BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: henk op 17 May 2016, 19:01:22
-
Welke gelede containerdraagwagens gebruikt Railion in Nederland en zijn daar modellen van in H0?
Er is best veel informatie op internet te vinden, maar ik raak altijd de draad kwijt in de afkortingen.
Met hedendaags bedoel ik dezer jaren. Kan actueel zijn, maar een jaar of wat terug is ook mooi.
-
Hallo, waar blijft al die kennis. ??? ;D
-
Ook ik ben bijzonder benieuwd naar de kennis, omtrent dit onderwerp, onder de gebruikers van dit forum
-
Goedenmorgen,
Zover ik weet gebruikt DB Sggrms wagens van hun eigen ,maar ook gehuurde wagens van AAE en Ermewa.Ook de oranje Wascosa heb ik al eens voorbij zien komen.
Eigenlijk bijna alle wagens worden door DB wel gebruikt.
De type aanduidingen kan oa zijn
Sggmmrrs
Sggrms
Er zijn nog meerdere,maar dit zijn de types die ik vaker mee heb in de trein.
Modellen?
Weet niet wat voor type roco heeft gemaakt,wat ACME heeft gemaakt en Rocky Rail.
Groeten chris
-
Hoi Henk,
Peter heeft twee shuttles uitgewerkt op het forum:
Rotterdam - Melzo 2014
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,67322.msg3221622624.html#msg3221622624
Rotterdam - Mortara 2013
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,61164.0.html
Ik hoop dat het je verder helpt.
Steven
-
Één van ERS en één van HUSA. Precies wat Henk zocht! ::)
-
oja. Ik moet even beter lezen ;D
-
Goedenmorgen,
Zover ik weet gebruikt DB Sggrms wagens van hun eigen ,maar ook gehuurde wagens van AAE en Ermewa.Ook de oranje Wascosa heb ik al eens voorbij zien komen.
Eigenlijk bijna alle wagens worden door DB wel gebruikt.
De type aanduidingen kan oa zijn
Sggmmrrs
Sggrms
Bedankt.
Weet iemand of er geschikte modellen zijn?
En als Railion bijvoorbeeld van AAE huurt, komen er dan nog specifieke opschriften op de huurwagens?
-
Dag henk,
Komen geen specifieke opschriften op.
Groeten chris (y)
-
Kijk aan, dat scheelt. (y)
Over het exacte type maak ik me dan wat minder druk. Valt dan in ieder geval in de categorie had gekund of kan nog gebeuren. Dat is allemaal zo vlottend.
-
Mag ik wat opmerken (lees zaniken).
Je maakt het ons wel moeilijk door Railion te gebruiken en niet DBS of heden ten dage DB Cargo. :police:
-
Okay, leg eens uit? Het maakt me niet zo uit namelijk. Het gaat me om het conglomeraat waarin NS Cargo is opgegaan. Dat is in de loop der tijd een paar keer van naam veranderd, maar precies weet ik dat niet. DBS of wel DB Schenker is de huidige naam? Ik zie bijvoorbeeld wel dat je op de wagens in de kolentrein rustig vier verschillende namen terug kan vinden.
-
https://nl.wikipedia.org/wiki/DB_Cargo
http://nl.dbcargo.com/rail-nederland-nl/nieuws_media/press_st/db_schenker_rail_wird_db_Cargo.html
Maw als je nu een containertrein wil maken dan rijdt-ie voor DB Cargo. Daarvoor voor een aantal jaar DBS en daarvoor weer Railion.
Maar ik besef dat de wagons zelf misschien nog wel oude namen erop hebben staan.
-
Misschien staat er wat tussen:
http://www.modellbau-wiki.de/wiki/Containertragwagen_(Sg)
-
http://www.dybas.de/dybas/gw/gw_gattung_s.html
staat daar nog iets nuttigs bij voor je?
