BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Banen of diorama's => Topic gestart door: Dutch op 09 May 2016, 21:43:54

Titel: Nog eens starten dan, een pendelbaan in het Engelse land
Bericht door: Dutch op 09 May 2016, 21:43:54
Een hele tijd geleden heb ik me hier aangemeld en wel een bouwtopic gestart, maar niet ver doorgezet. Ik heb de afgelopen tijd hier wel veel gelezen, maar niet veel bijgedragen. In de tussentijd kwam er veel langs, mijn huis is veel verder ingericht en ik heb een nieuwe - veel leukere - baan.

Nu lijkt het erop dat ik een min of meer permanente plek vrij heb om te gaan knutselen. Het wordt vrij zeker een baan in 1:76, en dat zegt al veel over het thema. Maar laat ik het eerst verder over de ruimte hebben. Die is 2m20 x 3m50. Er staan al een paar kasten in waardoor ik effectief 2m40 van die lengte tot mijn beschikking heb. Aan de ene muur zal de modelbaan over de bovenkant van de kasten lopen, aan de andere kant over een bureau. Het is dan wel nog handig om een beetje ruimte over te hebben, tenzij jullie een fantastische oplossing weten voor een computer ;).

De ruimte biedt geen mogelijkheden om een mooie keerlus te maken en ook niet om een ovaal te maken. Daarom wordt het pendelen, ook niet erg. Pendelen geeft in mijn ogen ook aanleiding om te gaan rangeren ;).

Dan, het thema. Iedereen die bijdraagt aan de "Litter Bin" heeft al bedacht dat ook ik wel eens naar Liverpool zal gaan om daar -ehm- souvenirs op te halen. Ik vind Engeland geweldig en ik vind de overgangsperiode van stoom naar diesel geweldig. Staan het land en het tijdperk meteen vast.

Invulling van het thema vertel ik aan de hand van het plan hieronder.
Het idee is een museumbaan geinspireerd door de vele voorbeelden in het groot. Voor de algemene indeling had ik een specifiek museum in gedachten, het goede antwoord levert foto's van dat bezoek op ;).

Het idee is een museum dat via het spoor op een station is aangesloten. Dat station is rechtsonder te zien, en wordt geinspireerd door mijn eerste reis naar Engeland en de reis die ik nog moet maken, Newcastle en York. Dat houdt in dat het station twee grote overkappingen krijgt. Een hele klus. De rechter sporen zijn doorgaande sporen naar de rest van het land, de linker sporen zijn overblijfselen van een spoorweg die in verval is geraakt. Ook zijn de kopspoortjes een knipoog naar herinneringen in Engeland, waar in Birmingham op zo'n spoortje een verdwaalde stoomlocomotief was opgesloten. Het station biedt plaats aan 3 "langere" treinen en een DMU, dat zou meer dan zat moeten zijn.

Het spoor naar het eigenlijke museum loopt langs de coaling stage. Er zijn twee sporen zodat er nog treinen kunnen rijden als een stoomlocomotief van kolen wordt voorzien, of als er kolen worden gelost om de coaling stage te bevoorraden. Ook staat hier de watertoren.
Aan het einde van het spoor bevindt zich het museumstationnetje. Daar uitgestapt loopt men al snel de engine shed binnen, en van daaruit kan ook de werkplaats bezocht worden bij de draaischijf.

Met de rangeersporen bovenin kan men kopmaken, zodat er altijd een (stoom)locomotief aan de voorkant van de trein staat, ook al staat deze regelmatig achterste voren.

De scenery ga ik nog uitwerken. Ik denk dat er wel een hoogteverschil in komt al heb ik nog geen idee hoeveel er mogelijk is.
De bochten zijn zo ruim als ik ze kon maken. De bochten beginnen met een straal van 2000 of 900mm, en hebben een minimale boogstraal van 2000mm. Daardoor kunnen de grote Pacifics er (denk ik) ook gerust rijden.

Alle suggesties zijn welkom ;). Ik zal toch eerst hier het een en ander moeten opruimen voordat ik kan beginnen met de definitieve plannen en het bouwen.

