BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Hans Reints op 14 April 2016, 18:27:40
-
Op vrijdag 15 april arriveert de diesellocomotief ex-NS2424 in Goes. De locomotief 2424 is er een uit de serie 2400 en is jarenlang beeldbepalend geweest voor de voormalige ringlijn door Zuid-Beveland. De aanschaf van de locomotief werd mogelijk gemaakt door giften van particulieren.
Vanaf zondag 17 april, is op de tijden dat de stoomtrein ook rijdt. (Kijk voor de rijdagen op www.destoomtrein.nl.) is de 2424 te bezichtigen op het SGB-terrein in Goes
De 2424 is een diesellocomotief van 12,5 meter lang en daarmee de grootste in de collectie van de SGB. De locomotieven van de serie 2400 waren veel te zien in Zeeland, ze reden bijvoorbeeld geruime tijd de dagelijkse goederentrein van Goes, via Hoedekenskerke, Borssele en ’s-Heer Arendskerke naar Goes. Er was zelfs een locomotief van deze serie voor enige tijd vast in Goes gestationeerd.
Voorgeschiedenis en toekomstplannen
Locomotief 2424 was tot 1991 in gebruik bij de Nederlandse Spoorwegen. Vervolgens werd hij verkocht aan de Franse spoorwegen, waar hij werd gebruikt bij de aanleg van enkele hogesnelheidslijnen. Uiteindelijk kwam de locomotief terecht in het Belgische Raeren, waar enkele SGB-medewerkers de locomotief opspoorden, zodat hij kon worden gekocht. Nu komt de locomotief dus naar Goes, op een vrachtwagen. De 2424 heeft zijn Franse kleurstelling nog, die zal worden verruild voor de historische Nederlandse kleurstelling. De locomotief kan nog niet zelfstandig rijden, de mogelijkheden daarvoor worden de komende jaren onderzocht.
-
GAAF!!! (y) (y)
-
(https://scontent-fra3-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xtp1/t31.0-8/13002398_1254970831198442_990237745001031919_o.jpg)
Rustig wachtend tot ze gelost kan gaan worden
-
Leuk nummer. Hoeveelste museum 2400 is dit nu al?
verstuurd vanaf mijn S6 EDGE
-
Geweldig, je kunt er niet genoeg van hebben (y) (y) (y)
SGB: gefeliciteerd met deze aankoop. Hopelijk brult ie weer snel ;D
Grtn,
Rob
-
Leuk nummer. Hoeveelste museum 2400 is dit nu al?
NSM heeft er 1. De 2498
VSM heeft er 3. De 2412, 2459 en 2530.
Dit zal dus de 5e museum 2400 gaan worden.
-
Ach het zijn er altijd nog minder dan dat er sikken bewaard blijven ;D
-
en zoals in het eerste bericht al aangehaald, de 2400-en waren jaren lang beeld bepalend voor de lijn door de zak van Zuid-Beveland.
-
Historische foto's van 2400'en op de ringlijn zouden erg leuk zijn in dit draadje, ik heb ze nog niet gevonden helaas (maar misschien ook nog niet goed genoeg gezocht ) ;)
-
Er zijn er wel (en hele mooie sfeerplaatjes ook) maar meer is altijd welkom (y)
-
Zijn die ergens online te vinden ??
-
De jaarlijkse bietencampagne.
Rond 1950 reed er op de ringlijn in de Zak van Zuid-Beveland gewoonlijk één trein per werkdag. Deze dienst begon om ongeveer tien uur 's ochtends in Goes aan de oostelijke kant van de lijn en kwam 's middags om een uur of vier in Goes terug.
