BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: MB6400 op 20 March 2016, 23:35:43
-
Hallo allemaal,
Degenen die naar Ontraxs zijn geweest hebben waarschijnlijk de schitterende diorama modules "Quiet Earth" gezien van Volker Gerisch. Voor degene die het niet hebben gezien zijn de foto's te vinden op volkergerisch.de/modeling (http://volkergerisch.de/modeling). Een echte aanrader !!
Wat wellicht wat minder bekend is dat dit diorama is begonnen als een oefen diorama.
Nu ben ik al een tijdje bezig met diverse ideeën in diverse schalen maar kom al snel uit op concepten welke relatief groot worden waardoor het al snel bij "armchair modelling" blijft.
Tijdens Ontraxs heb ik een tijdje met Volker kunnen kletsen en omdat ik nu toch echt eens iets wil gaan bouwen, kwam het idee naar boven om zijn voorbeeld te volgen.
Kortom, op zoek gaan naar een voorbeeld en bijbehorend sporenplan welke op een relatief klein oppervlak past. En dit is nu precies waar ik hier wat hulp bij hoop te krijgen.
Het idee is om te gaan werken in een iets grotere schaal zoals spoor 0 of evt in spoor 1 om zo veel tijd te kunnen besteden aan detaillering en modelbouw kant van de hobby.
Verder wil ik eea gaan opbouwen volgens het kijkdoos principe zoals hier al vaker voorbij is gekomen. Qua formaat wil ik in de buurt blijven van 150-200 x 60 cm (excl evt fiddle yard)
Tijdens het zoeken naar geschikte voorbeelden de afgelopen week heb ik de volgende mogelijke concepten gevonden;
1) Koninklijke Stoom Weverij in Nijverdal.
Met betrekking tot dit onderwerp heb ik enkele foto's kunnen vinden in de diverse boeken en foto's en info op de Industriespoor website. Zie http://www.industriespoor.nl/KSW.htm (http://www.industriespoor.nl/KSW.htm)
In het boek "Industrielocomotieven" vond ik een foto op pagina 41 maar kan het bijbehorende sporen plan nog niet vinden cq herkennen in de informatie welke ik tot nu toe heb kunnen vinden.
(http://www.industriespoor.nl/KSW_bestanden/image078.jpg)
(Bron: Industriespoor.nl)
Met name hoe de draaischijf, welke slechts een stukje zichtbaar is op de foto in het boek, aansluit op de rest van de sporen en of dit de draaischijf is waarop een locje en een wagon past, is me onduidelijk.
Als periode zou ik jaren '50 willen kiezen.
2) De Schelde machine fabriek
In het boek "Industrielocomotieven" op pagina 48 staat een enkele foto van zwaar aangepaste Oersik op het terrein van de machinefabriek De Schelde met op een speciale wagen een enorme tandwielkast voor een schip.
Buiten deze foto en wat info over een stoom railkraan, heb ik nagenoeg een informatie kunnen vinden over de rol van treinen op dit terrein.
Met name de Oersik met massieve bufferplaten lijkt me eerg leuk en bijzonder voorbeeld maar ook daarover heb ik nog geen info kunnen vinden.
Mocht er hier iemand wat meer info hebben over de Schelde machine fabriek en met name ook de speciale Oersik, houd ik me van harte aanbevolen.
Als periode zou ik hier ook op dezelfde periode, namelijk ca 1955 maar als moderner moeilijk is, dan graag.
3) Stork Hengelo
In de diverse boeken en op het net heb ik diverse foto's, sporenplannen en andere informatie kunnen vinden.
Uit de info is me in ieder geval duidelijk dat het spoor op dit terrein diverse rollen had waaronder zelfs het verplaatsen van de enorme ketels welke er werden gemaakt. Weet iemand wat er nog meer werd geproduceerd op dit terrein ?
Tot zover even een paar mogelijke concepten waar ik mee zit te spelen en hoop de komende tijd meer info over te vinden zoals foto's, sporenplannen etc.
Mochten jullie informatie of suggesties hebben over een van de bovenstaande onderwerpen, ben ik erg nieuwsgierig. Als iemand echter een ander leuk idee heeft evt ook naar een moderner voorbeeld, hoor ik dat erg graag.
De groeten en alvast bedankt voor de hulp,
Marc
NB; mocht ik het sporenplan van Industriespoor.nl zo niet mogen linken, dan pas ik dat natuurlijk graag aan.