(http://i5.photobucket.com/albums/y173/Bjorn1985/Version%205_zpschj6caq7.png) (http://s5.photobucket.com/user/Bjorn1985/media/Version%205_zpschj6caq7.png.html)
Titel: Re: Nog eens starten dan, een pendelbaan in het Engelse land
Bericht door: St00mboy op 09 May 2016, 22:58:20
Super hoor, een Engelse baan!  (y)

Ja, dat het wel eens lang duurt eer er iets tot stand komt, komt me bekend voor.
Op mijn eigen baan staat wel een hoop zooi, maar er liggen nog steeds geen rails.  :-[

Bij mij is de hoogte van de baan ca. 1m50 en de computer staat op het bureau onder de baan.
Doordat alle kasten en ook het bureau onder de baan staan kan ik de maximale ruimte benutten voor mijn ovaal.

Ik ben heel benieuwd hoe je baan eruit komt te zien als je gaat bouwen.

De maten van de boogstralen die je opgeeft kloppen volgens mij niet: met een minimale boogstraal van 2000mm, 2 meter dus, heb je een minimale boog boog van 4 meter.
Dat lijkt mij erg groot en het klopt niet met je beschikbare ruimte van 2m20 x 3m50.

Een welgemeend advies: als je met hoogteverschil wil gaan werken, pas dan op dat het niet te steil wordt voor je treinen.
Onze 00-treinen hebben meestal geen slipbandjes en het is dan al snel te steil of je trein is al snel te lang, het is maar hoe je het bekijkt.  ;)

Ik wens je heel veel plezier en vooral voldoening met bouwen.

Leen.
Titel: Re: Nog eens starten dan, een pendelbaan in het Engelse land
Bericht door: Dutch op 09 May 2016, 23:12:54
Hoi Leen. De boogstraal 2000mm komt maar op een paar plekken op de baan voor. In de boog bovenaan, en waar mogelijk bij het inrijden van de bochten. Dan neemt de straal af tot 600mm. Als ik alleen 2000mm zou hebben gebruikt zag het plan er inderdaad heel anders uit :).

Ik zal me inhouden met de hoogteverschillen! Welke helling kunnen de Engelse locs nog aan met een rijtuig of drie?
Titel: Re: Nog eens starten dan, een pendelbaan in het Engelse land
Bericht door: St00mboy op 09 May 2016, 23:28:20
Ik zou niet veel verder gaan dan 2%.
Ik had een keer een helling gemaakt van 2 à 2,5 % en die lag ook nog in een boog van R=61 cm. Ik herinner me dat mijn stoomloks moeite hadden om ertegenop te komen met een flinke trein van een rijtuig of 6, en vaak ook met minder. Het was wel erg mooi om te zien. De Bachmann LNER B1 was er een die veel moeite had, weet ik nog. Met een rijtuig of drie gingen de grotere stoomloks er volgens mij allemaal nog wel door, maar het is voor mij wel de reden geweest om van hoogteverschillen af te zien. Een van de loks die er weinig moeite mee had was de Thomas van Hornby met zijn slipbandjes.

Je kan natuurlijk een proefopstellinkje maken met een lange plank met rails erop om een idee te krijgen wanneer het misgaat bij jouw treinen.

Leen.
Titel: Re: Nog eens starten dan, een pendelbaan in het Engelse land
Bericht door: mdjr78 op 09 May 2016, 23:39:38
 :police:-mode aan: Voor mij doet de draaischijf met ronde lokloods en het spoorplan daar een beetje Duits aan. Ik kan me alleen St Blazey bedenken waar ook een ronde lokloods is.  :police:-mode uit.

Verder natuurlijk hartstikke leuk dat je met Engelse treintjes gaat spelen. Bezoek op je trip naar Engeland ook zeker een van de museumlijntjes!

Groeten,
Werner

Titel: Re: Nog eens starten dan, een pendelbaan in het Engelse land
Bericht door: Dutch op 10 May 2016, 06:23:05
Oei, daar zeg je wat! Ik heb zelf een voorliefde voor zo'n roundhouse. Maar in Engeland noemen ze een roundhouse eerder een ronde loods waar de draaischijf in zijn geheel in ligt. Ik ga mijn loods netjes vierkant maken!

