BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Romavami op 16 April 2016, 21:40:32
-
Bestaat er zoiets als een databank voor decoders en locs waarin vanuit best pratices de meest geschikte CV waarden zijn opgeslagen ?
Ongeacht het merk decoder maar wel afgestemd op het merk en type van de loc.
-
Dat zou mooi zijn, maar het merk decoder is juist wel van belang. Elk merk decoder heeft weer andere instellingen nodig voor perfecte afstelling.
-
Goed idee. Wat er ook bij moet (voor Fleischmann rundmotor): Of het het kale of het verzwaarde anker betreft.
-
Het zou een fraaie handreiking kunnen zij als zoiets er was.
Je zit alleen met 1 probleem,hoe bepaal je wat de meest geschikte cv waardes zijn ?
De ene vind het kruipen van een loc het meest belangrijk en de ander interesseert t niks en zo zijn er tal van andere zaken die je kunt noemen waar 1 iemand het wel en een ander iemand het niet belangrijk vind.
Als het echter zo is dat een bepaalde set met cv waardes is opgebouwd om 1 speciefiek doel te bereiken,en de ander heeft dat niet als zelfde doel,dan word 1 iemand er al niks wijzer van ;)
Zo'n raadgevende database zou trouwens wel immens groot worden,verplichte velden zijn zowiezo al:
merk van de loc,2 of 3 rail,merk decoder,type decoder,is de loc analoog of digitaal voorbereid,voor flm welk anker zit erin,dan vervolgens de cv waardes.
Wellicht ben ik nog wat vergeten,maar met alleen die dingen word het al een werk waar je u tegen zegt :-X
-
Waar het mij met name om gaat is om die eerste instelling na het inbouwen van een decoder.
Het is irritant dat hij bij het proefrijden al meteen door het blok schiet omdat die cv waarde verkeerd staat.
Maar ik zou in eerste. Instantie al blij zijn met een goede uitleg over de instellingen van de cv,s in Jip en Janneke taal. Zoiets heb ik nog niet kunnen vinden.
-
2 dezelfde loks kunnen ook totaal andere rijeigenschappen hebben... waardoor er andere CV waardes betere rijeigenschappen geven. Een lijstje met standaard waardes lijkt me zo goed als onmogelijk eigenlijk.
-
Wat misschien een alternatief is, is in plaats van een database met CV waardes, een duidelijke beschrijving hoe je zelf aan je gewenste CV waardes kunt komen.
Dus een soort van tutorial met de stappen die je kunt uitvoeren om tot de gewenste CV waardes te komen.
Was er niet een gezegde of zo van: Geef een man vis en hij heeft een dag te eten. Leer een man vissen en hij heeft de rest van zijn leven te eten.
-
Een duidelijke beschrijving hoe je de decoder moet instellen, staat gewoon in de handleiding. Maar omdat er zoveel mogelijkheden zijn, worden die ondergesneeuwd. Je zou eigenlijk de hele handleiding eerst helemaal moeten doorlezen, om een simpele aanpassing te doen. Ik heb vooral moeite met coreless motoren. Ik heb nu al door dat je de back EMF helemaal moet uitzetten, maar bij een andere decoder ook weer niet. Nu laat ik er even buiten dat ik geen reet begrijp van die back EMD en waarom die juist bij coreless motoren niet werkt, maar ik weet zeker dat er genoeg mensen zijn in Internationaal modelspoorland die al dit soort dingen allang uitgevogeld hebben. Eigenlijk vind ik het een taak van de decodermaker om de juiste settings voor beschikbare motoren/treinen op hun website te plaatsen. Het hoeft niet, maar de service en bedrijfspresentatie zou er zoveel beter door zijn en een reden voor mij om voor decoders van dat merk te willen kiezen.
-
Elke motor/decoder combinatie is anders. Ook als je twee dezelfde motoren en decoders toepast zul je verschillen merken.
Dus u moet de kennis leren om het e.a. te begrijpen zodat je zelf een perfecte instelling kan maken.
-
Goed Idee (y)
Maar wat staan hier weer een hoop beren op de weg. ;)
Lijkt mij niet zo heel ingewikkeld: Een standaard formulier in Excel met een beperkt aantal standaard parameters zoiets als wat ESU geeft voor een aantal types motoren.
-
Ik gaf ook aan dat de cv waarden uit de best pratices van anderen waardevol kunnen zijn.
