BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: FRACHRIFIE op 30 March 2016, 11:16:51
-
Gegroet iedereen,
Mijn vraag is hoe ik een draad moet solderen aan de rails ?
Ik heb Marklinrails en heb al verschillende keren geprobeerd maar het wil niet lukken.
Ik heb op het forum gezocht en gevonden wat ik eigenlijk moest weten maar toch wil het niet lukken.
Ik heb een soldeerbout van 48 watt waarvan de temperatuur regelbaar is tot 450°C. Ik stel in op 450°C om zo vlug mogelijk te kunnen werken.
De rail wordt schoongemaakt en een beetje opgeruwd met een Dremel of schuurpapiertje en vervolgens ontvet.
Het soldeer (met harskern) wil maar niet hechten aan de rail. Is het mogelijk dat het metaal van de rails niet te solderen valt ?
Ik heb nochtans geen probleem met andere soldeerwerkjes.
Wie weet raad ?
Alvast bedankt voor uw reacties en tot mails.
FraChriFie. :-\ ;)
-
Märklin rails is van RVS gemaakt en dat laat zich met harskernsoldeer niet goed solderen. Als je even zoekt naar RVS solderen, dan kom je de oplossingen tegen. S39 RVS als vloeimiddel schijnt goed te werken.
Overigens heb ik weleens met k-rail geëxperimenteerd en daarbij zijn aan de railverbinders prima draadjes met harskernsoldeer te bevestigen. Die railverbinders zijn namelijk niet van RVS.
-
Hallo,
Ik lees dat je "Marklin"-rails hebt. Maar wélke? Zijn het metalen rails (M-rails), rails zonder bedding (K-rails) of rails mét bedding (C-rails)?
Aan M-rails kan tamelijk eenvoudig iets vastgesoldeerd worden. Een "massa"aansluiting door onder de bedding een plekje daarvan kaal te schuren en daar dan een (liefst bruine) "massa" draad vastsolderen. Aan de geïsoleerde middenleider kan dit door een (het liefst rode) "rijstroom"draad aan het contactlipje aan het uiteinde van de rail te solderen.
Bij K-rails is het wat lastiger en wellicht is het vorenstaande advies van henk daarbij van dienst. In ieder geval kan de metalen strip aan de onderzijde van de K-rails waarmee de puntcontacten onderling verbonden zijn ergens worden kaal geschuurd. Dan kan aldaar eenvoudig een (het liefst) rode draad worden vastgesoldeerd. Let wel: zorg ervoor dat de soldeerlas zo vlak als mogelijk wordt omdat anders de rail niet geheel vlak meer op de ondergrond ligt. Om aan K-rails een "massa" draad aan een railstaaf te solderen gaat wel, maar ook hier is de raad van henk wellicht behulpzaam. Bij mij is het overigens met "gewone" soldeer met harskern wel vele malen gelukt.
Bij C-rail zijn onder de bedding nabij de uiteinden van de rail makkelijk te solderen plekken. Eventueel kan je daar voor de elektrische verbindingen ook gebruik maken van losse "schoentjes" die daar specifiek voor dienen.
Gegroet,
Rob
P.S. "vastsolderen" is vermoed ik geen Nederlands werkwoord (het is een beetje "dubbel op" maar ik heb het tóch gebruikt.... :P
-
Ik stel in op 450°C om zo vlug mogelijk te kunnen werken.
Ik denk dat het hier fout gaat, Je moet de draad, het soldeertin en de rails de kan geven om warm te laten worden. Het ene metaal word niet zo snel warm als het andere.
-
ik doe het zoals Henk aan de railverbinders en op de blank geschuurde onderzijde van de puko's.Pas op met die S39 want als je dat niet goed nareinigd heb binnen de korste keren oxidatie en roest.Waar het op de rail zou moeten in een blok veravng ik de ganse rail door 2 halve en zo heb ik weer een railverbinder om te solderen met gewoon soldeer.Ik rijd natuurlijk met K rails.Voor C rails kan je net hetzelfde doen alhoewel dat makkelijker is aan de pinnetjes aan onderzijde van de rail.
-
Zelf gebruik ik Sonderlot für Märklin Gleise und änliche Materialien, Art.Nr 02080 van Star Tec Products, Hützelstr. 18 / 20, 28329 Bremen / Germany, E-Mail: info[at]startecproducts.de
EUR 8,00 per zakje met ca. 25 g.
-
Gegroet allemaal,
Iedereen bedankt voor de waardevolle tips. Ik kan weer aan de slag maar met uitstel want ik moet onder het mes.
Het zal dus even stil zijn aan mijn kant.
Nog eens bedankt en tot mails.
Groetjes,
Frank.
:angel:
-
Zelf gebruik ik Sonderlot für Märklin Gleise und änliche Materialien, Art.Nr 02080 van Star Tec Products, Hützelstr. 18 / 20, 28329 Bremen / Germany, E-Mail: info[at]startecproducts.de
EUR 8,00 per zakje met ca. 25 g.
Inderdaad de juiste soldeertin voor K-rails, maar ook de tip van de railverbinders is te gebruiken als het alleen om de spoorstaven gaat.
Met de puntcontacten moet je wat creatiever omgaan.
S39 is veel te agressief en daarom niet te adviseren.
Maar we weten ook nog steeds niet met welke Märklin rails FRACHRIFIE werkt.
grt Piet.
