BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: Petertje op 24 March 2016, 10:06:47

Titel: Kleinste radius welke geschikt is voor H0 Nederlands materiaal?
Bericht door: Petertje op 24 March 2016, 10:06:47
Kan iemand mij vertellen wat de kleinste radius is (maar dat de treinen er wel soepel door heen gaan) van Roco Plan V, Roco Plan T, Piko hondekop 2tje, Fleischmann Plan V zodat ik hier bij het maken van een baanontwerp rekening mee kan houden. Bij voorbaat mijn hartelijke dank!
Titel: Re: kleinste radius H0 Nederlandsmateriaal
Bericht door: Peter Kleton op 24 March 2016, 10:13:25
Hallo Naamgenoot
 Als je fabrieksrails gebruikt is dacht ik va 48 cm wel de kleinste waarde, en dus ook als je flexibele rails gebruikt. Maar hoe ruimer ,hoe beter.
Vr gr ,
Peter
Titel: Re: kleinste radius H0 Nederlandsmateriaal
Bericht door: Ronaldk op 24 March 2016, 10:25:16
Goed. De meeste leveranciers leveren standaard vanaf 360mm, dan ong. 420mm en verder.  Flexrails is wel te buigen tot een radius onder de 360mm. Veel fabrikanten geven bij bepaalde modellen aan dat een radius van 420mm de minimale radius is. Dat houdt dan ook niet echt over. Bij het materieel dat jij aangeeft is het niet zo heel nauw. Persoonlijk zou ik niet onder de 420mm gaan. En nog beter is om richting de 480mm - 500mm te gaan en eigenlijk nog groter ;) Dan is de boog wat mooier :)

Groeten Ronald.
Titel: Re: kleinste radius H0 Nederlandsmateriaal
Bericht door: Basilicum op 24 March 2016, 10:30:15
Na de antwoorden van Peter en Ronald nog een tip :) :
Overgangsbogen maken (ruime) bochten nog mooier. Zie het artikel over flexrails (http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Flexrails) in de encyclopedie.

Groet,
Bas
Titel: Re: kleinste radius H0 Nederlandsmateriaal
Bericht door: Ronaldk op 24 March 2016, 10:34:14
klopt helemaal  :) En hoe kleiner de boog hoe meer je het effect van een overgangsboog ziet.

Groeten Ronald.
Titel: Re: kleinste radius H0 Nederlandsmateriaal
Bericht door: Peter Kleton op 24 March 2016, 14:42:54
Zo is het.
Als je erg scherpe bogen hebt ,is een overgangsboog niet alleen fraaier ,maar de treinen rijden met minder problemen de boog in.
Een overgangsboog vergroot wel de nodige ruimte.
 Peter
Titel: Re: kleinste radius H0 Nederlandsmateriaal
Bericht door: Karben op 24 March 2016, 14:52:55
Mijn ca. 40 jaar ervaring:
de (minimum) radius is 2x de lengte van je langste voertuig. Dus een 306 mm rijtuig (b.v. een Roco Plan V bak) geeft een radius van 600 (612) mm.
Ja, dat kost veel ruimte, en
ja, dat levert soepel rijden op, en
ja, dat voorkomt later ergernis, en
ja, met flexrail ontstaat er bijna vanzelf een overgangsboog.

Veel succes, KarelB.
Titel: Re: kleinste radius H0 Nederlandsmateriaal
Bericht door: Klaas Zondervan op 24 March 2016, 15:03:58
Ik ben ook geen voorstander van die krappe bogen. In de oorspronkelijke HobbyTrak modulenormen was voor de hoofdsporen een minimale boogstraal van 70 cm voorgeschreven en dat houd ik op mijn eigen spoorbaan ook zo veel mogelijk aan. De meeste treinen kunnen wel door 42 cm, maar dat vind ik geen gezicht.
Op mijn in aanbouw zijnde tentoonstellingsbaantje zijn de verbindingsbogen tussen het zichtbare deel en de opstelsporen noodgedwongen 46 cm, maar die liggen buiten het zicht van het publiek.   
Titel: Re: kleinste radius H0 Nederlandsmateriaal
Bericht door: wimk op 24 March 2016, 15:12:14
Volgens mij gaan er nu twee discussies door elkaar lopen.
1. Vraagsteller wil graag weten (zo heb ik het begrepen), welke minimum boogstraal nog mogelijk is.
2. De meeste antwoorden gaan in op de andere vraag, namelijk wat ziet er nog netjes uit. Het antwoord daarop is anders dan het antwoord op de eerste vraag.

