week ga ik een begin maken met de echte bouw (y).
Binnenkort zal ik een nieuw draadje openen in het "Banen of diorama's" forum. De link zal ik uiteraard hier achter laten.
Groetjes,
Wouter
-
Ziet er mooi uit!
Voor de hoogteverschillen zou ik je de subterrain incline risers van Woodland scenics aan kunnen raden. Werkt zeer handig en snel als ik de filmpjes op Youtube moet geloven; kind kan de was doen. ;)
Hierbij de link: https://youtu.be/UqSYNabQl6I
-
Hoi Allemaal,
Ik ben dit weekend begonnen met de bouw en daarom stop ik met het bijhouden van dit draadje. Eventuele vragen zal uiteraard gewoon beantwoorden.
Mocht je nieuwsgierig zijn naar de uitvoering van het beschreven plan, ...... dan kun je dit volgen op:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,70058.0.html (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,70058.0.html)
Allemaal bedankt voor het volgen, lezen en meedenken.
Groetjes,
Wouter
-
want sommerfeldt verkoopt bovenleiding tot 500mm en ik moet langere draad hebben
Losse draden van Sommerfeldt, aan elkaar te lassen met een puntlas apparaat voor modelbouw. Dan de draagkabel met de hangdraden uitmeten en lassen. (De Sommerfeldt bovenleidingen zijn ook gepuntlast).
Niet vergeten de onderkant goed glad te maken als je met de panto tegen de draad rijdt.
Maarten.