-
Hallo Marc,
Wat betreft Nijverdal:
Je zou nog eens in een bieb kunnen kijken of het boek Lokaalspoorwegen in Twente en de Achterhoek van Evert Heussinkveld wat extra info bevat. Ik heb nl geen idee.
V.w.b. Stork, Stork maakte ook motoren, bijv de HOTLO of van een andere grootte die voor de sik.
-
in "Nederlandse industrielocomotieven" (dat over stoomlocs in plaats van diesels gaat) staan nog wel wat leuke platen van Stork en De Schelde. Zeker De Schelde is leuk vanwege de zelfrijdende stoomkranen die er nog tussen de locjes door komen klieren. Wel wat ambitieus als eerste project misschien.
KSB/KSW lijkt me beter te doen, de uitleg op industriespoor lijkt me al vrij duidelijk, zelfs met baanplan 1956 erbij. Wat wel lastig is aan veel van die oude industrieterreinen is dat er veel met wagendraaischijven gewerkt werd, waar dus alleen 1 wagen op paste, die dan misschien wel met een locje op de draaischijf gezet werd maar vervolgens na het draaien met een paard of heftruck verder gesleept werd. Dat is lastig na te bouwen. KSW is wat dat betreft een leuke uitzondering qua dat ze en wat grotere draaischijf hadden waar dat malle kleine locje nog op paste met 1 wagen.
-
Hallo Marc,
Wat betreft Nijverdal:
Je zou nog eens in een bieb kunnen kijken of het boek Lokaalspoorwegen in Twente en de Achterhoek van Evert Heussinkveld wat extra info bevat. Ik nl geen idee.
V.w.b. Stork, Stork maakte ook motoren, bijv de HOTLO of van een andere grootte die voor de sik.
jaa, daar staat een plaatje in. En dat dieseltje is in 0 te bouwen uit de kit van Jurgen Moog
Ik zou zeggen doen!
-
Bedankt voor de reacties en informatie (y)
@e_p & Jeronimos: Het boek over "Lokaalspoorwegen in Twente..." heb ik en ik ken de foto's en de grove schetsen.
Het kitje van het locje kende ik niet. Bedankt voor de tip.
@Floris: helaas heb ik het boekje over de stoom industrielocs niet. Ik zal eens op zoek gaan naar dat boek. Staan de foto's welke je bedoelt wellicht ook ergens op het Web ?
Zeker De Schelde is leuk vanwege de zelfrijdende stoomkranen die er nog tussen de locjes door komen klieren. Wel wat ambitieus als eerste project misschien.
Dat is ook een van de redenen waarom me De Schelde ook wel aanspreekt. En als ik me niet vergis heft Mesu dat kraantje uitgebracht in H0?!
Waarom zou de Schelde meer ambitious zijn dan bv de KSB/KSW ? Op een enkele foto van De Schelde na en een paar foto's van de enorme gebouwen, heb ik nog maar erg weinig kunnen vinden. Laat staan sporenplannen of verdere informatie.
Je beschrijving KSB/KSW triggerde trouwens iets wat ik eerder had gelezen maar weer was vergeten. In het boek over de industrielocomotieven (diesels) staat op pagina 41 een mooie foto met als vermelding KSW. Zoals eerder geschreven kon ik deze situatie niet matchen met de gevonden schetsen met de sporenplannen.
De KSB was echter een fysiek andere locatie schoot me te binnenwat ook beschreven staan in het boek "Lokaalspoorwegen ...". De schets op pagina 136 lijkt al veel meer op de foto het het eerder genoemde boek. Kortom de moeite waard om eens verder te gaan bekijken.
Na nog wat te hebben gegoogled, vond ik de volgende website met info over Stork en Heemaf in Hengelo. Naast een interessante beschrijving, staan er ook een aantal leuke foto's bij het artikel.
https://heemaf.mijnstadmijndorp.nl/verhalen/fabrieksspoor (https://heemaf.mijnstadmijndorp.nl/verhalen/fabrieksspoor)
Kortom wordt vervolgd.
Mochten jullie nog meer informatie hebben of andere suggesties, dan is dit zeker welkom. Als ik zelf nog meer informatie vind, zal ik dat hier ook toevoegen. Misschien dat anderen er ook wat aan hebben en wellicht inspiratie opdoen. ;D
-
Ik vond zojuist nog een hele mooi site met foto's over De Schelde; http://www.fotositesouburg.nl/8-Algemeen/Schelde/index.html (http://www.fotositesouburg.nl/8-Algemeen/Schelde/index.html)
Natuurlijk nog lang niet alle foto's kunnen bekijken maar de volgende viel me in ieder geval op, een stoomkraan met 4 assen;
(http://www.fotositesouburg.nl/8-Algemeen/Schelde/Deel-26/slides/WIM32991.jpg)
Bron: http://www.fotositesouburg.nl/8-Algemeen/Schelde/Deel-26/slides/WIM32991.html (http://www.fotositesouburg.nl/8-Algemeen/Schelde/Deel-26/slides/WIM32991.html)
Iemand een idee welke kraan dit is en waar ik eventueel meer informative zou kunnen vinden ?
