BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: ABakker op 16 May 2016, 19:51:57

Titel: Siebengebirgsbahn
Bericht door: ABakker op 16 May 2016, 19:51:57
Beste Forumleden,

Mijn baan in opbouw wil ik graag aan jullie beoordeling overlaten ofwel denken jullie dat het geplande haalbaar is??

Mijn baan en bouw is te vinden op:

http://www.siebengebirgsbahn.nl

Hieronder de screendump uit koploper:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/KoploperSiebengebirgsbahn.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/KoploperSiebengebirgsbahn.jpg)

Ik hoor graag van jullie wat jullie ervan vinden en evt tips hebben.

MVG, Arne
Titel: Re: Siebengebirgsbahn
Bericht door: ABakker op 19 June 2016, 11:44:18
Beste spoorders,

Heb mijn tekening even geupload zoals ik de baan gepland heb met een sjabloon. Het is een H0 baan met afmetingen van 4,25 x 3.75 m geloof ik in een L vorm. Ik ben benieuwd of de stijgingen te halen zijn en of jullie een aanpassing aan het baanplan zouden doen om het werkzamer te maken hiervoor.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/sized_DSCN0409.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/sized_DSCN0409.jpg)

Ik zou jullie commentaren zeer op prijs stellen. Moet ook nog het landschap zelf vormen en misschien hebben jullie ideeen hoe een een eigenlijk 7 heuvelen landschap hierin is te realiseren.

MVG Arne
Titel: Re: Siebengebirgsbahn
Bericht door: Frans Peeters op 20 June 2016, 09:57:48
Hallo Arne,
Zeer tot spijt van al je werk, maar de hellingen voor de aansluitingen uit je station BONN naar de onderliggende kruisende sporen zijn niet werkbaar. Je moet op een halve cirkel zowat 1ocm dalen en dat met relatief krappe bogen.

Voorgestelde aanpassing:
Je station anders schuin leggen, geen 4 sporige bochten meer maken en gewoon veel kleinschaliger gaan denken.

scenery-wise zal het ook moeilijk zijn om op een geloofwaardige manier in deze oppervlakte 7 heuvels te integreren.
Titel: Re: Siebengebirgsbahn
Bericht door: Hendrik Jan op 20 June 2016, 13:06:00
Hier een versimpelde versie, die meer mogelijkheden heeft qua scenery.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/KoploperSiebengebirgsbahn_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/KoploperSiebengebirgsbahn_1.jpg)

Bovenaan komt de stad, onder te verdelen in een oude kern met vakwerkhuizen en een moderner gedeelte.
Het depot is een kwartslag gedraaid en verplaatst. Nu ontstaat rechtsonder ruimte voor een landelijk deel met bossen, heuvels en een riviertje.
Rijden we vanuit het station naar links, dan verdwijnt het spoor al snel onder een weg. De wisselstraat is deels verstopt onder de Altstadt, zodat je meer perronlengte krijgt. Je kunt nu met mooie lange treinen langs je perron stoppen. Het spoor daalt af naar Schaduwstation 1.
Rijden we naar rechts, dan zien we na de boog eerst een aansluiting nar het depot. Vervolgens daalt het spoor om definitief in een tunnel te verdwijnen voordat het in conflict komt met de sporen van het station. Deze daling wordt onder de baan nog een stukje voortgezet middels een spoorspiraal. Uiteindelijk leidt dit spoor naar Schaduwstation 2.

Dit voorstel is dus een baan in de vorm van een hondebot.
Hopelijk helpt dit je bij het vinden van nog meer inspiratie voor je ontwerp. Hou ons op de hoogte van je vorderingen!

succes
Hendrik Jan
Titel: Re: Siebengebirgsbahn
Bericht door: ABakker op 01 July 2016, 22:17:26
# Hendrik Jan,

Dank voor jouw visie van mijn baan zal er eens over na gaan denken hoe ik jouw ontwerp in mijn baan kan implenteren. Zie er natuurlijk wel de voordelen van dus moet even na test rijden misschien de baan toch anders aan gaan pakken want inderdaad zouden mijn hellingen wel een groot probleem kunnen zijn zoals Frans ook al aangaf. Moet dit proefondervindelijk ervaren eerst vrees ik daar de bouw inmiddels al aardig gevorderd is, maar goed een plan B moet altijd nog kunnen indien het niet geheel werkt en dan ben ik sowieso nu al erkentelijk met jouw ontwerp. Dank daarvoor en voor je reactie.