Blijkt dan later dat jouw loc/decoder combinatie er iets anders op reageert dan moet je fine tunen. Daar ging het mij om. Als ik dus bijvoorbeeld een Lenz decoder heb in een Fleischmann h0 E103 en ik kan de ervaringen van anderen gebruiken om die lok een goede basis te geven, dan heb ik genoeg verdiend.
Blijft wel, dat een goede uitleg, per CV, over wat het nu precies doet of moet doen als je een waarde verandert, ook noodzakelijk is. Maar dan wel in Jip en Janneke taal. Ik wil kunnen begrijpen wat ik doe en niet experimenteren zonder het te begrijpen en de lok daarna maar weer terugzetten naar de fabrieksinstellingen.
Ik kan mij niet voorstellen dat ik de enige ben die dit thema bezig houdt.
En het kan inderdaad een kwestie zijn van een excel sheet.
Maar er zijn zoveel instellingen mogelijk, ook die waarvan de gemiddelde hobbyist het bestaan niet eens weet, dat het simpel moet blijven.
Nog iemand een J&J handleiding in de aanbieding ?
-
De waardes die je dient te programmeren hangt af van veel verschillende factoren. Dit heeft te maken met de diverse functies en de verschillende lichtfuncties die je kan programmeren. Ook de manier van aansluiten kan verschillend zijn.
Zo'n tabel gaat nooit werken. Je kan beter iets maken waarin uitgelegd wordt hoe je bepaalde CV waardes tot stand komen/berekend worden.
Zowel Zimo als Esu hebben daar prima software voor.
Daarnaast is er nog JMRI Decoderpro welke je kan gebruiken. Ik zou zeggen verdiep je er eens in, probeer het een en ander uit. Kijk welke verandering het teweeg brengt en kom je er niet uit vraag dan om hulp.
Zo is het mij ook gelukt, zelf proberen, hulp van hier die me op het goede spoor zette en vervolgens zelf weer verder stoeien. Na 3 dagen programmeren deed mijn locje wat ik wou.
-
Hoi Sander,
Mijn 20 locs x 3 dagen is 60 dagen programmeren.
Ik weet niet of ik dat een leuk vooruitzicht vind. :)
-
Als je eenmaal weet hoe de software werkt en je weet hoe je het aangesloten hebt dan kan je er in sneltreinvaart doorheen :)
Ik programmeer mijn locs nu zo weg met de bevindingen van 3 dagen stoeien en vragen.
In deze hobby werkt maar 1 ding.....proberen, gewoon doen, daar leer je van.
Dat geldt voor bouwen met styreen, scenery, decoders programmeren, spuiten, weatheren enz....
-
Hallo,
Misschien weet iedereen dit al, maar misschien toch nog wel vermeldens waard is de mogelijkheid bij ESU decoders om de CV's voor de motorparameters (51 t/m 56) automatisch door de decoder zelf te laten vaststellen. Zet je lok op een stuk spoor van ca. 2 meter lengte, voer vervolgens de waarde NUL in voor CV 54 (dus CV 54 = 0) en druk daarna op de functie toets F1 (hieronder zit vaak de BEL functie). De lok zal dan vooruit schieten en na ca 1 meter stoppen. Alle motor-parameters staan dan voor die lok met zijn specifieke mechanische eigenschappen (motor en overbrenging) vrijwel goed, op misschien nog een beetje "fine tunen" na.
MVGerrit
-
Sander begrijpt volgens mij niet dat sommige mensen er helemaal geen interesse in hebben. Die willen gewoon dat ding goed rijdend hebben. Nou verwacht ik wel weer een antwoord als "als je wilt autorijden, moet je ook les nemen". Maar Gerrit laat al zien dat het helemaal niet zo hoeft te zijn. Met zoveel technologie kan zoiets best automatisch geregeld worden. Auto's worden ook zelfrijdend.
Gerrit, geweldige tip! Ga ik uitproberen en ben erg benieuwd.
-
Is overigens niet als aanval op Sander bedoeld. Gewoon even wat duidelijk maken. :)
-
Sven, voel me ook zeker niet aangevallen hoor. :)
-
Goed om te horen. (y)
-
De boodschap is dus kennelijk; zoek het zelf maar uit want dat heb ik ook moeten doen. ;)
Deze kwam ik tijdens mijn zoektocht tegen:
http://www.lokodex.de/mo/m_digital_liste.htm
-
Dat tabelletje is van een jaar of 15 geleden zo te zien. Dat geeft het probleem aardig weer. Er zijn maar een paar cv's genormeerd en zelfs bij die cv's mogen de fabrikanten zelf bedenken welke waarden ze mogen krijgen. Er zijn momenteel tientallen decoders op de markt, die allemaal verschillende manieren van instellen hebben en ook nog voortdurend worden aangepast. Naast de al genoemde argumenten, is dat een goede reden waarom het nooit van de gevraagde database is gekomen. Er is vast veel behoefte aan. Er is vaak naar gevraagd op verschillende fora. Er zijn zelfs wel aanzetten geweest. Het is alleen echt niet te doen.