Edit: Omdat je goed advies ter harte moet nemen:

(http://i5.photobucket.com/albums/y173/Bjorn1985/Version%205a_zpsmu5xctz7.png) (http://s5.photobucket.com/user/Bjorn1985/media/Version%205a_zpsmu5xctz7.png.html)
Titel: Re: Nog eens starten dan, een pendelbaan in het Engelse land
Bericht door: NS264 op 10 May 2016, 08:27:14
Hoi,

Voor het speelse effect kun je de locloods ook binnen de kom van linkse bocht de draaischijf zetten en op de plek van de loods.
Je kijkt dan met je neus op de schijf, de sporen ernaar toe iets doortrekken.
De rijden treinen rijden achter de loods langs, dan heb je toch een soort verdwijneffect binnen de U.

Leuk ontwerp met veel mogelijkheden. Ben benieuwd naar de bouw. (y)

Moet er wel bij zeggen dat ik geen kennis heb van de locomtieven die je gaat gebruiken in die schaal.

Gr Koen.
Titel: Re: Nog eens starten dan, een pendelbaan in het Engelse land
Bericht door: Dutch op 10 May 2016, 08:30:56
Ga ik straks eens bekijken. Er is dan ook de mogelijkheid om het doodlopend spoortje bij het station naar de draaischijf door te trekken.
Titel: Re: Nog eens starten dan, een pendelbaan in het Engelse land
Bericht door: NS264 op 10 May 2016, 08:32:32
Hoi,

Aanvullend zou je aan die kant nog een fabriek of bebouwing neer kunnen zetten als scheiding tussen 2 delen.
Als het ware kijk/loop je dan door de straten.

Gr Koen.
Titel: Re: Nog eens starten dan, een pendelbaan in het Engelse land
Bericht door: tothebeach op 10 May 2016, 09:35:06
Hoi Dutch,

Ik ben een liefhebber van rangeerbanen, de mijne meet niet meer dan 240x50cm. dus je hebt nog best wel de ruimte :D. In je eerste stuk van dit draadje schrijf je:
Pendelen geeft in mijn ogen ook aanleiding om te gaan rangeren

De atmosfeer is een museumbaan, wat prima is om te pendelen. Rangeerwerk lijkt mij dan voornamelijk te bestaan uit het uitwisselen van materieel en wat bevoorrading. Als je een liefhebber bent van materieel dan maak je een goede keuze. Je hebt de ruimte om materieel te plaatsen, je zou eventueel ook nog een schaduwstation onder het museumdepot kunnen plaatsen, een mooi plan. Is dat wat je voor ogen hebt, of zoek je meer speelmogelijkheden? Want qua rangeerwerk (uitwisselen van wagons, opsplitsen van treinen) lijkt het thema mij wat beperkt.

Groet,
michel
Titel: Re: Nog eens starten dan, een pendelbaan in het Engelse land
Bericht door: St00mboy op 10 May 2016, 12:03:40
In o.a. Leeds was ook een roundhouse:
http://www.leodis.org/searchResults.aspx?LOCID=9999&DECADE=0&YEAR=&KEYWORDS=%20roundhouse&KEYWORDS2=&KEYWORDS3=&ANDOR2=&ANDOR3=&RECSPAGE=5&VIEW=1&CURRPAGE=1 (http://www.leodis.org/searchResults.aspx?LOCID=9999&DECADE=0&YEAR=&KEYWORDS=%20roundhouse&KEYWORDS2=&KEYWORDS3=&ANDOR2=&ANDOR3=&RECSPAGE=5&VIEW=1&CURRPAGE=1)

http://www.leodis.org/display.aspx?resourceIdentifier=20031029_21091860 (http://www.leodis.org/display.aspx?resourceIdentifier=20031029_21091860)

http://viewfinder.historicengland.org.uk/search/reference.aspx?uid=1345&index=12&form=advanced&placeName=leeds (http://viewfinder.historicengland.org.uk/search/reference.aspx?uid=1345&index=12&form=advanced&placeName=leeds)

En erachter was een pub: Het Witte Paard... :P (y)

En FWIW is hier een oud topic over roundhouses uit de oude Rmweb:
http://rmweb.co.uk/forum/viewtopic.php?f=7&t=36556 (http://rmweb.co.uk/forum/viewtopic.php?f=7&t=36556)

Leen.
Titel: Re: Nog eens starten dan, een pendelbaan in het Engelse land
Bericht door: Jeronimos op 10 May 2016, 12:17:18
Vergeet je Barrow Hill niet, Leen?