-
Henk,
Mocht je in de gelegenheid zijn. DBCargo komt natuurlijk nogal eens langs Dordrecht en Tilburg met hun treinen naar Tilburg Industrie, Acht en verder zuidwaarts
-
Gerelateerd vraagje; eerst had je enkele containerwagens:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/0000000001.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/0000000001.jpg)
(c) Fleischmann
Toen kreeg je lange draagwagens:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/0000000002.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/0000000002.jpg)
(c) Fleischmann
En toen kreeg je gelede draagwagens:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/0000000003.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/0000000003.jpg)
(c) Fleischmann
Tot wanneer reden deze nu ongeveer? Ik hoef het niet exact te weten hoor, normaal let ik ook nooit zo op data maar reden er wel eens containertreinen met deze types door elkaar heen? Op internet is daar niet zo heel veel over te vinden (of ik kijk op de verkeerde plekken) :)
-
De laatste twee rijden sowieso nog; kunnen prima samen in een containertrein of KLV .
Tip: kijk eens op YouTube, staan genoeg filmpjes op met bovenstaande treinen.
-
Tip,
Kijk eens in het Topic: Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's (gelezen 1814488 keer) draadje, daar zie je alle wagens voorbij komen.
Alles wat In nederland België Duitsland Italië enz. rijd komt zo ie zo op de nl sporen wel een keer voor.
En dat word weer door bijna alle bekende fabrikanten uitgebracht , je kunt volgens mij met container wagens niet snel fout bezig zijn.
En wat niet weet wat niet deert :P
Doe wat je zelf leuk vind, :police:
Groeten Barry
-
Die 2-assers rijden ook nog. In de treinen naar Tilburg en Acht
-
Ah, bedankt! Ik zal inderdaad eens op Youtube zoeken. En ik zou eigenlijk het draadje "Gespot ..." weer eens vanaf het begin door moeten gaan nemen :)
-
Het is maar net hoe precies je kijkt. Die twee-assers van Fleischmann zijn een model van de eerste speciaal voor containervervoer gebouwde wagens. Staan ook al een jaar of vijftig in de Fleischmann catalogus. Staan ook altijd DB opschriftn op. Dat type is al lang van de rails verdwenen. Maar daarna zijn nog wel series twee-assers gebouwd. NS liet begin jaren negentig dacht ik nog een serie bouwen. Is een twee-asser, maar we, een ander type.
-
Of je elimineert een schuifwandwagen en bouwt deze om naar containerwagen:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DB_Lgjs_24-6-06.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DB_Lgjs_24-6-06.jpg) Emmerich 24-06-06
(ombouw uit Hbis299, honderden stuks die tot op vandaag ingezet worden.)
-
... Is een twee-asser, maar we, een ander type.
Zoals de Piko 2 -assers. bv 95614?
Marc
-
Nee. De Piko is nogal grofstoffelijk gebaseerd op de wagen waarvan ik de foto plaatste, en dan voorzien van NS Cargo opschriften.
Tis ook niet voor niks een hobby-uitvoering.
Van de wagens die Henk bedoelde zijn in Frankrijk 450 stuks gebouwd, later zijn de Cargo-opschriften verwijderd. Was al op zoek naar een plaatje maar die volgt nog. Hoop ik.
EDIT:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2631_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2631_4.jpg)
Hopla. Foto van foto bij gebrek aan scanner. Duidelijk is de andere vorm te zien. Opschriften inmiddels NL-DB, het NS Cargo opschrift stond voorheen tussen het midden en de rechteras van de wagen.
Ook Emmerich, nu 2-7-05.
-
Heeft Marklin die wagens niet in het assortiment (gehad) ook in NS/Railion uitvoering....
-
Ja, en ook jij weet ook vast wel dat dat creatuur eigenlijk schandalig was.
-
ehh, qua vorm klopt ie wel volgens mij, heb er 4, met een Bertschi contaier er op....
