BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Goosie op 27 March 2016, 19:42:40
-
Ik heb een vreemd probleem met een van mijn DR4024 decoders onder Itrain.
Het gaat eerst een uur probleemloos, en dan beginnen mijn treinen te ontsporen op sommige wissels.
Als ik dan in Itrain kijk staat het desbetreffende wissel geschakeld.
Kijk ik optisch dan staat het wissel in zijn middenstand, en meestal nog twee van de overige drie wissles/servo's die aan dezelfde decoder hangen.
Tot op heden heb ik problemen met elke keer dezelfde drie wissels welke op dezelfde decoder aangesloten zitten
Een initialisatie in Itrain helpt dan niks.
Schakel ik echter een van de wissels die in de middenstand staan met mijn handregelaar of op het scherm van Itrain, dan loopt de servo met een schok(grote snelheid) naar zijn positie.
Bedien ik het wissel dan weer, dan gaat hij met de ingestelde langzame snelheid naar de andere kant.
Van een van deze wissels heb ik de SG90 servo al omgewisseld voor een SG92R, maar dit heeft geen oplossing voor dit wissel gegeven.
Ook heb ik de decoder omgewisseld, ik dacht dat het probleem toen weg bleef.
Vanavond na ongeveer 4 uur in bedrijf te zijn geweest, kwam het probleem weer precies zo terug.
Iemand enig idee wat hier de oorzaak van kan zijn?
-
Hallo henk,
Welke trafo gebruik je voor je wissels?
Groeten ronald.
-
Welke trafo gebruik je voor je wissels?
Een 2A schakelende voeding.
Ik heb daar 24 wissels aan hangen
-
Totaal 6 decoders dus. Hoeveel volt geeft de voeding af? En zit de decoder op het einde van de baan c.q. centrale voedingleiding?
Groeten ronald
-
12V, en deze decoder zit eigenlijk precies in het midden.
-
12 volt en 2A is niet overdreven veel. Maar dat moet goed gaan als er niet teveel tegelijk schakelen. Bij de rest van de decoders geen problemen? Hoe dik heb je het draad naar de decoders? Gebeurd het vaak bij vaak achter elkaar schakelen van de wissels? Dan lijkt het erop dat de voeding het mogelijk niet kan bijhouden.
Groeten ronald
-
Ik heb het geheel nu aan de "oude"ringkern trafo gehangen van mijn in ongenade gevallen IBbasic.
Vandaag eens kijken wat er gebeurt!
-
Ook ik heb veel problemen gehad met mijn wissels.
Diverse wisseldecoders gebruikt ging soms 100x achter elkaar goed en daarna fout. Waardoor dus de hele treinloop in de soep loopt.
Ook geprobeerd om de wisseldecoders apart van stroom te voorzien, zodat er geen digitale spanning weg ging. Maar ook dat bood geen 100% oplossing.
Na overleg met onze technische man op de treinclub het wissel en sein gebeuren compleet los gehaald van de digitale systeem. Gebruik dus voor wissels en seinen OM/PM/OC32 en sindsdien schakelt het 100% foutloos. Let op het gebruik van OM/PM/OC32 is niet zo maar even plug en play.
Eric
-
Hoi Henk,
Jouw probleem lijkt op een probleem dat ik ooit eens gezien heb bij Bernd's Gouda in H0 baan... Daar trad het op met Hans de Loof servo decoders....
Het gaat eerst een uur probleemloos, en dan beginnen mijn treinen te ontsporen op sommige wissels.
Als ik dan in Itrain kijk staat het desbetreffende wissel geschakeld.
... logisch, want iTrain weet niet beter dan dat het ooit een wisselcommando naar die wissel heeft gestuurd en onthoudt dat.
Kijk ik optisch dan staat het wissel in zijn middenstand, en meestal nog twee van de overige drie wissles/servo's die aan dezelfde decoder hangen.
... dit is HET verschijnzel. De servo is mechanisch uit z'n stand gelopen. Omdat een servo weliswaar een interne mechanische weerstand heeft, die hem in zijn positie houdt/hoort te houden, kan b.v. door een te stugge mechanische overbrenging de servo 'terugkruipen'. Een normaal verschijnsel, omdat de servo weliswaar onder spanning gehouden wordt, maar de puls uitgeschakeld wordt om 'brommen' te vermijden en dus stroom te sparen.
Tot op heden heb ik problemen met elke keer dezelfde drie wissels welke op dezelfde decoder aangesloten zitten
Een initialisatie in Itrain helpt dan niks.
Dit zijn twee losse problemen: Drie dezelfde wissels, wijst op het mechanische probleem van hierboven, dat Init niet helpt in iTrain, komt omdat iTrain zich herinnert in welke stand de wissel staat/stond. Mits je in iTrain onder "Wijzig | Instellingen' het vinkje 'Zet magneetartikelen altijd' aan hebt staan, zal iTrain dus geen wisselcommando sturen.
Schakel ik echter een van de wissels die in de middenstand staan met mijn handregelaar of op het scherm van Itrain, dan loopt de servo met een schok(grote snelheid) naar zijn positie.
Bedien ik het wissel dan weer, dan gaat hij met de ingestelde langzame snelheid naar de andere kant.
Ook dit wijst op een mechanisch 'weglopen' uit de laatste stand. De decoder 'denkt' ook dat de laatst ingeschakelde stand nog aanwezig is, zet de puls aan en de servo reageert onmiddelijk met op hoogstmogelijke snelheid naar die stand te lopen. In dit geval geeft iTrain ( en de handregelaar ) namelijk WEL een wisselcommando naar de centrale, waardoor ook de decoder en daarmee de servo weer 'wakker' wordt.
Van een van deze wissels heb ik de SG90 servo al omgewisseld voor een SG92R, maar dit heeft geen oplossing voor dit wissel gegeven.
