BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: marco haringa op 26 March 2016, 17:57:29
-
Ik heb op mijn baan 2 stuks lenz lk100 keerlus modules in gebruik werken op zich goed.
Maarrr het instellen van deze modules krijg ik niet voor elkaar ik heb ongeveer 45 treinen op mijn baan en krijg het niet voor elkaar om hem zo in te stellen dat alle loks goed door de keerlus rijden.
Bij sommige loks blijft de keerlusmodule "knipperen heen en weer schakelen" bij enkele gewoon meteen kortsluiting.
Als ik vervolgens de instellingspotmeter iets verdraai heb ik weer een probleem met een andere lok.
Hebben anderen deze ervaring ook?
Wat zijn eventueel alternatieven voor de lenz modules?
Ook een nadeel vind ik dat wanneer er een kortsluiting ergens anders op de baan is en er staat een lok precies op de scheiding van de keerlus en "gewone baan" ik eerst de lok van de scheiding af moet duwen anders krijg ik de kortsluiting niet opgeheft.
Ik heb geen ruimte om extra secties te maken anders had ik allang een kortsluitvrije keerlusmodule gekocht.
Want dat is natuurlijk het beste ;D
-
Hallo Marco,
Kijk eens bij www.floodland.nl van Huib Maaskant. Hij heeft met behulp van een Arduino een schakeling gemaakt die ik nu zelf ook in gebruik heb. Ook ik had continue problemen met de LK100, niet dat ze slecht zijn, maar de gevoeligheid instellen is lastig. Ook bij mij dus uitschakelende baan etc. Ik werd er behoorlijk gestoord van.
Tot de introductie van bovengenoemde schakeling van Huib, werkt probleemloos en de keerlus is ook probleemloos van twee kanten te berijden. Het is even wat werk, maar zeer zeker het geld en de moeite waard.
Op Floodland staat een kort demo filmpje.
Succes.
Richard
-
Hier de goede link: klik (http://www.floodland.nl/aim/info_arduino_keerlus_1.htm)
Maar je zou ook kunnen overwegen om de LK100 te vervangen door de LK200.
De LK200 werkt op een andere mannier, je hoeft in ieder geval de gevoeligheid niet meer in te stellen.
Marius.
-
Ja, de lk200 lijkt me een voor de hand liggende oplossing. Het is een bekend probleem met de lk100 en het is door Lenz aangepakt.
-
De site van huib ken ik ( schitterende site (y) ) echter zitten de scheidingen van de keerlus in een spiraal waar ik moeilijk sluisjes in kan bouwen.
Dus het makkelijkst is de lk100 vervangen door de lk200 deze hebben dit probleem niet begrijp ik?
-
Ik heb geen ruimte om extra secties te maken anders had ik allang een kortsluitvrije keerlusmodule gekocht.
Want dat is natuurlijk het beste ;D
Absoluut ;D
Maar die extra secties hoeven niet veel ruimte te kosten. Zijn er alleen voor de detectie.
Zolang je maar zorgt dat de trein in het grootste deel past.
Misschien toch nog eens goed bekijken.
-
Marco, deze secties mogen 2,5 cm lang zijn dus in totaal 10cm bij 4 secties. Dat moet toch geen probleem zijn. Dan gaat er dus 5 cm af van de maximale treinlengte.
Mvg
Wim.
-
Ik heb ooit eens met de LK100 "gespeeld". Mijn conclusie is dat het inderdaad een vaag ding is waarbij het moeilijk is om een instelling te vinden die voor alle locs goed werkt. Ik heb het ding zelfs nagebouwd, maar die deed het niet veel beter.
Vorig jaar heb ik nog geëxperimenteerd met de LK200. Die doet het een stuk beter, en schakelt ook veel sneller. Ongeveer 1000 keer zo snel als de LK100. Maar ook die vertoont soms kuren, b.v. bij slecht ontstoorde locs. Dan staat hij heen en weer te zoeken tussen de twee standen.
