BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: JvB op 30 April 2016, 16:33:51
-
gezien op nu.nl:
http://www.nu.nl/buitenland/4255078/vier-gewonden-ontploffing-stoomlocomotief-belgie.html
-
Heftig :(
Veel beterschap in ieder geval gewenst aan de betrokkenen.
Dergelijke incidenten zijn vrij zeldzaam, hoop dan ook dat er t.z.t. een onderzoek komt naar de oorzaak.
-
http://nieuws.vtm.be/binnenland/188942-ontploffing-op-stoomtrein-eeklo
Eelco
-
Heftig :(
Veel beterschap in ieder geval gewenst aan de betrokkenen.
Dergelijke incidenten zijn vrij zeldzaam, hoop dan ook dat er t.z.t. een onderzoek komt naar de oorzaak.
Dat onderzoek zal er zeker komen.
3 jaar geleden hier in Frankrijk hetzelfde met de 241P17.
Zeer uitgebreid onderzoek en een aantal aanbevelingen die men als museumorganisatie hier zeer ter harte neemt.
-
Oh jee .. dat is niet best zeg :'(
Een machinist liep derdegraadsbrandwonden op in zijn aangezicht en op zijn bovenlichaam. Hij werd met spoed naar het brandwondencentrum van het UZ Gent overgebracht. Zijn toestand is zeer ernstig.
Een andere machinist sprong uit de trein, die op dat moment slechts 10 km/uur reed. Bij de val kwam hij slecht neer, waardoor hij zijn been brak. Hij werd eveneens naar het UZ Gent overgebracht. Twee anderen zijn met lichtere verwondingen naar het ziekenhuis AZ Alma in Eeklo gebracht
http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland/article/detail/2691881/2016/04/30/Twee-zwaargewonden-bij-ontploffing-op-stoomtrein.dhtml
-
In de stoomcabine in de locomotief vond er een ontploffing plaats.
Wat wordt door de Belgen "de stoomcabine" genoemd?
Als ik het "filmpje" zo eens bekijk, zou het kunnen dat de rookkast bedoeld wordt. Wat zou daar nu ontploft kunnen zijn?
-
Het kan best een defecte meter of afsluiter of iets dergelijks in het machinistenhuis zijn geweest. Als daar plotsklaps stoom uitspuit, kun je erge brandwonden oplopen.
-
stoomcabine lijkt mij gewoon 'Belgisch' voor machinistenhuis.
-
Wat wordt door de Belgen "de stoomcabine" genoemd?
Als ik het "filmpje" zo eens bekijk, zou het kunnen dat de rookkast bedoeld wordt. Wat zou daar nu ontploft kunnen zijn?
machinisten huis
volgens mensen terplaatse een vlam buis
-
Zit een vlambuis bij een Belgische stoomlok dan in het machinistenhuis? :-X
-
de vlambuis niet, maar als er door een geklapte vlambuis stoom met volle keteldruk de vuurkist in blaast ligt het halve vuur wel in het machinistenhuis.
-
floris was me net voor
-
Zucht... BNR plaatst een foto die nergens op slaat, heb nu al medelijden met de pers voorlichting bij VSM...
-
wat bedoel je
-
Dit wordt bedoeld (check ff de foto, dan is het duidelijk):
http://www.bnr.nl/feeds/anp/BUI/460636-1604/gewonden-door-ontploffing-stoomtrein-belgi_bron_bnr_web
-
ja met ook dat eerste onsamenhangende bericht erbij. Maar goed.... hopelijk komen die arme kerels dr uiteindelijk nog een beetje redelijk vanaf.
-
Een ontploffende stoomlocomotief.........hoe vaak komt het eigenlijk voor?
-
Boele,
In de geschiedenis kwam het nog best een aantal keren voor, vaak door te weinig water:
https://de.wikipedia.org/wiki/Kesselzerknall
Ben
-
Ik denk dat het niet om een ontploffende stoomlocomotief gaat. Dat had, qua gevolgen, meer nieuwsvermelding opgeleverd.
Een geklapte vlampijp/buis of oververhitterelement kan voor de loc bemanning serieuze consquenties hebben, maar een ketelexplosie is van een duidelijk andere orde, ook qua gevolgen, dan waar hier over melding gedaan wordt
-
Nee een echte ketelexplosie lijkt het me niet, dan zou het er meer uitzien als onderstaande foto :(
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/National_Railway_Bulletin_1974_Pagina_24.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/National_Railway_Bulletin_1974_Pagina_24.jpg)
Volgens het filmpje van VTM gaat het om de 64 250. Hij staat achter een afzetlint en de ketel lijkt nog wel enigszins intakt, behoudens dat er water uit loopt.
