BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Peter Korsten op 09 May 2016, 20:27:26
-
Via onze vriend Google kwam ik dit alleraardigste Poolse smalspoormotorwagentje tegen:
http://www.shapeways.com/product/HV7YTYZ2T/mbxd2-001-railcar-body-hoe-scale?optionId=40957526
Nu is dit ding in zowel "white strong and flexible" als "white acrylic" te verkrijgen. "White acrylic" heette vroeger "white detail". Met WSF heb ik enige ervaring en ik ben eerlijk gezegd niet echt kapot van het spul.
Iemand heeft het dingetje van een laag verf en aandrijving voorzien:
(http://images1.sw-cdn.net/comment/picture/original_128530_92810_1430842317.jpg) (http://images1.sw-cdn.net/comment/picture/original_128530_92810_1430842317.jpg)
(plaatje is aanklikbaar voor een vergroting)
Of het wagentje in WSF geprint is, of met de hand geschilderd, of beide, dat weet ik niet, maar ik vind het resultaat niet echt mooi. Echter, op dit forum las ik dat WA (WD) een neiging tot krimpen heeft. Klopt dat inderdaad?
Het interieur is trouwens ook te koop, maar alleen in WSF:
http://www.shapeways.com/product/49F3S6WXR/mbxd2-002-hoe-scale-railcar-seats-bogie-sides
Stel dat ik dit wagentje zou willen bestellen, welk materiaal zou aan te raden zijn? WA of WSF?
- Peter
-
Wellicht had je het al overwogen, maar ik zou deze vraag voorleggen aan de klantenservice van Shapeways. Mijn ervaring is dat ze snel en adequaat reageren. Een mailtje, kan gewoon in het Nederlands, naar service -at- shapeways.com (het mailadres natuurlijk even corrigeren met het juiste symbool) kan je wellicht verder helpen
-
Contact Mitchell even...
Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
-
Ik zie dat het modelletje in acrylic ook gelijk 2 keer zo duur is...
Er bestaat ook polishd strong and flexible, is dus niet zo korrelig :) Eventueel aan de
verkoper vragen of dit ook te bestellen is 8)
Ook een laagje spuitprimer en dan licht schuren wil bij WSF wel helpen.
En het model op de foto is gewoon niet echt strak geschilderd :)
Mvg,
Tis
-
@Peter, heeft Wim jou ook aangestoken met zijn foto's? ;D Hier heb ik nog iets gevonden:
https://i.materialise.com/shop/item/46ed9925-4a99-451d-89f5-c1ce671145dd
Verder op ons eigen BNLS heeft Bjorn al eens wat tekeningen van dit ding gemaakt:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,24084.msg385016.html#msg385016
Ik zal hem eens vragen of hij daar nog verder mee is gegaan.
Hier nog een kant en klaar model (zonder aandrijving) van messing voor 150 euro:
http://modelytramvaji.websnadno.cz/HO---187-CenikPreislistSale.html (onderaan)
-
Hé Servé, dankjewel voor de links. ja, het is absoluut Wims schuld. :) Inmiddels heb ik een berichtje naar Mitchell gestuurd over het materiaal. Op een pagina van Shapeways raadden ze het overigens aan voor modellen.
Aandrijving zal nog wel een verhaal apart worden. Ik ben er nog niet achter wat de juiste afmetingen voor de wielen en draaistellen zijn.