MVG Arne
Titel: Re: Siebengebirgsbahn
Bericht door: ABakker op 01 July 2016, 22:30:42
Hallo Arne,
Zeer tot spijt van al je werk, maar de hellingen voor de aansluitingen uit je station BONN naar de onderliggende kruisende sporen zijn niet werkbaar. Je moet op een halve cirkel zowat 1ocm dalen en dat met relatief krappe bogen.

Voorgestelde aanpassing:
Je station anders schuin leggen, geen 4 sporige bochten meer maken en gewoon veel kleinschaliger gaan denken.

scenery-wise zal het ook moeilijk zijn om op een geloofwaardige manier in deze oppervlakte 7 heuvels te integreren.

Hallo Frans,

Bedankt voor je reactie in ieder geval sowieso. De bouw is inderdaad al gestart en aardig gevorderd en mijn hellingspercentage ligt tussen de 4 en 5% en gaat over een driekwart boog want begin al in het schaduw station met het stijgen naar het stationsemplacement, maar inderdaad zoals je stelt zal dit wellicht problemen opleveren of teveel slijtage aan mij loks geven. Zal het vrees ik toch eerst uit willen proberen en wat dat betreft wellicht een beetje raar draadje van me en had dit niet moeten doen. Aan de andere kant als het niet werkt heb ik veel aan het railplan van Hendrik Jan en kan ik dat meer uitwerken want alle elementen zitten er in principe nog zo een beetje in. Ben het ermee eens dat de zeven heuvelen alleen in een decorwand zijn te verwerken of zoiets met een heuvel of bergje op de voorgrond of zoiets dergelijks. Jullie hebben me weer aan het denken gezet waarvoor mijn dank en natuurlijk voor jullie reacties.

MVG Arne
Titel: Re: Siebengebirgsbahn
Bericht door: tijgernootje op 02 July 2016, 12:10:02
Met die kleine scherpe bochten en dat steigings percentage,kan je niet eens met lange rijtuigen rijden,die zullen om de haverklap ontsporen ben ik bang.
(om qua slijtage nog maar te zwijgen over grote/langere locs,want ook die zullen wellicht niet eens door de bogen gaan en anders met veel wringen,wringen is slopen van je spullen,lijkt me niet de bedoeling)
Persoonlijk vind ik dat je teveel sporen hebt liggen om er iets leuks van te maken,je kan amper een huisje of boom kwijt met zoveel rails.
Maar dat is slechts mijn mening,ik zou voor minder doorgaande sporen gaan en ruimere bogen met minder skihelling percentage  ;)
Titel: Re: Siebengebirgsbahn
Bericht door: Rondje_HO op 02 July 2016, 12:57:37
Dag Arne,

Allereerst mooie website, lekker veel en duidelijke foto's  (y)  Voor wat betreft rijtuigen denk ik dat als je tussen de 22-25 cm blijft en het zijn soepele rijtuigen van bv. Marklin of Fleischmann, dan zou het wel kunnen lukken denk ik. Je zit alleen wel met het gewicht, dus een sleep van 7-8 rijtuigen ... Lange rijtuigen exact 1:87 van 30-33 cm zullen waarschijnlijk lastiger worden omdat ze van LS-models of Artitec vaak vrij licht zijn. Ik heb het ook uit eigen ervaring dat de rails dan wel echt perfect moet liggen en alle koppelingen uiterst soepel moeten kunnen draaien. Het is mogelijk (LSM 33 cm rijtuig door een bocht R1, op een vlakke baan) maar als ik jou was zou ik eerst goed testen voordat ik alles definitief vast zou plakken  :)
Titel: Re: Siebengebirgsbahn
Bericht door: ABakker op 05 July 2016, 01:26:13

