BeneluxSpoor.net forum
Algemeen => Ditjes en datjes => Topic gestart door: Daan001 op 21 April 2016, 21:02:17
-
Hallo allemaal,
Ik was op dit forum wat op zoek naar treinen in Afrika en kon eigenlijk maar weinig vinden. Jammer want spoorwegen in Afrika zijn door het enorm uitegestrekte land en uitdagende omgevingen vaak bijzondere trajecten waar veel verhalen aan vast zitten uit de geschiedenis. Lang niet altijd mooie verhalen door het koloniale verleden waar spoorwegen een belangrijke rol in speelden.
Zelf woon ik al enige jaren op het continent en heb wel een beetje gereisd dus wellicht is het leuk daar wat over te posten. Het idee van deze topic is meer een verzamelbak van informatie, fotos, verhalen, etc van mensen die iets hebben van het spoor in Afrika. Misschien wel een modelspoorbaan zelfs... Een experiment dus.
Het is een beetje een gok wat het gaat opleveren maar ik zal een beginnetje wagen met de volgende foto van de GE U26C diesel van de TAZARA railway (U30C) variant.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/TAZARA.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/TAZARA.jpg)
-
Leuk topic! (y)
-
Ja, dit is nu één van de weinige topic's die ik wel wil volgen.
(y)
-
uit mijn archief
de 1026 van NRZ
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Zuidelijk_Afrika_06-09-2005_08.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Zuidelijk_Afrika_06-09-2005_08.jpg)
-
Leuk !
Maar misschien een idee om land en plaats erbij te vermelden...?
-
Fijn topic!
Heb niet echt hardcore treinplaatjes, maar dit is misschien ook wel aardig.
Het immer fraaie station van Fisantekraal, een township ten noordoosten van Kaapstad. PRASA heeft de afgelopen jaren flink geïnvesteerd in het station, in de vorm van nieuwe naamborden. Want dat is natuurlijk prio 1! Anyway, er zijn grootse plannen voor nieuwe perrons, traverse, stationsgebouw etc. Maar eerst nog even een akkefietje oplossen met nieuwe locomotieven die te groot blijken (zie hier (http://www.news24.com/SouthAfrica/News/New-Prasa-trains-hardly-go-anywhere-not-even-slowly-20150823)).
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Fisantekraal_station.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Fisantekraal_station.jpg)
En hier de vertrekkende trein vanuit Kaapstad naar Malmesbury. Hoewel eigenlijk voorstadsverkeer wel met Shosholoza Meyl rijtuigen en als ik het mij goed herinner een Transnet loc.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Fisantekraal_train.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Fisantekraal_train.jpg)
-
Perron net lang genoeg voor 1 rijtuig?
Mvg,
Tis
-
Dit topic al gezien?
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,44727.msg716305.html#msg716305
-
Jammer dat het door jou aangehaalde topic een belangrijk deel van zijn waarde verloren heeft. Van de 14 pagina's zijn de eerste 10 van al hun plaatjes beroofd en hebben zodoende geen of weinig waarde meer. Jammer.
-
uit mijn archief
de 1026 van NRZ
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Zuidelijk_Afrika_06-09-2005_08.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Zuidelijk_Afrika_06-09-2005_08.jpg)
Mooie foto. Wat is de NRZ en in welk land? Volgens mij is dit ook een GE U 26C diesel net als die van de TAZARA (Tanzania en Zambia)?
-
Zimbabwe
-
Ja er staat ook model in de titel :angel:
Naar aanleiding van strand-safari reis die wij, mijn vrouw en ik, in een ververleden gemaakt hebben is dit diorama ontstaan. De dia's van de 1 op 1 treinreis van Nairobi naar Mombassa zitten ergens in een verhuisdoos en kan ik zo snel niet vinden.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_9362-7.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_9362-7.jpg)
Came-drive deed je met een busje met hefdak. Het was wel zaak om binnen de contouren van het busje te blijven en absoluut niet laten zien dat je mens was.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_9356_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_9356_1.jpg)
Als je geluk had dan kon je in de vroege koude ochtend een "Kil" mee maken.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_9336-1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_9336-1.jpg)
Daar waren er ook nog genoeg van. De achtergrond is een uitvergrote dia van het Rifft- vallei
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_5688_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_5688_1.jpg)
Wachten op dingen die komen gaan! al zal dat niet een trein zijn. Deze reden zeer sporadisch en dan alleen nog voor de touristen.
