BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Banen of diorama's => Topic gestart door: Joost V op 07 November 2007, 22:27:40
-
Hoi Allen,
Na enig leeswerk heb ik een roco railzaagje van roco gekocht om m'n Flex rails op maat te zagen, maar...
Hoe zaag ik ze mooi?? Zijn er speciale verstekbakjes? Wat doen jullie?
Groetjes,
Joost
-
Joost
Ik slijp ze door met een doorslijpschijfje , omdat dit sneller gaat , maar dan moet je natuurlijk wel een Pr***** of een Dr**** hebben ( of een merkloze )
met een railzaagje gaat ook prima , maar ik denk dat je aan een verstekbakje weinig hebt , want de ene rail zal bijna altijd korter of langer zijn.
Dus aftekenen en per stuk zagen
mvg Ronald
-
Joost,
Neem een blokje hout, en zaag hierin (met een ijzerzaagje) te gleufjes, precies op de afstand van de railstaven.
Plaats dit blokje op de rails (zodat de railstaven in de gleufjes vallen), en dan kun je mooi langs het blokje zagen.
Zo vang je twee vliegen in een klap: de railstaven worden door het blokje goed op hun plek gehouden (zonder dat ze van de 'bielzen' afscheuren) en je kunt netjes recht zagen.
Groets, Hans
-
Hoi Hoi,
@Ronald: daar had ik nog niet bij stil gestaan...
@Hans: leuke oplossing!
Dank,
Joost
-
Hallo Ronald
Ik slijp de rails ook door met een slijpschijfje en plaats dan de rails. Maar als ik ergens een isolatie stuk wil aanbrengen in een stuk gelegde rails vind ik de slijp snede wel wat groot, wel een mm. Of gebruik je fijnere schijfjes?
Ruurd
-
@Ruurd, je kunt na tijd toch de zaagsnede weer opvullen met een lijmsoort, tenminste zo doe ik het.
-
Biem, wat voor lijm gebruik je daarvoor dan?
Ruurd
-
Bison kombi metaal 2 componenten lijm,verkrijgbar bij de gamma, zaagsnede opvullen, 24 uur laten harden, en met een dremel bijwerken, werkt perfect als scheidingsmateriaal tussen 2 secties, verder probeer ik ook wat schuin te slijpen, zo krijg je een betere overgang van 1 rail naar de andere
-
ok, dat ga ik maar eens proberen bedankt.
Ruurd
-
Wel een bril opzetten met slijpen!
Tip: bij het op maat maken van de flex rails in een bocht moet je de railstaven een cm of 5 in lengte laten verschillen (dat voorkomt een "knik" in de rails).
Kees-Jan
-
Ik heb rails doorgeslepen met een Dremel. De railstoeltjes vervormen. Dus ik ga te hard of ik doe er te lang over. Het is Piko A rails. Daarom denk ik aan een zaagje, hoewel de heen en weer beweging ook niet geweldig voor de rails is. Hoe voorkom ik te warm worden van de rails?
Zie: http://www.train.delcour.org/Blog/Artikelen/2008/2/13_Wissels_-_Bezetmelders_maken.html
:-)
Paul
-
Nou Paul!
Zelf zaag ik dezelfde rails ook met een dremel ( Markus) door en heb nergens last van. De markus op de snelste stand en slijpen maar.
Tip: zaag de rails onder een hoek van 45 graden door en dan "vallen" je wielen niet in het geslepen gat.
Kees-Jan
-
@Ruurd, je kunt na tijd toch de zaagsnede weer opvullen met een lijmsoort, tenminste zo doe ik het.
misschien is solderen ook een oplossing?
tijs
-
misschien is solderen ook een oplossing?
Dat denk ik niet, Tijs:
Maar als ik ergens een isolatie stuk wil aanbrengen in een stuk gelegde rails vind ik de slijp snede wel wat groot
-
Hallootjes,
Zelf goeie ervaringen met een railknipper,je weet wel met die oranje handvaten,als er echt alléééééén maar rails mee knipt gaat ie echt lang mee.
-
Solderen van Piko rails gaat heel goed hoor en dat weet ik uit eigen ervaring. Zelfs Roco line zonder bedding is aan Piko rails te solderen.
Kees-Jan
-
Het gaat hier over flexrails ZAGEN en dat gaat echt niet met een soldeerbout.
Steen
-
Nee en SOLDEREN met een ZAAG ging hier laatst verdomde slecht zeg (duh).
Kees-Jan
Flex rails zagen kan heel goed maar fixeer eerst de railstaven met een schroefje of spijkertje van messing wat je voor het doorzagen eerst aan de railstaaf soldeerd.
Kees-Jan
-
Waarom zou je rails aan elkaar willen solderen als je ze net hebt doorgezaagd?
Wat was de reden van het zagen dan?
-
Om een stuk passend te maken, je zaagt een stuk af van de flexrail en plaats hem ertussen...
Willem
-
Moet je Fleischmann Profi flex rails ook schuin afzagen?
-
waarom zou je het schuin moeten/willen zagen?
-
Je zaagt schuin (van bovenaf gezien 45 graden ipv 90 graden) in de railstaaf om zo te voorkomen dat de wielen in een "gat" van de zaagsnede vallen als ze er overheen rijden. Minder herrie dus.
Kees-Jan
-
Ik zaag ook schuin met mijn slijpschijfje, maar het gat tussen de rails is hetzelfde als recht zagen.... :)
Groet Jaap
-
Snap je het Jaap?