- Peter
-
Gaan we het dan toch een keer meemaken dat je gaat bouwen? ;D :angel:
-
Een zekere meneer Thorhauer heeft een model van de MBxd2 gebouwd, in G. Een tekening ervan met maten is te vinden op Google Afbeeldingen, zoeken op MBxd2 (weet niet precies of ik 'm mag deeplinken, dus doe ik het maar even zo).
mvg Bjorn
-
Van de goedkope materialen vind ik WSF polished[i/] toch wel echt de mooiste. Ik weet niet of je het echt goed kan zien, maar onderstaande plaatje is een model van mij in 1:45 op die wijze geprint. Ik zie echter dat de maker het Poolse model niet in polished aanbiedt. Je kunt onderaan de pagina van het artikel een bericht sturen over het model. Stel de vraag of het ook in polished aangeboden kan worden. Als het model al aan de grens van wanddikte zit, is het helaas niet alleen maar op een knopje drukken voor de maker. De afwerking van de getoonde Poolse trein is helaas niet erg representatief voor de kwaliteit van 3D printen, maar goed, niet vergeten dat het N spoor is.
(http://svencentral.com/weblinks/benelux/2016/close-up.jpg) (http://svencentral.com/weblinks/benelux/2016/close-up.jpg)
-
Waarom zou je die tekening niet mogen deeplinken? Als het werkt dan mag het toch? En als het niet mag, dan zou dat geblokkeerd zijn.
Maar het is niet geblokkeerd: http://www.thorhauer-eisdorf.de/pommernmodule/seite_Bilder_Pommernmodule/mbxd2.htm (http://www.thorhauer-eisdorf.de/pommernmodule/seite_Bilder_Pommernmodule/mbxd2.htm)
-
Hier is nog een plaatje waarbij je de structuur beter kan zien.
(http://svencentral.com/weblinks/nul/2016/gs18-texture.jpg) (http://svencentral.com/weblinks/nul/2016/gs18-texture.jpg)
-
Inmiddels een berichtje aan Shapeways op Facebook achtergelaten, of ze hun wachtwoord-reset zouden willen repareren, want voor die tijd kan ik niet met de maker in contact treden. Mitchell raadde aan om de maker te vragen of het wagentje ook in Frosted Ultra Detail beschikbaar gemaakt zou kunnen worden. Op zich zou dat moeten kunnen qua afmetingen.
- Peter
-
Shapeways heeft een hele aardige klantenservice via Facebook Messenger. Blijkt dat ze mijn e-mailadres wel kenden, maar dat dat via een gastaccount was. Neemt niet weg dat het een bug in hun code is, maar goed.
In de tussentijd had ik een berichtje gestuurd naar het GMail-adres van de maker.
Google brought up your products when searching for kits of the Polish MBxd2 narrow gauge railcar. The choices of material are White String & Flexible, and White Acrylic.
Now I'm not a great fan of WSF, and people with experience of 3D printing railway models have suggested that Frosted Ultra Detail might be a better option, also because White Acrylic may shrink (from what I've read). Would it be possible to make the railcar available in that material, or are there reasons why you didn't do it?
Also, what's the difference between the model on Shapeways and the one on i.materialse?
Zijn antwoord:
Thanks for getting in touch. I used wsf for this model as it's a single piece body shell. You'll need to flex it out to fit the chassis, so fud would be too brittle.
Het lijkt erop dat het dus toch WSF zal moeten worden en dat heb ik dan ook zojuist besteld.
Gaan we het dan toch een keer meemaken dat je gaat bouwen? ;D :angel:
Ongetwijfeld zal ik beginnen met bouwen. Of het ooit afkomt is natuurlijk een tweede...
- Peter
-
Dat was snel:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2016-05-19_19.02.46.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2016-05-19_19.02.46.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2016-05-19_19.01.18.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2016-05-19_19.01.18.jpg)
- Peter
-
Ik heb hem ook besteld, maar dan bij i.materialize. Het schijnt dat zij veel gladder kunnen printen. Begin juni zou ik het binnen moeten hebben. Onderstel wordt een ET85 van Roco.
-
Dat is van dezelfde maker. Ik ben wel benieuwd hoe flexibel het materiaal wordt, want het interieur/onderstel dat ik bij de kap besteld heb past alleen heel moeilijk. Het is me in ieder geval nog niet gelukt.