-
Ook een leuke bron van info: http://www.internationalsteam.co.uk/africa.htm
-
Wat een leuke locaties om treinen te spotten. Ik zal eens zoeken in mijn foto album wat daar zitten ook nog een paar spoorgerelateerde plaatjes in uit Zuid Afrika. Morgen zal ik ze plaatsen o.a. van de decadente Blue Train.
-
De voorgeschiedenis van deze trein, en de kans opgegeten te worden door leeuwen (tijdens de bouw zeker 120 personen) was voor mij een reden om deze module te gaan bouwen. Verder was je wel knettergek om met deze trein mee te gaan. Vandaar de naam Gekken Express of gekken lijn. (Passagierstreinen (2 heen en 2 terug) rijden nog steeds alleen s'nachts)
Ik heb nog wat achtergrond informatie opgedoken over mijn "Lunatic" of Krankzinnige spoorlijn in Kenia
De "Lunatic line" in Kenia is in de jaren 1896-1903 aangelegd door Britsche constructeurs die daarvoor meer dan 30.000 arbeiders gebruikten waarvan er bijna 2500 het leven lieten en 6000 permanent invaliden werden. Daar de Engelsen bang waren dat de Duitsers en Fransen eerder de Boven-Nijl zouden bereiken moest de lijn in moordend tempo aangelegd worden. Vanuit de havenstad Mombassa, die eigenlijk te ondiep was om grote schepen te ontvangen, er moest danook eerst een nieuwe haven aangelegd worden, werdt een aanvang gemaakt met de aanleg van de meter- en enkelsporige lijn. Binnen een paar kilometer vanuit de laaggelegen havenstad moest de lijn binnen 24 kilometer 170 meter stijgen. Direct hierna stonden de arbeiders al voor de eerste gruwenlijke beproeving. Nog maar net de helling naar de hoogvlakte bedwongen, moest er de komende 9 maanden geploeterd worden in de kurkdroge Tatu woestijn. Na enkele muiterijen (die bloedig neergeslagen werden) en ander ongemak stuite men op de Tsavo rivier. De bouw van de brug over de Tsavo betekende een vertraging van bijna een jaar. Het waren niet alleen deze ongemakken, leeuwen belaagden de arbeiders constant en doden bij de brug ruim 120 spoorwegwerkers waarvan de meeste werden opgegeten. De brug staat en stond bekent als "Men Eaters bridge" Er staat bij de brug nog steeds een bord met doodskop met de waarschuwing "" Trespassers will be EATEN" t's maar dat je het weet. Na de Tsavo, wat in het Kamba's slachting betekend, ging de aanleg onder erbarmelijke omstandigheden zoals hongersnood, leeuwen en lastige neushoorns verder naar Ukambini. Eind mei 1899 bereikte men een drassig stuk niemandsland genaamd Waso Nairobi aan de rand van Rifft Valley. In december 1901, na de sloops van Rifft Valley en Rifft Valley zelf overwonnen te hebben, bereikte de spoorwegarbeiders, ruim voor de Duitsers en Fransen die vanuit Mozambique het meer probeerde te bereiken , het Victoria Meer. In 1903 waren alle obstakels genomen en was de lijn gereed. Voor de aanleg van deze enkelsporige lijn werden 1.25 miljoen stalen bielzen en 200.000 rails van 9 meter gebruikt. Door al deze ellende werd door de "Torries"in London de lijn al snel "Lunatic Line" genoemd.
Een bijzonder detail is dat de grote man achter de aanleg en die verantwoordelijk was voor de veiligheid van de arbeiders, Kolonel Patterson, op een van zijn inspectiereizen met zijn prive trein, aangevallen is door een paar leeuwen en smakelijk verorberd moet zijn!! Zo is de killer gekild door de killers.
Ik hoop dat jullie met deze uitleg tevreden zijn.