-
Of je elimineert een schuifwandwagen en bouwt deze om naar containerwagen:
(ombouw uit Hbis299, honderden stuks die tot op vandaag ingezet worden.)
Deze dus: http://www.dybas.de/dybas/gw/gw_l_5/g580.html :)
-
Qua vorm klopt hij perfect als tussenwagen van de Cargosprinter, ook al mik je er NL-opschriften op dan blijft het een draak van een wagen die omgerekend ongeveer 3 meter te lang is.
Vergelijk mijn foto (met 2 x 20 voet container) eens met de wagen uit de link (met 40-voet container)
http://www.maerklin.de/en/products/details/article/47701/
Dat dat nieuws is voor iemand die decennia treinen fotografeert en de dienstregeling van veel treinen uit zijn hoofd kent. :P
-
Deze dus: http://www.dybas.de/dybas/gw/gw_l_5/g580.html :)
Inderdaad, de wagen zoals door mij reeds geplaatst.
-
Bedankt allen voor de info! (y)
-
Qua vorm klopt hij perfect als tussenwagen van de Cargosprinter, ook al mik je er NL-opschriften op dan blijft het een draak van een wagen die omgerekend ongeveer 3 meter te lang is.
Vergelijk mijn foto (met 2 x 20 voet container) eens met de wagen uit de link (met 40-voet container)
http://www.maerklin.de/en/products/details/article/47701/
Dat dat nieuws is voor iemand die decennia treinen fotografeert en de dienstregeling van veel treinen uit zijn hoofd kent. :P
Weet dat ie iets te lang is maar er is niks beters......
-
Voorlopig ga ik voor de Märklin Sgns in de bekende reeks Railion wagens en de Roco Sggmrs met AAE opschriften.
Ik weet, het zijn niet de meest subtiele uitvoeringen, maar dat vind ik eigenlijk wel een voordeel. Afgelopen weekend wat inkopen gedaan in Houten en een vergelijkend warenonderzoek gedaan. Ook nog een Mehano gelede wagen aangeschaft, maar daar heb ik spijt van. Het ding oogt fraaier, maar is behoorlijk krom en de rijeigenschappen zijn beroerd. Die gaat terug. Dan maar wat stevig metaal van Märklin en Roco.
Wat betreft de meegeleverde containers houden de fabrikanten van kleurenpracht, maar daar hoeven we niet aan mee te doen. Bij de containerkoning gelijk wat stemmigers aangeschaft. Eens kijken of magneetstrips een idee zijn voor bevestiging.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_733.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_733.jpeg)
Fraai spul trouwens, die containermodellen van tegenwoordig.
-
De gelede wagens Sggmrss bestaan in het echt in 2 lengtes. 90ft en 80ft. Railion/DB gebruikt beide door elkaar. De 90ft wordt gemaakt door Mehano en ACME en is aangekondigd door B-Models. De 80ft is al jaren aangekondigd bij Rocky Rail.
Bij de 90ft is de Mehano inderdaad erg licht en rijdt daardoor niet zo stabiel. De ACME is uit metaal, maar hier blijft de koppelingsschacht vaak hangen na terugkomen op een recht stuk. Bovendien zijn de klapsteunen waar de container op rust er los bijgeleverd en moet je met lijm aan de gang. B-Models belooft een wagen van metaal met beweegbare klapsteunen, maar die is er nu dus nog niet.
Mvg, Peter
-
Okay, 90 ft betekent dat er plek is voor twee 45 ft containers?
Wat is de Roco wagen dan? Die is weer een slag langer dan de Mehano.
-
90 ft betekent inderdaad dat er plaats is voor twee 45 ft containers. De Roco wagen is wat langer zoals je al had gezien; die is 2x 50 ft. Daar passen dus op een helft van de wagen een container van 20 ft en 30 ft. Of twee tanktainers van 23 ft.