@Rondje H0

Bedankt voor je reactie en misschien een beetje geruststelling. Ik vroeg erom en krijg gelukkig commentaar! Ik kan via koploper ook nog bepalen dat de grotere rijtuigen cq loks alleen over de baanvakken met R3 rijden. De kleinste bocht is trouwens wel gelukkig bij mij R2 en niet R1.
Qua scenery zou het ontwerp van Hendrik Jan waarschijnlijk mooier overkomen maar wil deze baan toch even afbouwen en testen zoals je al zegt alvorens verder te gaan met ballast ed aan te brengen, maar wellicht moet ik er toch aan geloven en een ander plan te ontwerpen met langere hellingen en wat minder spoor en meer scenery. Ruimte is waar we allemaal mee schipperen lijkt het op een enkeling na en is het moeilijkst die optimaal en mooi te benutten en te verdelen lijkt het bij meerdere ontwerpen. In mijn geval wil ik ook waarschijnlijk teveel op de vierkante centimeters.

MVG Arne
Titel: Re: Siebengebirgsbahn
Bericht door: ABakker op 05 July 2016, 01:35:11
Met die kleine scherpe bochten en dat steigings percentage,kan je niet eens met lange rijtuigen rijden,die zullen om de haverklap ontsporen ben ik bang.
(om qua slijtage nog maar te zwijgen over grote/langere locs,want ook die zullen wellicht niet eens door de bogen gaan en anders met veel wringen,wringen is slopen van je spullen,lijkt me niet de bedoeling)
Persoonlijk vind ik dat je teveel sporen hebt liggen om er iets leuks van te maken,je kan amper een huisje of boom kwijt met zoveel rails.
Maar dat is slechts mijn mening,ik zou voor minder doorgaande sporen gaan en ruimere bogen met minder skihelling percentage  ;)

@tijgernootje

Bedankt voor je reactie en mening. Ik maak waarschijnlijk ook de klassieke fout dat ik teveel wil op de vierkante centimeters die ik maar tot mijn beschikking heb en de toekomst zal leren of ik toch niet overstag ga en meer richting het ontwerp van Hendrik Jan moet gaan.
Via koploper kan ik wel denk ik nog kiezen dat grotere locs alleen van die baanvakken gebruik maken waar R3 of groter liggen en die van R2 mijden. Maar qua realiteitsbouw is en blijft het lastig vind ik keuzes te maken in je opzet. Ik houd jullie op de hoogte van mijn vorderingen.

MVG Arne
Titel: Re: Siebengebirgsbahn
Bericht door: Rondje_HO op 05 July 2016, 14:55:54
Wat overigens ook scheelt in rijgedrag zijn de koppelingen. In scherpe bochten willen stugge koppelingen of standaard beugelkoppelingen nog wel eens achter de buffers blijven haken. Zelf vind ik de Fleischmann Profi-koppelingen het prettigst rijden  (y)
Titel: Re: Siebengebirgsbahn
Bericht door: ABakker op 24 July 2016, 08:41:48
Beste forum leden,

Voor de oplossing voor mijn hellingspercentage probleem kwam Hendrik Jan met de volgende oplossing:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/KoploperSiebengebirgsbahn_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/KoploperSiebengebirgsbahn_1.jpg)


Ik heb Hendrik Jans ontwerp goed bestudeerd en kwam hiertoe.
Afgelopen zaterdag/zondag heb ik na gedacht hoe ik mijn bestaande ontwerp min of meer kon behouden maar toch een oplossing voor die steile hellingen kon bedenken. De volgende twee plaatjes tonen het ontwerp dat ik wellicht toe ga passen indien mijn hellingen van 5% heb ik uitgerekend niet werken of toch teveel schade aan mijn loks leveren. Het is even slikken maar misschien moet het dan zo:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/sized_DSCN1553.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/sized_DSCN1553.jpg)

Nog een andere opname meer of minder duidelijk:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/sized_DSCN1555.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/sized_DSCN1555.jpg)

De buitenste sporen laat ik nu naar het station op niveau 1 gaan omdat ik in de aanloop hiervan ruimte genoeg heb om rustig aan de achterkant en aan de zijkant te kunnen stijgen. Voor de scenery boven dat achterste spoor maak ik bijvoorbeeld een stijgende straat of iets dergelijks of laat de huisjes op een kleine verhoging staan zodat de baanvakken eronder vrij baan hebben.

