BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: johan0903 op 27 April 2016, 12:55:31
-
Ik ben nu nog aan het rijden met een testbaantje om de mogelijkheden die ik wil gaan gebruiken in koploper onder de knie te krijgen.
Ik heb mijn hobby ruimte een beetje aangepast en ben van plan het volgende te gaan bouwen:
Het schaduw station:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/laag_0.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/laag_0.jpg)
Het gedeelte in zicht.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/laag_1_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/laag_1_2.jpg)
Graag zou ik jullie op en aanmerkingen horen hierop gezien mijn geringe ervaring in het ontwerpen. De baan is een twee rail systeem met piko a-gleis.
Gr. Johan
-
Als je de spiraal op komt, voor de kruising, daar daar nog een extra bocht leggen. Hierdoor komt je station schuiner te liggen. Krijg je links boven een grotere bocht en meer rijlengte. Wil je links perse dubbel spoor? trek anders het voorste spoor een stuk naar voren. Ik neem aan dat je boventafel nl even groot is als de tafel met het schaduwstation. Misschien bij het station een extra wissel voor een goederenloodsje? Die weg halen aan de bovenzijde van de draaischijf.
Je hebt wel twee keerlussen ;).
-
Haal ook die rare slinger uit de onderste bocht van het schaduwstation.
-
Ruudns: Het lukt mij niet om het spoor schuiner te leggen vanwege het schuine dak. Ik ben dan ook bang dat ik er slecht bij kom en het komt niet uit met de bovenleiding.
Links is mij bureau waar ik aan werk dit blijft eerst nog gewoon kaal spoor wat ik wil afschermen met een doorzichtige plaat.
Ik zie alleen geen twee keerlussen ???
Ik heb de kruisingen eruit gehaald want volgens mij ging het daar mis of niet?
Jeronimos; Die rare slinger haal ik eruit
gr. Johan
-
Ik heb ook even zitten kijken maar ik tel maar 1 keerlus,
Bij de draaischijf.
Verder heb je nergens in de baan een overloopwissel liggen, daardoor word het hoofdzakelijk rondjes rijden.
-
W. Thomas
Ik had eerst het onderstaande spoorplan in gedachten, volgens mij krijg ik hier bij het station een keerlus.
Gr. Johan
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/laag_1_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/laag_1_3.jpg)
-
Hallo Johan,
Een echte rijbaan met weinig mogelijkheden om te rangeren.
Maar dat is wat je ws leuk vindt.
Ik vind sporen in het schaduwstation wel erg lang maar dat kan op zich geen kwaad.
Wel vind ik dat de draaischijf er verloren bij ligt
Hij ligt als los zand ergens in het landschap.
Bij zo iets hoort een bepaalde entourage en verder (verzorgings)sporen.
En wat is het nut van drie bogen achter de draaischijf
Er moeten betere mogelijkheden zijn in zon ruimte
succes jandcargo
-
Hallo Jandcargo
Ik heb niet echt de ruimte om de draaischijf aan te kleden met alle sporen. Ik heb er een liggen en wil hem ook meer gaan gebruiken om mijn zoontjes er mee te laten werken. De sporen er omheen zijn eigen ook voor hun bedoeld om er de mogelijkheid te hebben te ontkoppelen en te rangeren. Ik ben zelf meer een bouwer en daarna kijken hoe het rijd.
Heb nog wel de gedachte om het geheel rond de ruimte te laten rijden ipv van om de draaischijf heen terug te gaan. Maar in de ruimte zit rechts onder, achter de draaischijf zeg maar, een deur. Dit zou betekenen dat ik een uitneembare sectie moet maken die ook nog eens een bocht is.
Gr. Johan
-
hallo Johan,
Aha, het was mij niet duidelijk dat er ook een "speelfunctie"mee bedoeld was.
Zou zeker dingen doen die leuk zijn voor je zoontjes zodat ze er aardigheid aan hebben
succes met de familie
groeten jandcargo
-
Ik heb bij het station de sporen wat aangepast zodat daar iets meer verkeer mogelijk is. Ik heb bij de draaischijf een bocht weggehaald zodat het wat rustiger lijkt daar.
Ik heb nog gekeken of er een mogelijkheid was om rond te rijden met een dubbel spoor maar ik er met geen mogelijkheid uit bij de spiraal.