Maar dan gaan we het hebben over belading en dat is weer een ander verhaal. . . ;)
De Acme is wel 2x 45 ft.
-
Aha!
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_741.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_741.jpeg)
-
Precies! (y)
-
De Roco is inderdaad langer, 104ft zelfs. DB heeft er daar ook een hoop van, die zijn blauw geschilderd. Roco heeft er ook diverse in blauwe DB uitvoering gemaakt. Ze worden vooral gebruikt om op 1 wagenhelft twee 24ft tankcontainers of 2 wissellaadbakken te zetten, wat op een 90ft wagen net niet past.
-
Zat te kijken naar containerwagens met sluitborden. Kon niet zoveel foto's vinden.
Wat ik me afvroeg. Rijden internationale containertreinen de hele route met dezelfde sluitborden of wordt dat per land gewisseld?
-
Zonder loc wisseling zullen ze zeker de sluitborden niet wisselen.
-
Ja, gewoon van die Duitse sluitbordjes plaatsen?
-
Zou ik gewoon doen, en dan ook 2.
Op de ketelwagentrein van DSM tussen Geleen en Emmen (Caprolactam) zitten er ook altijd 2 en wel van het Duitse type (is er eigenlijk nog een NL variant ???, vroeger stond er een N en S in de witte vlakken ). Die trein rijdt meestal geen meter door Duitsland (behalve bij omleidingen over het BE net).
Aan de andere kant is het spoorvervoer van deze wagons geheel in Duitse handen....
-
Een vervolgvraag.
Naast de eerder door mij genoemde wagens van Märklin en Roco heb ik nu ook een treintje met Sdggmrs wagens geladen met opleggers van Rocky Rail en Roco.
Dan valt op dat de nieuwe wagens van die grote meer dan manshoge rangeergrepen (heet dat zo?) hebben en de oudere wagens van die kleintjes. Is dat het gevolg van veranderde voorschriften en hebben alle moderne containerwagens die grote rangeergrepen? Op foto's is het slecht te zien, omdat de rangeergrepen tijdens het rijden zijn weggeklapt.
-
Een vervolgvraag.
Naast de eerder door mij genoemde wagens van Märklin en Roco heb ik nu ook een treintje met Sdggmrs wagens geladen met opleggers van Rocky Rail en Roco.
Dan valt op dat de nieuwe wagens van die grote meer dan manshoge rangeergrepen (heet dat zo?) hebben en de oudere wagens van die kleintjes. Is dat het gevolg van veranderde voorschriften en hebben alle moderne containerwagens die grote rangeergrepen? Op foto's is het slecht te zien, omdat de rangeergrepen tijdens het rijden zijn weggeklapt.
Oh ja, had nog een vraag gesteld. Zie hierboven. :)
-
Hallo,
Of het met voorschriften te maken heeft weet ik niet, maar tegenwoordig hebben ze inderdaad van die grote handgrepen. En als ervaringsdeskundige kan ik je zeggen dat die erg fijn zijn als je op de laatste wagen moet staan tijdens een rangering. Kan je je veel beter aan vasthouden.
Over je vraag van 2 jaar geleden kan ik nog melden dat ACME inmiddels hele fraaie 80ft gelede draagwagens heeft gemaakt in de DB uitvoering. Deze komen al jaren veel in Nederland.
Mvg, Peter
-
Hier Rijssen komen dagelijks containertreinen voorbij maar van het afstand lijkt het wel over er geen een drager het zelfde is kwa model maat of kleur,heb ze in wit,grijs,zwart,blauw,oranje,bruin en volgens mij zelfs groen gezien.
Alleen de opdruk NS zie je niet verder is het railion,DB,DB cargo enz.
-
Bedankt Peter. Er zal wel een overgangsperiode zijn geweest, maar treinen met kleine en treinen met grote handgrepen maar beter niet gelijk op mijn baan.
Werden die kleine handgrepen ook weggeklapt?