Informatie komt uit folder meegenomen uit het spoorwegmuseum in Nairobi.
Over met name de bouw van de brug over de Tsavo river bestaat een door Peterson geschreven boek "Man eaters of Tsavo (zie http://robroy.dyndns.info/tsavo/tsavo+pics.html) Dit boek is in 1996 ook verfimd: THE GHOST AND THE DARKNESS. Als je van Afrika en spoorwegen houdt een must.
-
Wat een interessant verhaal en een mooi diorama! Het geeft zeker de sfeer goed weer!!
Hier het eerste deel van mijn ervaring op de TAZARA railway van Dar es Salaam, Tanzania naar Kapri Moshi in Zambia. Sorry, het is in het Engels aangezien mijn vriendin destijds Engels was.. :)
FROM DAR ES SALAAM TO KAPRI MOSHI PART 1
And here we are in the train, still heading in the direction of our destination, Kapri Moshi, near to Lusaka Zambia. It has become a little unsure however whether we will reach Lusaka in our current setup since the train we are in only has one passenger coach left, of about 10 when we left Dar es Salaam about 26 hours ago..
Day 1, Departure
The first day of our holiday started with a refreshing swim in the early morning and a nice brunch in restaurant ‘Salt’ in Dar es Salaam. Well situated among the more expensive office blocks on the peninsula, ‘Salt’ is filled with expats having their general expat chitchat over a cappuccino and a fruitcake. We take a heavy sandwich with all kinds of nice toppings, knowing that with our 48 hour train journey to Lusaka, this could be our last decent meal for a good while. Around noon our taxi driver picks us up to go to the large TAZARA station where we arrive an hour later. Still an hour till departure and the story goes that the train almost never departs on time..
Outside the Chinese built station, there are many people with big bags on their heads and loads of luggage and trade to be loaded in the train. The hall of the station is filled with people although you can only enter the station with a ticket. We are directed to the first class hold room where it becomes clear that most of the 1st class passengers are muzungus (white people) from which all are tourists. Shortly afterwards we see the first people heading towards the tracks indicating that the train is soon leaving. With our backpacks, we join the crowd towards the tracks. The train exists out of blue-grey coloured coaches with distinctive steel blinds in front of the windows which you can open and close. Most of the blinds are stuck however at different heights meaning that you have to be lucky to get the full size window.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC02033_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC02033_4.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC02037_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC02037_2.jpg)
The first class coaches are at the back of the train, then two restaurant cars and then the second class coaches which have seats only, about 10 in total. The first class coach has separate cabins with in every cabin 4 beds. The lower ones can be used as seats as well. For comfort we have bought 4 tickets to be sure to have a cabin for ourselves, with 70 euros for the whole trips this cant do much damage.. Our cabin has closed blinds but luckily our train Stuart can open it with a bit of force and we get to know the meaning of the designated stick we thought someone left in our cabin, this to keep the blind open since the original mechanism is long gone.. The stick turns out to be our most precious item on the journey! Being a train freak I decide to walk and check out the loco, which isn’t there as yet. Not long after though a 6 axle usa style diesel engine arrives with a freight car attached to it.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC02042_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC02042_2.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC02044_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC02044_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC02050.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC02050.jpg)
Although the engine moves slowly towards the passenger coaches, once it attaches to the single connector, the whole train is pushed back by the impact. About 10 minutes later the station chef declares the train is soon leaving and we see people hurry to load more goods into the freight car at the front. The horn of the engine sounds three times and with a big roar of the dieselengine the train starts moving, well in time! While we are passing the outskirts of Dar es Salaam town, the tracks are so bad, the coaches are jumping up and down in a fixed rhythm, so heavily we feel like riding on a camel more than sitting in a first class train compartment.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC02052.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC02052.jpg)