Wat die ET 85 betreft, zijn de wielen daarvan niet een beetje klein? Die van de echte zijn 75 cm in doorsnee, wat neerkomt op 8,5 mm in H0.
- Peter
-
Ik heb er geen interieur bij, dus dat probleem heb ik (gelukkig) niet.
En inderdaad, die wielen zijn iets aan de kleine kant. Maar ach, misschien komt er later nog een ander onderstel onder.
-
Het "white strong & flexible" is in extreme close-up inderdaad aan de grove kant. Maar dan heb ik het over een afstand van een paar centimeter. (Het enige voordeel van sterke bijziendheid.) Dus ik ga eens kijken of ik ergens spuitplamuur kan bemachtigen.
- Peter
-
Ik heb mijne ook binnen, maar dan van i.materialise:
(http://i.imgur.com/6yV302Q.jpg) (http://i.imgur.com/6yV302Q.jpg)
(http://i.imgur.com/dnDwXj5.jpg) (http://i.imgur.com/dnDwXj5.jpg)
(http://i.imgur.com/u6cqQOo.jpg) (http://i.imgur.com/u6cqQOo.jpg)
(http://i.imgur.com/DCgE8PO.jpg) (http://i.imgur.com/DCgE8PO.jpg)
Ik heb er maar 1 woord voor: Retestrak! :o
-
En hoe flexibel is het materiaal?
- Peter
-
Zoals een normale Roco-kap, goed open te buigen en veert ook netjes terug.
-
Ongetwijfeld heb ik dat gemist, maar in welk materiaal heb je de kap laten printen bij i.materialise? Het ziet er namelijk aanzienlijk strakker uit dan de WSF van Shapeways.
-
Prime Gray :)
Als het goed is, krijg ik morgen het kapje van een Lyd1 binnen in Frosted Ultra Detail van Shapeways. Dan kan ik ze eens mooi naast elkaar zetten.
-
Ik ben heel benieuwd naar die vergelijking. Als ik naar je foto's kijk lijkt Prime Gray me nog wat strakker dan FUD. Tot nu toe zelf alleen ervaring (tot volle tevredenheid overigens) met Shapeways, maar als je aan voertuigen gaat beginnen dan is strak werk wel heel belangrijk.
-
Als ik naar je foto's kijk lijkt Prime Gray me nog wat strakker dan FUD.
Dat lijkt me sterk. Ik kan op de website van iMaterialise niet vinden hoeveel micron Prime grey is, maar Frosted detail is een beetje het fijnste dat je momenteel op de consumentenmarkt vindt. De minimum dikte is 1 mm, bij FD is het 0.3 mm. Ik geef toe dat het getoond model er erg strak uitziet, maar het zijn vooral rechte lijnen met weinig fijne details. Frosted Extreme Detail is 16 micron, dus volgens mij is FUD dan 32.
Nog even een reactie op Peter: WSF polished heeft geen korrelstructuur meer. Of in ieder geval, niet voelbaar. Het is zo glad als een babyhuidje.
-
Mjah, ik heb een Australische Mack truck in polished WSF, maar die heeft weer als nadeel dat gebogen oppervlakten trapvormig zijn.
Eerlijk gezegd ben ik nog steeds niet echt onder de indruk van Shapeways.
- Peter
-
Dat ligt dan misschien aan het ontwerp, want ik heb pas daken voor mijn stoomtrams in WSF binnengekregen en daar is totaal geen trappenvorming aanwezig. Mooi prachtig rond. Als je een STL bestand exporteert met weinig driehoeken ("triangles", ga je dat in de print terugzien. Bij FUD moet ik wel schuren om ze glad te maken, helemaal niet nodig bij de daken in WSF polished.
-
Dat gezegd, het Poolse model overtuigd mij ook meer in Prime Grey. (y)
-
Afgezien van het feit dat het ontwerp nogal grof overkomt.
