BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Ombouwen => Topic gestart door: GerardvV op 01 May 2016, 22:09:55
-
Nog steeds lag er een Piko coupérijtuig te wachten op verbouwing naar iets wat meer leek op een NS coupérijtuig.
De Piko’s lenen zich aardig om, voor een niet al te dure uitbreiding van de een NS coupérijtuigentrein te dienen ook al zijn komen zij niet voor 100% met de NS rijtuigen overeen. Deze rijtuigen lijken nog het meest op de SS coupérijtuigen.
Ik had nog een Piko 53310 ‘NS AB 6038 liggen. In het boek ‘De Erfenis’ kwam ik op blz 40 platen tegen van de AB 6047 en de gedeclasseerde AB 6027 als luxe C maar nog met de AB aanduiding.
De originele AB’s hebben een coupé minder als de Piko wagen maar de algemene indruk kwam overeen dus zo’n gedeclasseerd rijtuig moest het worden. Voor de uitvoering heb ik mij laten leiden door foto’s om de algemene indruk van een NS coupérijtuig aan te houden en ik weet best dat deze uitvoering eigenlijk niet gereden kan hebben maar hij staat leuk in mijn coupérijtuigentrein.
(https://farm2.staticflickr.com/1550/26149601254_1815387331_z.jpg) (https://flic.kr/p/FQKxq3)IMGP6854a (https://flic.kr/p/FQKxq3) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr
De originele Piko waarvan het remmershuis al gedemonteerd is.
(https://farm2.staticflickr.com/1456/26149599774_8a1817dc32_z.jpg) (https://flic.kr/p/FQKwYw)IMGP2310 (https://flic.kr/p/FQKwYw) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr
De originele Piko met remmershuis en de benodigde Philotrain onderdelen om dit rijtuig een wat meer NS ‘smoel’ te geven, torpedoventilatoren gaslichtschoorstenen, watertankontluchters en sluitseinhouders.
(https://farm2.staticflickr.com/1655/26755648785_97083c41f9_z.jpg) (https://flic.kr/p/GLiGep)IMGP6859 (https://flic.kr/p/GLiGep) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr
Het hele rijtuig gedemonteerd en het dak geheel schoongemaakt, gaten van/voor trap aan de ene zijde en remmershuis aan de andere zijde gedicht, hetzelfde met de gaten voor de Duitse sluitseinhouders.
(https://farm2.staticflickr.com/1530/26755649635_de37d6319a_z.jpg) (https://flic.kr/p/GLiGu4)IMGP6866 (https://flic.kr/p/GLiGu4) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr
Omdat dit rijtuig, net als de echte AB6038, een overdaad aan toiletten had zijn boven deze toiletten waterbakken gemaakt van dun styreen, gewoon uitgesneden, in de dakvorm gebogen en vastgelijmd.
Natuurlijk ook alle ventilatoren, gaslichtschoorstenen en ontluchters uitgemeten en geplaatst, tevens de NS sluitseinhouders, maar daar heb ik vreemd genoeg geen foto van.
(https://farm2.staticflickr.com/1448/26755650525_e367d806fd_z.jpg) (https://flic.kr/p/GLiGKp)IMGP6905 (https://flic.kr/p/GLiGKp) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr
Omdat de Piko’s ten opzichte van mijn andere coupérijtuigen (en alle andere rijtuigen) ongeveer 1,3mm. te hoog staan, wat een raar gezicht is, zeker bij de buffers maar ook als NS rijtuig, de draaitappen 1,3mm. afgefreesd.
Hierdoor raken de wielen in bogen de stelbalken dus deze stelbalken afgefreesd tot deze flinterdun zijn geworden en de wielen toch genoeg ruimte in krappe bogen hebben.
Hierdoor moesten sommige korte treden, net onder de coupédeuren, vervallen maar op foto’s zag ik dat NS rijtuigen een doorlopende treeplank onder de deuren hebben. Van styreen lange stroken gesneden die als treeplank gaan dienen en deze op de resterende korte planken onder de deuren gelijmd waardoor de planken net iets hoger liggen en de wielen ook vrij blijven.
De gastanks niet ‘Duits’ naast elkaar geplaatst maar achter elkaar op NS manier.
(https://farm2.staticflickr.com/1645/26755651405_e34de46d34_z.jpg) (https://flic.kr/p/GLiH1z)IMGP6907a (https://flic.kr/p/GLiH1z) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr
Het interieur wat meer houtkleurig gemaakt zodat inkijk een meer natuurlijke sfeer weergeeft, zeker met licht in de rijtuigen.
