BeneluxSpoor.net forum
Algemeen => Ditjes en datjes => Topic gestart door: Rondje_HO op 01 May 2016, 14:54:44
-
Kwam ik toevallig ergens tegen, onderstaand een vreemd maar ook wel interessant filmpje van een onderstel tijdens het rijden :) Ik weet niet wat voor loc het is maar kijk ook vooral zo rond de twee minuten wanneer de loc snelheid maakt. Ik vond het wel grappig.
http://www.liveleak.com/view?i=60f_1462098336
-
Dat het nog heel blijft ???
-
Het doet dus eigenlijk waar het voor gemaakt is....
-
Ik heb een keer vanuit een stammetje ICK naar een 1700/1800 loc met een stammetje rijtuigen aan de haak kunnen kijken. We reden even snel, zo'n 60 km/h. Als je zag wat de vering van de 1700/1800 bij slechts 60 km/h te verwerken kreeg, vind ik het filmpje niet eens zo schokkend.
Wat ik kwalijker vind, zonder er al teveel verstand van te hebben, is het heen en weer wiebelen en schudden van de rem-inrichting.
-
dat die reminrichting wiebelt is het punt niet zo... als alle splitpennen er goed in zitten, laat maar lekker slingeren en rammelen, als de zaak wordt aangetrokken door de remcilinder zoekt het gauw genoeg zn plekkie wel op. Maak je er een stijvere constructie van dan voegen de blokken zich minder goed naar het wiel en remt de zaak slechter. Wat je wel ziet is dat de bogie compleet ongedempt tekeer kan gaan, meer dan de bedoeling kan zijn lijkt mij. Hier zie je wel mooi waarom het meeste materieel tegenwoordig aan elke aspot en tussen bak en draaistel schokdempers heeft.
-
Zegt ook wel wat over hoe het spoor ligt...
Gelukkig is alles verend opgehangen :)
-
Zegt ook wel wat over hoe het spoor ligt...
Daarom staat er op Youtube ook een wat duidelijkere titel boven deze video met iets als 'Loco to 100 km/h on bad jointed track'
@ Floris Dilz: lastig te zeggen ;) Er zullen vast ergens slagbegrenzers zitten mag ik hopen.
Overigens verbaasd het me niets als dit filmpje uit Amerika afkomstig is. Er zijn meerdere filmpjes van goederenlijnen waar het spoor in zulke achterlijke conditie verkeert dat wij het hier acuut zouden sluiten en er onder geen beding treinvervoer toe zouden staan.
-
Electroloc, vermoedelijk Europa, je ziet bovenleidingmasten en perron met wit geblokte randen. Op 0.19 is een blauwe normaalsporige lok met gele band te zien.
Zandslang hangt met staaldraadknoopwerk aan remsteller, opnemer op de as is afgedekt met plakband ;D
Gevonden;
Bulgaarse Spoorwegen E-loc serie 44 zoals hier (http://www.vakantiearena.nl/bulgarije/openbaar-vervoer)
-
zo bijzonder zijn deze bewegingen echt niet, het werkt zelfs zeer goed als je kijkt hoe de kast zelf mooi stabiel recht blijft gaan, als je een draaistel van mat 64 zou zien zie je hetzelfde.....voetnoot als het niet zo zou kunnen bewegen volgden de wiel het spoor ook niet meer.
-
als je kijkt hoe de kast zelf mooi stabiel recht blijft gaan,
Logisch, de camera zit aan de kast vast.
-
Juist, en dat gene waar de kast tov van staat te schudden, moeder aarde, komt met zo'n vaart voorij dat je daar geen oriƫntatie punt in kunt zien.
Een demper is overigens om de veerweg te beperken en 'nadeinen' van de veren af te remmen.
Dat het remwerk los hangt is prima want dat moet ook vrij kunnen bewegen, als er niet geremd word wordt het immers ook maar door een paar trekveren van de wielbanden gehouden.
De 'afgeschuinde' conische vorm van de wielbanden zullen zorgen dat de remblokken naar buiten willen trekken en doordat ze onderling links en rechts met een stang verbonden zijn zullen ze in het midden van het wiel blijven.
Het enige wat hier dan zo opvalt is dat door de belachelijk slechte toestand van de baan in combinatie met een, daarvoor blijkbaar te, hoge snelheid alle klappen uit de baan het veerwerk te boven gaan en alles gaat staan stuiteren...
-
klaas ik bedoel hoe recht ten opzichte van de omgeving.... :P
-
Zoals Thom ook zegt, dat is lastig te beoordelen. Langs de rechterrand van het beeld zie je de meeste beweging, daar danst het spoor op en neer. Dat zal voor een deel zijn omdat het spoor niet vlak ligt, maar voor een ander deel door het deinen van de kast.
Iedereen die wel eens met de trein reist weet dat de rijtuigkast zich niet in een strakke lijn beweegt. Dat is wel het streven van de bouwers, maar dat wordt nooit helemaal gehaald.
-
Gevonden;
Bulgaarse Spoorwegen E-loc serie 44 zoals hier (http://www.vakantiearena.nl/bulgarije/openbaar-vervoer)
Ik vond het geheel al Tsjechisch overkomen, klopt dus, want Tsjechoslowaaks fabrikaat die locs.
-
De spaakwielen waren al een aardige hint natuurlijk, daarmee sluit je veel uit. Bijzondere opname, dat wel. Er moet ook een dergelijk filmpje zijn waar een camera recht onder een wagenbak hangt en de beweging van een draaistel vastlegt, als ik me goed herinner van de FS. Ik heb hem nog niet op YouTube terug kunnen vinden.
-
Lijkt wel of het draaistel in zijn eigen dompfrequentie wordt aangestoten.
-
Voor wie ook niet weet wat 'dompen' betekent - gewoon de op en neergaande beweging.
Ik heb het hier gevonden: http://vaartips.nl/tipb.htm#basis