OK, niet echt een round house maar er ligt wel een draaischijf in.
Titel: Re: Nog eens starten dan, een pendelbaan in het Engelse land
Bericht door: St00mboy op 10 May 2016, 12:57:40
In Barrow Hill zit de turntable binnen in het gebouw:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC01707_1024x768.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC01707_1024x768.jpg)

Hier zie je op een oude OS kaart van Leeds dat hij buiten het half roundhouse ligt:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/160510_Leeds_Roudhousebew.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/160510_Leeds_Roudhousebew.jpg)

Ik heb alleen nog geen goeie foto's kunnen vinden van de turntable in bedrijf.

Leen.
Titel: Re: Nog eens starten dan, een pendelbaan in het Engelse land
Bericht door: St00mboy op 10 May 2016, 12:58:20
Sorry, dubbel geplaatst door weerspannige PC.  >:(
Leen.
Titel: Re: Nog eens starten dan, een pendelbaan in het Engelse land
Bericht door: St00mboy op 10 May 2016, 12:58:34
En nogmaals sorry.  :-\


Leen.
Titel: Re: Nog eens starten dan, een pendelbaan in het Engelse land
Bericht door: Dutch op 10 May 2016, 13:19:31
Klopt. Dat deden ze wel vaker, de draaischijf in het gebouw. In Leeds ligt een half roundhouse, waarbij er maar aan 1 kant van de draaischijf een loods is. Dan ligt de draaischijf wel buiten.
Titel: Re: Nog eens starten dan, een pendelbaan in het Engelse land
Bericht door: Dutch op 10 May 2016, 20:20:09
Ik heb nog "even" aan het sporenplan geknutseld om de draaischijf en de workshop om te draaien.
Schrik niet, de sporen van de engine shed naar de draaischijf lopen nu door de workshop, maar dat is in het grote voorbeeld ook zo.
Daarnaast loopt er nog een spoor van het station naar de draaischijf. Omdat het kan, maar ook omdat in het grote voorbeeld er ook een spoor langs alle loodsen naar de draaischijf loopt.

(http://i5.photobucket.com/albums/y173/Bjorn1985/Version%206a_zpsgboaaufk.png) (http://s5.photobucket.com/user/Bjorn1985/media/Version%206a_zpsgboaaufk.png.html)
Titel: Re: Nog eens starten dan, een pendelbaan in het Engelse land
Bericht door: NS264 op 10 May 2016, 22:36:38
Hoi Dutch,

Ik wil me niet teveel met het originele plan bemoeien maar misschien nog een kleine tip.

Zie de poten van de U als 2 werelden en niet als 1 geheel.
Door de bebouwing kun je een hoop effecten te weeg brengen.

Ik zou voor het spelelement het locspoor van station naar draaischijf niet gebruiken.

Locs wisselen kun je dan alleen doen als ze naar depot zijn gereden.

Op de rechterpoot van de U kun het station verder uitbouwen met bv een stukje dorp of nog een fabriek of iets dergelijks.

Ik heb mijn eigen U wel honderd keer omgegooid vanwege de vele mogelijkheden.

Je kan zeg maar heel goed in deze opstelling A-B verkeer creëren.
Als je in de U staat ben je of met A of B bezig en zo heb je voor je gevoel een heel traject.

Groeten Koen.


Titel: Re: Nog eens starten dan, een pendelbaan in het Engelse land
Bericht door: Dutch op 10 May 2016, 23:18:46
Ik denk dat ik vooral het een en ander op volledige grootte moet uittesten. Het zullen trouwens toch echt wel twee werelden blijven, omdat aan de stationskant stedelijke scenery komt en aan de museumkant meer open ruimte. En ik ga het vast allemaal nog 100 keer omgooien :).
Titel: Re: Nog eens starten dan, een pendelbaan in het Engelse land
Bericht door: NS264 op 10 May 2016, 23:22:40
Hoi,

Dan ben ik benieuwd naar het vervolg (y).

Gr Koen.
Titel: Re: Nog eens starten dan, een pendelbaan in het Engelse land
Bericht door: Dutch op 11 May 2016, 20:12:59
Als je (te) lang naar een plan kijkt, zie je er vanzelf fouten in...