Zoek het zelf maar uit is ook niet aan de orde. Als mensen vragen naar instellingen voor een specifieke decoder in een specifieke loc, dan volgt vaak een antwoord. Verder vind je op deze site en elders meer algemene aanwijzingen welke stappen je kan ondernemen bij het instellen van een decoder, met name van de lastregeling. Veel meer zit er niet in.
-
@Henk
dank voor je reactie. Dat die tabel 15 jaar oud was !?
Ik had zelf meer het idee dat een DCC decoder redelijk standaard zou zijn.
Het blijft moeilijk.
Ik heb een Roco BR118 met een ESU decoder. Ik heb CV 3 de laagst mogelijke waarde gegeven (1) en nog vertrekt hij met gierende wielen uit het blok.
Maar ik blijf proberen
-
Misschien helpt het als je CV 3 de hoogst mogelijke waarde geeft?
Waarde / 4 is tijd in seconden voor optrekken tot tot max snelheid.
-
Ja, toch even vertellen welke decoder het precies is (er zijn nogal wat versies van ESU) en wat je wilt bereiken.
Als je de loc geleidelijk wil laten optrekken, dan moet je cv3 inderdaad juist verhogen. De waarde is een indicatie van de tijd die het kost om de maximale snelheid te bereiken. cv3 maximeren is dan een leuk experiment, maar zal wel teveel van het goede zijn. De meeste mensen vinden de waarde een paar punten ophogen in vergelijking met de default die de decoder van de fabriek meekreeg mooi zat.
-
Ik had zelf meer het idee dat een DCC decoder redelijk standaard zou zijn.
Dat geldt voor de NMRA gnormeerde CV's, zie http://www.nmra.org/sites/default/files/standards/sandrp/pdf/s-9.2.2_decoder_cvs_2012.07.pdf (http://www.nmra.org/sites/default/files/standards/sandrp/pdf/s-9.2.2_decoder_cvs_2012.07.pdf)
Voor de rest (en dat is tegenwoordig een hele hoop, zeker bij de ESU LoPi 4) is vrij door de fabrikanten te gebruiken.
Daarom is het eigenlijk onmogelijk om een goede databank op te zetten.
Er zijn gewoonweg teveel decoders op de markt met allemaal zo hun eigen specifieke (on)mogelijkheden.
-
Hoe zo onmogelijk?
Volgens mij hebben een aantal doorgewinterde hobby machinisten uit het oog verloren wat de vraagsteller voor ogen had ;)
"Een simpele lijst met beperkt aantal variabelen om mee te beginnen"
Geen complete lijst van alle merken met alle loks, elke decoder en met alle variabelen. Da's inderdaad bijna niet te doen :P
Ik heb als herintreder veel baat gehad bij de Esu lijst voor een basis instelling
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Motoren_lijst_Esu.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Motoren_lijst_Esu.jpg)
Bron: Esu
En als ik zo in mijn herinneringen graaf, heeft 80% hier eem Lopi 3 of 4 en de andere 19 % heeft een Kuehn, Tams, Uhlenbrock of een Lenz de overgebleven merken is 1%
Dat beperkt de lijst al behoorlijk en dan maar 6 of 7 parameters, voor min en max snelheid en nog een aantal om de lastregeling te sturen. "meer moet dat niet zijn" zou mijn Belgische vriend zeggen ;D
Ter leering ende vermaeck
-
En voor welke ESU is dit lijstje?
Ik denk een recente LP4. Voor een oudere LP4 heb je alweer een ander lijstje nodig, omdat ESU de waarden die de parameters kunnen krijgen, minstens één keer heeft aangepast. Voor andere en/of oudere typen ESU decoders zijn ze weer anders. Alleen voor ESU kom je al gauw op 20 verschillende lijstjes, maar ik denk meer. Voor Zimo kom je op een veelvoud daarvan.
Ze zijn zeker handig die lijstjes. Of het zin heeft er een grote tabel van te maken, waag ik te betwijfelen. Het lijkt me in dit geval verstandig mensen naar de gebruiksaanwijzing te verwijzen die bij de betreffende decoderversie (ook softwareversie) hoort. Dan hebben ze in ieder geval de goede te pakken.