Once out of Dar es Salaam, the train makes its way through the green hills, probably ‘Pugu hills’, a nice area for hiking and bird watching. After about 4 hours, the scenery gets more wild and after crossing a river, we enter into Selous Game reserve, one of the biggest game reserves in Tanzania! The guys from the restaurant car come and ask us what we would like to eat. I decide for the chicken with rice and my girlfriend decides for the fish. Fish in the train, that is a nice surprise, but after a few minutes the Stuart comes back to tell us that we only can get rice and chicken. How surprising. We get some nice cold Kilimanjaro beers, and a nice plate with fried chicken, rice and some kind of spinach vegetable. Our fully opened window (there is no window) is our TV with the African landscape of Selous Game reserve passing by in the late afternoon. Since long I always imagined how cool it would be to cross Africa by train and actually see African wildlife from your train compartment and while enjoying the beer, this is an amazing experience! We see warthogs families running through a swamp, we see gazelles jumping in the high grass and a giraffe, not giving any notice to the train passing by. Having done a few safaris now, this experience stays one of the most memorable.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC02075.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC02075.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/GOPR1329.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/GOPR1329.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC02079.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC02079.jpg)
Unfortunately, we do see quite some elephant bones and skulls next to the track and well after this journey I learned that the Chinese built TAZARA railway contributed to the large elephant poaching in Selous game reserve. No wonder, the majority of the elephant poaching is meant for the Chinese ivory market. A sad case of how development has a negative impact to the environment as well. While the sun sets, we greatly enjoy the magnificent views over Selous, enjoying our beers and bouncing up and down on the badly maintained tracks.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/GOPR1330.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/GOPR1330.jpg)
Just before nightfall, we slow down and a side track emerges. We are passing a train actually, the first one since we left Dar. While we are passing the other train it becomes clear that this is not a normal train, this train has two nicely maintained red locomotives and behind a whole set of beautiful green and white coaches with signs that look like the orient express. This is the ‘Pride of Africa’. Inside the train, we see a wooden interior with carpet, kitchens with kooks working, restaurants, lounges, sleeping compartments and all the passengers wearing dinner outfits in early 19th century Empire style. Many of them lean out of the windows with their gin tonics in hand, waving at our plebs-train passing by which makes everybody laugh. While we pass the last coach we see that it has an open balcony at the back with nicely decorated lights and a lounge bar behind it. It must be an amazing experience to have your sundowner overlooking the African plains from that train balcony. While passing the Pride of Africa’s red lights are slowly disappearing in the African wilderness. We hear our loco giving an extra roar while we speed up again and steadily move into Africa’s dark night.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC02093.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC02093.jpg)
-
Patrollie-fiets Boere oorlog 1899-1902 te Kimberly museum. Gebruikt door de Voortrekkers en Engelsen.
Het is niet duidelijk wie het als eerste heeft toegepast
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/07-Kimberley-47.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/07-Kimberley-47.jpg)
Treinsamenstelling ZR getrokken door GE U20C (Zambia Nokonde)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/02_Zambia-005.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/02_Zambia-005.jpg)
-
Die railfiets is heel interessant, die gebruikten de Nederlanders ook in Atjeh:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20160422_215652.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20160422_215652.jpg)
Maar goed, veel te off topic. Sorry ;D
Eelco
-
Hier wat fotos van de railway crossing op het niet meer in gebruik zijnde traject van Arusha naar Dar es Salaam ter hoogte van KIA airport (Tanzania).
Zeker dat het een mooie toeristische route zou kunnen zijn met uitzicht op de Kilimanjaro en de Mnt Meru..
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20160422_181111.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20160422_181111.jpg)
vergane glorie
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20160422_181032.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20160422_181032.jpg)
uitzicht op Mount Meru
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20160422_181037.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20160422_181037.jpg)
Stalen bielzen
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20160420_182049.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20160420_182049.jpg)
uitzicht op Mount Kilimanjaro
Ingenieurs bedrijf COWI uit Denemarken is bezig met een plan deze lijn weer in bedrijf te stellen, echter dat duurt nog jaren.
groeten
-
Deze kwam ik tegen tussen Kaapstad en Johannesburg. We mochten ook nog binnen kijken, maar dat was decadentie ten top.
Niet iets waar ik vrolijk van werd. Ik moet nog even verder zoeken want er was ook genoeg stoomtractie rond Mosselbaai te zien.
(http://i165.photobucket.com/albums/u61/duizendpoot_album/Pctures%20Fora%202016/SA%202009%20%20135_zpsfz5qranf.jpg)