-
S39 is veel te agressief en daarom niet te adviseren.
Het gaat om S39 RVS, dat is ander spul, speciaal bedoeld voor solderen aan RVS en ook aan gewoon staal. En je moet het ook zeer spaarzaam gebruiken. Niet aanbrengen met het meegeleverde kwastje, dan krijg je veel te veel. Ik neem een cocktailprikker die ik in het flesje doop, dan laten uitdruipen en met het puntje even over de soldeerplek vegen. Meer is niet nodig.
In dat Sonderlot zal ook wel een speciaal vloeimiddel zitten om soldeer goed te laten hechten aan RVS. Is dat dan niet agressief?
-
Ik neem een cocktailprikker die ik in het flesje doop, dan laten uitdruipen en met het puntje even over de soldeerplek vegen. Meer is niet nodig.
Wist niet dat je met Märklin rails reed, Klaas. :o
In dat Sonderlot zal ook wel een speciaal vloeimiddel zitten om soldeer goed te laten hechten aan RVS. Is dat dan niet agressief?
Neen niet agressief.
-
Piet, weet je dan wat voor vloeimiddel er in zit? Ik heb zitten zoeken op dat DIN nummer, maar daar word ik niet veel wijzer van.
-
Neen Klaas dat weet ik niet, sorry.
Maar ik kreeg bij een bezoek aan MiWuLa in Hamburg het advies om te stoppen met allerlei middeltjes en truuks en deze tin te gebruiken.
Zij hebben daar hun hele baan mee gedaan en die mannen zijn me iets te gründlich om hun advies in de wind te slaan.
Ik heb nooit naar het vloeimiddel gevraagd, maar ben er zeker van dat zij dat echt onderzocht hebben.
grt Piet.
-
Gegroet Piet,
Ik rijd met K-rails.
Frank.
-
Het onderstaande verhaal heb ik eind feb begin maart 2016 op het 3 railforum gemeld.
Het ging over C rail. Dit speelde een aantal jaren terug.
Op 28-2-2016 meldde ik dat ik op zoek was naar een bezoeker tijdens de 1e of 2e ontmoetingsdag in BelgIë, die mij destijds een stukje soldeertin had gegeven, waarmee rechtstreeks een draad aan C rail kan worden gesoldeerd.
En zo waar via via kwam ik er achter wie dit was en reageerde Marc met forumnaam treinbeginner.
Hij bevestigde mijn verhaal van destijds en gaf de gegevens aan mij door over het soldeertin.
De naam van het soldeer: MULTICORE 629480 SOLDER WIRE, ARAX 96S, 0.7MM, 250G
Bij Farnell is het o.a. te koop: http://uk.farnell.com/multicore-loctite/629480/solder-wire-arax-96s-0-7mm-250g/dp/629480
Het is inderdaad geen goedkoop spul, maar nu ben ik op de hoogte welk product het was.
Groet
Frans
ReageerCitaatNotificatie
-
Gegroet Frans,
Ik doe nu pas het forum open.
Bedankt voor je tip maar ik heb ondertussen al S39 RVS-INOX gekocht. Ik weet dat het door sommigen afgeraden wordt omwille van het agressief karakter van de vloeistof. Ik heb dit gekocht omdat het vloeimiddel 82 van Sommerfeldt uitverkocht is bij Conrad en enkel nog wel te vinden is mits betaling van veel te veel portkosten voor zo'n klein flesje.
Ik heb ook al gelezen dat de 82 en de S39 dezelfde samenstelling zouden hebben. Het gaat echter prima met S39 en wanneer je dan afspoelt m.b.v. een borsteltje boven een waterbad ben je van die agressiviteit verlost. Ik heb in een vorig leven chemie gestudeerd en je mag nu ook weer niet overdrijven met het bijtend karakter van die vloeistof. Op de verpakking staan de meest bijtende stoffen vermeld, en zo erg is het nu ook weer niet, dus goed afspoelen is de boodschap.
Dus wat mij betreft: probleem opgelost !
Groeten,
Frank. (y)
-
Afspoelen moet je dan volgens mij in zijn verband zien. Als het gaat om een stuk spoor wat al vastgelijmd zit dan is het lastig om de hele spoorbaan onder de kraan te houden. Afkwasten met een natte penseel zal dan handiger zijn. En zoals ik eerder schreef, dat spul zeer minimaal gebruiken.
Overigens heb ik via PB van iemand gehoord dat het vloeimiddel in dat Sonderlot net zo agressief is als S39.
Dus mijn boodschap: niet te krampachtig doen over S39, maar je moet het wel met beleid gebruiken.
-
Gegroet allemaal,
Vooreerst mijn excuses voor het laat reageren op uw berichten. Een operatie aan de rug en revalidatie zijn hiervan de oorzaak. Allen bedankt voor de vele tips. Ik soldeer nu draad aan de rails door middel van S39 vloeimiddel. Inderdaad, je mag de agressiviteit niet overdrijven (heb ook chemie gestudeerd). Borstelen van het gesoldeerde stuk rail boven een waterbad, overvloedig water gebruiken op de rail, is voldoende om later geen corrosieproblemen te hebben. Het solderen gebeurt perfect op (althans bij mij) op 350 °C met een minimum aan toevoeging van soldeer.
Ik wou dit even melden.
Vriendelijke groeten,
FraChriFie. :) :) :)