Heeft iemand daar nog een idee voor? Ik ben bang dat 60cm loop ruimte net te weinig is.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/laag_1_3_bewerkt.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/laag_1_3_bewerkt.jpg)
Gr. Johan
-
Hi Johan,
ik zou die dubbele spiraal zo groot mogelijk houden, liefst tot de rand van je tafel. Het spoor dat nu aan de tafelrand licht dan verplaatsen naar de "binnenkant" van je spiraal.
Mijn spiraal tafel is 130x130, ook dubbel spoor. Aan de andere kan staat een tafel van 90x90 met enkel spoor (geen spiraal!) en dat is al best krap ;).
60 moet voldoende zijn om door te lopen tenzij je nog erg veel de breedte in zou willen groeien ;D.
-
Hallo Johan,
het ziet er bij de draaischijf al een stuk beter uit.
En er hier nu vast ruimte om hier en dar nog een opstelspoortje te maken voor een losse wagen of zoiets.
\het station toont nu ook beter.
Het zou mooi zijn als je links en rechts van het station een stel overloopwissels kan plaatsen.
Dan zit je wel met het keerlussyndroom...................
Er zijn hier vast handige jongens die weten hoe je zoiets goed kunt oplossen.
Wild idee: Een opklapbrug tussen de cirkel achter de draaischijf en de cirkel rechtsboven.
Hier heb ik vele jaren goede ervaring mee.
je hebt dan weer heel andere mogelijkheden en je kunt je keerlus er uit halen.
Of blijft er dan nog een keerlus over in het schaduwstation
groeten jandcargo
-
Hallo Johan,
Mijn alternatief voor een uitneembare sectie: bukken en gewoon onderdoor kruipen ;D
[...] Dit zou betekenen dat ik een uitneembare sectie moet maken die ook nog eens een bocht is.
Gr. Johan
-
Hallo Johan,
Mijn alternatief voor een uitneembare sectie: bukken en gewoon onderdoor kruipen ;D
Ja of iets lager maken en dan erover heen stappen wel voor zien van een bewaakte overweg natuurlijk :)
-
Het liefst zou ik ook rond willen maar ik zou het jammer vinden dat er bij het station maar een kant opgereden kan worden. Is er iemand die er daar een mogelijkheid ziet ik kom er niet uit ???
Misschien is het wel helemaal niet mogelijk hoor. Enkel spoor wel maar dubbel spoor zodat er niet om de draaischijf heen gereden hoeft te worden niet.
Gr. Johan
-
Hierbij een kleine aanpassing.
Het gedeelte van de draaischuif zou ik anders doen, vanaf het station een extra spoor naar achterlangs die wat klimt, zie rode lijnen. Deze gaat naar je draaischijf, en ook nog een klein extra station aan die kant. Kan wat goederen zijn voor b.v. een fabrieks aansluiting.
Heb nu even eenvoudig 2 sporen getekend, maar zouden er ook nog wat meer of iets anders kunnen liggen.
Eventueel bij het station een extra kop spoor zodat er vanaf dit deel daar heen gereden kan worden en terug zonder de hoofdbaan op te gaan.
De kinderen hebben daar dan de mogelijkheid te rangeren, afhankelijk van het aantal sporen meer of minder. Kunnen de trein dan een keer naar het station sturen en terug zonder dat de rest er last van heeft, maar ook de baan opsturen waarnaar deze via het schaduw station terug kan komen, of een andere trein zodat ze weer verder kunnen rangeren.
De 2 andere sporen lopen dan iets naar beneden en gaan er onderdoor. Aan de achterkant komen die dan uit zicht, maar aan de voorkant kun je ze in zicht houden. Eventueel pas weer in zicht nadat de sporen samen gekomen zijn zodat je daar nog een klein schaduw station krijgt, en er dus een andere trein komt dan vertrokken is.
Het blauwe deel vervalt dan zeg maar.
Bij het station wat meer overloop sporen zodat alle treinen alle sporen kunnen benaderen. Geeft een heel afwisselend beeld op je station.
je krijgt dan inderdaad keerlussen, maar die komen dan in de groene vlakken te liggen ( daarvoor ook nog even een tekening van je schaduw station )
Daar heb je mooie lange sporen, langer dan op het station. Dus kun je mooi een lange trein weg zetten die enkel rond kan rijden. Of per spoor 2 treinen zodat de capaciteit vergroot wordt.
Volgens mij kun je dan rustig rond rijden, handmatig, semi handmatig of volledig automatisch waarbij de kinderen zonder problemen handmatig kunnen rijden/rangeren.
