BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Treinsamenstellingen => Topic gestart door: Chris2412 op 13 May 2016, 18:26:35
-
Goedenavond,
Voor een nieuwe treinsamenstelling in model ben ik op zoek naar samenstellingen van treinen in nederland met corailrytuigen van de sncf.
Het mogen samenstellingen zijn van de trein Amsterdam -Parijs vv maar ook de ic+ uit de jaren 70.
Wie kan mij hieraan helpen.
Ik ben nog aan het denken over de fabrikant Roco piko of lsmodels .
Groeten chris
-
Den Haag - Venlo
(https://farm6.staticflickr.com/5782/22118132656_54342f073b.jpg) (https://flic.kr/p/zGvdfL)
1619 with Corails at Dordrecht, July 14, 1983 (https://flic.kr/p/zGvdfL) by Cornelius Koelewijn (https://www.flickr.com/photos/cklx/), on Flickr
D-trein naar Parijs
(https://farm5.staticflickr.com/4009/4352144104_4353a08b54.jpg) (https://flic.kr/p/7CzSPj)
1209 with train to Paris at Leidschendam, October 22, 1983 (https://flic.kr/p/7CzSPj) by Cornelius Koelewijn (https://www.flickr.com/photos/cklx/), on Flickr
Den Haag - Venlo
(https://farm5.staticflickr.com/4032/4351395249_a3ef249c8d.jpg) (https://flic.kr/p/7Cw3d2)
1207 - Corail cars - Den Haag CS, July 19, 1983 (https://flic.kr/p/7Cw3d2) by Cornelius Koelewijn (https://www.flickr.com/photos/cklx/), on Flickr
D286
(https://farm4.staticflickr.com/3652/3515626341_10a9f58513.jpg) (https://flic.kr/p/6mEveg)
2558 with train to Paris (https://flic.kr/p/6mEveg) by Cornelius Koelewijn (https://www.flickr.com/photos/cklx/), on Flickr
D286
(https://farm4.staticflickr.com/3405/3282410904_c1a6305d03.jpg) (https://flic.kr/p/614dps)
NMBS 2552 at Hillegom, May 1993 (https://flic.kr/p/614dps) by Cornelius Koelewijn (https://www.flickr.com/photos/cklx/), on Flickr
D286
(https://farm3.staticflickr.com/2697/4362742587_a4ea46139d.jpg) (https://flic.kr/p/7DwcnM)
NMBS 1501 at Noordwijkerhout, May 17, 1985 (https://flic.kr/p/7DwcnM) by Cornelius Koelewijn (https://www.flickr.com/photos/cklx/), on Flickr
Venlo
(https://farm7.staticflickr.com/6040/6884120372_0ce7ddd648.jpg) (https://flic.kr/p/bujV9y)
NS 1503 at Venlo, June 11, 1983 (https://flic.kr/p/bujV9y) by Cornelius Koelewijn (https://www.flickr.com/photos/cklx/), on Flickr
D286
(https://farm5.staticflickr.com/4051/4392248158_3caa694f63.jpg) (https://flic.kr/p/7G8qmw)
NMBS 1503 at Den Haag NOI, September 21, 1986 (https://flic.kr/p/7G8qmw) by Cornelius Koelewijn (https://www.flickr.com/photos/cklx/), on Flickr
CKLX
-
Helpt dit ook?
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,65326.0.html
-
@ CKLX: mooie platen! (y)
Groeten, Rob
-
Wijktrein,
Ik moet ze toch ergens kwijt... ;D ;D
CKLX
-
;D ;D ;D
-
Begin jaren 80 woonde ik als tiener in Zwolle. Mijn moeder werkte in Amersfoort en reisde met de trein. Ik haalde haar regelmatig op, ze kwam dan rond 17.45 met een trein richting het noorden, bestaande uit eerste en tweede klasse corail rijtuigen. Waarschijnlijk was dit treinenpaar 500/501. Die vertrok 's ochtends uit Groningen naar Den Haag. In de middag weer terug. Meer informatie en foto's zijn op de website van Nico Spilt te vinden.
Groeten,
Gerard
-
Zal ook even kijken of ik wat vinden kan.
-
Zaltbommel op 090879 met de IC + getrokken door de 1110.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Zaltbommel_-_1110_-_090879.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Zaltbommel_-_1110_-_090879.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Zaltbommel_-_IC_Plus_-_090879.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Zaltbommel_-_IC_Plus_-_090879.jpg)
Jammer dat het betreffende restauratierijtuig niet in model te verkrijgen is. Hieronder te Zwolle op 100980.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Zwolle_RGS_-_CIWL_restauratierijtuig_-_100980.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Zwolle_RGS_-_CIWL_restauratierijtuig_-_100980.jpg)
-
Iedereen alvast bedankt voor de info
Groeten chris
-
@ Chris,
dat restauratierijtuig is een WR-56 van de WL. Jouef heeft 'm in het verleden gehad in een matig/redelijk gedetailleerde uitvoering mét monogram maar zonder kortkoppelingen (dus dat zou wat huisvlijt betekenen). LS heeft 'm aangekondigd voor tijdperk 4 onder de nummers 49 193 en 49 194, dus ff in de gaten houden. En anders voor de Jouef gaan, die ligt voor een paar euries vast nog wel ergens op een beurs of ergens bij een mede forumlid...
