BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: brutus1 op 30 April 2016, 10:44:39
-
Vanavond het programma Andere tijden, met als onderwerp " de vergeten treinramp bij Schiedam".
Kan mij die ochtend op Rotterdam Centraal nog heel goed herinneren. Wachtend op de intercity richting Utrecht, vertrek 8.07uur, spoor 13, kwam het omroepbericht dat de trein uit Schiedam niet meer aan zou komen.
Erg verontrustend die mededeling omdat in die trein 2 vrienden zaten waar bijna elke ochtend mee naar school te Utrecht gereisd werd.
Gelukkig hebben zij aan die onfortuinlijke reis uit Schiedam geen lichaamlijke gevolgen overgehouden. Wel lange tijd psychise.......
En de 1300 heeft nog enige tijd onder een macaber blauw dekzeil op het kopspoor naast spoor 13 gestaan.
gr.
Brutus
-
Hier zeker niet vergeten. Onze school lag tussen Schiedam-Rotterdam West en Schiedam Nieuwland. Dichterbij Nieuwland. Onze leraar Aardrijkskunde kwam uit Leiden en besloot die dag te gaan wandelen van Schiedam-Rotterdam West in plaats van over te stappen op het stoppertje naar Nieuwland. Die wandeling voerde hem langs de plek van het ongeluk met datzelfde stoppertje. Hij kwam lijkbleek de klas binnen, ging zitten en barste in tranen uit. Dat maakte zoveel indruk op ons 13-jarigen dat hij nooit meer ordeproblemen heeft gehad.
-
Het is toch weer aangrijpend om zoiets terug te zien. Ofschoon ik de gebeurtenissen al wist ,vind ik de gebeurtenissen verwarrend zoals het gebracht werd. Zeker voor een kijker die er nooit over gehoord had. Jammer ,een gemiste kans.
Ook jammer dat Hans Goedkoop het tweemaal had over de ATB die in moest grijpen bij passage van een -rood- sein.
Peter
-
Zeer aangrijpende docu. Roept toch vragen op. Ga eerst de hh bekijken alvorens conclusies te trekken.
Gr. Erik. :-X
-
De gehele zending is te zien op de website van NPO Geschiedenis:
http://www.npogeschiedenis.nl/andere-tijden/afleveringen/2015-2016/De-Vergeten-Treinramp-bij-Schiedam.html (http://www.npogeschiedenis.nl/andere-tijden/afleveringen/2015-2016/De-Vergeten-Treinramp-bij-Schiedam.html)
Grz,
Gérard Drost
-
Ofschoon ik de gebeurtenissen al wist ,vind ik de gebeurtenissen verwarrend zoals het gebracht werd. Zeker voor een kijker die er nooit over gehoord had. Jammer ,een gemiste kans.
Ik vond het juist best duidelijk uitgelegd en in beeld gebracht. Wat was er precies zo verwarrend?
-
Zeer aangrijpende reportage.
Wat sommige hier niet snappen begrijp ik ook niet.
-
Zeer mooie reportage. Duidelijk verhaal.
-
De reden waarom de trein vertrok.
-
De reden waarom de trein vertrok.
In het begin gaf de machinist van D trein aan dat hij vertraging had opgelopen van wege het ontbreken van de rem brief. Hierdoor was hij later dan gepland op het inhaal punt.
Het onderstaande is een citaat uit het bekende Wikipedia. Het komt in de rapportage inderdaad niet naar voren.
Op 4 mei 1976 had D-trein 215 enkele minuten vertraging opgelopen. Desondanks werd besloten om de stoptrein 4125 in te laten halen via de gebruikelijke methode. Terwijl stoptrein 4125 langzaam begint te rijden omdat vlak voor de wissels van Schiedam-Rotterdam West een rood sein staat, komt D-trein 215 met ongeveer 40 km/h langs. Het sein voor D-trein 215 staat namelijk op dat moment op geel. Op het moment dat D-trein 215 bezig is met zijn inhaalactie komt vanuit Rotterdam stoptrein 4116 aangereden die op hetzelfde spoor rijdt als de D-trein. Een frontale botsing is het gevolg.
