BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Peter Kleton op 23 April 2016, 11:20:34
-
Hallo,
Even een vraag :
Is het mogelijk om 4 Mashima motoren ( type 18x23 ) alle 4 parallel op 1 ( een) decoder te zetten?
B.v. op een Lenz Gold decoder type 10440 ,2,5A 5A piek ? Die 4 motoren zitten in een lok.
vr gr,
Peter
-
Hallo Peter,
In theorie zou dat moeten werken. Ik denk wel dat de dekoder meer vermogen moeten kunnen leveren. De mashima's hebben weliswaar een nette, laag stroomverbruik maar het kan toch redelijk oplopen tot meer dan 1 Amp continue. Spoor 0 loks kunnen behoorlijk zwaar zijn.
Ik twijfel ook of de dekoder met de tegen EMK van 4 motoren kan omgaan.
Ik heb ze overigens nog niet gezien met mashima's . Is dat eigen bouw?
Ik zou 2 dekoders gebruiken en gelijk afstellen op de lastregeling na. Bij 1 van de dekoder zou ik de lastregelings invloed minder maken zodat ze niet beide gaan 'vechten' om de juiste snelheid.
Ik weet of het bestaande lok is maar dan zou kunnen dat de lampjes rijstkorrellampjes zijn van 1,5 volt zijn.
Sluit ze niet aan op een funktie uitgang en de blauwe draad want met een paar flitsen ben weer een hoop werk rijker.
succes!
Peter Kramer
-
Hallo Peter ,
Het is een zelfbouw lok, model van een NS 1300.
Ik wil niet gaan expirementeren met een decoder van E 81.-., daarom mijn vraag.
Ik denk net als jij dat het mis gaat met de EMK meting van 4 parallel geschakelde motoren.
Maar met z'n vieren trekken ze nu, bij 14 V nog geen 1 Amp., maar ik wil het toch eerst even weten.
De lampjes zijn 14 V lampjes ,geen rijstekorrel type. ;)
Groeten ,
peter
-
Hoe heb je die 1A gemeten? Loc op de baan en rijden? Want dan meet je te laag. Je moet de loc wel een aardige last geven en als je echt zeker wilt zijn stil doen staan.
Overigens zijn 14V lampjes wel aan de lage kant... 20V DCC is niet gek, zeker bij schaal 0. Moet je al aardig gaan dimmen denk ik.
Timo
-
Mijn rijspanning is 14V.
Met een trein is het hoogstens 1 A. Ik rij met hoogstens 3 rijtuigen.
En de bovenleidingsspanning is niet meer dan een volt of 12-13.De lok rijdt op 2 rail, de bvl is functioneel maar alleen voor de verlichting
-
Heb het geprobeerd, 2 motoren op 1 decoder, maar dat was bij mn cockerill dubbellikker. Twee drijfwerkjes met koppelstangen dus, en bij lage snelheden ga je daar vaak wel iets van lastregeling nodig hebben om een hikje in het drijfwerk uit te vlakken en dat werkt dan glansrijk niet, het werd een groot gestuiter en geraas. Als je de lastregeling uitzet gaat het wellicht beter, maar heb maar gewoon beide locjes een eigen decoder gegeven, ik geloofde het wel.
-
Ja , het is beter van niet denk ik, ook al is de gezamenlijke stroom ruim onder de toelaatbare waarde.
Peter
-
meerdere motoren (ook maar 2) zal niet optimaal werken, stel dat er 1 motor hapert en stil blijft staan, ziet de decoder dat niet, omdat de andere wel draait, en zal dus de decoder sluiting maken, een kort als rookgenerator dienen.
Ik heb een dieseltreinstel daarom in 2 verschillende draaistellen voorzien van 2 decoders, die zou je dan hetzelfde adres kunnen geven, kun je dan als 1 lok bedienen..
-
Beste Peter,
Moet kunnen. Je bent zeker niet de eerste. Bijvoorbeeld in de Philotrain 2200 en 2400 staan twee motoren parallel. In de DE-II drie stuks. Phildie gebruikt hiervoor decoders van Zimo en Esu. In een Nohab met twee motoren heb ik zelf een Esu LokSound gebouwd. Op het Duitse SNM spoor nul forum vliegen ook af en toe berichtjes voorbij van meerdere motoren in een loc of zelfs per draaistel.
Ik zou het eens met een LokPilot XL of LokSound XL proberen. Deze hebben een functie om automatisch de motorparameters af te stemmen op de loc. Zorg in elk geval dat je loc analoog perfect loopt voor je de decoder inbouwt.
Succes!
Huib
-
Dag Huib ,
Bedankt ,(Net als anderen) voor je antwoord.
Ik zal het in gedachten houden ,want ik ben me nog aan het orienteren.
Vr Gr,
Peter
-
Laat je door mijn verhaal niet teveel op stang jagen trouwens, want zoals ik zei: het waren twee aparte units met koppelstangen. Dat is qua belasting van de motor een stuk minder constant dan gewoon een eenasaandrijving met tandwielen.