Een ontploffende stoomlocomotief.........hoe vaak komt het eigenlijk voor?
Zoals Bjor al aangaf best wel vaak oh, dus relatief gezien dus eigenlijk niet zo vaak, sorry 8)
Als ik het goed heb: in de ketel staat altijd water, dit zorgt niet alleen voor de stoom maar ook voor de koeling van de vuurkist (graag verbeteren als ik het fout heb ::) ) Wanneer er bijvoorbeeld haast was om de dienstregeling te halen werd het water nemen nog wel eens overgeslagen. Wanneer er dan toch niet genoeg water was voor de volle rit, kwam de ketel droog te staan waardoor de temperatuur enorm opliep. Zoveel zelfs dat het staal van de ketel begon te vervormen en de ketel het begaf, met een enorme knal als gevolg. Soms resteerde dan alleen nog het frame met de wielen :(
-
Daar is nou de loden prop/stop voor. :police:
-
Ehhh, nee, een ketelexplosie komt echt zelden voor. Het is zeker een aantal keren gebeurd, maar in verhouding tot het aantal ketels wat er is geweest een hele grote zeldzaamheid en zeker in de laatste tientallen jaren van "stoom" een absolute zeldzaamheid.
Ongelukken zoals vandaag, wat dus vermoedelijk iets anders is geweest als een ketelexplosie, kwamen regelmatiger voor, maar daar is veelal enkel het locpersoneel slachtoffer van en niet omstanders.
Ohhh en die loodplug: een zwaar overschat fenomeen, althans qua werking / effectiviteit. En zeker bij de grotere locs.
De beste bescherming is goed onderhoud en vakbekwaam personeel en gelukkig is dat veelal in beide gevallen nog steeds in afdoende mate aanwezig.
-
Nou, die loden plug smelt echt wel als je topplaat inzakt!
-
Lees nog een keertje rustig over wat je hebt opgeschreven :-[
-
Dat van die plug of de topplaat. ???
-
Op basis van hierboven beschreven scenario's zou het dus kunnen blijken dat het locpersoneel ondanks goed onderhoud en vakbekwaamheid bijzonder pech heeft gehad.
Hoe dan ook, ik wens hen veel beterschap toe.
-
Allereerst heel veel beterschap toegewenst..
Zijn de regels/opleidingen bij de musea in België anders dan in Nederland?
Ik was er gisteren bij, zat niet op de trein maar was ten tijde van het ongeval op het festival terrein (station)in Maldegem.
Voor mij als leek, zag het er allemaal wat minder professioneel uit T.o.v. Wat ik bij de sgb en de zslm heb gezien?
Informatie voorziening was trouwens zeer beperkt op dat moment van het ongeval.
van de nog achtergebleven wachtende loc in Maldegem ging continu de veiligheidsfluit af en volgens mij ging later zelfs de veiligheid bovenop ( in de dom?) vol open..
Jammer dat dit gebeurd is, de loc van het incident betreft br64-250 welke op visite was.
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_677.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_677.jpeg)
Heb ook nog een foto van de loc. Na terugkomst van het ongeval, ik wist toen ik de foto maakte nog niet wat er was gebeurd dit las ik later thuis pas.
Lijkt mij nu niet gepast om deze te plaatsen.
Groeten Barry
-
van de nog achtergebleven wachtende loc in Maldegem ging continu de veiligheidsfluit af en volgens mij ging later zelfs de veiligheid bovenop ( in de dom?) vol open..
ja als de planning was dat die loc daarna de volgende trein zou gaan trekken was ie natuurlijk net goed opgestookt, als dan de volgende trein niet wordt gereden wegens een ongeval heeft die loc even wat stoom over zegmaar....
-
Snap ik Floris, maar de veiligheid word hier normaal toch niet voor gebruikt?
Er zijn toch betere manieren neem ik aan om de druk van de ketel af te halen?
Die waarschuwingsfluit zit er neem ik aan niet voor niets, als de veiligheid niet had gewerkt of niet meer had gesloten wat dan???