Om wat meer in te gaan op de eerste vraag. Volgens mij kunnen de meeste treinen door R1 bogen (met 36 cm boogstraal). Draaistel-wagens geven daarbij meestal geen problemen. Ook bij korte twee-assige wagens gaat dat goed.
Problemen gaan komen bij lange tweeassige wagens of bij meerassige (b.v. stoomlocomotieven met meerdere gekoppelde assen). Dan is het maar afhankelijk of de leverancier de middelste assen verschuifbaar maakt, ik vermoed dat die locomotieven en lange wagens de meeste problemen geven.

Bij twijfel bij aankoop kun je even een mail naar de leverancier sturen, die geeft meestal direct antwoord.

Eigen ervaring (ik heb korte twee-as-wagens en korte rijtuigen) is, dat 36 cm boog goed mogelijk is.
Of het mooi is, is een andere discussie.
Titel: Re: kleinste radius H0 Nederlandsmateriaal
Bericht door: ivanzon op 24 March 2016, 15:12:37
420mm is hoorbaar krap (dwz je hoort dat de motor ineens flink belast wordt)
Bij ouder materieel heb je er wat minder last van, maar dat gaat ten koste van de details...
Titel: Re: kleinste radius H0 Nederlandsmateriaal
Bericht door: Klaas Zondervan op 24 March 2016, 15:23:00
Er lopen inderdaad 2 verhalen door elkaar. Mijn verhaal kort samengevat:
1. Technisch: bijna alle materieel kan door 42 cm boogstraal.
2. Esthetisch: Dat moet je niet willen.

Petertje mag zelf kiezen wat hij met de opmerkingen doet.
Titel: Re: kleinste radius H0 Nederlandsmateriaal
Bericht door: Nederlaantje op 24 March 2016, 16:23:15
zit er ook nog een vershil in lengte van de boog? m.a.w. of je 1 stuk boog van 420mm er tussen heb zitten of er 3 of meer bijvoorbeeld aan elkaar heb liggen?
Titel: Re: kleinste radius H0 Nederlandsmateriaal
Bericht door: Ronaldk op 24 March 2016, 16:27:46
Nee, dat maakt geen verschil. S-bochten altijd zoveel mogelijk voorkomen of daar zeker een tweetal overgangsbogen toepassen. Dan trek je S-boog wat uit elkaar. Anders minimaal 30cm als recht stuk (langste rijtuig) tussen de twee tegengestelde bogen houden.

Ook als je de hoogte in gaat is het wat oppassen. Hellingpercentages van 3% en hoger in combinatie met bogen is ook niet echt handig. In bogen altijd het hellingpercentage naar beneden brengen.

Groeten Ronald.
Titel: Re: kleinste radius H0 Nederlandsmateriaal
Bericht door: Hans van de Burgt op 24 March 2016, 17:10:25
Er lopen inderdaad 2 verhalen door elkaar. Mijn verhaal kort samengevat:
1. Technisch: bijna alle materieel kan door 42 cm boogstraal.
2. Esthetisch: Dat moet je niet willen.

Tenzij je deze volledig uit het zicht kunt leggen.

Grzz, Hans
Titel: Re: Kleinste radius welke geschikt is voor H0 Nederlands materiaal?
Bericht door: Petertje op 25 March 2016, 15:44:33
Dank aan iedereen die heeft gereageerd!

Voor mij is het belangrijk om te weten wat de kleinste radius is per treinstel ivm een toekomstig baanontwerp zodat ik later niet voor verrassingen komt te staan als treinen ontsporen ivm te krappe bochten of wisselstraten.

Piko hondenkop zou volgens Piko door een 360 radius kunnen net als Roco's plan V volgens de Railhobby test.

Weet iemand of de Ravarosi Mat 46 ook door en 360 mm radius komt. Het Lima model kon dat alleen indien de traptrede onder de deur er niet op gezet was ( het voorste en nachterste draaistel komt anders klem te zitten). Wat is dus de kleinste radius voor Mat 46 van Ravarossi als de traptreden er wel opzitten?   400? 420? Wie kan dat me vertellen!

En ... natuurlijk is een grotere radius altijd mooier maar soms is het behelpen met de ruimte die men heeft. Krappe bochten bij voorkeur uit het zicht staat in de boeken! 

Is het maken van en bocht met verkanting in model mogelijk of levert dit problemen op?
Titel: Re: Kleinste radius welke geschikt is voor H0 Nederlands materiaal?
Bericht door: Klaas Zondervan op 25 March 2016, 15:52:50
Is het maken van en bocht met verkanting in model mogelijk of levert dit problemen op?
Is goed te doen, maar je moet dat al bij de onderbouw laten beginnen. Ik leg het multiplex/triplex al in de verkanting. Door de stugheid van dat materiaal ontstaat er vanzelf een geleidelijke overgang.
Titel: Re: Kleinste radius welke geschikt is voor H0 Nederlands materiaal?
Bericht door: Frans Peeters op 25 March 2016, 16:03:04
Citaat
Is het maken van en bocht met verkanting in model mogelijk of levert dit problemen op?