Ik heb de workshop gespiegeld, het leek me niet zo logisch dat de enige manier om van de engine shed naar de draaischijf via de workshop liep. (Jongens, zetten jullie dat restauratieproject even aan de kant? Die 4MT moet erdoor!)

Daarnaast heb ik bij het station de rechtse sporen langer weten te maken. Die zijn nu even lang als het stationnetje aan de linkerkant en biedt plaats aan een grote Pacific met 4 rijtuigen. Voorheen pasten er 3 rijtuigen achter in het station. Dit stuk bevalt me nog niet helemaal, dus daar klus ik nog even verder aan. Bijvoorbeeld het verschil in wissels bevalt me niet, de ene is superslank en de ander bepaald niet.

(http://i5.photobucket.com/albums/y173/Bjorn1985/Version%208_zpsfuhvlxlb.png) (http://s5.photobucket.com/user/Bjorn1985/media/Version%208_zpsfuhvlxlb.png.html)
Titel: Re: Nog eens starten dan, een pendelbaan in het Engelse land
Bericht door: Tanks+Treinen op 11 May 2016, 22:58:34
Dat iemand een Engelse modelbaan wil bouwen kan ik alleen maar toejuichen.  (y)
Maar wat is precies je bedoeling? Wil je een (fantasie)baan waarop je veel Brits materieel kwijt kunt of wil je een baan maken die ook  zonder materieel een Engelse sfeer uitstraalt? Dat laatste mis ik namelijk in het huidige baanplan.

Groeten, Sierd Jan
Titel: Re: Nog eens starten dan, een pendelbaan in het Engelse land
Bericht door: Dutch op 12 May 2016, 06:23:58
Hoi Sierd Jan,

Waar denk je aan qua sporenplan bij een baan die een Engelse sfeer uitstraalt?

Ik wil graag een baan waar ik matrrieel kan laten rijden en waar ik aan kan knutselen. Het plan komt vooral voort uit mijn herinneringen aan een bepaald museum maar in model moet ik een aantal compromissen sluiten.
Titel: Re: Nog eens starten dan, een pendelbaan in het Engelse land
Bericht door: Dutch op 15 May 2016, 18:25:49
Voor extra inspiratie ben ik ook op een Engels forum gaan rondkijken. Daar kwam ik al snel op heel andere ideeen...  :).

Onderstaand plan gaat niet uit van een pendelbaan dat een museum uitbeeldt, maar maakt gebruik van twee voormalige stations op het Isle of Wight. Daarnaast bleek bij het indelen van de ruimte dat ik heel makkelijk een brug kan bouwen tussen beide benen van de U. Daardoor kan ik op twee verdiepingen werken, en op de onderste verdieping een keerlus en een klein schaduwstation verstoppen.

Het plan is nogal ei-vormig. Door de beschikbare ruimte en de wens om de perrons toch zo lang mogelijk te maken, en dan nog eens de wens om zo groot mogelijke boogstralen met overgangsbogen (easements) te gebruiken maakt het plan zichzelf bijna.

Links in beeld is het sporenplan van Bembridge. Die wordt nog hernoemd, want qua setting wil ik niet naar het Isle of Wight gaan. Nog even bekijken dus. Bembridge ligt helemaal bovenaan in het plan en is het kopstation. Bij binnenkomst van de trein worden de wagons afgekoppeld en rijdt de locomotief de draaischijf op. Deze wordt aan de andere kant weer aangekoppeld en de trein kan weer de heuvel af. (het kan handig zijn hier toch twee locomotieven te gebruiken omdat het niet heel realistisch is als de rijtuigen zonder locomotief er vandoor gaan...)

Rechts ligt het plan van Ventnor, dus al een stukje bergaf. Verderdoor duiken we een tunnel in, naar het schaduwstation en de keerlus. Ook in het schaduwgedeelte heb ik grote boogstralen gebruikt om ontsporingen te voorkomen. De scenery moet nog bedacht worden, en daar houd ik me straks mee bezig.

