BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Materieel => Topic gestart door: e_p op 09 November 2007, 23:48:15
-
Jawel, de laswagen. Op het nul forum is al het e.e.a. verteld maar dat wordt niet door iedereen gelezen. Hieronder eden samenvatting(tekst oa. C de Jong)
(http://img.photobucket.com/albums/v283/everaardt/nul/untitled.jpg)
NS werkwagen met het nummer 157 890 welke als laswagen werd gebruikt in Amsterdam gedurende de periode 1947 - 1950.
Deze wagen komt uit een serie van 15 werkwagens van Engelse afkomst.
De NS 157 890 is heel eenvoudig na te bouwen met de kit van Parkside Dundas kit nr PS13.
PS 13 Southern Railway 12 ton goods van (Diag 1428)
Deze wagons hadden een " characteristic eliptical roof " om zoveel mogelijk laadvolume in het profiel van vrije ruimte nuttig te gebruiken.
Deze wagons zijn gebouwd in een serie van 440 onberemde wagens in de periode 1929 - 1931. Geclassificeerd als "common user" waren deze wagens tot 1960 over het gehele britse spoorwegnet te vinden.
Een groot aantal zijn als werk of dienst wagens terecht gekomen bij " The Civil Engineers department" en zie daar de link naar de wagens die na de oorlog in Nederland zijn terecht gekomen.
Op de zelfde basis zijn ook Magazijnwagen NS 191 001 en
Werkwagen Electrificatie (S.B.B.) 270 201 verbouwd.
De kit van dundas bestaat uit kunstof wanden, en onderstel, metalen buffers koppeling en wielen. dat alles voor 22,50 engelse ponden
(http://img.photobucket.com/albums/v283/everaardt/nul/DSC08016.jpg)
ook mooi, het gouden kwaliteitsticker
(http://img.photobucket.com/albums/v283/everaardt/nul/DSC08017.jpg)
inhoud van het doosje
(http://img.photobucket.com/albums/v283/everaardt/nul/DSC08019.jpg)
Ondertussen zit het wagentje zo'n beetje inelkaar en ben ik bezig de zaak te kwasten.
Al er nog meer informatie is over deze laswaqens...
-
Heeft Dundas ook HO kitjes van dit model ??
mvg Ronald
-
Nee, die Schotten doen niet in H0. Er schijnt wel een witmetalen kit in H0 te hebben bestaan van een ander merk, zie
http://www.british-ho.freeserve.co.uk/showcase/freight-wagons/firedrake_12tonboxvan_1.htm (http://www.british-ho.freeserve.co.uk/showcase/freight-wagons/firedrake_12tonboxvan_1.htm)
Maar geen idee waar je die nog vandaan kunt halen.
-
Dank je , Arjen
Zelf maken dus
Groetjes Ronald
-
plaatjes van de bouw:
(http://img.photobucket.com/albums/v283/everaardt/nul/DSC08022.jpg)
(http://img.photobucket.com/albums/v283/everaardt/nul/DSC08025.jpg)
(http://img.photobucket.com/albums/v283/everaardt/nul/DSC08024.jpg)
-
Mooie foto's
Daar heb ik straks wel wat aan
Succes met het afbouwen
Mvg Ronald
-
Op beschrifting en een enkel frutseltje na is ie klaar!
De wagon lijkt symetrisch maar is het niet. Zo zit de voetbediening van het remwerk maar aan een zijde. Was best nogal een gepuzzel omdat er veel onderdelen bij de kit zitten die voor dit model niet nodig zijn (wel voor andere modellen uit dezelfde serie.
(http://img.photobucket.com/albums/v283/everaardt/nul/DSC08204.jpg)
(http://img.photobucket.com/albums/v283/everaardt/nul/DSC08197.jpg)
Grote verschil met de britse kar is het luik op het dak, van styreen deze gemaakt en mee geschilderd. Nog maken het aansluitpunt op de kopwand.
(http://img.photobucket.com/albums/v283/everaardt/nul/DSC08202.jpg)
Vanuit de zelfde hoek origineel en model:
(http://img.photobucket.com/albums/v283/everaardt/nul/untitled.jpg)
(http://img.photobucket.com/albums/v283/everaardt/nul/DSC08198-1.jpg)
-
Ziet er mooi uit.
Vanuit de zelfde hoek origineel en model:
Dan mis ik van de orginele foto's alleen nog de 3e foto vanuit de zelfde hoek . ;D
mvg Ronald
-
E-P
nog luchtslangen nodig?
-
tuurlijk
-
Wat een koddig karretje. Nog een beetje weatheren... ;)