Ook heb ik de decoder omgewisseld, ik dacht dat het probleem toen weg bleef.
Zie boven, een herhaling van zetten. Enige dat het kan zijn, is dat de 'electronische' en 'mechanische' stand van de servo niet met elkaar overeenkomen.
Dus... heeft het niets met de voeding te maken, maar alles met de mechanische eigenschappen van servo + verbinding tussen servo en de wissel(tongen).
De oplossing voor dit probleem is "Wijzig | Instellingen' het vinkje 'Zet magneetartikelen altijd' aanzetten. Dan schakelt iTrain daadwerkelijk elk wissel waar het een trein over wil laten rijden. Of... servo's zoeken met een langzamere omlooptijd. De SG90/SG92 heeft: Operating speed: 0.1 s/60', een zeer snelle omplooptijd. Dat kan door een kleinere overbrenging, nadeel: Minder weerstand in de tandwieltrein. Dus wisselen tussen de twee maakt niet uit ;)
De Digikeijs DR60030 heeft: Snelheid 0.12sec/60', is dus iets langzamer. Zelf gebruik ik servo's van Eurgle (http://www.servodatabase.com/servo/eurgle/15_05a) met een omlooptijd van 0.17sec/60' (helaas zijn ze niet meer leverbaar). Maar wil je dus iets met servo's doen waarbij de 'holding force' groot moet zijn, moet je op zoek naar servo's met ten minste 0.16 sec. ;)
Een ander voordeel van 'langzame' servo's is, dat ze vloeiender bewegen op langzame snelheid ;)
Grtzz,
Karst
-
De oplossing voor dit probleem is "Wijzig | Instellingen' het vinkje 'Zet magneetartikelen altijd' aanzetten. Dan schakelt iTrain daadwerkelijk elk wissel waar het een trein over wil laten rijden. Of... servo's zoeken met een langzamere omlooptijd. De SG90/SG92 heeft: Operating speed: 0.1 s/60', een zeer snelle omplooptijd. Dat kan door een kleinere overbrenging, nadeel: Minder weerstand in de tandwieltrein. Dus wisselen tussen de twee maakt niet uit ;)
De Digikeijs DR60030 heeft: Snelheid 0.12sec/60', is dus iets langzamer. Zelf gebruik ik servo's van Eurgle (http://www.servodatabase.com/servo/eurgle/15_05a) met een omlooptijd van 0.17sec/60' (helaas zijn ze niet meer leverbaar). Maar wil je dus iets met servo's doen waarbij de 'holding force' groot moet zijn, moet je op zoek naar servo's met ten minste 0.16 sec. ;)
Een ander voordeel van 'langzame' servo's is, dat ze vloeiender bewegen op langzame snelheid ;)
Grtzz,
Karst
Hoy Karst,
Duidelijk en leerzaam antwoord!
Ik had in Itrain al vanaf het begin de instelling : "zet magneetartikelen altijd" actief staan, dus dit gaat de oplossing niet worden!
Ik ben vanaf vanmorgen 9 uur aan het rijden met drie en af en toe vier treinen tegelijk.
Met vanaf vanmorgen de ringkern trafo als voeding voor de decoders.
Tot aan de middag ging dat eigenlijk zonder noemenswaardig probleem.
En toen begon het dus weer even, een aantal wissels stonden ineens in de verkeerde stand.
De treinen kwamen in verkeerde blokken terecht, en ontsporingen op de wissels enz.
En ik hoor dus regelmatig een servo nogal enthousiast reageren, wat inderdaad op het probleem wijst waar jij op doelt.
Ik zal nog eens naar de montage kijken van met name de wissels die problemen geven.
Is al een aangepaste methode (gehackte montage steunen van Picommit).
Hier een paar foto's die illustreren hoe ik dit gedaan heb.
Montage recht onder het wissel bevalt me al helemaal niet, en ik snap eigenlijk ook niet dat al die leveranciers van servo decoders en servo's nog steeds geen goede montage mogelijkheid bieden voor de bevestiging onder een wissel!
(http://www.henkdegans.nl/tijdelijk/servo_1.jpg)
(http://www.henkdegans.nl/tijdelijk/servo_2.jpg)
Het stripje waar ik het verenstaal mee omhoog houd, is afkomstig van strip aluminium profiel bij doe het zelf vandaan, hier een strookje van 1 cm afgezaagd.
Het verenstaal loopt hier soepel door een van de groeven.
En wat servo's betreft, het probleem ligt niet in de aanschaf maar de prijs!
Ik gebruik nu een melange van drie DR60030 servo's (een was er ook al snel gesneuveld), en ongeveer 50/50 SG90 en SG92R servo's
Lopen die DR60030 mooier als de rest?
Eerlijk gezegd denk ik van wel.
Maar ik heb niet vier wissels, maar 24 (op dit moment).
En dan ben ik nog maar in de opbouw fase.
En een DR60030 kost vier keer zo veel als een SG92R.
Ik zal nog eens rondkijken of er een goed alternatief te vinden is, en misschien moet ik dan toch een flinke extra investering doen!
Maakt wisselbediening dan echter wel kostbaar verhaal t.o.v. de eenvoudige bediening met spoel.
-
En toen begon het dus weer even, een aantal wissels stonden ineens in de verkeerde stand.
De treinen kwamen in verkeerde blokken terecht, en ontsporingen op de wissels enz.
Verkeerde stand is ? a) niet aanliggend b) aanliggend, maar b.v. recht ipv krom ??
En ik hoor dus regelmatig een servo nogal enthousiast reageren, wat inderdaad op het probleem wijst waar jij op doelt.
Dit idd wijst op een mechanisch uit de eindstand gelopen wissel.
Grtzz,
Karst