-
Het is inderdaad van een 2015 Lopi 4 lijst, die heeft het zelfde waardes als de 2011 Lopi 4 lijst. Hebben we al 50% van gebruikers hierop de site te pakken. Over oudere types zou ik me niet zoveel zorgen maken, die lopen vaak al jaren naar tevredenheid ;)
Misschien is een lijst niet zo handig ik dacht meer aan een digitale kaartenbak met Exel sheet-jes waar gebruikers hun "Basis" instelling voor een decoder en motor/lok combinatie met ons delen.
Schrijft er nog een lijst met aanbevelingen bij, iedereen blij (y)
-
@Henk: als je de oudere lopi v4 een firmwareupdate geeft mbv een LokProgrammer, dan geldt dit lijstje nog steeds ;).
dat is nu net de kracht van deze decoders.........mbv de lokprogrammer altijd up to date aan de laatste nieuwe snufjes en verbeteringen (y) 8).
-
Persoonlijk ben ik ook niet zo van de databases, daarnaast lijkt het me onmogelijk.
Beter is te proberen te doorgronden hoe een motorregeling werkt, die is nagenoeg universeel bij veel merken. Als je dat in het snotje hebt boek je veel meer resultaten.
En een lokprogrammer helpt je niet en is overbodig, slechts handig voor b.v. functiemappen en uiteraard als je met soundprojecten aan de gang wilt.
Gr, Ben.
-
Weer een onmogelijk :'(
Hoe zo Ben? Volgens mij heb ik hierboven een een lijst van Esu geplaatst met basis instellingen, kan dus heel goed. (y)
Maar waar komt toch steeds dat calvinisme vandaan? Ja van Calvijn Ha Ha. maar in de 21e eeuw. Vooral alles zelf uit dokteren, Luiheid is des duivels oorkussen.
En natuurlijk is het handig om om alles zelf te kunnen en te weten. En ik ben er ook zeker een voorstander van zelfstudie. Maar er zijn nou eenmaal mensen zonder een wiskunde knobbel en/of interesse. Maar dat kan toch niet de reden zijn om deze mensen niet voort te helpen anders dan te roepen lees de handleiding nog maar een keer door.
-
Maar dat Esu lijstje is toch geen database......? Het zijn pre-settings per motortype welke gewoon in de handleiding staan. Maar daarmee ben je er nog lang niet altijd. Het helpt dan te weten wat de settings doen als je lokkie toch hakkelend rijdt.
Maar als je een database van lokomotieven / decoders aan wilt leggen: be my guest. ;)
Gr, Ben.
-
Alles begint met goed Lezen.
Wat was de vraag van Rob:
Bestaat er zoiets als een databank voor decoders en locs waarin vanuit best pratices de meest geschikte CV waarden zijn opgeslagen ? Ongeacht het merk decoder maar wel afgestemd op het merk en type van de loc.
Antwoord:
Dat zou mooi zijn, maar het merk decoder is juist wel van belang. Elk merk decoder heeft weer andere instellingen nodig voor perfecte afstelling.
Tot zover gaat alles goed.
Dan herschrijft Rob zijn vraag:
Waar het mij met name om gaat is om die eerste instelling na het inbouwen van een decoder.
Het is irritant dat hij bij het proefrijden al meteen door het blok schiet omdat die cv waarde verkeerd staat.
Helaas klimmen er nu een aantal doorgewinterde machinisten in de pen die zo doorgewinterd zijn dat ze de vraag van Rob niet goed meer begrijpen, ze halen er een aantal mitsen en maren bij die naar mijns inziens totaal voorbijschieten aan de vraag van Rob.
Ik zie het hier vaker voorbijkomen op dit Forum er wordt zo op detail ingegaan op een simpele vraag, dat de beginneling niet meer reageert, lees afhaakt.
Als je een lijst je niet ziet zitten is oké (y) meld dat en laat de invulling van een idee over aan de mensen die het wel zien zitten.
Als er dan gevraagd wordt waarom het niet kan, blijft het stil. Ja ik ben geen fan van een lijstje. ??? Of teveel parameters, hoezo teveel, zijn 7 parameters te veel voor een basis instelling?
Lijstje, database, What's in a name? Daar gaat de discussie toch niet over.
Kijk, ik ben nu een Calc (Exel) formulier aan het ontwerpen voor de data base, helaas heb ik tijdens de lessen Exel 1.2.0, 35 jaar geleden niet goed opgelet en zit ondanks de goede handleiding te etteren met de opmaak, met potlood en papier zo gepiept maar digitaal........