Maar ik zeg dit uit praktische ervaring met (losse) stoomketels , niet als zijnde ingebouwd in een stoomlocomotief.
Groeten Barry
-
bij teveel druk op de ketel gaat gewoon de veiligheid af, das heel normaal. Hoe wil je het anders doen dan? Een veiligheid kan stuk zijn, maar dat gebeurt niet heel vaak. Sowieso heeft elke loc bij mijn weten twee veiligheden. En als een veiligheid niet meer sluit n blijft blazen, nouja, dan is t gewoon een open pannetje water koken. Niet handig maar het levert geen gevaar op verder.
-
Oké duidelijk (y)
Bedankt, groeten Barry
-
Misschien gewoon even de officiële lezing afwachten ipv al dat gespeculeer?
-
Nee joh, speculeren is leuker. . . zakkie chips en cola d'r bij; achteraf kijken wie er gelijk had en die krijgt eeuwige roem hier op het forum! ::)
-
Alleen wordt er hier nagenoeg niet gespeculeerd, één bericht over wat het zou kunnen zijn vind ik jullie reactie niet echt rechtvaardigen.
Stephan.
-
och, tis toch de standaard-bnls-forumkramp... met zn allen gaan gillen dat je niet mag speculeren bij een ongeluk, niks mogen zeggen over de 3737 rijvaardig maken want dan slopen ze m volgende week en zo zijn dr nog wat van die vaste dingetjes... je leert dr mee leven na verloop van tijd... :angel:
-
Ach, vooralsnog wordt er niet gespeculeerd dus ook nog geen BNLS-krampen :)
Eelco Storm
team forummoderatoren BNLS
-
Goedemiddag,
Een medewerker van het Stoomcentrum Maldegem heeft het volgende medegedeeld;
The enquiry into the boiler incident in Belgium has been concluded. Hereunder an official statement of the cause:
The accident happened with the visiting locomotive 64250 from CF3V of Mariembourg.
This locomotive was covered by all necessary inspection papers from inspection entity AIB - Vincotte.
The investigation, carried out on Monday 2nd May, has shown that AIB-Vicotte had failed to note the deteriorated condition of one of the superheater flues of 64250 at the last inspection.
This flue imploded unfortunately causing the accident (detached from the front tubeplate).
-
nederlanse versie volges google translate
Het onderzoek naar de ketel incident in België is gesloten. Hieronder een officiële verklaring van de oorzaak:
Het ongeluk gebeurde met de bezoekende locomotief 64.250 uit CF3V van Mariembourg.
Deze locomotief werd gedekt door alle noodzakelijke inspectie papieren van inspectie-instantie AIB - Vincotte.
Het onderzoek, uitgevoerd op maandag 2 mei uitgevoerd, is gebleken dat AIB-Vicotte had verzuimd te wijzen op de verslechterde toestand van één van de oververhitter rookkanalen van 64.250 bij de laatste inspectie.
Dit rookkanaal implodeerde helaas veroorzaken van het ongeval (los van de voorkant tubeplate
-
Hier een Nederlandse versie door mij vertaald:
Het onderzoek naar het ketel incident in België is afgesloten. Hieronder een officiële verklaring over de reden van het incident:
Het incident gebeurde tijdens een bezoek van locomotief 64 250 van de CF3V uit Mariembourg.
De locomotief had alle benodigde inspectie papieren van inspectie instelling AIB–Vincotte.
Het onderzoek, die uitgevoerd was op maandag 2 Mei, heeft laten zien dat AIB-Vicotte niet de slechte conditie van één van de oververhitter rookkanalen van de 64 250 had opgemerkt bij de laatste inspectie.
Deze oververhitter rookkanaal implodeerde waardoor het incident plaatsvond (Kwam los van de buizenplaat).
Groet,
Jasper
-
Wie heeft het onderzoek uitgevoerd?
-
De Facebook-pagina van Stoomcentrum Maldegem zegt dat er verschillende veiligheidsinstanties waren die onderzoek hebben gedaan. Ik kan zelf verder niets anders vinden over wie dit onderzoek heeft uitgevoerd.
Groet,
Jasper
-
The enquiry into the boiler incident in Belgium has been concluded. Here under an official statement of the cause:
The accident happened with the visiting locomotive 64250 from CF3V of Mariembourg.
This locomotive was covered by all necessary inspection papers from inspection entity AIB - Vincotte.