Groeten,
Marc
-
Wim Mesu heeft inderdaad een kitje van die stoomkraan in H0.
In RM316 en RM317 staat een bouwverslag van de hand van Len de Vries.
Verder niet heel interessant voor jou, denk ik, staan namelijk geen voorbeeldfoto's in.
Mocht je interesse hebben in een scan moet je me maar even PB'en.
Leuk project! (y)
Groet,
Matthijs
-
Dat stoomlocboek moet je inderdaad maar eens opzoeken maar pas op, dat brengt je vast op nog zeventig andere ideeën. ;D
Wat ik bedoel met ambitieus: als je zoiets bouwt als De Schelde liggen er overal bergen extra werk te wachten. Om bij het materieel te beginnen, ksw had dat malle kleine oberurseltje en de ns brengt eens wat wagens met een sik, gewoon wat standaardwagens en niet veel spannends. Bij De Schelde reden meer locjes en allerlei kranen. Ook allerlei eigen wagens voor intern transport. Allemaal zelfbouwspul dus. Qua gebouwen net zoiets... Bij ksw schuif je wagens op en neer tussen een paar loodsen. Die zijn redelijk gesloten, je bouwt gewoon wat van die dozen, klaar. Bij De Schelde is alles veel opener, je ziet alles dus je moet alles bouwen. Kan best hoor, maar de kans dat de zaak nooit af komt is een stuk groter. Hangt ook af van wat je nu al aan ervaring hebt natuurlijk... Heb nu na jarenlang heel veel bouwen pas voor het eerst een echt groot project gestart omdat ik denk dat ik nu wel spul bouw waar ik over een paar jaar nog wel tevreden mee ben. Begin je aan zoiets met weinig ervaring dan ontwikkel je je nog zo snel dat je na een jaar bouwen liever opnieuw zou beginnen gewoon omdat je standaarden opgeschoven zijn. Das niet echt motiverend.
-
De SGB in Goes heeft de Schelde stoomkraan uit Hoorn overgenomen van de SHM.
http://forum.locaalspoor.nl/new/viewtopic.php?f=19&t=4055&hilit=stoomkraan
Meer gegevens over stoomkraan 39 op de daarin genoemde database van museummaterieel.
Mvrgr
Koopmans
-
1) Koninklijke Stoom Weverij in Nijverdal.
Met betrekking tot dit onderwerp heb ik enkele foto's kunnen vinden in de diverse boeken en foto's en info op de Industriespoor website. Zie http://www.industriespoor.nl/KSW.htm (http://www.industriespoor.nl/KSW.htm)
In het boek "Industrielocomotieven" vond ik een foto op pagina 41 maar kan het bijbehorende sporen plan nog niet vinden cq herkennen in de informatie welke ik tot nu toe heb kunnen vinden.
(http://www.industriespoor.nl/KSW_bestanden/image078.jpg)
(Bron: Industriespoor.nl)
Met name hoe de draaischijf, welke slechts een stukje zichtbaar is op de foto in het boek, aansluit op de rest van de sporen en of dit de draaischijf is waarop een locje en een wagon past, is me onduidelijk.
Als periode zou ik jaren '50 willen kiezen.
De draaischijven op de tekening en zo goed als zeker die op de foto ook konden enkel een (twee assige) wagen bevatten. Veelal werd op dit soort aansluitingen met kabels / kettingen en kaapstanders gerangeerd.
Jijbuis demofilmpje (https://youtu.be/yBH2I9fvMLM)
Google afbeeldingen (https://www.google.nl/search?q=capstan+shunting&biw=1423&bih=1046&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0ahUKEwjA1O3ZkNTLAhXMjywKHapHC-kQsAQIHw)
-
Dat stoomlocboek moet je inderdaad maar eens opzoeken maar pas op, dat brengt je vast op nog zeventig andere ideeën. ;D
Ik zal op eigen risico eens op zoek gaan naar het boek. ;D
Zijn er trouwens meerdere drukken van ? Ik las zojuist bij een aanbieder dat het aangeboden de "extended version" betrof ??