Is geen enkel probleem, gewoon een draadje aan een kant onder de dwarsliggers leggen en na het plaatsen van het ballast zie je een spoor mooi in verkanting liggen.
Titel: Re: Kleinste radius welke geschikt is voor H0 Nederlands materiaal?
Bericht door: Klaas Zondervan op 25 March 2016, 16:31:34
Met een draadje onder de dwarsliggers heb ik slechte ervaringen. Bij onze clubbaan hebben ze dat gedaan, maar je krijgt dan te abrupte overgangen van vlak spoor naar verkant spoor. Of heb jij een methode om die overgang geleidelijker te maken?
Titel: Re: Kleinste radius welke geschikt is voor H0 Nederlands materiaal?
Bericht door: maartenvanderburgt op 25 March 2016, 16:43:36
Tillig heeft daarvoor (verkanting) afgeschuinde stroken hard piepschuim.  Naarmate je die verder onder de rail of bedding schuift, krijg je een oplopende verkanting van ongeveer 0,3 mm tot 2 mm.  Natuurgetrouw.
Maarten.
Titel: Re: Kleinste radius welke geschikt is voor H0 Nederlands materiaal?
Bericht door: Ronaldk op 25 March 2016, 17:47:14
Voor mij is het belangrijk om te weten wat de kleinste radius is per treinstel ivm een toekomstig baanontwerp zodat ik later niet voor verrassingen komt te staan als treinen ontsporen ivm te krappe bochten of wisselstraten.

Dan zou ik niet naar 360mm gaan.... maar naar 420mm Dat scheelt niet zo veel en gaat je meer plezier brengen dan als je op de industrieboog blijft zitten ;)

Is het maken van en bocht met verkanting in model mogelijk of levert dit problemen op?

Dat kan zoals aangegeven. Alleen is het opletten met S-bogen. Met twee tegengestelde bogen kan het leuke effecten geven. Zoals het uit de rails lopen van wielen. In een standaard BNLS-bak zat een tegenboog met verkanting en daar hadden sommige loks en wagons moeite mee.

Groeten Ronald.
Titel: Re: Kleinste radius welke geschikt is voor H0 Nederlands materiaal?
Bericht door: Frans Peeters op 25 March 2016, 19:53:16
Met een draadje onder de dwarsliggers heb ik slechte ervaringen. Bij onze clubbaan hebben ze dat gedaan, maar je krijgt dan te abrupte overgangen van vlak spoor naar verkant spoor. Of heb jij een methode om die overgang geleidelijker te maken?

Je speelt met de dwarshelling van het spoor door de positie van het draadje te veranderen.
Door het op de uiteinden van de boog naar de buitenkant te brengen, en eventueel een kleine insnijding te geven in de kurkbedding krijg je dat mooi onder controle, maar het vraagt zorgvuldig werken  ;)
Titel: Re: Kleinste radius welke geschikt is voor H0 Nederlands materiaal?
Bericht door: prutser op 25 March 2016, 20:57:17
Weet iemand of de Ravarosi Mat 46 ook door en 360 mm radius komt. Het Lima model kon dat alleen indien de traptrede onder de deur er niet op gezet was ( het voorste en nachterste draaistel komt anders klem te zitten). Wat is dus de kleinste radius voor Mat 46 van Ravarossi als de traptreden er wel opzitten?   400? 420? Wie kan dat me vertellen!

Bij de Lima versie heb ik ooit eens de tredes losgesneden en aan de draaistellen gelijmd, kan die door een krappere boog.
Het plastic lijmt wel lastig.
(http://i112.photobucket.com/albums/n177/spadejong/Lima%20tredes_zpsyhdzcvnb.jpg)

Stephan.
Titel: Re: Kleinste radius welke geschikt is voor H0 Nederlands materiaal?
Bericht door: Klaas Zondervan op 25 March 2016, 21:20:14
.....krijg je dat mooi onder controle, maar het vraagt zorgvuldig werken  ;)
Daarom geef ik de voorkeur om het meteen in de ondergrond te doen. Dan heb ik het nog beter onder controle.
Titel: Re: Kleinste radius welke geschikt is voor H0 Nederlands materiaal?
Bericht door: Petertje op 26 March 2016, 16:27:30
Dank weer aan allen om te reageren en voor Stephan met name voor het nemen van de moeite voor het plaatsen van de foto! TOP heren. (y)