En je hoeft nergens onder door te kruipen. Ik had dit in het verleden ook, maar op een gegeven moment is dat toch wel lastig, en denk dat je ook een mooie rij baan kunt krijgen zonder dat dat nodig is.
Groet,
Roelco
tekeningen te verduidelijking:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/optie_bovengronds.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/optie_bovengronds.jpg)
en scahduwstation voor keerlus:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/optie_schaduw.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/optie_schaduw.jpg)
-
Hallo Roelco
Heel erg bedankt voor het mee denken. Ik ga vanavond eens aan de gang met de aanpassingen. Ik snap alleen de keerlus in het schaduwstation niet of komt dat door de wissels die boven aan het einde van de railspiraal liggen?
Gr. Johan
-
Johan,
Door de wissels in het station heb je keerlussen nodig. Echter, het is niet handig die ook daadwerkelijk in het station te maken omdat daar de lengte te kort is.
Veel mensen proberen keerlus problemen daar op te lossen waar ze ontstaan. Maar vaak kun je dat veel makkelijker anders doen. Zo ook in jouw geval.
Bij station gewoon alles gelijk gepoold houden, en dan ergens op de baan waar je een lang stuk enkel spoor hebt de keerlus inbouwen.
In dit geval dus 1 in beide lussen van het station weg. De ene kan dan direct na het station. De andere kan ook direct na het station in de spiraal, maar zou dus ook prima beneden bij je schaduwstation kunnen.
Als er nog vragen of onduidelijkheden zijn zien we ze hier wel verschijnen, succes er mee voorlopig.
Groet,
Roelco
-
Hallo Johan,
Ik zie het probleem van 1 richting en enkel/dubbelspoor niet zo
Doordat je het enkelspoor bijna overal naast elkaar laat lopen heb je in feite dubbelspoor.
En in nedeland rijden treinen rechts.
Dus dat komt vanzelf goed in je station.
In de echhie rijden ze echt niet kriskras door elkaar in elke richting.
Als je de overloopwissels links en rechts van het station zou plaatsen kun je langs elk perron komen.
groet jandcargo
-
hallo
Even weer aan het tekenen geslagen, het is toch best lastig om een ontwerp te maken. Ik heb vooral het ontwerp van Roelco aangehouden dit omdat mij het wel heel erg aansprak. Zo kan ik toch wat hoogte verschillen krijgen en mijn bedoeling is om de sporen om de draaischijf op een viaduct te maken.
Maar ik zit nu toch even met mijn railspiraal om het station van beide kanten te berijden moet ik een omloop maken in de railspiraal. Is dit wel verstandig om te doen?
Ik lees overal op het forum dat het verstandig is om dit te vermijden.
Ik heb ook nog een ontwerp waar ik geen omloop in heb. Alleen met dit ontwerp rijden de treinen volgens mij andersom dan dat de bedoeling is gezien het stijgende spoor aan de buitenzijde van de spiraal is.
Rood is trouwens een stijgend spoor en groen gaat naar beneden.
Ik kan eventueel ook een omloop maken in het schaduwstation en dan met een spoor naar boven toe, maar dat komt de doorstroming niet echt ten goede ;D
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/testbaan_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/testbaan_3.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/testbaan_1_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/testbaan_1_1.jpg)
Gr. Johan
-
Johan,
Dit is inderdaad wat ik bedoeld had. Hoe je het dan precies aankleed is natuurlijk aan jouw. En hoeveel opstel sporen je eventueel rond de draaischijf wilt kun je ook later makkelijk invullen.
Wat je overloop wissels betreft. Het is altijd beter om de wissels vlak te hebben liggen inplaats van in een helling.
Als je het alleen netjes aanlegt zou het zonder probleem moeten kunnen. wel kijken dat je het zo vlak mogelijk kunt houden. En zorg dat je in het wisselgedeelte niet veranderd van steigingspercentage.
Zonder zou ook kunnen, maar dan kun je op je station iets minder afwisselend rijden. Hoeft geen probleem te zijn natuurlijk, maar dat is een eigen wens. Wel zou je dan de binnen baan eigenlijk moeten klimmen om rechts te kunnen rijden.
Of je moet een land nabouwen waar ze links rijden?
Een enkel spoor klimmen zou ik niet doen. Geeft toch een beperking in je rij mogelijkheden en krijg je snel met wachttijden te maken op de baan. Geen probleem als je een heel rustig treinbeeld wilt uitbeelden.
Groet,
Roelco