Dat de ramp kon gebeuren is hoogstwaarschijnlijk te wijten aan een menselijke fout. Stoptrein 4116 stond op station Schiedam-Rotterdam West en de conducteur was afgeleid door een reiziger die niet kon beslissen om in te stappen in de trein. Toen de conducteur merkte dat het tijd was om te vertrekken volgens de dienstregeling, liet hij de deuren van de trein sluiten. Hij lette hierbij niet op het vertreksein op het perron. Dit sein, een witte lamp, geeft aan of het sein na het station geel of groen weergeeft zodat de trein veilig kan vertrekken. Conducteurs mogen de deuren in principe niet eerder sluiten dan dat deze witte lamp brandt. In die tijd brandde die lamp vrijwel altijd, omdat het spoor erna vrij was. De machinist van trein 4116 ging ervan uit dat toen de deuren van de trein sloten het veilig was te vertrekken en vertrouwde waarschijnlijk op de oplettendheid van zijn conducteur. Hij miste het rode sein na het station. Dit sein stond op rood omdat D-trein 215 nog op het spoor reed waar trein 4116 overheen moest.
Doordat trein 4116 uit het type SGM bestond (een treintype dat snel kon optrekken en uit licht materiaal bestond), had deze al een hogere snelheid, maar was niet opgewassen tegen de zware locomotief van de D-trein. In de voorste wagen van trein 4116 vielen alle doden en zwaargewonden. De machinist van de D-trein kon op tijd uit zijn locomotief springen en overleefde de ramp.
gr. Johan
-
Mooie docu. De reden dat de sprinter toch vertrok was inderdaad niet meer genoemd.
Een openingsvraag uit de documentaire is wel onbeantwoord, namelijk waarom de ramp vergeten is. Zowel kort na de ramp zoals gebruikt in de afkondiging van Andere Tijden, als vier jaar geleden (en nu?) in het krantenoverzicht dat de aanleiding was voor de ingezonden brief en documentaire. Verdrongen door ander nieuws, is dat echt de enige, banale reden? Journalistiek van belang.
Groet, Sicco Jan
-
Gelukkig wordt iedere ramp, op den duur, vergeten. Dat wil zeggen dat men / je er niet meer constant aan denkt. Afhankelijk van interesses zal de vermelding van een ramp wel een "oh ja" herinnering oproepen, maar veel meer dan dat zit er niet in.
De enige vorm waarin veel rampen wel worden herinnerd is de vorm van "geleerde lessen". Zowel in de spoorwegwereld als in de luchtvaart (maar het geldt voor veel meer zaken) vindt je de herinneringen van rampen terug in de (daarna aangepaste) regelgeving. Niet voor niets geldt het gezegde "the rulebook is writen in the blood of the victims". Maar anders dan dat ...........
Sommige rampen worden maar het beste vergeten. Bij het spoor heb je de STSen waarbij de raad van veiligheid veelal niet meer onderzoekt omdat de achterliggende oorzaak bekend is en er niet afdoende actie op de onderliggende zaken wordt ondernomen. In de luchtvaart heb je het fenomeen "controlled flight into terrain". Indien dit het geval is, is het daaropvolgende onderzoek veelal ook zeer beperkt, domweg omdat daar niet al te veel aan te onderzoeken valt.
-
Bij Andere Tijden noemen ze al gauw iets 'vergeten'. Dat maakt de uitzending interessanter. De meeste grote ongelukken raken vrij snel in vergetelheid bij de goegemeente. Zelfs Harmelen zegt 95 procent van de bevolking weinig.
-
De ramp gebeurde technisch gezien op een ongelukkig moment en werd/is door ander nieuws verdrongen, de 4 mei viering, dan de 5 mei feesten en kort daarop weer moederdag. In de regio, ik woonde toen in Vlaardingen en zat ook nog eens bij de vrijwillige brandweer, is de zaak niet zo snel vergeten. Ik kan mijn voorstellen dat het voor de rest van het land een ver van mijn bed show was. Helaas is dit vaak de realiteit.
-
Johan ,
Bedankt voor je "verhaal' over de gang van zaken voor het vertrek van de Sprinter.
Dit miste ik in het Ändere Tijden " verslag.
Ik heb het uitgeprint in het gaat in het boek Öngevallen in Nederland . ;)
Peter
Tja ,Sobat ,Als er direct erna wat in de wereld gebeurt , sneeuwt zo'n bericht gewoon onder.