In de campagnetijd reden er naast deze dienst nog twee extra treinen uitsluitend voor het bietenvervoer. De eerste vertrok om ongeveer zes uur 's ochtends uit Goes en reed dan via 's-Heer Arendskerke non-stop tot Borssele van waar alle verdere laadplaatsen tot Goes werden aangedaan. Om ongeveer half zeven vertrok de tweede trein uit Goes. Deze bediende alle laadplaatsen vanaf 's-Heer Arendskerke tot Borsselschedijk, liep dan door tot Borssele voor het omlopen en keerde dan terug via 's-Heer Arendskerke naar Goes. Rond 1960 was het vervoer van suikerbieten al verminderd. Nog steeds reed er op de ringlijn elke werkdag een goederentrein met een locomotief serie NS 2400 van Goes via Hoedekenskerke en ‘s Heer Arendskerke weer naar Goes.
http://www.szb-stoom.nl/pagina's/szb-historie.html
-
Wat kost nou zo'n trein?
-
twee maal de helft ;D zou het niet weten en ben ook niet nieuwsgierig :angel:
-
En dan standgroen schilderen, past ie mooi voor de vooroorlogse trein ;)
-
Och, de 2413 en 2454 ( met anti-tochtraampjes) staan ook nog in België. Zou mooi zijn als er eentje in de geel/grijze huisstijl terug zou komen. Zou bijvoorbeeld prachtig staan bij de 2205 van de SHD of 2278 van de STAR.... :angel:
-
Hmm 4de pas. 2530 is optisch niet vergelijkbaar met een 2400.
Dacht dat er meer waren.
verstuurd vanaf mijn S6 EDGE
-
Spoorwegmuseaal Nederland lijdt een beetje aan het "Den Hollander-syndroom". Er is zoveel gesloopt, met name stomers, dat men nu massaal allerlei andere locs bewaart. Meerdere 1100'den, 1200'den, 1300'den, 2200'den en nu ook 2400'den.
-
Als jij nog wat stomers weet te vinden dan hou ik mij warm aanbevolen. (y)
-
Wat ik bedoel, en wat jij ook prima snapt, is dat er naar mijn mening een beetje is doorgeschoten in het bewaren. Maar als aanwinst voor de SGB natuurlijk van harte welkom, ik snap de achterliggende gedachte prima.
-
Tuurlijk snap ik het, even goede vrienden hoor. :) de achterliggende gedachten van de SGB weet ik niet, al heb ik wel een vermoeden, maar ik denk dat de aanschaf van deze loc meer een praktische dan een historische achtergrond heeft.
-
Toch niet helemaal, het feit dat dit soort machines 30 jaar lang elke dag het beeld bepaalden op onze spoorlijn heeft zeer zeker bijgedragen in de interesse.
-
En als je dan ziet dat er ook 1700'den hebben geboemeld op dat lijntje... Tsja, dan droom je wel eens weg ;) Maar inderdaad, een historisch verantwoorde loc, die ook nog eens handig in gebruik is. Wat wil je als museumlijn nog meer :)
-
Nou, genoeg vrijwilligers om die verzameling projectjes die daar inmiddels voor de deur opstapelen uit te voeren... ::)
-
Er zijn 2 blokkendoos rijtuigen verdwenen, dus ze hebben weer wat ruimte.
-
Och, de 2413 en 2454 ( met anti-tochtraampjes) staan ook nog in België. Zou mooi zijn als er eentje in de geel/grijze huisstijl terug zou komen. Zou bijvoorbeeld prachtig staan bij de 2205 van de SHD of 2278 van de STAR.... :angel:
Ik zie het niet gauw in Amersfoort gebeuren, reeds genoeg projecten voor de komende 300 jaar ::) En in de exploitatie voor de SHD ook nog eens minder handig vanwege de lage maximum snelheid van slechts 80 km/u
-
En als je dan ziet dat er ook 1700'den hebben geboemeld op dat lijntje... Tsja, dan droom je wel eens weg ;) Maar inderdaad, een historisch verantwoorde loc, die ook nog eens handig in gebruik is. Wat wil je als museumlijn nog meer :)
Haha dat wegdromen (over dat onderwerp) ken ik Eelco ;)
-
N.a.v de opmerking van NS8714 over Den Hollander: natuurlijk is den Hollander erg belangrijk geweest als het gaat om de opbouw van de NS (moet je ook niet vergeten), maar het historisch besef van die man had de omvang van een pinda.....