Ik heb op deze manier toch eigenlijk ook iets meer ruimte voor een stadje en bergdorp kunnen maken wat anders waarschijnlijk toch moeilijker lukt.

@ Hendrik Jan, Tijgernootje en H0-rondje

Hartelijk dank dat jullie toen hebben meegedacht en hoop dat jullie nu nog even jullie commentaren of andere forum leden willen plaatsen.

Met vriendelijke groet,

Arne
Titel: Re: Siebengebirgsbahn
Bericht door: ABakker op 24 July 2016, 12:41:40
Beste forumleden,

Heb weer een nieuw ontwerp gemaakt.

Nieuwe tekening:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/sized_DSCN1558.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/sized_DSCN1558.jpg)

Gaarne hoor ik uw verbeter punten.

MVG Arne
Titel: Re: Siebengebirgsbahn
Bericht door: jandcargo op 24 July 2016, 23:04:24
Hallo Arne,

ja wat vind ik er van?
het belangrijkste is wat je zelf vind en waar je plezier in hebt.
Maar ik vind het erg veel rails.
Bv In de bogen 4 sporen naast elkaar..........is niet mijn smaak
het wordt een railwoestijn waarin een echt thema niet tot uiting komt en alles op elkaar lijkt.
Een ander nadeel van dit soort banen is dat ze zelden af komen en de scenery niet wordt afgemaakt.
Maar het is jouw baan en je moet doen wat jij leuk vindt
succes jandcargo
Titel: Re: Siebengebirgsbahn
Bericht door: ABakker op 31 July 2016, 18:00:17
Beste forumleden,

Bedankt een ieder voor de reacties tot nu toe. Ik ben weer aan het ontwerpen geweest en heb het volgende baanplan bedacht dat ik graag wil uitvoeren.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/sized_DSCN1560.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/sized_DSCN1560.jpg)

Ik heb de binnenste hellingen naar beneden laten zakken en heb juist de buitenste gebruikt met hun aanloop om hoogte te winnen. De parade baan heb ik daarvoor opgegeven. Daar ik met het zolderdak rekening moest houden heb ik de buitenste baanvakken iets naar binnen moeten verplaatsen. Daardoor komen ze deels over de binnenste bogen waardoor ik helaas eerder op hoogte moet zijn dan ik oorspronkelijk van plan was, maar wel gelukkig nog rond de 3% zit. De hellingsvlakken met 5% stijging zijn er bij dit ontwerp dus uitgehaald en vervangen voor nieuwe zoals gezegd. Ook heb ik naast de vroegere parade baan een ijk en programmeer spoor gelegd dat middels een aftakking van de hoofdbaan te bereiken is.
Ik hoop dat u het met mij een verbetering vindt en mocht u nog kortsluitingen door valse keerlussen zien meld dat dan aub even. Ik weet het is nog steeds veel spoor maar het merendeel zal onder scenery verdwijnen. Ben wel natuurlijk benieuwd wat u van de oplossing vindt en hoe u het eigenlijk anders zou oplossen met een beter ontwerp.

Met vriendelijke groet, Arne
Titel: Re: Siebengebirgsbahn
Bericht door: VFR op 31 July 2016, 20:07:10
Dag Arne,

Ik zie dat het ontwerp al is aangepast aan de tips die te maken hebben met de rijvaardigheid van je sporen (maximaal 3% hellingspercentage en dat soort dingen). Er zijn nog 2 sporen over die mij puzzelen; linksonder komen er drie sporen uit de tunnel. Het onderste spoor van de drie loopt keurig met de andere twee sporen mee en stopt dan opeens. Waarom? Wat is het doel van dit spoor? Of is het de bedoeling om deze door te laten lopen naar het tweede spoor dat mij puzzelt; het korte spoor dat rechts uit het station loopt (waar ook het toegangsspoor naar je depot van aftakt)?