Grtn,
Rob
-
Rob, volgens mij is dat nu net weer een iets ander type (dat LSmodels gaat uitbrengen). Dat wordt er een uit de serie 3341-3360. Het rijtuig op mijn foto is de 2750 die samen met 2752 in de IC plus reed. De 2750 bestaat nog overigens bij de Chemin de Fer de la Vendée.
-
Begin jaren 80 woonde ik als tiener in Zwolle. Mijn moeder werkte in Amersfoort en reisde met de trein. Ik haalde haar regelmatig op, ze kwam dan rond 17.45 met een trein richting het noorden, bestaande uit eerste en tweede klasse corail rijtuigen. Waarschijnlijk was dit treinenpaar 500/501. Die vertrok 's ochtends uit Groningen naar Den Haag. In de middag weer terug. Meer informatie en foto's zijn op de website van Nico Spilt te vinden.
Groeten,
Gerard
In 1980 zat ik vlakbij het station op school. Als wij brugpiepers een tussenuur hadden, ging ik met mijn vrienden nog wel eens op het station kijken.
Combinerende hondekoppen, ronkend naar alle windstreken vertrekkende DE-II's.
Maar ook, als ik geluk had en een vroeg tussenuur had: deze corail-stam. Ik herinner me hoe die stam een korte stop maakte en we dan snel even de trein in liepen, door een rijtuig en dan snel weer naar buiten. Stel je voor dat het ding zou vertrekken terwijl je nog -zonder kaartje- aan boord was.
Het interieur zag er natuurlijk anders uit dan we gewend waren, dus dat was interessant.
Leuke tijd, de Spoorhazen vonden het eigenlijk altijd prima als we er waren. We kregen met een beetje geluk altijd hele verhalen los van die kerels.
groeten
Hendrik Jan
-
De bovengenoemde Lsmodels restauratierijtuigen zijn inmiddels al weer een tijdje uitverkocht.
Inderdaad gaat dit om een ander type.
Zie: http://www.reisezugwagen.eu/?p=22484 (http://www.reisezugwagen.eu/?p=22484)
Jeroen
-
Nu wel in ieder geval ;D
-
ha,,.. helemaal goed ! ;D (y)
Jeroen
-
In Lille liep ik van de week een modelspoorwinkeltje binnen met prachtig Frans materieel van Reemodels.
-
In 1980 zat ik vlakbij het station op school. Als wij brugpiepers een tussenuur hadden, ging ik met mijn vrienden nog wel eens op het station kijken.
Carolus Clusius toevallig? Ik heb daar van augustus 80 tot juni 83 op school gezeten. Vanuit het scheikundelokaal keek je mooi op het postperron en het kamperlijntje. Treinen kijken deed ik meestal op de brug aan de oostkant van het emplacement. Nu weer on topic. Ik kan me overigens niet herinneren dat de corailrijtuigen in meerdere treinen werden ingezet, maar mijn herinnering kan natuurlijk gewoon tekortschieten.
-
De corailwagens werden natuurlijk ingezet in de internationale treinen met Frankrijk . Nu hebben de TGV's dit overdag overgenomen .
Ze reden ook in de intercity+ tussen Heerlen-Den Haag en Maastricht-Amsterdam . De trein bestond uit 2 2e klas een wagonlits restauratiewagen en 2 1e klas wagens . Deze treinen waren per enkele reis toeslagplichtig . Ze reden ook maar 1 slag per dag .'s ochtends vroeg uit Maastricht en Heerlen en in de middag weer terug . Daarna kwam er ook zo'n trein te rijden tussen Groningen en Den Haag . Deze trein reed in een grotere samenstelling .
Dit was bedoelt als ambtenarentrein voor woon-werkverkeer maar de andere reizigers vonden het ook wel wat hebben .
gr Jos
-
trein 501/502 de ambtenarentrein Gn-Gvc v.v. reed normaliter als stam van 6 tot 8 rijtuigen Corail
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/tr500_501_1981.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/tr500_501_1981.jpg)
grtz,
Wim
-
De int. 288 / 289 was een nachttrein naar Parijs die voor een deel ook uit corailrijtuigen bestond. Deze info met samenstellingen had ik nog over deze trein.
Uit de VRM van 1999/2000:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4846_5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4846_5.jpg)
Uit spoorboekje 1998:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4850_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4850_4.jpg)
Uit spoorboekje 2001:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4853_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4853_4.jpg)
-
Carolus Clusius toevallig? Ik heb daar van augustus 80 tot juni 83 op school gezeten. Vanuit het scheikundelokaal keek je mooi op het postperron en het kamperlijntje. Treinen kijken deed ik meestal op de brug aan de oostkant van het emplacement. Nu weer on topic. Ik kan me overigens niet herinneren dat de corailrijtuigen in meerdere treinen werden ingezet, maar mijn herinnering kan natuurlijk gewoon tekortschieten.