Minimaal een 1700 en een 8700 alsmede een Zweed van de serie 4700 hadden natuurlijk bewaard moeten blijven. Verder een goed initiatief daar in Goes. Wel even die jeugdpuistjes van de voorkanten van de loc verwijderen. ;D
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Nijmegen_-_2424_2522_-_260580.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Nijmegen_-_2424_2522_-_260580.jpg)
De 2424 met 2522 op 260580 te Nijmegen. Links een stukje van een ICM-0 (prototype ICM)
-
Behalve de 1700 en 8700 had er ook een 3300,6000,5500en 5800 bewaard mogen blijven.
-
En natuurlijk een 6700 voor het tramgebeuren ;D
On topic: het is mooi als er een 2400 bewaard blijft voor het gebied waar de locserie van wezenlijk belang is geweest, dat er meerdere exemplaren elders staan is dan minder relevant. Ik hoop voor ze dat rijvaardig maken reëel is; ik heb begrepen dat deze locs toch redelijk geplunderd zijn, nog los van de inwerking van weer en wind.
-
Ik dacht dat deze loc in een loods stond, heb ooit gelezen dat
er plannen waren om hem om te bouwen naar Kaaps spoor :o
Gelukkig niet doorgegaan, anders was ie naar Afrika gegaan...
Mooi werk van de SGB (y)
Mvg,
Tis
-
En dan standgroen schilderen, past ie mooi voor de vooroorlogse trein ;)
Niet op eigen houtje met je medicijndosis experimenteren Eelco, ga je rare dingen van typen ;)
Gewoon mooi bruin, zonder lelijke witte dingen op de huiven ;D
-
nee geel/grijs. die is er nog niet.
bruin NSM en VSM.
blauw VSM
2530 Bruin VSM (vind persoonlijk dat die weer lila moet)
-
Ik denk dat de lok ooit bruin zal worden.. Geel/Grijs past helemaal niet in het concept van de SGB.. Verder denk ik dat het kleurtje op dit moment wel het laatste waar de SGB mee te doen heeft... Ik denk dat er een hele bult werk gaat zitten in het weer rijvaardig reviseren van deze mooie lok... Dan is verf echt kinderspel...
Michael
-
maar het historisch besef van die man had de omvang van een pinda.....
Nu ga ik een beetje recht doen aan die beste man, maar historisch besef had hij wel. Alleen niet in de mate die wij graag gezien zouden hebben ;)
-
En wie zegt dat we het nu dan beter doen, door alles maar in veelvoud te bewaren...
Daarbuiten dus dat de SGB er een heel goeie reden voor deze machine heeft :)
-
Enkele sfeer plaatjes van afgelopen vrijdag (gisteren dus)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0503_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0503_4.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0507_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0507_2.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0505_7.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0505_7.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0508.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0508.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0504_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0504_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0506_5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0506_5.jpg)
Ook het "gewone werk" ging gewoon door!!
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0510_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0510_1.jpg)
-
Ik dacht dat deze loc in een loods stond
In iedergeval niet in 2013. ::)
Toen stond de lok, samen met de 2413 en 2454 buiten in Raeren (B).
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2424_links.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2424_links.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2424_rechts.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2424_rechts.jpg)
-
Hoe (met wat voor reden) zijn die loc's ooit eigenlijk in Raeren belandt?
En wanneer heeft de 2424 A-frontseinen gekregen?
-
In 1981 als ik mijn foto's bekijk.
-
Ach, er is weer een nieuw railvoertuig bij een museumstichting gearriveerd, en onmiddellijk is er de Pavlov reactie over kleurtjes en biesjes, teveel exemplaren bewaard, te weinig stoomlocs bewaard, Den Hollander als grote boeman en we kunnen wachten tot een zekere ex Staatsspoor loc met asindeling 2 C wordt genoemd, of die grote tenderloc.......