Kees-Jan
-
Ga jij eens gauw verder bouwen.. ;D
Groet Jaap
-
Zagen Jaap, zagen...............
hahaha
Kees-Jan
-
Je kan de hoek zelfs nog scherper maken b.v. 30 graden. Dat kan zowel met zagen als slijpen. De wielen lopen dan geleidelijk van de ene railstaaf op de volgende en je hebt dan inderdaad minder herrie. Het ligt er maar aan in welk tijdperk je rijdt want zo pakweg vóór 1960 hoort de "kedeng kedeng" er echt bij.
Mvg: Steen
-
Hoi.
Begin steeds meer te neigen naar een Dremel, maar welk schijfje gebruiken jullie?
Groet,
Joost
-
Roco zaagje levert een flinterdunne snede. Hoef je je niet druk te maken over recht, scheef zagen of stuiterende wielen.
-
Hoi Henk,
Bevalt eerlijk gezegd niet zo :(
Groet,
Joost
-
Joost,
Ik heb de volgende methode voor mijn flexrails (F* Profi) gebruikt:
- Haaks aftekenen met een geodriehoek en fineliner.
- Doorzagen met een Roco zaagje. Gewoon recht en iets overlengte aanhouden.
- Passen en met de Dremel desgewenst bijslijpen, zodat er een strakke aansluiting ontstaat. Hier komt de overlengte van pas, want extra wegslijpen kan altijd en weer een stuk eraan plakken wordt lastiger. ;)
Theoretisch zou schuin doorzagen voor problemen kunnen zorgen. Bij het uitzetten van de spoorstaven (Ja, dat gebeurt ook op een warme zolder ;D) schuiven de bede staven langs elkaar waardoor oneffenheden ontstaan. Bij recht doorzagen krijg je of niets of een ordinaire spoorspatting ;D
Marc
-
Hoi.
Begin steeds meer te neigen naar een Dremel, maar welk schijfje gebruiken jullie?
Groet,
Joost
Hallo Joost
Ik zelf heb goede ervaring met de Proxxon Diamant doorslijpschijven. 0,6 mm dik.
Proxxon nummer 28840
Mvg
Henk
-
bijslijpen
Of gewoon iets minder er vanaf zagen
"duik" ;D
mvg,
Sander
-
Grapjas ;D
Meten is weten en 2x meten is zeker weten ;D
-
Ook ik heb hiervoor een Dremel gebruikt, met van die dunne, rode schijfjes.
Inderdaad wel een bril opdoen.
Roco verkoopt van die stukjes met bielsjes, die star zijn (42600). Ze zijn speciaal bedoeld voor het leggen van flexrails.
Ik ga als volgt tewerk:
-De flex ongeveer in de goede vorm buigen. De bielsjes aan de onderkant afknippen en er een 42600 onderschuiven aan beide kanten.
-De flex vastspijkeren met de kleine Roco spijkertjes (10000)
-Bril opzetten en met de Dremel op de hoogste stand afzagen. Op de hoogste stand zodat het snel klaar is, en de bielsjes niet wegsmelten.
Als je twee aansluitende flexen hebt hoef je er geen twee keer een 42600 tussen te zetten. Het is wel verstandig om er 1 tussen te leggen. Dit voorkomt lelijke knikken.
David.
-
David, je bedoelt waarschijnlijk de 42600. De 42400 is de flexrail zelf.
-
Klopt Klaas, ik heb het aangepast.
David.
-
Ik vraag me af hoe je recht kan zagen
Het handvat van je Dremel of Proxon of welk merk dan ook is toch dikker dan de diameter van je slijpschijfje. Dus mooi vlak houden en dan doorslijpen lukt me niet.
Harm
-
Harm, de hoek is verwaarloosbaar (vind ik dan). Het is trouwens niet raadzaam grotere schijfjes te gebruiken, want die breken nog eerder bij een onvoorzichtige beweging tijdens het zagen!
David.
-
Speciaal voor dit doel (zie titel) heb ik laatst nog een Roco Bastelsäge nr 10900 besteld en inmiddels binnen. Is toch een apart stukje gereedschap.
Geen spijt van deze aanschaf.
-
Hallo,
Messing of een andere koperlegering is gevoelig voor scherp gereedschap.
Voor messing e.d. moet je een nieuw zaagje gebruiken waar nog nooit ijzer mee gezaagd is.
Dan zal het warm worden van de rail beperkt blijven.
groet, Albert.
-
Hallo
Het is handig om bij het roco zaagje ook het hulpje van roco no; 61192 te gebruiken, deze kun je op/over de rails leggen en met het zaagje in de gleuf aan het eind de rails haaks afzagen.
Kosten €2.90
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/1bb5c4dd0e.jpg)
Gr Piet
-
Het handvat van je Dremel of Proxon of welk merk dan ook is toch dikker dan de diameter van je slijpschijfje. Dus mooi vlak houden en dan doorslijpen lukt me niet.
Dat heb ik ook ...
... de hoek is verwaarloosbaar (vind ik dan) ...
Vind ik van niet, maar dat hangt van de plek af waar ik de rails leg.
Wat ik doe als ik dat nodig vind: 1 cm voor de eigenlijke zaagsnede knip ik de rails door, zet ik de rails vast op de rand van het werkblad o.i.d. en gebruik dan de Dremel om die ene cm op de juiste plek eraf te slijpen.
Dat verspilt uiteindelijk wel iets meer rails.
Als je slim en consequent 'dremelt' dan vallen soms de schuine snedes netjes in elkaar, maar dat is dan alleen als de aansluitende railstaven beide moeten worden doorgeslepen.
Tot zover mijn ervaring,
Wicher.