(http://i5.photobucket.com/albums/y173/Bjorn1985/Ventnor%20and%20Bembridge%20v5_zps0icael7j.png) (http://s5.photobucket.com/user/Bjorn1985/media/Ventnor%20and%20Bembridge%20v5_zps0icael7j.png.html)

Het nieuwe plan staat me wel aan, meer dan het oude. Met name omdat er ook echt een stuk gereden kan worden: 7m boven gronds en nog eens 7 of 8m ondergronds.
Titel: Re: Nog eens starten dan, een pendelbaan in het Engelse land
Bericht door: Tanks+Treinen op 15 May 2016, 20:09:49
Hallo Dutch. Nog niet de tijd gehad om je vraag te beantwoorden, maar dat hoeft ook niet meer.! Dit is wat mij betreft een veel beter ontwerp. En  het Isle of Wight is een uitstekende keuze als voorbeeld voor een baanontwerp. Als je de kans hebt, zou ik het eiland zeker eens bezoeken.

Groeten, Sierd Jan

PS: Dit is wat ik ooit bedacht heb, gebaseerd op de Cambrian coast line in Wales:
http://www.rmweb.co.uk/community/index.php?/topic/62254-porth-aberdovey/page-2#entry1353594
Titel: Re: Nog eens starten dan, een pendelbaan in het Engelse land
Bericht door: Wim1969 op 15 May 2016, 21:00:40
Mooie opzet zo, daar kun je goed verder mee en zul je veel rij- en bouwplezier  mee hebben ;)
Titel: Re: Nog eens starten dan, een pendelbaan in het Engelse land
Bericht door: Marc tramt op 15 May 2016, 23:14:15
Isle of Wight, Ventnor, daar raak je mijn 'soft spot' vol in het hart. Ventnor is een mooi karakteristiek thema voor een layout, hoewel natuurlijk eigenlijk een kopstation en met een buitengewoon fraaie ligging. Voor de liefhebbers, google het maar eens, zou ik ooit nog eens een layout van willen bouwen.
IOW is een leuk thema; kleine sfeervolle stations, korte treinen, tenderlocs, lokaal goederenvervoer.
Ik zou in Ventnor en Bembridge nog wel een kopspoortje toevoegen voor de lokale kolenboeren, die mogen voor de broodnodige sfeer niet ontbreken.
Titel: Re: Nog eens starten dan, een pendelbaan in het Engelse land
Bericht door: Dutch op 16 May 2016, 08:01:56
Ik heb nog een kopspoortje liggen dat een bestemming mag krijgen ;). Met de stations is het een beetje kiezen of delen... ik kan van Ventnor het kopstation maken, maar dan ligt er geen tunnel meer. (overigens kloppen de perrons ook niet helemaal voor de oplettende kijker!) En Bembridge ligt eigenlijk te hoog op de layout. Daar komen cliffs die eigenlijk bij Shanklin horen. Maar het hoort allemaal wel nog bij Isle of Wight. En nu ik de plaatjes op Google heb gezien ben ik ook verkocht. Met name de haven van Ventnor vind ik super!
Titel: Re: Nog eens starten dan, een pendelbaan in het Engelse land
Bericht door: Dutch op 16 May 2016, 08:08:52
Voor de liefhebbers is hier het schaduwstation.
Ik ben erg blij met het ontwerp van de keerlus, want ook daar zitten easements in en heb ik krappe S-bochten kunnen voorkomen. Hetzelfde geldt voor de opstelsporen zelf. Eigenlijk moet ik deze verdieping ook gewoon zichtbaar laten ;)...

(http://i5.photobucket.com/albums/y173/Bjorn1985/Schaduwstation_zps0ssilauv.png) (http://s5.photobucket.com/user/Bjorn1985/media/Schaduwstation_zps0ssilauv.png.html)
Titel: Re: Nog eens starten dan, een pendelbaan in het Engelse land
Bericht door: NS264 op 16 May 2016, 11:19:09
Hoi,

Maak van de keerlus een klimspiraal. :D

Gr Koen.
Titel: Re: Nog eens starten dan, een pendelbaan in het Engelse land
Bericht door: Sicco Jan op 16 May 2016, 11:25:41
Als het een pendelbaan moet blijven dan hoort dit gedeelte van het schaduwstation geen keerlus te zijn natuurlijk, maar een eindstation aan de andere kant van de lijn.

Volgens mij passen er nog wel wat meer sporen in het linker deel van het schaduwstation, en als je ruimte hebt kan het idd nog een verdieping dieper. Gewoon het rondje nog een keer maken, niks keerlus. Kan je zels dat niveau gebruiken voor je tussenstation. Voor alles geldt uiteraard, 't is maar net wat je wil. "Nog een verdieping is sneller getikt dan gedaan" en vanaf de andere kant van wifi heb ik makkelijk praten...