Dirk
-
30-10-1981 kreeg de 2424 A-sein
Dit is erg goed nieuws. Persoonlijk heb ik liever een kleiner aantal bewaarde locs waar actief mee/aan gewerkt wordt dan het omgekeerde en ik heb er vertrouwen in dat dit een actief project gaat worden op eens een wat andere plek dan waar alle grotere diesels geconcentreerd zijn en, noodgedwongen en begrijpelijk door de grotere hoeveelheden locomotieven, nogal eens bijzaak zijn.
-
Hoe die 2400'en in Raeren terechtkwamen? Op 'drehscheibe online' (http://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?17,6972757) staan wat foto's. Er zit/zat daar een bedrijfje (http://www.railsettraction.com/) dat o.a. met regionale subsidie was opgezet om spoorwegmaterieel op te knappen en door te verkopen. Verkopen aan particuliere vervoerders en/of Afrika enzo.
Op deze foto uit dat artikel (http://www.drehscheibe-online.de/foren/file.php?17,file=98659) zie je de 2400'en buiten in het hoge gras staan.
In Raeren had jarenlang de Vennbahn-museumlijn haar hoofdkwartier, dat zal er wel mee te maken hebben dat het bedrijfje daar is neergestreken.
Reinout
-
In 2009 heb ik ook even een korte stop in Raeren gemaakt. De 2424 stond buiten, maar de andere twee stonden binnen. Het was op een zaterdag, dus er was helaas niemand aanwezig en de loods was dicht.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0005_34.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0005_34.jpg)
-
De (66)2424 heeft al heel wat hoeken van het emplacement in Raeren gekend, zo heb ik hem op 2 juli 2011 hier gefotografeerd:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC03004_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC03004_3.jpg)
@Bartje: Via het WWW heb ik indertijd de overgang en inzet van de 662400'en door de VFLI een beetje geprobeerd te volgen. In 2003 werden de 40 in Frankrijk nog aanwezige BB 62400’en van de SNCF overgedaan aan deze "Voies Ferrées Locales et Industrielles" (VFLI), een dochter van SNCF Participations. Eerder in 2001 nam de VFLI de exploitatie van het industrienet van de "Houillères du Bassin de Lorraine" (HBL) over. Hierbij kwam ze ook in het bezit van 16 zusterlocomotieven van de 2400'en.
De VFLI ging de 62400'en gebruiken voor het rijden van werktreinen voor de aanleg van de “TGV Est” tussen Parijs en Straatsburg. Hiervoor heeft VFLI een apart spoorbouwbedrijf opgericht genaamd Fertis.
Ongeveer 13 62400'en werden in de werkplaats in Merlebach opgeknapt en voorzien van de huisstijlkleuren van het moederbedrijf VFLI.
Voor zover ik kon volgen lijken niet alle opgeknapte loc's ingezet te zijn geweest, wel berichten van mogelijke inzet op het genoemde industrienet.
Na voltooiing van de TGV Est waren de locs niet (of niet alle) meer nodig en is in 2005 een aantal door het bedrijf "Rail&Traction" in Raeren overgenomen voor het ombouwen naar 1000mm smalspoor en doorverkoop naar Afrika. Dat is dus nooit doorgegaan.
Ik vond de huisstijl van VFLI wel grappig en heb toen (2005) een DKM-model omgeschilderd:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN1170_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN1170_1.jpg)
-
Accu's erin...starten....lopen? Of is de lok incompleet/defekt?
Groeten
Bas
-
een jaar of vijf geleden in Raeren geweest. Toen was de 2454 weliswaar met slechte accu's nog rijvaardig. Hij pluimde nog ouderwets. 2413 en 2424 zijn toen niet gestart.
grtz,
Wim
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/5799328633_110e6e1db8_b_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/5799328633_110e6e1db8_b_1.jpg)
In 2011 stonden er een drietal buiten, namelijk de 662454 - 662413 - 662424.
Vriendelijke groet,
Jaap Smith
-
Accu's erin...starten....lopen? Of is de lok incompleet/defekt?