Nu zou het handig zijn geweest om ff op weg geholpen te worden, net als Rob, met een basis, voor en door de lezers.
Ik houd de moet er in ;)
-
Rino,
je wilt iets en gaat ervoor. Succes, ik hoop dat het je lukt..... :-X
Rob's vraag is niet simpel te beantwoorden met een of andere tabel, te veel, te groot, te complex, te verschillende variabelen. Een aantal doorgewinterde machinisten probeert je dat duidelijk te maken......DEUVM!
*DEUVM: Doe Er Uw Voordeel Mee.....
-
Sander
Dank dat je me succes wenst.
Je hebt gelijk, een winding meer in je trafo, vieze rails, aanslag op je wielen, etc hebben allemaal invloed op het rijgedrag.
Maar als je wilt leren zwemmen begin je met diploma A (basis instelling) en niet met reddend zwemmen (fine tuning) ;)
Een doorgewinterde machinist
-
Ik lees met interesse maar ook met verbazing mee....... als ik een loc programmeer zet ik eerst CV29 voor mij goed na het adres zetten, dan zet ik 't ding op een ovaaltje, zet de topsnelheid op wat ik wil en daarna 3 en 4 voor optrekken en afremmen. Bij een ESU stoei ik nog even met de motorinstelling maar meestal is dat niet nodig.
Met 1 t/m 6 kom ik altijd een heel eind, zonder lijst, zonder database. Wat houdt je tegen om het gewoon zo te proberen? Je doet er genoeg ervaring mee op om zonder een lijst je verdere locs te kunnen programmeren. Ook als beginner ;)
Zie de locs op mijn tentoonstellingsbanen die altijd prima rijden :)
-
Bedankt voor alle reacties. Er is wel iets losgemaakt.
Ik heb hier bijvoorbeeld de gebruiksaanwijzing van de Lenz Standard+ decoder.
Daar staat in drie talen (Duits, Engels en Frans) in hoe de CV's in te stellen zijn.
CV2 | bit 0-255 | Minimalgeschwindigkeit (Anfahrspannung) Vmin
CV3 | bit 0-255 | Anfahrverzögerung
CV4 | bit 0-255 | Bremsverzögerung
en daar moet ik het dan mee doen. Dus ik ben wel een voorstander van experimenteren om uit te vinden wat de beste instelling is maar het was handig geweest om in ieder geval aan te geven wat het ophogen of verlagen van de bit doet.
In een andere beschrijving had ik gelezen dat de waarde in CV3 een tijd in miliseconden weer zou geven. Langzamer of sneller stond er niet bij.
Vandaar ook mijn vraag om een beschrijving in J&J taal zodat je kunt gaan begrijpen wat een verandering van de waarde doet.
Ik ga dus nu na het lezen van jullie tips aan het werk om CV3 te verhogen om zo een mooiere wegrijsnelheid te vinden passend bij de rijeigenschappen van die specifieke loc.
groet, Rob
-
Maar beste Rob. Dat staat toch allemaal in de gebruiksaanwijzing van de Lenz decoder.
Ik lees dit:
Die Anfahrverzögerung stellen Sie in CV3, die Bremsverzögerung in CV4 ein. Der erlaubte Wertebereich für beide CVs ist 0 (keine Verzögerung) bis 255 (größte Verzögerung).
Gr, Ben.
-
Dergelijke basale vragen worden dan weer niet beantwoord met de lijstjes voor de instelling van de lastregeling. Nu werken die basis cv's altijd hetzelfde en daar zijn wel beschrijvingen van te vinden. In de encyclopedie bijvoorbeeld, hoewel cv5 en cv6 daar zijn verwisseld. ???
http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Basis-instellingen_decoder (http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Basis-instellingen_decoder)
Nou ja, desnoods in de gebruiksaanwijzing van een andere decoder. CV3 regelt altijd de optrekvertraging en het is altijd zo dat bij een hogere waarde de vertraging groter wordt. Alleen de range kan verschillen. Tegenwoordig vaak 0-255, maar ook 0-63 komt voor en voorheen nog kleinere ranges.
Eigenlijk vind ik toch wel dat het effect duidelijk zichtbaar is als je een paar waarden probeert. :)
-
Hi
Interessant.
groet
Harald
-
In de encyclopedie bijvoorbeeld, hoewel cv5 en cv6 daar zijn verwisseld. ???
http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Basis-instellingen_decoder (http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Basis-instellingen_decoder)
Is inmiddels aangepast.