(https://farm2.staticflickr.com/1595/26755652165_073921fb39_z.jpg) (https://flic.kr/p/GLiHeF)IMGP6921 (https://flic.kr/p/GLiHeF) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr
Digirails geelkleurig lichtsetje erin, elco’s in de toiletten en stroomgeleidende koppelingen geplaatst want dit rijtuig wordt vanuit andere coupérijtuigen gevoed. Daarna nog wat reizigers geplaats waarvan de kleding wat gedekte kleuren heeft analoog aan de late jaren dertig en veertig in de vorige eeuw.
(https://farm2.staticflickr.com/1501/26755653525_3b42abfcda_z.jpg) (https://flic.kr/p/GLiHD8)IMGP6925a (https://flic.kr/p/GLiHD8) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr
Daarna dak gespoten, nog wat derde- en tweedeklasseborden aangebracht, de kap in de matte lak gezet en het geheel gemonteerd.
Doordat het rijtuig verlaagd is, doorlopende treeplanken heeft en een woud aan luchters, schoorstenen enz. op het dak heeft lijkt dit rijtuig nu meer op een NS uitvoering als het originele Piko rijtuig.
Op deze manier is een gedeclasseerde AB ontstaan die net als sommige AB’s nog tijden kan hebben rondgereden met de AB nummers als luxe BC met een overvloed aan toiletruimte (tenminste, we doen maar alsof).
(https://farm2.staticflickr.com/1550/26149601254_1815387331_z.jpg) (https://flic.kr/p/FQKxq3)IMGP6854a (https://flic.kr/p/FQKxq3)(https://farm2.staticflickr.com/1501/26755653525_3b42abfcda_z.jpg) (https://flic.kr/p/GLiHD8)IMGP6925a (https://flic.kr/p/GLiHD8)
Nog een keer origineel Piko en verbouwd bij elkaar ter vergelijking.
-
(y) Mooie verbouwing Gerard. Was het 1,3mm maatverschil niet te overbruggen dmv wielen die een maatje kleiner zijn in combinatie met frezen van alleen de tappen?
-
Dan kom je met het aanliggen van de remmen in de knoei en hangen deze te laag. Ook blijft de bak dan te hoog op de draaistellen staan. Het is iets meer werk maar het resultaat is beter dan kleinere diameter wielen.
-
Netjes (y).
Dit is de enige manier om er nog een beetje acceptabele Nederlandse bak van te maken, je moet er wel de investering van al die dakfrutsels voor over hebben.
Ik ben er zelf ooit eens een paar avondjes voor gaan zitten met het knippen en plakken van enkele uitgeprinte bakken maar het is onmogelijk om uit één of meerdere iets in elkaar te zetten dat precies klopt, zelfs de draaistellen wijken af.
Ik ben er maar tot over gegaan ze te verkopen al heb ik er nog 2 liggen geloof ik dus misschien ook maar zoiets doen.
Stephan.
-
En je bent van de straat ;D
-
Voor erbij zijn ze toch wel leuk, ik kan het nog niet op te brengen de mijne weg te doen. Heb er tot nu toe ook één verlaagd en aangepast, volgens mij een C, die komen nog het meest in de buurt geloof ik.
Er heeft in de Railhobby ooit een artikel in gestaan waar ook een extra deur verzonnen werd, ik zal het eens opzoeken.
Je doorlopende treeplank is inderdaad een goed idee, dat heb ik nog niet gedaan.
-
Voor een C is een extra deur wel nodig maar voor een pseudo AB gelukkig niet ;D
Ook eens zoeken of ik iets met Railhobby kan vinden, geen abonnee en zelden los gekocht.
-
De andere ombouw staat in de Railhobby juli/augustus 2012 door Rob Ellerman maar met trap op de kop.
Groet, Carel.
-
Hi Gerard,
In RH 7/8 van 2012 staat het artikel over het rijtuig wat ik toen heb verbouwd.
Hieronder een paar plaatjes
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/p20.re.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/p20.re.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/p8.re_1.jpg)[/url
Grtn,
Rob
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/p8.re_1.jpg)
-
Jeetje Carel,
je bent net ff sneller... ;D
Grtn,
Rob
-
Hé grappig, ken ik niet, komen we bijna op hetzelfde uit. (y)
Als eerder gezegd zie ik zelden een Railhobby dus dit artikel ken ik niet.
Ik zie dat je er inderdaad deuren bij hebt gesmokkeld om het op een C te laten lijken, leuke klus.