Yep; het Carolus. Elke dag reed rond 12.00 een VAM trein langs naar de Retham (zo heette de Rova toen). Wij zijn elkaar daar vast wel eens tegengekomen, ik begon daar in 1980 in klas 1H (geloof ik) en haalde, tot ieders verbazing, uiteindelijk in 1987 een VWO-diploma.
Vanaf de Hooge Spoorbrugge had je inderdaad mooi zicht op het emplacement, dat tegenwoordig totaal veranderd is.
In mijn herinnering reed er 's morgens één slag corail-rijtuigen met meestal een 1100 ervoor richting het westen, via spoor 1. Maar misschien vergist mijn geheugen zich...
groeten
Hendrik Jan
-
Vond nog een leuke foto.
De NMBS 1181 - die toen op proef werd gebruikt voor de D-treinen - met de D1286 naar Port Bou.
Deze trein reed een uur na de D286. In het hoogseizoen was deze trein soms wel 12 rijtuigen lang.
In september dan weer vier. Veel foto's van gemaakt.
(https://farm3.staticflickr.com/2772/4363483252_93f1b8359a_b.jpg) (https://flic.kr/p/7DzZxS)
NMBS 1181 at Noordwijkerhout, August 1, 1986 (https://flic.kr/p/7DzZxS) by Cornelius Koelewijn (https://www.flickr.com/photos/cklx/), on Flickr
CKLX
-
die laatste trein zijn weliswaar corails, maar dan in couchette uitvoering....
-
Dat dacht ik ook al te zien ,floris.
Oa aan de blauwe kleur.
Deze combinatie heb ik trouwens al.
Groeten chris
-
Ik kan me herinneren dat Roco deze couchette-Corails maakte.
Zijn die alweer verkrijgbaar?
CKLX
-
Ik kan me herinneren dat Roco deze couchette-Corails maakte.
Zijn die alweer verkrijgbaar?
CKLX
Klopt o.a. met de nummers Roco 45390.1/2/3/4 en Roco 45818. Kan mij niet herinneren dat deze rijtuigen weer opnieuw uitgebracht zouden gaan worden door Roco. Of weet jij misschien meer Cornelius? Heb nog twee rijtuigen nodig voor mijn FTS reisbureau-trein. Wie weet wat REE models ons in de toekomst nog te bieden heeft.
Jeroen
-
(http://i187.photobucket.com/albums/x50/tama_lone/D289_zpsyoqnbyn6.jpg)
De D289 Paris Nord - Amsterdam CS in het laatste jaar dat hij reed. (dat was 2002 meen ik, maar kan een jaartje eerder of later zijn geweest) De samenstelling was toen altijd:
loc 1700 of 1800 - 2x VU B10c10 - 2x VTU B9½tu met 'sièges inclinables' - VU B6Du - VU B11u - 2x VTU B10tu
Ik heb hem overigens ook wel eens in omgedraaide volgorde langs zien komen.
-
Klopt o.a. met de nummers Roco 45390.1/2/3/4 en Roco 45818. Kan mij niet herinneren dat deze rijtuigen weer opnieuw uitgebracht zouden gaan worden door Roco. Of weet jij misschien meer Cornelius?
Nee, helaas niet. De Roco's zijn op zich mooi, maar jammer van die meebewegende schortplaat bij de A's.
De couchettes met encadré-logo zijn zeldzaam. Ik heb er naar gezocht op EBay e.d., maar ze zijn lastig te vinden en duur.
CKLX
-
dat met die meebewegende schorten geldt alleen voor de Corails nummer 45730-45734 de overige hebben dit niet
overigens zie je bij ruime bogen nauwelijks iets van die bewegende schorten.
Met die couchettes moet je geluk hebben, op Ebay een keer bij een verkoper de 45390,45390.1 en 45390.2 kunnen scoren voor een klein prijsje, maar die bieding liep dan ook af op zondagmorgen om 6 uur of zo ;D
-
Hoe zit het met de Corail rijtuigen van PIko? Zijn die überhaupt in te zetten?
Grtn,
Rob
-
Is er ergens een overzicht van de type Corail rijtuigen en welke nummers hier zijn geweest. Ik weet dat er Corail rijtuigen zijn met binnenliggende deuren, maar ook met deuren die in het vlak van de wand liggen. Ik heb destijds wel een Roco A en en Roco B aangeschaft, maar ik weet niet of ze inzetbaar zijn en het zijn er natuurlijk te weinig :)
mvg,
Ivo
-
ja hoor, hier (https://fr.wikipedia.org/wiki/Voiture_Corail)
-
Hoe zit het met de Corail rijtuigen van PIko? Zijn die überhaupt in te zetten?
Volgens mij zijn dat binnenlandse Corails. Je moet voor Nederland "internationale" Corails met een 61 nummer hebben.
CKLX
-
In de Intercity Plus hebben ook wagens met code 50 rondgereden. In de treinen naar Parijs meestal niet (hoewel er ook wel SNCF binnenlands materieel is verschenen)
dirkjan