-
Klopt, o.a. die ribbels aan de zijkant hadden misschien wat minder gemogen...
-
Gelukkig heb ik die al deels afgeschuurd. ::)
Het is inderdaad vrij grof; aan de andere kant is het ook een "vrij rechthoekig hok", zoals Floris min of meer zijn. De onderzijde heeft ook een vrij hoog fantasiegehalte.
- Peter
-
Zo, kapje is binnen. Ik heb geprobeerd wat foto's te maken, maar doordat het doorzichtig is, is dat vrij lastig.
(http://i.imgur.com/SoDZawt.jpg) (http://i.imgur.com/SoDZawt.jpg)
(http://i.imgur.com/YcfGyDG.jpg) (http://i.imgur.com/YcfGyDG.jpg)
(http://i.imgur.com/VtOwJBM.jpg) (http://i.imgur.com/VtOwJBM.jpg)
(http://i.imgur.com/KWgoKvg.jpg) (http://i.imgur.com/KWgoKvg.jpg)
Dit is dus Frosted Ultra Detail van Shapeways. De ribbeltjes voel je duidelijk zitten, maar het is al veel minder dan White Strong & Flexible. Toch heeft het nog zeker wat nabewerking nodig. De kap van i.materialise is vele malen strakker en gladder.
Ik zeg, massaal alles uploaden op i.materialise ;D
-
Dat ziet er inderdaad strak en glad uit, dat i.materialise! (y)
Dit materiaal zal ik even in ogenschouw nemen.
Jeroen
-
Servé,
Afgaande op jouw foto's zou ik mij toch even tot ShapeWays wenden. Eind 2014 had ik een SGM Sprinter (N-spoor) in FUD laten printen, die soortgelijke ribbels vertoonde. Ontwerper Mitchell adviseerde mij om contact met hun klantenservice op te nemen.
Ik kan niet anders zeggen dat ze dit toen voor mij erg netjes opgelost hadden.
Later heb ik nog een ander kapje in FXD laten printen en dat is wel heel erg strak ten opzichte van FUD.
Voor mij is FXD dus de nieuwe standaard. Hierop hoef je nagenoeg geen nabewerkingen los te laten.
Kost wat meer, maar onze hobby was toch niet goedkoop ;)
Groeten,
Pieter
-
Fxd heeft beperkingen tov. de max. afm. van de te printen objecten. Je kunt niet klakkeloos wat je voorheen in fud liet printen nu in fxd laten printen. Helaas.
-
Heren,
in dit draadje had ik al eens plaatjes laten zien van FUD versus Prime Gray voor een aantal van mijn N-schaal modellen:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,59223.msg3221466684.html#msg3221466684
Goed om te zien dat er belangstellenden zijn! (y)
Nu wil ik wat dieper in gaan op mijn ervaringen met de beide materialen en de verschillen:
De “feel” van Prime Gray is prima, het voelt wat mij betreft steviger dan het FUD van Shapeways. Bewerken van beide materialen gaat prima: vijlen, schuren, boren is geen enkel probleem. Ook het verven van beide materialen is vergelijkbaar: ontvetten, primen, schilderen met de harenkwast of de luchtkwast.
De detaillering van PG is minder dan die van FUD, zo werkt PG met een minimum detaillering van 0,3 mm vs een minimum detaillering van 0,1 mm bij FUD.
FUD werkt met een minimum wanddikte van 0,6mm voor "unsupported walls" (vrijstaande, dragende muren) tot zelfs een minimum wanddikte van 0,3mm voor "supported walls" (tussenmuren). Voor PG wordt een minimale wanddikte van 1mm aangegeven.