Ik heb je website gelezen. Het gaat je vooral om "in mijn beleving het mooi en lekker rijden met de modelspoor treinen". Ik heb dat, gezien je plan, ingevuld als lange (vooral personentreinen?) laten rijden. Daarnaast heb je een depot met draaischijf ingepland. Blijkbaar beginnen en eindigen treinen in je station, of moet er zelfs van loc gewisseld worden bij treinen. Op je website vermeld je ook een tandradbaan, maar die zie ik nog niet in je plan terugkomen. Klopt dat?

Indien er inderdaad ook nog een tandradbaantje een berg op moet, zou ik het depot en het bergdorpje van plaats laten verwisselen. Het depot wordt visueel nu een onderdeel van het station en je hebt wellicht ruimte om een mooi kronkelig tandradbaantje de berg op te laten lopen.


Titel: Re: Siebengebirgsbahn
Bericht door: jandcargo op 31 July 2016, 21:51:09
beste arne,

Als ik nogmaals zo vrij mag zijn om mijn mening te geven.
De grote bovenste diagonaal met 5 sporen: Waarom dit niet terugbrengen naar 2 of 3 sporen?
Op de diagonaal eronder heb je ook al 5 sporen.
Als je dit ook op de bovenste diagonaal hebt is het een herhaling van thema.

Het gedeelte onderin je tekening is uitgevoerd in 3 sporen die onder de tunnel teruggaan naar 2
Waarom niet zo gauw mogelijk terug naar 2 sporen zodat dat 3 dubbele wegvalt?

Komt er iets meer lucht in de zaak.
Maar tis jouw ding.

succes jandcargo
Titel: Re: Siebengebirgsbahn
Bericht door: ABakker op 01 August 2016, 20:59:07
Beste Janandcargo,

Feitelijk zie je van de sporen op de baan weinig omdat de meeste achter scenery wegvallen. Die vijf sporen onder zijn mijn schaduwstation en die daarboven vormen het in feite grote station Bonn dat raar zou staan met maar een paar spoortjes naar mijn mening. Dat derde spoor dat uit de tunnel komt had ik eerst gepland om helemaal onderlangs naar het doodlopende spoor bovenaan mijn schaduwstation te laten doorlopen onder mijn niveau 0 door, maar zie daar qua constructie en haalbaarheid vanaf.
Dit spoor heb ik nu gepland als ijkspoor voor de decoders en de locomotieven dus en om ze op een klein deel ervan te kunnen programmeren door de evt nieuwe loks een nieuw decoderadres te geven.
Ik geef toe het is een beetje veel spoor op de vierkante meter maar zou eigenlijk voor de rij mogelijkheden niet anders willen denk ik. Maar waardeer je commentaar en snap wat je bedoeld in feite in zake misschien less is more. Ik hoop je toch op een gegeven moment een mooie aangeklede baan te tonen en zal er gestaag aan gaan werken. Hoop dat je het blijft volgen.

MVG Arne
Titel: Re: Siebengebirgsbahn
Bericht door: ABakker op 01 August 2016, 21:20:02
Beste Hijlco,

Dat derde spoor onderaan de tunnel had ik als werkspoor bedacht waarop locs en met name dus de decoder geijkt kan worden en de decoders een nieuw locadres kunnen krijgen geprogrammeerd.
Dat spoor had ik in eerste instantie gepland helemaal onder mijn baan door te laten lopen naar dat doodlopende spoor van mijn schaduw station, maar zie daar vanaf.
Je tip om de tandradbaan en de locloods om te wisselen zal ik wel zeker meenemen maar je zal het niet geloven uit mijn mond maar misschien wordt het wel een beetje to much zeg maar omdat ook nog door te laten gaan. Wordt boven de grond dan ook een wirwar van sporen en dat is niet de bedoeling. Dat dat onder de scenery wel het geval is dat is mijn keuze in feite en verhoogt denk ik de rij mogelijkheden.