Groeten
Bas
Meestal is dat niet de juiste manier om een betrouwbare lok te krijgen ;)
Wat jaartjes geleden al weer, maar wel leuk om hem hier ook even toe te voegen
Nog in Petit-Roselle in 2007, maar toen deed ie het in ieder geval nog :)
https://www.youtube.com/watch?v=9SqyY095M2U :)
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/4082992670_83c02e5977_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/4082992670_83c02e5977_1.jpg)
Mooi he....... ;D (y)
-
Vind de blauwe mooier :D
-
Staat er nog een in Raeren, koop je die toch, kan je er op smeren wat je wil....... ::) :'(
-
Heb er jaren geleden eentje verworven in Frankrijk.
Deze is nu gelukkig blauw.
Hoop alleen voor de SGB dat hij nog redelijk compleet is.
Ben er voor een paar jaar teug nog geweest en wat toen een trieste aanblik.
Maar goed is de enige in NL met 3e frontsein.
Mooi voor in het bruin.
Groeten chris (y)
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/4082992670_83c02e5977_1.jpg)Mooi he....... ;D (y)
De enig juiste kleurstelling voor inzet bij de SGB ;)
-
Even terugkomen op een vraag uit het begin van dit draadje. Waar zijn foto's te vinden van de inzet van deze locs op de Zuid-Bevelandse lijn? Ik heb ze op het internet nog niet kunnen vinden.
-
Ik ook niet Klaas, het is een crime om ze te vinden.
-
Mooi he....... ;D (y)
Nee, afgrijselijk. Ding lijkt wel roestbruin door de matte lak.
-
Ik mis als liefhebber het NS logo :)
Nee, afgrijselijk. Ding lijkt wel roestbruin door de matte lak.
-
Nee, afgrijselijk. Ding lijkt wel roestbruin door de matte lak.
Dat leek vaak in het echt ook zo na verloop van tijd. Alleen de cabine is hier opnieuw gespoten en glanst wat.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Amsterdam_Coenhaven_-_2505_-_300879_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Amsterdam_Coenhaven_-_2505_-_300879_2.jpg)
Loc 2505 te Amsterdam Coenhaven op 300879.
-
2007: https://www.youtube.com/watch?v=9SqyY095M2U (https://www.youtube.com/watch?v=9SqyY095M2U)
https://www.youtube.com/watch?v=LzHwCOzIKo4 (https://www.youtube.com/watch?v=LzHwCOzIKo4)
December 2012 konden ze weleens voor het laatst hebben gelopen. Toen waren alle exemplaren al niet al te best meer zo te zien...
https://www.youtube.com/watch?v=DYheY2k_81w (https://www.youtube.com/watch?v=DYheY2k_81w)
-
Benieuwd bij hoeveel verzamelaars de nummerplaten van de 2424 terecht zijn gekomen.
-
Ik zou er in elk geval één weten te traceren, want die hebben we gebruikt voor een foto in ons boek ;D
Maar replica's lijken me toch een beter idee :police:
-
En waarschijnlijk denken die eigenaren van deze platen nu dat ze goud in handen hebben.
Dus replica's voor de hele loc zouden wel eens goedkoper kunnen zijn als één plaat uit een verzameling 8).
Groeten Arjen
-
Replica's was ik ook wel van uit gegaan. De diesels van de VSM zijn bij mijn weten uitgerust met afgietsels van de originele platen.
Er zijn wel redelijke richtprijzen voor nummerplaten. Denk aan 400 euro voor een frontplaat en 300 euro voor een zijplaat van een 2400. Maar alle vier de platen weer bij elkaar krijgen is vrijwel onmogelijk. Echt duur wordt het pas als je er eentje van een stomert wil. De verzamelaar die bijvoorbeeld een 3700-plaat wil hebben, mag rekenen op een prijs van 2500 tot 3000 euro...
Maar dit ter zijde ;)
-
Dank voor de positieve reacties op de terugkeer van de 2424! Om kort terug te komen op de toestand van de 2424: de locomotief is compleet en de toestand lijkt heel behoorlijk. Belangrijk voor ons is dat er op het oog geen onoverkomelijke gebreken zijn en dat alles aanwezig is. Het is bepaald geen hopeloze zaak, al geven we voorlopig geen enkele indicatie van wanneer de machine rijvaardig kan zijn. Uiteindelijk zullen we daarvoor zaken uit elkaar moeten gaan halen en die mogelijkheid hebben we nu nog even niet.