In plaats van de keerlusmodules die werken met stroomdetectie op extra secties zou je ook met railcontacten kunnen werken. Roco heeft die in het programma gehad voor het oude railsysteem, artikelnummer 42254. In het Rocoline programma hebben ze ook zo'n ding, artikelnummer 61117. In het Duits heten die dingen Schaltgleis.
Beide werken met een balkje tussen de rails dat door de flenzen naar beneden wordt gedrukt. Daardoor wordt een contact gesloten waarmee je een bistabiel relais kunt schakelen. Je zou dan aan weerszijden van elke railscheiding zo'n contacten moeten plaatsen waarmee je het relais zo stuurt dat de polariteit bij die scheiding gelijk wordt gemaakt.
Het is alleen jammer dat die Schaltgleise hopeloos duur zijn, maar misschien kan je zelf zoiets in elkaar knutselen.
En anders zou je hetzelfde kunnen doen met een lichtsluis.
-
Ok dus de lk200 is ook niet 100% goed als je met veel treinen rijd :-[
De keerlus is ingebouwd in een dubbelsporige spiraal met peco flexrail en daar durf ik niet in te zagen omdat de spoorstaaf dan naar buiten zal gaan buigen en ik er van boven niet bij kan om weer goed vast te zetten.
Ook een lichtsluis lukt niet omdat er tussen de 2 sporen geen ruimte is voor een sensor voor de lichtsluis.
Dus wil ik een oplossing zoals ik nu heb maar die 100% goed werkt :P
-
Waar Klaas hier op attendeerd is voor mij volkomen nieuw. Het zal wel waar zijn maar ik heb die ervaring (tot nu toe) niet. Bij mij functioneerd de LK200 perfect. (y) Ik rij HO DCC (Lenz, z21) voor alle duidelijkheid.
@Klaas.
Heb je misschien tips om zo'n vervelende lok weer onder controle te krijgen? DE tip was altijd om de ontstorings condensatoren er uit te halen. Moeten die dan weer terug? ???
Marius.
-
Nee, geen tips. Ik kon er niet achter komen waardoor het probleem precies werd veroorzaakt.
Bovendien heb ik die LK200 inmiddels weer terug gegeven. Ik had hem voor testdoeleinden gekregen.
In de loop van het vorige jaar is er een draadje geweest waarin iemand dit probleem meldde. Ik heb toen een LK200 in bruikleen gekregen om e.e.a. te testen. Zelf rijd ik niet digitaal, dus ik moest wat kunstgrepen toepassen. Ook bij mij was er één bepaalde loc die de LK200 in de war bracht.
Maar als het bij jou vlekkeloos werkt, dan zou ik me er de kop niet over breken.
-
Dus wil ik een oplossing zoals ik nu heb maar die 100% goed werkt :P
Om er eens een paar te noemen:
Digikeijs DR410 (http://www.digikeijs.nl/digitale-modelspoor-accessoires/keerlus-modules.html), LDT KSM-SG (https://www.conrad.nl/nl/ldt-ksm-sg-f-keerlusmodule-voor-ddcmm-248036.html), Rosoft xTreme Keerlus (http://rosoft.biedmeer.nl/Webwinkel-Product-2904441/xTreme-Keerlus.html).
Waarbij de eerste zonder aanpassingen aan je baan of bedrading is in te zetten.
-
Ook een lichtsluis lukt niet omdat er tussen de 2 sporen geen ruimte is voor een sensor voor de lichtsluis.
Een lichtsluis kan je ook vertikaal opstellen.
@Dirk, hoe betrouwbaar is de DR410? Ik zie dat je daar ook de gevoeligheid kunt instellen, en daar ben ik een beetje allergisch voor.
-
De keerlus is ingebouwd in een dubbelsporige spiraal met peco flexrail en daar durf ik niet in te zagen omdat de spoorstaaf dan naar buiten zal gaan buigen en ik er van boven niet bij kan om weer goed vast te zetten.
Een simpele oplossing is eerst de rails op de plaats van de eventuele scheidingen vast lijmen, en dan doorslijpen. Oftewel eerst fixeren.
Mvg
Wim.