Die tandrad baan had ik gepland naast dat spoor naar mijn loc emplacement te laten lopen  en dan snel te stijgen naar een bepaalde hoogte boven de twee stijgende sporen naar het station Bonn toe.
Die tandrad baan had dan de Drachenfelsener tandradbaan moeten worden die in werkelijkheid ook dicht bij Bonn ligt in het zeven gebergte ofwel de zeven heuvels of bergen die in buurt van Bonn liggen in een nationaal park.

Rijden ga ik niet eens met lange treinen doen denk ik hoewel er nu wellicht toch wel de mogelijkheid voor is ook gezien het feit dat de hellingen nu zo een 3% zijn. Maar ook op dit forum wordt er stevig gediscussieerd hoe steil nu eigenlijk een helling mag worden. Daarop zijn voor 3% wellicht kortere treinen beter voor mijn locs.
In het grootbedrijf worden wel hellingen van 6% of meer waargenomen overigens maar daar hebben we met de kleine motortjes niets aan.

Bedankt in ieder geval voor de reactie en het meedenken en hoop je in de toekomst een mooie baan te gaan laten zien in wording. De scenery lijkt me overigens wel het moeilijkst hoor.

Als er nog onduidelijkheden, vragen of betere oplossingen in je ogen zijn laat het me dan graag weten.

MVG Arne
Titel: Re: Siebengebirgsbahn
Bericht door: jandcargo op 01 August 2016, 22:32:24
Hallo Arne,

Ik had niet begrepen dat onder als schaduwstation wordt uitgevoerd.
dan komt natuurlijk helemaal goed en dan is boven met 5 sporen ook prima.
Dat programmeerspoor kun je evt ook maken op een losse plank van bv 125 cm.
Gewoon helemaal losstaand van de baan.
Blijf het volgen en ben benieuwd naar de plaatjes

succes jandcargo
Titel: Re: Siebengebirgsbahn
Bericht door: ABakker op 04 August 2016, 20:23:03
Beste forumleden

Dit keer geen tekening nog maar een mededeling, Want ik ben toch van plan denk ik om die tandradbaan te laten doorgaan door hem van de parade baan nummer drie dat ik als ijk en programmeer spoor had gepland. De locloods schuif ik dan een stuk naar het station emplacement op zoals werd voorgesteld door VFR, dus dank voor de mogelijke tip want moet het nog beter uitwerken en dan gaat dit spoor dat e ral lag ook weer een functie krijgen. Dan de 125 cm plank maken die jandcargo voorstelt voor dat soort doeleinden.

MVG Arne
Titel: Re: Siebengebirgsbahn
Bericht door: ABakker op 06 August 2016, 13:03:21
Beste forumleden,

Zoals reeds gezegd ben ik weer naar de tekentafel gegaan van DB Netz AG (het duitse Prorail bedrijf) en heb mijn ontwerp weer aangepast. Ik heb het derde spoor van de parade baan ingekort en laat ik later ontspringen en dit zal middels een tandradbaantje naar het bergdorpje lopen. Om dit te realiseren heb ik de lokloods meer naar het station gebracht, maar moet dit nog verder uitwerken zodat daar een plaats voor de verzorging van de locomotieven komt. Het bergdorpje komt dan ook op een meer logische plek terecht waar het zeven gebergte ligt iets buiten de stad met de drachenfelsner burcht en tandradbaan.
Ik denk dat mijn ontwerp nu aardig gestalte heeft gekregen om te gaan bouwen, waar ik tijdens de bouw wel waarschijnlijk tegen zaken op loop die opgelost dienen te worden en dus aanpassingen noodzakelijk blijken. Mochten jullie nog tips hebben nu ik nog niet gestart ben dan hoor ik dat natuurlijk graag.

Dit is voorlopig weer het ontwerp:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/sized_DSCN1564.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/sized_DSCN1564.jpg)

Hoop dat jullie het een mooi ontwerp vinden en natuurlijk dat ik er iets moois van kan maken.

MVG Arne