BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: J.Kuipers op 11 May 2016, 19:16:55
-
Hallo
Heb draaischijf aangesloten op picommit digi
de besturing. Motor heeft op fleischman regelaar goed gewerkt. Nu weigert de motor. Heb de oude regeling weer aangesloten, maar tot mijn schrik doet de motor het niet meer. De aangeleverde spanning is oke
Groet
Johan K
-
Even de brug van de schijf afhalen en de sleepcontacten e.d. schoonmaken, dat helpt meestal wel bij plotseling weigeren
-
Daar zit toch een standaard locomotief motor onder? Mocht bovenstaande niet helpen dan kan je altijd nog de collector schoonmaken
-
Het openmaken van die schijf is geen kunst, maar daarna... Die motor er weer in krijgen en het mechaniek weer op z'n plaats krijgen, dat is pas een vervelend werk...
-
Je moet de draaischijf motorunit uitlijnen met het nokkenwiel die de schijf aandrijft.
-
Er zit ook een hendeltjes onder de draaischijf om hem met de hand te bedienen. Werkt die wel?
-
Heb de sleepcontacten gecontroleerd, zag er prima uit, toch schoon gemaakt, het mocht niet baten. Vanmorgen heb ik de Fleischmann draaischijfregelaar los gemaakt van de aansluitingen, heb daarna de bedrading aangesloten op een losse trafo en wilde hiermee controleren of deze regelaar goed werkte, dus motor links en rechtsom laten draaien. Hiervoor gebruikte ik de zwart/witte draden voor aansluiting op de trafo wisselspanning, door uitproberen op de 3 afgaande draden ( geel-grijs en rood) trachtte ik te zien of de schakelaar de betreffende draad voor links of rechts draaien van spanning voorzag.
Mat 18V wissel op trafo ( op trafo stond 14V) Als ik de pennen v.d. multimeter op de betreffende draden zette, gaf de multimeter 17V bij wisselstroom, maakte niet uit op welke klem, ook in de middenstand bleef ik spanning houden, bij gelijkstroom gebeurde hetzelfde, alleen waren de voltages dan 6,6 V.
Ik weet niet welke spanning gebruikt wordt voor de motor aansturing, aangezien hij gevoed wordt door wisselstroom, heb ik aangenomen, dat dit ook geld voor de motor ( 3 draden) aansluiting.
Vlgs mij klopt dit niet, aangezien ik geen gegevens heb t.b.v. de motor in de draaibrug wilde ik vragen of iemand op dit forum mij met dit gebeuren kan helpen, ook weet ik niet hoe ik de motor doormeet, stel, dat er iets is misgegaan met de spanning?
Vriendelijke groet:
Johan K.
-
Check even het contact in de rode cirkel, als dat slecht is draait de motor niet.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dreh30.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dreh30.jpg)
Gr, Ben.
-
Zou zomaar kunnen Johan, de draaischijfmotor werkt (bij mij in ieder geval ) op gelijkstroom niet op wisselstroom...
Zwart en geel is voor de bediening van de grendel, zwart en blauw is voor de motor.
De rode draad op de foto van Ben hiervoor) is niet standaard en zal er bij jou waarschjnlijk niet opzitten.
Om te testen kan je eerst zwart en geel op gelijkstroom zetten (ong 12V) dan zal de grendel bewegen.
Om de motor te testen moet je de grendelbediening aangesloten houden.
Suc6 , Marc
-
Ben,
Heb de brug verwijderd en het opgegeven contact gemeten, dit is vlgs mij oke, mijn multimeter piept.Als ik nu op de printplaat de gele-blauwe en zwarte draden doormeet is het contact oke, als ik een pen op de blauwe vlak bij de spoel zet en ik zet de andere pen op het contact in het rode vlak heb ik contact.
Als ik nu het uiteinde van de gele draad pak en ik zet de andere punt op die flinterdunne draad die naar de spoel gaat krijg ik geen contact, ook al meet ik ongeveer op 2/3 mm van de aansluiting geel/spoel. Hetzelfde geld voor de blauwe.
Kan je ook aangeven hoe ik de spoel zelf kan doormeten, of moet ik die flinterdunne draadjes dan los solderen?
Vriendelijke groet:
Johan
-
Nog even een reactie op allebei,
Mijn motoraansluiting is inderdaad anders, ik heb alleen te maken met een gele-blauwe en zwarte draad, verstopt vlak onder het bedoelde contact ontwaar ik mogelijk een weerstaandje ik zie iets geels met blauw, de rest is onzichtbaar.
Marc, bedoel jij spanning zetten op geel-blauw of zwart op de printplaat van de brug? Kan dat gewoon "uit de losse Hand"? Ik wil liever niets vernielen.
Johan
-
Ben en Marc,
Hierbij een foto van het motordeel.
Zuylen en Timmo,
Zowel op de fleischmann regelaar als de digitale regelaar heeft het gewerkt. Ook de hendel werkt perfect.
Johan
Sorry, mijn foto is schijnbaar te groot, hij is ongeveer evengroot als die van Ben.
-
Als je een gelijkspanning op het motortje zet kun je deze testen, de zwarte draad van het contact en de blauwe. Mag ook een batterij zijn van 9V.
-
Om misverstand te voorkomen, sluit ik alleen zwart en blauw aan of mogelijk geel, ik heb 3 draden aan de printplaat die naar de motor lopen.
Heb niets voor een lager voltage, is even proberen te doen?
Johan
-
De gele draad gaat naar de spoel, die hoef je niet aan te sluiten om de motor te testen. Dus blauw en de zwarte van het contact. Als het contact sluit moet de motor werken.
-
Heb het toch maar aangedurfd, heb de zwarte draad en de gele gecontact op 10V het wiel heeft 1 korte omwenteling gemaakt, bij volgende proeven niet meer. Wat wel gebeurde was, dat de grijze strip boven de motor steeds schuivende bewegingen maakte.
Hopelijk biedt dit aanleiding tot een mogelijke oplossing.
Johan
-
't is toch wat,
Heb nogmaals geprobeerd, zwart en geel zoals eerder vermeld, dus alleen de grijze strip die contact maakt op de spoel. Heb toen met de een vinger het contact boven de spoel aangedrukt, toen zwart en blauw aan de trafo met als resultaat, de motor loopt. Dus schijnbaar wordt de spoel of wat dan ook niet bekrachtigd.
Johan
-
Johan ik schreef eerder dat zwart en geel voor de grendel is, dat moet blauw en geel zijn.
Net even bij mijn eigen brug uitgetest.
*Als je alleen zwart en geel aansluit, moet de motor gaan draaien indien je de grijze grendel met de hand bedient.
*Als je nou ook nog blauw met geel doorverbindt, moet de grendel ook ontgrendelen en de motor gaan draaien.
BTW met een 9V trafo! Gelijkstroom.
Gr, Marc
-
Marc,
Heb de spanning op 9 V gezet, bedrading zoals door jouw aangegeven, het resultaat is, dat het de ene keer wel en de andere keer niet draaid zoals je aangaf , incl. het hendeltje v.d.spoel. Soms moest ik wat langer wachten om weer op te starten. Denk toch, dat we een probleem hebben met de spoel, maar zoveel verstand heb ik er ook niet van. Heb nu een afspraak gemaakt met Picommit en ga dinsdagmiddag naar Zwolle zodat we ook hun draaischijfregelaar mee kunnen testen, het probleem is n.l. onstaan bij het testen met die apparatuur.
Alvast zeer hartelijk bedankt voor alle moeite en wens je mooie en prettige Pinksterdagen.
Johan Kuipers