Groet, Sicco Jan
Titel: Re: Nog eens starten dan, een pendelbaan in het Engelse land
Bericht door: NS264 op 16 May 2016, 13:43:40
Hoi,

Getuige dat ik zelf nog steeds met 1 poot bezig ben en de rest nog ver weg is.
Voorlopig heb je bouwjaren genoeg. :D

Gr. Koen.
Titel: Re: Nog eens starten dan, een pendelbaan in het Engelse land
Bericht door: Wim1969 op 16 May 2016, 14:30:06
Goeie, of bouw je complete baan op als klimspiraal, werkt ook heel fijn😊
Titel: Re: Nog eens starten dan, een pendelbaan in het Engelse land
Bericht door: Dutch op 16 May 2016, 15:43:35
Nouja, de hele baan is al een klimspiraal. Die eindigt aan de ene kant bij de draaischijf, en aan de andere kant bij de keerlus. Het hele stuk er tussen krijgt een helling van 2% omdat ik heb begrepen dat dat een hoek is die het Engelse materieel nog aan kan. 1:30, dus 3%, schijnt ook te kunnen maar dat heb ik niet nodig. Zoals het sporenplan nu ligt stijgt de trein 12 cm op een rondje, en het omgrenzingsprofiel van 00 is 6cm hoog.
Titel: Re: Nog eens starten dan, een pendelbaan in het Engelse land
Bericht door: Dutch op 16 May 2016, 16:48:01
Als het een pendelbaan moet blijven dan hoort dit gedeelte van het schaduwstation geen keerlus te zijn natuurlijk, maar een eindstation aan de andere kant van de lijn.

Klopt natuurlijk! Ik had een pendelbaan gepland ivm de beschikbare ruimte. Ik ging er van uit dat ik geen keerlus kwijt zou kunnen. Maar bij het indelen van de ruimte zoals die straks gebruikt wordt, blijkt dat toch te kunnen. Ook mede doordat ik een brug kan maken tussen de beide poten van de U.

Volgens mij passen er nog wel wat meer sporen in het linker deel van het schaduwstation, en als je ruimte hebt kan het idd nog een verdieping dieper. Gewoon het rondje nog een keer maken, niks keerlus. Kan je zels dat niveau gebruiken voor je tussenstation. Voor alles geldt uiteraard, 't is maar net wat je wil. "Nog een verdieping is sneller getikt dan gedaan" en vanaf de andere kant van wifi heb ik makkelijk praten...

Groet, Sicco Jan

 ;D Van deze kant heb ik ook nog makkelijk praten hoor! Het wordt pas moeilijk als er een bankpas bij komt kijken. Ik heb in de ondergrondse erg mijn best gedaan om de sporen zo vloeiend mogelijk te leggen om zo ontsporingen te voorkomen. Ik ben bang dat als ik het schaduwstation vol leg met sporen, dat ik daar later problemen mee krijg. Bovendien wil ik graag ruimte overhouden voor scenery.

Nog een verdieping kan natuurlijk - en ergens vind ik het ook wel een heel gaaf idee. Maarja, ik heb al een hele tijd niets met modelbouw gedaan en laat ik eerst eens beginnen met het plan wat ik nu heb. Daar zit al erg veel in om goed te krijgen, en genoeg om urenlang naar rijdende treinen te staren ;).

Titel: Re: Nog eens starten dan, een pendelbaan in het Engelse land
Bericht door: Dutch op 16 May 2016, 19:21:08
Ik heb vandaag eens een bezem gehaald door de extra kamer. Als ik de computer nog kan verstoppen dan kan ik aan de onderste niveaus gaan werken :):

(http://i5.photobucket.com/albums/y173/Bjorn1985/Trein%20kamer%20opgeruimd_zpssekwy8rv.jpg) (http://s5.photobucket.com/user/Bjorn1985/media/Trein%20kamer%20opgeruimd_zpssekwy8rv.jpg.html)

Eerst maar eens het bureau wit verven, zodat de ondergrond op dezelfde hoogte staat en mooi dezelfde kleur heeft.