Dat is bijvoorbeeld goed zichtbaar bij een stukje vrijstaande detaillering aan de onderzijde van het bollenwagenkapje: in PG zijn niet alle driehoekjes goed uit de printer gerold (rood omcirkeld in de foto) terwijl dat bij FUD geen enkel probleem is.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2614a_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2614a_1.jpg)
Bovendien werkt Prime Gray bij het printen met supports waardoor je enerzijds een hele gladde zichtzijde hebt die geen nabewerking nodig heeft (het platform tussen de 2 bollen) maar daarnaast ook een ruwe onderzijde met een soort struisvogelvelstructuur.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2608.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2608.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2602_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2602_1.jpg)
FUD werkt met een andere manier van support waardoor er geen verschil is in oppervlaktekwaliteit tussen boven- en onderzijde.
Bij holle/bolle vormen in PG heb je veel meer last van “stepping” (het lijkt wel alsof de "printlagen"dikker zijn?) Dat zie je heel goed op de bovenste foto van de bollenwagen . In FUD daarentegen kun je de stepping op een bol van de bollenwagen met een glasvezelpotlood netjes wegwerken, zie onderstaande foto van een onbewerkte FUD kap met geen waarneembare stepping:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0231_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0231_2.jpg)
In PG gaat dat wegwerken van de stepping bij een bollenwagen helemaal niet, daarvoor zijn de “steps” te groot en zitten teveel details in de weg.
De stepping op het dak van de DG in PG is met schuurpapier wel goed weg te werken omdat er verder geen details in de weg zitten, (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2606_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2606_2.jpg)
Maar nabewerking van het dak en ook van de wanden is dus echt wel nodig!
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2604_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2604_1.jpg)
Je ziet trouwens dat sommige h0 hobbyisten hier een creatieve oplossing op hebben gevonden om maximaal gebruik te maken van het gladde zichtoppervlak:
http://i.materialise.com/forum/index.php?/topic/316-print-orientation-for-railway-models/?hl=train#entry1180
Afhankelijk van de geometrie van het model kan PG dus een alternatief zijn voor FUD, het is bijvoorbeeld wel een alternatief voor de DG in N, maar mijn inziens absoluut niet voor de bollenwagen in N.
Volgende post zal ik meer vertellen over prijsverschillen tussen beide 3D aanbieders (ook niet onbelangrijk :-X).
Fred
Mijn 5 cent...
Fred
-
Naar aanleiding van dit toch best wel grove model denk ik erover om zelf eens een poging te wagen met Sketchup (of een beter programma, als iemand een tip heeft). Maar dat zal wel langetermijnwerk worden.
- Peter
-
Om iets over de "trapvorming" in rondingen bij Prime Gray te zeggen; Printrichting! Je kan bij IM voorleggen dat je je kap bijvoorbeeld "staand" geprint wilt hebben. Hierdoor worden de rondingen (en andere details) ook gewoon glad, en de kopse wanden (die dan boven en onder in de print zitten) zijn al plat... Zorg er dus voor dat je de (meeste) rondingen verticaal laat printen.
Bij een bolvorm zal dat natuurlijk geen nut hebben, aangezien er aan alle zijdes dan een ronding zit. ::)
Ter illustratie; zo krijgen wij onze trammetjes binnen. ;D (Niet het beste voorbeeld omdat er geen rondingen inzitten, maar waren die er geweest, dan was er minimale trapvorming)
(https://c4.staticflickr.com/8/7282/16564822707_013944114e_c.jpg) (https://flic.kr/p/reM3Fv)Verse prints! (https://flic.kr/p/reM3Fv) by Wes Kraaijeveld (https://www.flickr.com/photos/112760783@N05/), on Flickr
-
@ Peter Korsten
kijk ook eens naar het programma Autodesk 123, is freeware en werkt prima. Je kunt je bestanden hier ook direct opslaan als STL format om te printen. Lijkt een beetje op het veel grotere professionele programma Solidworks, wat oorspronkelijk begonnen is als ontwerpprogramma voor het kunststof spuitgieten. Het is even wennen, maar ik vind het erg prettig werken. Mijn "printsels" zijn er mee getekend.