Op het filmpje waarvan Tim een link geeft, uit 2012, rookt de 2424 verschrikkelijk. Dat komt enerzijds door een lekke uitlaat en anderzijds door het feit dat de turbo niet erg lekker wil draaien. Realiseer je bij dat filmpje overigens dat er toen al meer dan 10% water in de olie van de 2413 en 2454 zat (volgens rapportages) en dat momenteel het water bij beide machines naar buiten klotst als je de vuldop van de carterolie losneemt.
Groet,
Steef
-
De loc is intussen al opgenomen in de database van Nederlands museummaterieel.
http://www.nmld.nl/nl/object/2924 (http://www.nmld.nl/nl/object/2924)
-
@Steef,
Een hoedje op de uitlaat zou dus blijkbaar geen kwaad kunnen bij de machines.
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/5799328633_110e6e1db8_b_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/5799328633_110e6e1db8_b_1.jpg)
In 2011 stonden er een drietal buiten, namelijk de 662454 - 662413 - 662424.
In 2015 stonden er ook 3 deze buiten, nu achter het gebouw:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2015-0814_1354.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2015-0814_1354.jpg)
Nummers heb ik niet gecheckt.
Groet,
Michel
-
Er zijn/waren er maar drie in Raeren, dus op elke foto staan echt altijd dezelfde drie...
Overigens sluit ik niet uit dat er nog meer zijn, in Frankrijk, maar hiervan zijn we helaas het spoor kwijtgeraakt :-[
-
Dat wist ik niet, ik heb de tekst aangepast.
-
Mooi!
Ben gisteren uit Dresden gekomen (SSN) en zie dit nieuws nu net pas.
Felicitaties aan het adres van SGB met deze fraaie aanwinst (y)
Ps. Hebben er naast de 2417, nog andere bruine 2400-en gereden met derde frontsein?
-
Nope
-
Inmiddels twee foto's gevonden van een 2400 met bieten op de ringlijn, helaas gaat het om foto's van aanrijdingen met voertuigen waarvan in ieder geval één met dodelijke afloop voor één der bestuurders.. niet echt leuk om te plaatsen dus.
-
In ons boek op pagina 201 twee plaatjes
-
Ons boek ?? Ik ben benieuwd, ik ben niet in het bezit van dat boek :)
-
"Ons boek" is D.E.-locomotieven serie 2200/2300 en 2400/2500 door Sicco Dierdorp en Davy Beumer, uitgeverij de Alk, ISBN 978 90 6013 310 1
Op blz. 201 inderdaad 2 foto's van 2400'en op de Zaklijn
-
Aha, dan moet ik dat boek maar eens inzien !
-
Dank voor de positieve reacties op de terugkeer van de 2424! Om kort terug te komen op de toestand van de 2424: de locomotief is compleet en de toestand lijkt heel behoorlijk. Belangrijk voor ons is dat er op het oog geen onoverkomelijke gebreken zijn en dat alles aanwezig is. Het is bepaald geen hopeloze zaak, al geven we voorlopig geen enkele indicatie van wanneer de machine rijvaardig kan zijn. Uiteindelijk zullen we daarvoor zaken uit elkaar moeten gaan halen en die mogelijkheid hebben we nu nog even niet.
Op het filmpje waarvan Tim een link geeft, uit 2012, rookt de 2424 verschrikkelijk. Dat komt enerzijds door een lekke uitlaat en anderzijds door het feit dat de turbo niet erg lekker wil draaien. Realiseer je bij dat filmpje overigens dat er toen al meer dan 10% water in de olie van de 2413 en 2454 zat (volgens rapportages) en dat momenteel het water bij beide machines naar buiten klotst als je de vuldop van de carterolie losneemt.
