BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Ombouwen => Topic gestart door: Petertje op 14 April 2016, 21:25:40
-
Heeft iemand ervaring in het ombouwen van een Piko's hondekop naar een dummy... dus motorloos om dan met een ander treinstel te kunnen rijden. Is het veel werk? Wat komt er bij kijken. Wat heb ik nodig. Heb ik een ander ander draaistel nodig zonder motor ( verkrijgbaar?) of kan ik het bestaande gebruiken door de motor eenvoudig te verwijderen?
-
Alleen de motor verwijderen is niet voldoende. Er zit een wormaandrijving in het draaistel, en daardoor zullen de wielen niet meedraaien als de trein gesleept wordt. Je zult dus ook de worm of de tussentandwielen moeten verwijderen. Daarvoor moet het draaistel open. dat is een beetje tricky, maar wel te doen. Simpeler is het misschien om een paar wielstellen zonder tandwielen te bestellen en die in de plaats van de originele wielstellen in het draaistel te zetten. Dan ben je ook meteen van de antislipbandjes af.
-
Denk eraan dat 1 aandrijving niet voldoende is om 2 hondekoppen te kunnen trekken.
Overweeg om de aandrijving te latenm zitten en ook aan te sturen
Peter Kramer
-
Wedden van wel? ;)
Ik heb een piko-aandrijving in een Lima-Mastica-Frankenstein Hondekop vierbak gedrukt. Dat ding gaat als de brandweer, was onder meer te zien tijdens Eurospoor en On Traxs op de BNLS-modulebaan.
De aandrijving heeft dagen achtereen gedraaid. Enkel de antislipbandjes gaven de geest. Maar dat probleem was met Bullfrogsnot snel opgelost.
Als die piko-aandrijving een lima-viertje ankan, moet ie ook met twee piko-tweetjes uit de voeten kunnen, lijkt me. Zal qua belasting geen bal uitmaken.
-
Ik heb ook iets dergelijks gedaan. De aandrijving uit een Lima Muizekop gesloopt, en die werd gesleept door een Piko Hondekop.
Het avontuur eindigde bij mij ook toen de antislipbandjes het opgaven.
-
Waarom spatten die asb's eraf?
-
Omdat de kwaliteit van de Piko ASB's niet erg best is. Na een tijdje met die dingen gereden te hebben ontstaan er als snel scheurtjes in het rubber en breekt het bandje uiteindelijk.
Naast de tip over Bullfrogsnot kun je ook overwegen om Marklin ASB's te gebruiken. Voor de mat'54 kun je de Marklin ASB's 7153 gebruiken.
Jeroen
-
Waarom niet met behulp van CV 19 niet in dubbel tractie, geen gesloop, trekkracht voldoende en je kunt ze ook nog solo laten rijden (y)
-
Misschien rijdt Petertje wel analoog?
Jeroen
-
Hartelijk dank allemaal voor de vele tips.
In antwoord op Jeroen... analoog of digitaal... Op dit moment rijd er nog helemaal niets. :(
Ik ben bezig om een modelbaan te
gaan maken en behalve een aantal treinen en een Multi maus heb ik nog niets. Zelfs geen rails. Digitaal is wel het plan maar ik weet er nog weinig van. Rockerbox had het over C 19 en ben ik gelijk gaan googelen ik wat ik er van begrijp kan je via C 19 twee of meer loks (treinstellen) welke ieder zijn voorzien van een decoder digitaal koppelen zodat ze als 1 trein rijden. Is dat juist? Of geeft dit problemen? Als dat zo is dan hoef ik dus alleen voor koppelingen te zorgen (ben ik al tegen gekomen op dit forum).
-
Hartelijk dank allemaal voor de vele tips.
Rockerbox had het over C 19 en ben ik gelijk gaan googelen ik wat ik er van begrijp kan je via C 19 twee of meer loks (treinstellen) welke ieder zijn voorzien van een decoder digitaal koppelen zodat ze als 1 trein rijden. Is dat juist? Of geeft dit problemen? Als dat zo is dan hoef ik dus alleen voor koppelingen te zorgen (ben ik al tegen gekomen op dit forum).
Bijna goed (y)
Je hebt geen (digitale) koppelingen nodig om digitaal te koppelen, of heb ik je nu verkeert begrepen? :P
Zelf rijd ik met 2x Piko's NS serie 6400 in dubbeltractie, dit geeft geen problemen. Rijd als één lok (y)
Succes
-
Dat lijkt me de koninklijke weg.
groeten
Hendrik Jan
-
Om te koppelen, heb je wel koppelingen van Philotrain of Roco nodig. Met de imitatie Scharfenbergers van Piko gaat dat niet.
-
Mijn commentaar was wat kort daarom Hier (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,7354) wat uitgebreidere uitleg.
Succes
-
Wat ik persoonlijk heb gedaan is het aangedreven draaistel opengemaakt en de tandwieltjes heb verwijderd die op de asjes zitten.
Ik heb Philotrain koppelingen geprobeerd maar of ze ontkoppelen zichzelf steeds of de hele koppelingsconstructie valt uit één van de hondekoppen... Ik heb het daarna ouderwets gedaan en de imitatiekoppelingen weer teruggezet maar dan met een gaatje in beiden. Massief koperdraadje ombuigen en ik heb een stevige verbinding. Ik heb in beiden destijds Een ESU LokPilot gezet omdat ik niet zeker weet of een functiedecoder zou werken. De motor is los gesoldeerd.
Nog nooit problemen gehad met te weinig tractie maar ik moet wel zeggen dat ik bij mijn Gele Hondekop al eens de anti slip bandjes heb moeten vervangen omdat ze braken. Mijn dummy is een Benelux die door een andere Benelux 'gesleept' word, nooit problemen mee gehad.
-
Opnieuw iedereen bedankt voor zijn wijze raad!
-
Bedankt voor wat Ha Ha ;D
Ga je een stel slopen of prik je d'r een tweede decoder in?
Ben benieuwd