The investigation, carried out on Monday 2nd May, has shown that AIB-Vicotte had failed to note the deteriorated condition of one of the superheater flues of 64250 at the last inspection.
This flue imploded unfortunately causing the accident (detached from the front tubeplate).
Ik vind het een mooi verhaal / bericht, maar ik kan er geen sjokola van maken. Er staan zaken in die technisch niet kloppen of geen causaal verband hebben.
Kortom, het zal wel. Hooguit bevestigd het mijn vermoeden dat het om een geklapte vlampijp , vlambuis of oververhitterelement ging en niet om een ketelexplosie. Welke van de drie het geweest is kan ik uit het verhaal niet opmaken (omdat de omschrijving, in mijn ogen, dus niet klopt).
Oh en voor de volledigheid: bij een locomotiefketel is de veiligheid een middel wat ontworpen is en gebruikt wordt voor het reguleren van de keteldruk. Bij een moderne landketel is het afgaan van de veiligheid veelal uitzonderlijk en soms zelfs echt iets "if all else fails" Bij een locomotiefketel is het gewoon een van de middelen die kan gebruiken om druk te reguleren. Al zullen een goede stoker en machinist hun best doen om te voorkomen dat tijdens de dienst de veiligheid vol af gaat. Echter het fenomeen "met de witte vlag in top" rijden geeft aan dat het niet (volledig) gesloten zijn van de veiligheid "business as usual" was. Stoken is met name de kunst om 5-10-20 minuten vooruit te kunnen denken en plannen. Indien er in die tijdsspanne iets gebeurd wat je niet had kunnen voorzien is het eventueel afgaan van de veiligheid in veel gevallen onvermijdelijk. Een onverwachte, langdurige, stillstand kan dus makkelijk het afgaan van de veiligheid tot gevolg hebben. En ja, je kan in een loc een dusdanig vuur hebben liggen dat zelfs het bij zetten van beide voedingstoestellen de veiligheid niet in bedwang kan houden (indien het waterpeil in de ketel het bijzetten al toe laat)
-
Paul,
op de Stoomcentrum Maldegem Facebook-pagina staat ook dit bericht (https://www.facebook.com/stoomcentrummaldegem/photos/pcb.513662702168808/513661548835590/?type=3&theater) die zegt dat er nooit een explosie is geweest en geeft nog wat meer informatie over het incident.
Groet,
Jasper de Jong
-
Een "superheater flue" heet in het nederlands een vlambuis. Dat is een buis door de ketel waarin de oververhitterelementen heen en weer lopen. In de oververhitter elementen wordt de stoom verder verhit door de rookgassen die door de vlambuis gaan.
-
Tja, alleen heb ik wat moeite met een vlambuis die loskomt van de pijpenplaat. Bij een oververhitterelement kan ik me dat dan weer wel voorstellen. Alleen die implodeert dan weer niet,
Vreemder en vreemder..... ;-)
Tapatalk time of the day :-)
-
Een vlambuis is op zn kwetsbaarst bij de pijpenplaat lijkt me... daar is ie ooit vastgezet en gasdicht gemaakt enzo. In het midden is het gewoon een buis waar nooit wat mee gebeurd is, dus minder kans op kleine scheurtjes en dat soort ongein als gevolg van werk aan dat ding. Dat zo'n buis in de buurt van het eind implodeert en daarbij loskomt van de pijpenplaat lijkt me voorstelbaar.
-
idd, de spanningen in de buis zullen het hoogst zijn bij de inklemming in de pijpenplaat. Verkalking, temperatuurwisselingen, scheurtje, verlies van vormstijfheid en dan implosie. Een plotsklaps imploderende buis in een gebied met relatief lage spanningen lijkt ook mij sterk.
-
Ze zijn nu ook flink de klos bij AIB-Vicotte, dat zal wel AIB-Vincotte moeten zijn, met hun goedkeuring.
Maar hebben ze het nu wél gezien (wat dan vreemd is om de boel toch goed te keuren) of hebben ze het over het hoofd gezien?
Stephan.
-
Dat zal er van af hangen of ze het hadden kunnen zien.
Er staat alleen dat het niet gezien is, niet dat het euvel bij dit soort inspecties uberhaupt te zien is.
Denk bijvoorbeeld aan microscheurtjes, die zijn lang niet altijd te vinden zonder speciale aparatuur.