Groet,
Steef
Bij de 2424 zat/zit dus niet zoveel water in de olie als bij de 2413/2454? Succes met het opknappen van deze mooie loc
-
Klopt, de 2424 is in alle opzichten de betere locomotief van de drie.
-
Overigens sluit ik niet uit dat er nog meer zijn, in Frankrijk, maar hiervan zijn we helaas het spoor kwijtgeraakt :-[
Misschien dat deze 2432 (https://flic.kr/p/rFMQCM) er nog staat?
-
Klopt, de 2424 is in alle opzichten de betere locomotief van de drie.
Als je toch de keuze hebt ;-)
-
Gisteren bij de NVBS avond van afdeling 't Gooi (http://www.nvbs.com/toon.php?pag=Afd_Gooi) in Hilversum het programma "Spoorwegen in Nederland in de tweede helft van de vorige eeuw" van R. Ankersmit gezien. Daar zat o.a. een foto/dia van een 2400 met goederentrein op de ringlijn.
Verder ook een latere foto van een geel/grijze 2424 met A-sein met bietentrein in Roermond of Nuth.
-
Kwam net op You Tube DEZE registratie tegen uit 1991 van de 2400-en in dienst van de SNCF :
https://m.youtube.com/watch?v=_Od7wP0Nrt4&feature=youtu.be
Een half uur lang karakteristiek dieselgebrul !
Groet uut Grunnen van een newbee,
Tjerk
-
Op Google maps staat links onderin op het emplacement van Vaires inderdaad nog het silhouet van een 2400.
Hij zou er dus nog moeten staan.
Groeten chris
-
Hangt er maar van af hoe actueel die foto's zijn...
-
Dat is de 2432 die Tedo hierboven ook al heeft gemeld. De door hem gelinkte foto dateert van april 2015, dus áls ie gesloopt is, is dat niet langer als een jaar geleden gebeurt.
Groeten,
Edwin
-
Ik vermoed dat 'ie er gewoon nog staat. ;D
-
Staat er nog een in Raeren, koop je die toch, kan je er op smeren wat je wil....... ::) :'(
Daar heeft iemand naar geluisterd, op Somda wordt gemeld dat de 2454 binnenkort ook terug naar Nederland komt. :)
-
Ik vermoed dat 'ie er gewoon nog staat. ;D
De streetview van augustus 2015:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2400_11.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2400_11.jpg)
De Franse voortvarendheid kennende staat alles er nu nog steeds zo. Misschien wat verder begroeid, wat de kans verkleint dat er snel wat verplaatst wordt in die hoek..
-
Google maps is alleen enigsinds actueel als je de streetview neemt. Als ik de VSM opzoek, staat daar nog een lila 2530 in beeld, maar deze loc is ondertussen al 11 jaar bruin geschilderd.
https://www.google.nl/maps/place/Lieren/@52.1595906,5.9871102,162a,59.6y,6t/data=!3m1!1e3!4m5!3m4!1s0x47c7bed178ac595d:0x741f125ec91339d2!8m2!3d52.1622894!4d5.9887781 (https://www.google.nl/maps/place/Lieren/@52.1595906,5.9871102,162a,59.6y,6t/data=!3m1!1e3!4m5!3m4!1s0x47c7bed178ac595d:0x741f125ec91339d2!8m2!3d52.1622894!4d5.9887781)
-
De streetview afbeelding in Vaires is duidelijk recenter dan de satellietfoto's, dat zie je aan de begroeiing. Ik denk dat deze wel een redelijk accuraat beeld van de status geeft: roestig, overwoekerd en afgeschreven ;D
Met Google Earth zie ik bijvoorbeeld ook bij ons oude huis (t/m 2010) de auto staan die mijn vrouw al 8 jaar niet meer heeft...tijd voor een nieuwe ronde luchtplaatjes.
-
De opnamedatum van een streetviewfoto staat gewoon onderaan in je scherm.
-
Zullen we terug naar de 2400'den?
-
Berichten over de 2454 hebben een eigen topic gekregen: http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,69620.0.html
Eelco Storm
team forummoderatoren BNLS