-
Ik kan mij goed voorstellen dat als de koppelstangen in het ene draaistel een beetje wringen , de decoder daar moeite mee heeft, hij "denkt "dat hij een motor voedt en gaat iets regelen waar de andere motor ook weer wat van krijgt, maar voor de andere is bedoeld. dat gaat nu eenmaal niet, er lopen maar twee draden naar beide motoren.
Peter
-
precies dat.
-
14V is niet veel voor DCC, zeker voor schaal 0 niet. Menig N baan gebruikt al een hogere spanning. Maar ik geloof je gelijk als je er mee rijdt.
Het "Ik rij met hoogstens 3 rijtuigen." dus er is maximaal 1A is natuurlijk een drogreden. Een decoder gaat natuurlijk altijd stuk precies op het moment dat de loc ontspoort (of tegen een stopblok/stilstaande trein aan rijdt) en daardoor de motor een stall maakt en opeens wel 3A gaat vragen. Vandaar dat je liever uit gaat van het ongunstigste geval als het gaat om motor stromen. Ook al is de overbelasting detectie in een LoPi 4 wel aardig goed.
Hoe goed lastregeling werkt kan ik niet over zeggen maar schijnbaar zou dat dus wel redelijk moeten gaan als ik zo lees.
meerdere motoren (ook maar 2) zal niet optimaal werken, stel dat er 1 motor hapert en stil blijft staan, ziet de decoder dat niet, omdat de andere wel draait, en zal dus de decoder sluiting maken, een kort als rookgenerator dienen.
Dat is niet waar. Waarom zou de decoder opeens in rook op gaan? De decoder hoeft de stilstaande motor niet te zien, zolang de stroom maar beperkt blijft. En een stilstaande motor gebruikt nog altijd minder dan twee stilstaande. En als de decoder dat niet aan kan is de decoder te zwak. De back EMF wordt alleen gebruikt voor snelheidsregeling, niet voor overbelasting.
Timo
-
Dag Peter,
Ik heb een aantal spoor 0 loks met 4 motoren parallel aangesloten op de decoder. De zwaarste is geloof ik een E10, we hebben hem een keer analoog gemeten met 7 d-wagens en hij kwam niet boven de 1 ampere uit.
Wij hebben bijna overal faulhabers (20/20B) ingebouwd, maar dat zou amper verschil moeten geven met een mashima. Ook gebruiken we vrij simpele decoders van ESU, ook nog nooit uitgefikt.
Ik moet je ook eerlijk zeggen dat ik nog nooit met geen enkele lok last heb gehad van een stilstaande motor. Stel er zou een motor aansluiting mank gaan, dan geeft het in mijn geval nog geen probleem omdat alle motoren in tramophanging eronder hangen. Hierdoor heb je dus een vrije loop.
Ik zou ook aanraden nooit wormwielen te gebruiken bij meerdere motoren, en zeker als het een draaistel lok betreft is een tramophanging het meest makkelijk te realiseren in spoor 0. Maar dat is mijn persoonlijke voorkeur.
(http://i219.photobucket.com/albums/cc282/kke7359/IMG_1488.jpg)
Stel je zou een worm gebruiken, dan heeft de firma Demko werkelijk prachtige wormwiel overbrengingen met een wrijvingsweerstand van vrijwel nul in zich, alleen dat kost ook weer wat.
http://demko-modellbahn.de/shop2/product_info.php?info=p38_2-stufen-getriebe-lang.html (http://demko-modellbahn.de/shop2/product_info.php?info=p38_2-stufen-getriebe-lang.html)
Okke
-
Ja Okke ,dat zou eigenlijk moeten. ;)
Bij mij hebben ze een wormoverbrenging.
Ik heb een poosje in deze of een andere lok, ook met wormoverbrenging een motor gehad van de 4 die niet draaien wilde .Dan werd het wielstel gewoon meegesleept ,en de lok reed merkbaar langzamer.Zoiets kan ook voorkomen als je een decoder gebruikt.
De motor was niet kortgesloten , dus een decoder merkt er niets van.
Voor zekerheid neem ik mss twee decoders met elk twee motor
Van abc Gears heb ik reeds twee motoren in gebruik met een heel mooie haakse overbrenging ,als je de lok opduwt ,draait de ankeras gewoon mee.
Binnenkort vallen er twee Traction motors op de mat van abc Gears. ,hebben tram ophanging. ik ga ze voor een electrisch NS treinstel gebruiken,een drietje.
Groeten ,
Peter
-
Ik heb zelf een keer de ervaring gehad (met een "2e hands"model) dat een motor erg slecht was, die verbruikte 800mA, terwijl de andere normaal 200mA verbruikte, en dus de decoder in rook was opgegaan. Ik heb er nieuwe motoren ingezet, en 2 decoders. Kan natuurlijk best zijn dat de decoder die erin zat te licht was, wat weet ik niet. Zolang er geen problemen zijn zal het best werken.....
Edwin