-
Bedankt voor alle input
@wim dat doe ik normaal ook eerst met houtlijm en dan dremelen maar zoals gezegd de spiraal van 10 lagen is al gebouwd en ik wil niet riskeren dat ik weer opnieuw kan beginnen doordat treinen ontsporen.
@klaas daar had ik ook al overgedacht maar heb te weinig ruimte tussen de lagen daarvoor.
Ik denk dat ik een lk200 ga proberen
-
hoe betrouwbaar is de DR410? Ik zie dat je daar ook de gevoeligheid kunt instellen, en daar ben ik een beetje allergisch voor.
Er vinden twee detecties plaats. De normale functionaliteit is gebaseerd op een dI/dt meting, waarbij de keerlus wordt geschakeld wanneer deze te groot is. Deze waarde is niet instelbaar. Er wordt dus geschakeld op het inschakelverschijnsel van de kortsluitstroom, en niet op de kortsluitstroom zelf.
Daarnaast zit er op fail-safe gronden een kortsluitdetectie in. Anders zou je bij een echte kortsluiting kunnen krijgen dat de DR410 gaat staan klapperen. De waarde van de kortsluitdetectie is instelbaar tussen een kleine 2A en een dikke 3A, zo uit m'n hoofd. Maar dat staat ongetwijfeld in de handleiding, Deze instelling heeft dus niets te maken met het normale bedrijf van de DR410, maar alleen met het vaststellen "dit is geen polariteitsprobleem maar een echte kortsluiting".
Ongetwijfeld kan Karst je het best vertellen hoe het precies zit, maar dit is wat ik ervan weet. Ik heb er overigens geen; mijn voorkeur gaat uit naar de xTreme keerlus.
-
Ik denk dat ik een lk200 ga proberen
Als je er voorlopig eentje wil proberen: stuur een PB met je naam en adresgegevens en ik stuur je de door Klaas gebruikte / onderzochte LK200 toe.
Kun je rustig kijken of die bevalt (en goed werkt).
De problemen werden vooral veroorzaakt door Piko type G1200 lok's, al dan niet met Uhlenbrock decoder. Staat in een ander draadje beschreven en is een fout in de lok, niet in de LK200.
Ter info: de LK200 is het meest verkochte artikel van Lenz (na de decoders) en ik heb er in al die jaren pas 1 retour gehad. Die was simpel gezegd kapot.
Overigens: hoe kom je in 2016 op de problemen met de LK100, die is al jaaaaren niet meer leverbaar.
Maarten.
-
Hoi Maarten,
waarschijnlijk aangeschaft maar nooit eerder gebruikt, net als ik. Mijn LK100 hapert af en toe, en dan schakelt het relais niet 100%, oftewel het hele baanvak staat dan zonder spanning.
Vriendelijk klopje op de LK100 verhelpt het probleem dan weer. Tot nu toe ben ik alleen aan het testrijden,
maar dankzij je advies weet ik nu ook met welke loks ik het beste kan testen. :-)
Groetjes, Hans
-
Voor het afregelen van de LK 100 wordt aangeraden om de grootst stroomvretende lok te nemen en deze op de eerste decodeerstap af te regelen. Dus net zo lang draaien aan de potmeter tot hij niet meer klappert.
Mij is dit echter niet geheel gelukt. Ik heb nu twee LK200-den in de baan zitten en alles loopt zoals het behoort te lopen.
Wiebe
-
Hans, je kunt testen wat je wilt en met welke lok's je wilt, de LK100 krijg je waarschijnlijk nooit goed voor alle lok's. Maar misschien wel voor de lok's die jij hebt.
De LK200 heeft deze problemen niet, werkt anders, in ieder geval zonder relais. Maar als je een "foute" lok probeert met de LK200 zal die ook niet correct werken, maar zoals gezegd zit dit in een fout in die lok.
Maarten.
-
Heb je een PB gestuurd maarten super trouwens dat je deze mogelijkheid geeft (y)
En ja de LK 100 had ik inderdaad al jaren liggen.
-
Je moet wel wat over hebben om je producten te promoten. Niet iedereen heeft hetzelfde voordeel op BNLS.
Groetjes