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P_wagen_Nijverdal.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P_wagen_Nijverdal.jpg)
-
@Frans: Leuke tekening. Ik wist niet dat de KSW ook eigen wagonnen had. Enig idee tot wanneer deze zijn gebruikt?
@Matthijs: je hebt een PB
Met dank aan Industriespoor en een oud "op de rails" artikel wat meer geleerd over de KSW/KSB. Wat ik echter nog niet helemaal begrijp is dat er beschreven staat dat de "grote" draainschijf van 12,2 meter plaats bood aan een loc en 1 wagen.
Als ik dit echter uitreken en met een Sik met een G10 aan de haak vergelijk, past het niet. Op zich geen problem want als ik voor dit voorbeeld kies, maak ik het wel passend maar ben wel benieuwd hoe dit zit ?? of paste het destijds alleen met het hele kleine locje (NS 91, 92 & 93) welke op sommige foto's te vinden is ??
Dan nog even een vraag over De Schelde; heft iemand misschien een link of een foto met daarop het sporenplan tussen de diverse grote fabriekshallen (Machinefabriek, Grote plaatwerkerij, Timmerfabriek etc ?
Daarnaast nog de vraag of iemand weet waar ik wat meer informative kan vinden van de 4 assige stoomkraan uit de foto van een paar postings terug ?
Alvast weer bedankt voor de feedback,
Marc
-
de wielen moeten binnen boord blijven ;D
-
de wielen moeten binnen boord blijven ;D
::) ja zover was ik zelf ook al ;D
maar dan past het nog steeds niet :'(
-
ik ga zelf niet rekenen maar hier mee moet het lukken http://www.industriespoor.nl/NS919293OdRjun1992.pdf (http://www.industriespoor.nl/NS919293OdRjun1992.pdf)
en ja, zo'n radstand verwacht je niet ;D ;D ;D
-
Hoi,
Ik volg deze ontwikkeling met belangstelling.
Ik persoonlijk vindt dat als materieel en gebouwen aan het tijdsbeeld voldoen dat er ook wel een groot deel aan de fantasie overgelaten mag worden.
Natuurlijk moet je voor Nederlandse industrie veel zelf bouwen/verbouwen.
Er zijn ook veel industriële thema's waarbij je de gebouwen van binnenuit de werkplaats/fabriekshal bekijkt, daar is ook veel creativiteit te winnen.
Groet Koen.
-
Hallo Marc,
Het archief van de Koninklijke Maatschappij De Schelde is ondergebracht in het Gemeente Archief Vlissingen.zie http://www.archieven.nl/nl/search-modonly?mivast=124&mizig=210&miadt=124&micode=214&milang=nl&miview=inv2#inv3t1 (http://www.archieven.nl/nl/search-modonly?mivast=124&mizig=210&miadt=124&micode=214&milang=nl&miview=inv2#inv3t1) . Bij inventarisnummer 411 in dit archief staat "Kaarten en plattegronden van terreinen en gebouwen, 1931-1959".Ik neem aan dat daar ook de sporen op staan.Verder is er natuurlijk nog veel meer te vinden in dit archief dat een omvang heeft van 83 meter.
Zelf heb ik in het Nationaal Archief in Den Haag gezocht naar tekeningen van de locomotieven Anna en Willy die in 1928 resp. 1929 door Orenstein & Koppel geleverd zijn (in verband met mijn plan nog eens de Keersluisbrug te gaan maken en daar reden zij ook over) http://www.fotositesouburg.nl/8-Algemeen/Schelde/Deel-8/slides/WIM21936.html .Hans de Herder schrijft in zijn boek Nederlandse Industrielocomotieven dat hij loc Anna niet kon vinden in het archief van het Stoomwezen (wel de inschrijving van de loc Willy).Nu zitten er in het archief van het Stoomwezen geen algemeen plan tekeningen.Zij waren vooral geïnteresseerd in de ketel en veiligheidsventielen.Ik heb gezocht in het archief van het Ministerie van Waterstaat waar in principe een dossier met algemeen plan tekening in moet zitten waarin de Minister toestemming geeft om met een locomotief over de openbare weg te rijden.Ik heb daarin niets gevonden.Ik zal later nog eens gaan zoeken in een ander deel van het archief.Nu zijn Anna en Willy min of meer standaardtypes van O & K afgezien van de grote bufferplaten.Misschien zit er een tekening in het Schelde archief.
Succes met jouw plannen,
Vriendelijke groeten,
Jan den Haan