BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: jurrien pinkster op 15 April 2016, 12:26:31
-
Beste lezers.
Ik ben bezig met het tekenen van een baan.
Maar omdat ik toch wat met hoogte verschillen zit wil ik graag een aantal railspiralen (helix) bouwen.
Ik leg de baan volledig met Fleischmann profigleis H0.
Nu is mijn vraag:
Als ik R1 en R2 om elkaar leg ( 6120 en 6125 ) kunnen lange rijtuigen elkaar dan passeren?
Ik wou dit zelf even testen maar heb even geen R2 liggen.
De rijtuigen waar ik mee wil rijden zijn allemaal schaal 1/87. Voornamelijk railjets van Roco en JC.
Dank voor het mee denken alvast..
Groet Jurrien
-
Beste Jurien,
Zelf rij ik met 1:87 lengte rijtuigen en daarbij heb ik de R2 en R3 als standaard gebruikt, de minimale boogstraal die ik hanteer is 41,5cm, wat overeen komt met de 6130 van Fleischmann.
(Ik heb geen R1).
Succes.
-
Afgezien of dat kan (volgens mij niet) is het zeer onverstandig.
Reken maar even mee: met een bocht van 356,5 mm. (R1) is de lengte van 1 complete boog in de spiraal
2 x PI x 356,5 = ongeveer 2250 mm, dus 2 meter 25. Bij een stijging van 8 cm (erg minimaal) nog altijd ongeveer 4%, en dat in die krappe boog. Bij een stijging van 10cm (beter) bijna 5%.
Veel te stijl in een zeer krappe boog.
Niet doen dus.
Maarten.
-
Bedankt voor de reacties.
Ik ga verder proberen met r2 en r3 ( 6125 en 6131 )
Groet
-
Maarten heeft gelijk.
Dalend zou nog kunnen maar stijgend wordt het lokomotieven en treinstellen slopen.
Het beste is de stijgende treinen aan de buitenzijde van je helix te laten rijden.
Minimaal R4 of zelfs nog groter.
-
In het verleden dit ook een keer gedaan en kan je zeggen NIET DOEN.
Zoals je zelf al dacht lange rijtuigen raken elkaar en ontsporen.
De wat zwakkere treinen trekken het niet.
Ik zou zeggen minimaal R2 en R3 maar nog beter is R3 en R4 zeker bij lange treinen.
Erik.
-
Ik zou R3 als binnenboog leggen en flex er omheen.
Gaat alle materieel zonder problemen door. Ook bij aanschaf van nieuwe treinen weet je zeker dat het werkt. Voorkomt een berg frustraties en herbouw.
-
Heb op mijn baan de spiraal uitgevoerd in Roco R4 en R5. Iets meer ruimte voor nodig maar alles loopt als een zonnetje naar boven (uiteraard via de R5).
-
R2 is de absolute ondergrens waar een lange locomotief op past... Op horizontaal liggende rails hoor je al dat de motor extra kracht moet zetten om de bocht te nemen.
Bij R1 bochten kan je op langere wagons geen kortkoppelingen gebruiken wegens ontsporen, en ook de recente klassieke koppelingen die Fleischmann aanbiedt zijn niet bruikbaar.
-
Ik begrijp heel goed dat Fleischmann rijders kunnen volstaan met R1, R2, R3 enz, net zoals 3-rail rijders dat onderling kunnen.
Maar ik denk dat meelezers er iets aan kunnen hebben om te weten om welke straal het gaat.
R1=356,5 , volgens Maarten, of 0,5 mm meer volgens de Fleischmann site.
Wat is R2 en R3?
Gemiddeld kun je stellen dat voor alle merken dezelfde richtlijn geldt, of je nou roco, piko, marklin of lima rails neer legt. Iedereen zou het liefst gaan voor R5 en R6 of hoger, als je de ruimte hebt. En heb je die niet dan ga je liever voor enkelspoor dan voor parallel spoor. Tot zover duidelijk. Zelf hang ik daar tussen in met parallel R3 en R4, als minimalistisch streven, en zo te lezen zijn er meer die daarvoor gaan.
Over locomotieven en minimale straalbogen. Dat hangt er maar helemaal vanaf welke locomotieven. Sommige h0 merken raden 400 mm als minimale radius aan, andere h0 merken geven aan dat een radius vanaf 600 mm wel gaat werken (Metropolitan), en enkele zijn zo kort te koppelen dat de minimale radius 1000 mm moet zijn (ik denk aan de h0 Hag 241, Ae 8/8, nr 271).
En dan heb ik het over E-locs, en nog niet eens over stomers, want die lusten er ook wel pap van.