BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: Ronald van der kooi op 22 May 2016, 14:15:16
-
ik heb twee baanplanen getekend voor een modulebaan van 4 bakken van 60cm bij 100cm
de eerste is een baan met schaduw station aan de achterkant.
de tweede is met een fidleyard aan de rechterkant.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/origineel_1.1.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/origineel_1.1.png)
baanplan 1
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/origineel_2.2.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/origineel_2.2.png)
baanplan 2
tips zijn welkom
-
het is in tijdperk 3
wat zouden jullie doen schaduwstation of fidleyard
-
Hallo,
Eerlijk gezegd zie ik de fiddleyard niet, ik neem aan dat die rechts buitenbeeld nog niet afgebeeld is, zoniet, zijn spoortjes die je er getekend heb niet bereikbaar.
Probeer ook eens de functie van alle overige sporen eens te beschrijven, want zonder uitleg vind ik het tot nog toe maar een vreemd baanplan met weinig realiteit.
Mvg Theo
-
Hallo van der Kooi,
Persoonlijk zou ik gaan voor het tweede plan, hier kan je rangeren ipv rondjes rijden.
Volgens mijn inzichten van de laatste tijd, beleef je meer plezier met plan 2.
ps heb je ook een voornaam ;D
mvgr Evert en Bas
-
Zeer zeker ik heet Ronald ;D
Is verder het sporenplan verder goed van plan 2.
Bas of Evert
-
Hoi Ronald,
Beide sporenplannen vind ik nog al druk, net als Theo zit ik me af te vragen wat alle aansluitingen kunnen betekenen. Zeker daar alle aansluitingen twee sporen hebben. Ik vind dat nog al luxe en het maakt het rangeren er niet leuker op. De kunst is om de aansluitingen wel practisch te maken (ook wel goedkoop) en nuttig. Dus met zo min mogelijke wissels het maximale bereik te halen. In mijn voorstel heb ik dus ook alle dubbele aansluitingen weggehaald en vervangen voor een enkele aansluiting. Daarnaast ben ik ook nog gaan kijken of ik een enkele aansluiting dubbel kan pakken, dwz met zo min mogelijk wissels toch te bereiken. Het lichtblauwe spoor is dus ook ter vervanging van de twee aansluitsporen rechtsboven in jouw plan.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/origineel_2.2_1.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/origineel_2.2_1.png)
Nu ga ik uit van een waterrijk gebied, waar dit plan zich afspeelt; Groningen, Friesland, Noord-Holland. Transport per boot is daar niet geheel vreemd. Dus rechtsonder zou een haven kunnen zijn voor aanvoer van veeproducten, beton, kolen, om maar wat te noemen. Aan het blauwe spoor zou een landbouwhandel kunnen zitten, even daarvoor een zuivelfabriek. Aan de linkerzijde van het grijze spoor kan een machinefabriek en aan het spoor links onder een beton overslag? Ik noem maar wat om een rangeerbeeld weer te geven. Het station is het verzamelpunt, waar het een en ander uitgewisseld kan worden.
Nu is dit even snel een aanzet om je een idee te geven. Rangeren is ontzettend leuk, maar vraagt wel een leuek planning. Ook ik was te snel geneigd veel aansluitingen te hebben om wat te rangeren te hebben. Maar leuker is, om te rangeren met beperkte middelen. Spoorlengtes of overwegen die rangeerbewegingen belemmeren. Aansluitingen die achter een andere aansluiting zitten. Ik noem maar wat.
Artikelen die je op weg kunnen helpen:
capturing-essence-industrial-switching-operations (http://lancemindheim.com/2011/03/capturing-essence-industrial-switching-operations/)
how-to-play-with-trains (http://lancemindheim.com/2012/09/how-to-play-with-trains/)
a-one-turnout-layout (http://lancemindheim.com/2012/09/a-one-turnout-layout/)
En in de Miba Spezial 18 staat een mooi artikel over een fietsenfabriek. Even zoeken op internet voor een PDF download.
Succes,
Groet,
Michel
-
Beste Michel
Ben je helderziende of zo.
Dit is precies de bedoeling je plan ziet er zeer goed uit alleen in het midden komt nog een station.
Ik zal van de week even opnieuw tekenen en weer plaatsen.
Michel (y)
-
hier is de nieuwe getekende versie
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Knipsel_1_1.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Knipsel_1_1.png)
-
Leuke baan, ben benieuwd naar de uitwerking van je fiddle yard. Wel vallen mij twee wissels op: De wissel bij de haven, en de wissel tussen het station en de goederenloods, overwogen om deze om te draaien opdat je treinen wat minder slingeren? Of zijn deze bewust zo geplaatst?
Groeten, Rens
-
Hallo Ronald,
Je tweede plan spreekt mij inderdaad ook meer aan, maar waarom sluit je het spoor van de haven niet aan op je fiddle yard, en met twee extra wissels heb je nog meer rangeer gelegenheid.
je hebt genoeg aansluitingen (klanten) om er een leuk spel mee te spelen, de trein binnen laten komen op het station en dan verdelen, dat geeft uren rangeer plezier.
mvgr Evert en Bas
-
Ben je helderziende of zo.
Dat niet, maar ik heb wel zo mijn contacten ;D
Leuk plan. Maar ik zou de haven niet aansluiten op de Fidleyard. Ten eerste zal je dat ook goed in het landschap moeten afwerken wil het geloofwaardig zijn. Daarnaast lijkt mij het idee eerder dat de wagens vanuit de haven eerst naar het station gaan, om vervolgens hun weg te vervolgen.
Groet,
Michel
-
Ik wil bewus niet het haven spoor op de fidleyard aansluiten om dat dat moeilijker te verbergen is.
De achterste aan sluiting heb ik een mooi idee voor om te verbergen.
Het baan plan wat ik nu heb is rustig en kan je veel rangeren.
Er komt misschien nog 1 wissel in voor een idee wat ik heb maar dat moet ik nog even uitzoeken.
-
Toch maar eens begonnen met de bouw
Vandaag maar eens proberen steentjes te stempelen.
Volgens mij goed gelukt
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/C2A703E2-FBBB-4726-8A29-0B7293687B88.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/C2A703E2-FBBB-4726-8A29-0B7293687B88.jpeg)7
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/58846503-23A0-4CF8-874B-18AA01FB85D7.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/58846503-23A0-4CF8-874B-18AA01FB85D7.jpeg)
-
Ik vindt het er leuk uitzien, zo krijg je er wel direct een verbetering in qua aankleding (y)